تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815640038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح غربالگري سرطان در بيرجند اجرا مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: طرح غربالگري سرطان در بيرجند اجرا مي شود
متخصص پاتولوژي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند در گفت وگو با خراسان از اجراي طرح بزرگ غربالگري سرطان پستان در بيرجند خبر داد.

دكتر فاطمه حقيقي در تشريح اهداف طرح مذكور گفت: اين طرح با هدف سنجش آگاهي و نگرش زنان نسبت به سرطان پستان و همچنين آموزش selfexamination يا (آزمايش تشخيص تومور توسط خود فرد) و انتقال اطلاعات به ديگران به منظور تشخيص و درمان در مراحل اوليه پيدايش تومور پستان برگزار مي شود.

به گفته وي يكي از سوالات اساسي مطرح در دنيا اين است كه آيا بايد بيمار سرطاني را از بيماري مطلع كرد يا نه و كيفيت زندگي بيمار سرطاني از نظر روحي و رواني بعد از مطلع شدن از بيماري چيست و در اين طرح نگرش افراد در خصوص اين سوالات نيز سنجيده مي شود.

وي بيان كرد: طرح غربالگري سرطان پستان با همكاري كميسيون بانوان استانداري، كاشي نيلوفر و دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند از اول دي ماه برگزار مي شود.

وي نحوه اجراي طرح را اين گونه تشريح كرد: در اين زمينه 2 هزار زن بالاي 40 سال در شهرستان بيرجند به صورت خوشه اي انتخاب خواهند شد، به اين صورت كه با مراجعه اجرا كنندگان طرح به مناطق مختلف مثل مساجد، آموزش و پرورش اين افراد در صورت تمايل مورد معاينه قرار خواهند گرفت و البته تعدادي نيز از طريق پر كردن پرسش نامه براي اين طرح انتخاب شده اند.

وي ادامه داد: با توجه به اين كه طرح بزرگ غربالگري به طور رسمي تاكنون در رسانه ها و جرايد اعلام نشده بدون شك بسياري از افراد مايل به شركت از اجراي طرح، مطلع نمي باشند.

وي اضافه كرد: پس از انتخاب 2 هزار فرد مد نظر طرح، توسط كادر طرح آزمايشات لازم انجام و اگر در فردي تومور تشخيص داده شد، براي بيوپسي و ماموگرافي و همچنين ارجاع به متخصص براي درمان در مراحل اوليه اقدام خواهد شد.

وي تصريح كرد: در همين رابطه 3 نفر براي فرا گرفتن آموزش هاي لازم به مركز بيماري هاي پستان در تهران اعزام شده اند و تعدادي از اعضاي هيئت علمي نيز براي اجراي طرح اعلام آمادگي كرده اند.

وي با اشاره به هزينه هاي بالاي درمان سرطان و نبود امكانات شيمي درماني و راديوتراپي در بيرجند و مشكلات رواني ناشي از بيماري سرطان در خانواده ها و محيط كار افراد مبتلا متذكر شد: در اين طرح حتي اگر يك مورد تشخيص و در مراحل اوليه درمان شود از بسياري هزينه ها كه گاه خانواده را زير خط فقر سوق مي دهد جلوگيري خواهد شد.

وي اضافه كرد: متاسفانه بسياري از زنان هم استاني و ساكن روستاها به دليل نداشتن اطلاعات و آموزش كافي، دوري راه و بالابودن هزينه هاي درمان براي مراجعه به پزشك تاخير مي كنند كه اين مقوله بر اساس تجربه هاي آسيب شناسي باعث مي شود نتوان براي درمان اين قشر اقدامي كرد.

مشكلات طرح
وي به اين سوال كه مشكلات فرآوري اجراي طرح چيست؟ پاسخ داد: يكي از موانع بودجه است كه البته براي اجراي طرح به صورت پايلوت در بيرجند حدود 60 ميليون ريال در نظر گرفته شده، اجراي اين طرح در استان حدود 120 تا 130 ميليون ريال اعتبار نياز دارد.

وي اضافه كرد: كم بودن تجهيزات پيشرفته تشخيص و ماموگرافي، ترس برخي زنان براي شركت در طرح و اطلاع رساني ضعيف رسانه هاي گروهي و صدا و سيما در خصوص اجراي طرح را از ديگر مشكلات احتمالي طرح عنوان كرد و گفت: اقدامات و مراحل اوليه طرح انجام شده و طرح مذكور به مدت يك سال به صورت رايگان انجام خواهد شد.

وي خواستار تامين تجهيزاتي از جمله راديوتراپي و شيمي درماني در بيرجند شد و با اشاره به اين كه طرح بزرگ غربالگري به صورت پايلوت در بيرجند اجرا خواهد شد از مسئولان خواست با تامين بودجه و امكانات لازم با توجه به شيوع سرطان پستان در استان زمينه اجراي طرح و بسط آن در روستاها و ديگر شهرستان هاي استان را فراهم كنند.

دكتر حقيقي با اشاره به شيوع سرطان پستان در دنيا، كشور و استان اين سرطان را از كشنده ترين انواع سرطان در كشور دانست و گفت: متاسفانه طبق برآوردهاي انجام شده سن ابتلا به سرطان پستان در كشور و استان كمتر از 40 سال است در حالي كه متوسط اين سن در كشورهاي غربي 50 سال مي باشد.

افراد در معرض خطر
وي با بيان اين كه براي هر نوع سرطان تعدادي ريزفاكتور وجود دارد، افزود: در سرطان پستان يك ريزفاكتور مهم خانواده مبتلاست به عبارت ديگر اگر در خانواده اي خواهر، مادر، عمو مبتلا به سرطان پستان است، غربالگري افراد اين خانواده به جاي 50 سالگي بايد در سن 30 تا 35 سالگي انجام شود.

وي زنان چاق را از ديگر گروه هاي در معرض خطر سرطان پستان بيان كرد و ادامه داد: چاقي در زنان يك علامت هشدار دهنده براي ابتلا به سرطان پستان است.

به گفته وي افرادي كه در سن بالا ازدواج مي كنند و يا ازدواج نكرده اند و داراي فرزند كم هستند و يا دوران شيردهي آن ها كم بوده است نيز در معرض خطر سرطان پستان هستند.

وي زناني را كه اقدام به مصرف بدون كنترل و بيش از حد برخي داورها مثل استروژن مي كنند و افرادي كه داراي رژيم غذايي چربي بالا، سيگاري هستند را در معرض ريسك سرطان پستان عنوان كرد.

تشخيص selfexamination
وي افزود: خوشبختانه در سرطان پستان اشخاص مي توانند از طريق selfexamination بسياري از تومورهاي پستان را خودشان تشخيص دهند و اگر بنا به تشخيص شخصي توده اي در سينه آن ها مشاهده شد بايد به پزشك متخصص مراجعه كنند.

وي اضافه كرد: در صورت تاييد توده در پستان ماموگرافي، سونوگرافي و در مراحل پيشرفته اسكن و MRI انجام خواهد شد.

وي طريقه آزمايش selfexamination را اين گونه بيان كرد: معاينه پستان هر ماه توسط خود شخص و طبق فرمول بايد انجام شود.

به گفته وي از هر 8 زن يك نفر به سرطان پستان مبتلا مي شود و تنها از طريق آسيب شناسي مشخص مي شود كه تومور خوش خيم يا بد خيم است.

وي به زنان توصيه كرد: در صورت مشاهده ترشحات به خصوص خوني و يا زخم در ناحيه سينه به پزشك مراجعه كنند چرا كه تشخيص زود هنگام سرطان سينه قابليت درمان آن را آسان تر مي كند.

به گفته وي سرطان پستان قابل پيشگيري و درمان است و توده هاي خوش خيم سرطاني به راحتي قابل درمان و توده هاي بدخيم نيز متناسب با نوع سرطان و وضعيت ژنتيكي اگر زود تشخيص داده شوند، درمان آن آسان تر است.

وي تاكيد كرد: اگر سرطان در سن كمتر از 40 در يكي از اعضاي خانواده اتفاق بيفتد و دو طرفه باشد احتمال بروز سرطان از نظر فاميلي بيشتر است ولي سرطان در سنين بالا به طور معمول منفرد است و در يك نفر ديده مي شود.

وي تاكيد كرد: زنان استان با توجه به شيوع سرطان پستان بدون ترس و نگراني با فراگيري مسائل آموزش و اطلاع رساني به سايرين اين سرطان را مهار و كنترل مي كنند.
 شنبه 16 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن