تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805234041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*ديدار اعضاي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با مراجع و علما* در اين شرايط نبايد اختلافات داخلي در كشور وجود داشته باشد اظهارات مكارم، نوري، صافي و يزدي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *ديدار اعضاي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با مراجع و علما* در اين شرايط نبايد اختلافات داخلي در كشور وجود داشته باشد اظهارات مكارم، نوري، صافي و يزدي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - فقه

اعضاي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان روز گذشته در سفر به قم با آيات‌ عظام مكارم شيرازي،نوري همداني، صافي گلپايگاني و همچنين آيت‌الله يزدي ديدار كردند.

در اين شرايط نبايد اختلافات داخلي در كشور وجود داشته باشد

به گزارش ايسنا به نقل از مركز خبر حوزه، آيت‌الله العظمي مكارم‌ شيرازي در ديدار اعضاي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با تاكيد بر پذيرش خطا از سوي دولتمردان گفت: توجيه كردن خطا به اين معناست كار اشتباهي انجام نگرفته و امكان تكرار آن وجود دارد.بايد خطاها را جبران كرد و تعصب در سياست، معنا ندارد.

وي افزود: دولت نهم در مسير انقلاب و اسلام بوده و هست اما متاسفانه گاهي بهانه‌هايي به دست داده و به جاي عذرخواهي و جبران، توجيه مي‌كند.

مكارم شيرازي سعه‌صدر، تحمل و اعتراف به واقعيت را از بايسته‌هاي يك سياستمدار برشمرد و اظهار كرد: با تعصب نمي‌شود مشكلات را حل كرد،‌ اما ما گاهي مي‌بينيم كه برخي موضعگيري‌ها اين گونه است و اين امر سبب مي‌شود كه فاصله به جاي كاهش، افزايش يابد.

اين مرجع تقليد خاطرنشان ‌كرد: بحمدالله هيچ منافعي در هيچ دولتي ندارم و دست ما زير هيچ سنگي نيست و خدا مي‌داند كه مي‌خواهيم اسلام،‌ مكتب اهل‌بيت عليهم السلام و انقلاب اسلامي باشد و از طريق منطق در دنيا پيش برود.

مكارم شيرازي افزود: بنده اگر معتقد باشم كه هيچ خطايي مرتكب نمي‌شوم،‌ آغاز مشكلات است زيرا انسان غير معصوم خطا‌پذير است و خطا را بايد جبران كرد.

وي تصريح كرد: اگر چه سليقه‌ها با هم فرق دارد، اما در اصول، اختلافي نيست و بايد اصول را حفظ كرده و اجازه دهيم كه مردم آگاهانه تصميم بگيرند.

مكارم‌ شيرازي افزود: انتخابات بايد با پافشاري بر اسلام و انقلاب برگزار شده و دشمنان را ناكام گذاشته تا بتوانيم در برابر بحران‌ها ايستادگي كنيم.

وي با بيان اين‌كه همه بايد بهترين‌ها را در نظر بگيريم و در انتخابات وارد شويم، تاكيد كرد: نبايد خداي نكرده تخريب‌ها،‌ تهمت‌هاي ناروا و كارهايي كه خلاف شرع هست رخ دهد و انتخابات بايد بدون تنش،‌ آگاهانه و سالم برگزار شود.

وي گزينشي عمل كردن را از آسيب‌هاي رسانه‌ها دانست و تصريح كرد:‌ رسانه‌هاي جهان،‌ چيزهايي را كه به نفعشان مي‌باشد،‌ درشت‌نمايي مي‌كنند و اين رويه در مطبوعات داخلي نيز جريان دارد.

مكارم‌ شيرازي افزود: بر همين اساس براي آگاهي از شرايط كشور، مجبوريم مطبوعات و رسانه‌هاي جناح‌هاي مختلف را مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم.

وي ادامه داد: هر رسانه‌اي شرايط كشور را آنطور كه خودش مي‌خواهد جلوه مي‌دهد و لذا با مراجعه صرف به آن رسانه،‌ نمي‌توان از واقعيت با خبر شد.

اين مرجع تقليد اظهار كرد: چه اشكالي دارد كه اخبار،‌ همان گونه كه هست منتقل شده و در بخش جداگانه‌اي،‌ امر تحليل و بررسي آن صورت بگيرد؟

وي مقدم بودن مسائل جناحي بر مسايل سرنوشت ساز مملكت را از ديگر آفات رسانه‌ها برشمرد و خاطرنشان ‌كرد: بعضي مسائل با سرنوشت كشور در ارتباط است، اما به دليل مصالح حزبي و جناحي در مطبوعات مورد تغافل قرار مي‌گيرد.

مكارم ‌شيرازي افزود: تا اين آفات و آسيب‌ها در مطبوعات وجود داشته باشد، اعتماد مردم جلب نخواهد شد و لذا اقبال مردم به مطبوعات،‌ كم است.

وي ابراز داشت: ما بايد دنبال سياستمداران و افرادي باشيم كه در مسير اسلام و انقلابند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: اين انقلاب با زحمات و جانفشاني‌هاي فراوان به دست آمده است و بايد كاري كرد كه با گذشت زمان و تغيير نسل،‌كمرنگ نشود.

برخي مي‌خواهند پايه‌هاي اعتبار قرآن را سست كنند

كساني به اسم اسلام، با مقدس‌ترين مقدسات اسلام مقابله كردند

رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در اين ديدار با بيان اينكه برخي در نظام اسلامي به رفتارهاي غيراسلامي در عرصه مطبوعات دست مي‌زنند، ابراز داشت: كساني در همين حكومت اسلامي و به اسم اسلام، با مقدس‌ترين مقدسات اسلام مقابله كردند.

آيت‌الله يزدي با اشاره به تعامل دولت با مراجع عظام گفت: اخيراً به رييس جمهور گفتم كه مرجعيت، سيستم خاص خودش را دارد و هر مرجعي در حوزه‌اي كه اطلاعات به وي منتقل مي‌شود تصميم‌گيري مي‌كند و تصميم‌گيري مراجع به صورت جمعي نيست كه دور هم بنشينند و مسايلي را رد و بدل كنند و در عين حال عامه مردم با مراجع ارتباط ديني دارند و نمي‌توان آنها را ناديده گرفت و لذا بايد دقت بيشتري در اين خصوص داشت و نبايد مسايلي را پيش آورد كه موجب نارضايتي آنها شود.

رييس جامعه مدرسين ادامه داد: البته آقاي رييس جمهور هم گفت من به مراجع بي‌احترامي نكرده‌ام لكن گفتم حاكم و فقيهي كه امر و نهي او براي من واجب‌الا‌تباع است، يك نفر يعني مقام معظم رهبري است اما جايگاه فقاهت ومرجعيت بقيه فقها و احترام آنها محفوظ است.

وي با اشاره به فعاليت رسانه‌ها در درشت‌نمايي مطالب گفت: اخذ تنها چند جمله از سخنراني افراد و حذف بقيه مطالب يا كم‌رنگ كردن آنها نوعي سانسور محسوب مي‌شود.

آيت‌الله يزدي خاطرنشان كرد: دولت‌ها و شخصيت‌ها مي‌آيند و مي‌روند ولي ان‌شاء‌الله اين نظام تا ظهور حضرت مهدي (عج) باقي خواهند ماند لذا در فعاليت‌ مطبوعاتي خود بايد به گونه‌اي رفتار كرد كه در آينده از ما به درستي و نيكي ياد كنند.

وي افزود: گاهي برخي حذف و اضافه‌ها دردسرساز مي‌شود و بايد مراقب باشيم تا صداقت رسانه‌اي خدشه‌دار نشود.

آيت‌الله يزدي با اشاره به به جايگاه مطبوعات و تاثيرگذاري آن در فضاي عمومي كشور بيان داشت: خوانندگان مطبوعات نوعاً كساني هستند كه بر روي ديگر اقشار جامعه نيز موثرند.

وي افزود: رسانه‌هاي ديداري و شنيداري از نفوذ بيشتري برخوردارند اما سنديت در مطبوعات بر اهميت اين رسانه مي‌افزايد و مطبوعات مي‌تواند به عنوان يكي از اسناد پژوهش‌هاي سياسي و اجتماعي مورد استفاده قرا بگيرد.

دبير شوراي عالي حوزه علميه قم توجه دقيق‌تر و بيشتر به روزنامه‌ها ونشريات را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: نبايد قلم در اختيار هركسي قرار گيرد و وجود ضوابط خاصي در اين زمينه ضروري است.

وي كلمه «اسلام» را ضابطه كاملي در اين خصوص دانست و گفت: امام خميني (ره) در هر بحثي كه مطرح كرده‌اند به اسلام و قرآن اشاره داشته‌اند و اين بدان معناست كه اساسي‌ترين پايه‌هاي انقلاب بر مبناي اسلام نهاده شده است.

آيت‌الله يزدي با بيان اينكه برخي در نظام اسلامي به رفتارهاي غيراسلامي در عرصه مطبوعات دست مي‌زنند، ابراز داشت: كساني در همين حكومت اسلامي و به اسم اسلام، با مقدس‌ترين مقدسات اسلام مقابله كردند.

وي افزود: همين امروز هم ديده مي‌شود كه برخي با نوشتارها و مقالات خود مي‌خواهند پايه‌هاي اعتبار قرآن را سست كنند.

رييس دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود جداكردن جامعه مدرسين از حوزه علميه را كاري نادرست خواند و تصريح كرد: جامعه مدرسين يك تشكيلاتي است كه برآمده از حوزه علميه است و اعضاي اصلي آن اعم از موسسين و اعضاي فعلي از مدرسين حوزه‌ بوده‌اند و با قشر عمومي طلاب سروكار داشته‌اند.

آيت‌الله يزدي جامعه مدرسين را تشكلي علمي –سياسي دانست و افزود: شوراي عالي حوزه كه داراي مقام قانون‌گذاري و سياست‌گذاري در حوزه علميه است، منبعث از جامعه مدرسين مي‌باشد و با حمايت و تاييد مراجع رسميت مي‌يابد.

وي با بيان اينكه بعد علمي جامعه مدرسين بر بعد سياسي آن غلبه دارد، اظهار داشت: برخي تشكل‌ها همچون جامعه روحانيت مبارز تهران، سياسي – علمي هستند و بعد سياسي آنها غلبه دارد، اما جامعه مدرسين اين گونه نيست.

وي گفت: جامعه مدرسين همواره سعي كرده‌ است كه پشت سر مراجع به ويژه بنيانگذار جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري حركت كند.

رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي اين نهاد اصيل حوزوي، يادآور شد: طبق تعابير ايشان، جامعه مدرسين اعتبار خود را از كسي نگرفته است كه بتوانند اين اعتبار را از آن بگيرند بلكه اين جامعه، خودش اين اعتبار را به مرور زمان به دست آورده است.

وي با اشاره به امر اطلاع‌رساني در خصوص حوزه‌هاي علميه گفت: سابقاً حوزه داراي سامانه اطلاع‌رساني نبود اما امروز بحمدالله حوزه، خودش هفته‌نامه خبري و چند نشريه علمي و پژوهشي دارد بنابراين حوزه امروز با سابق از جهت مطبوعات فرق كرده است، اما اين را قبول دارم كه از برد اجتماعي مناسبي برخوردار نيست و تنها در محيط‌هاي علمي و حوزوي توزيع مي‌شود.

آيت‌الله يزدي افزود: البته هفته‌نامه پرتو كه هميشه با اين و آن دعوا دارد و درگيري مي‌كند از دايره نشر وسيع‌تري برخوردار است و هفته‌نامه افق حوزه هم تا حدودي وسيع‌ است.

وي خاطرنشان كرد: بسياري از فعاليت‌هاي علمي حوزه، برنامه انجمن‌ها، نظريه‌پردازي‌ها و ابتكارات و نيز توافقات بين حوزه و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بسياري از كارهاي علمي ديگر كه ريشه‌اي و اساسي است، كمتر ميان عامه مردم منعكس شده و رسانه‌هاي عمومي مي‌توانند در اين بخش فعال‌تر عمل كنند.

دبير شوراي عالي حوزه اظهار داشت: بنده معتقدم كه بايد همكار‌ي‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام گرفته و رابطه دقيق‌تري تعريف شود و حتي ستون ويژه‌اي در برخي مجلات و نشريات اختصاص به اخبار حوزه داشته باشد.

وي همچنين در اين ديدار به برخي تنگناهاي اقتصادي و سياسي در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اشاره و تصريح كرد: حضور ولي‌امر در جامعه باعث شده است كه هيچ مشكلي، لاينحل نباشد ولو اينكه حل آن مشكل مطابق سليقه و راي ما نباشد.

آيت‌الله يزدي افزود: وقتي ولي‌فقيه و ولي امر كه امور را در دست دارد، در بن‌بست‌ها اظهار نظر مي‌كند، نظر وي حاكم بر همه است و مشكل را به راحتي حل مي‌كند ولو اينكه، مجلس چيز ديگري در نظر داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: امروز بر خلاف ديدگاه برخي، در بهترين شرايط قرار داريم و به تعبير رهبر معظم انقلاب، افق بسيار روشني روي ما قرار دارد.

استاد حوزه علميه قم افزود: در گذشته حتي حاضر نبودند شيعه را به عنوان يكي از فرقه‌هاي اسلامي بپذيرند ولي امروز انقلاب اسلامي و مكتب اهل‌بيت (ع) در كانون توجهات مراكز پژوهشي و تحقيقاتي دنيا قرار گرفته است.

وي در ادامه اظهار داشت: در طول سال‌هاي اخير هزاران نفر از علاقه‌مندان به علوم و معارف ناب اسلامي از سراسر جهان در حوزه علميه قم تحصيل كرده‌اند و پس از مراجعت به كشورهاي خود تبديل به پايگاه نشر و ترويج معارف شيعي شده‌اند.

بالاترين خدمت اهل قلم آگاه كردن مردم از دستاوردهاي انقلاب است

آيت الله العظمي نوري همداني نيز در اين ديدار، بالاترين خدمت اهل قلم را آگاه كردن مردم از دستاوردهاي انقلاب اسلامي بيان كرد و گفت: انقلاب اسلامي ايران هديه‌اي از جانب پروردگار به مردمي است كه ساليان طولاني در سيطره استبداد و استكبار قرار گرفته بودند.

وي افزود: هر اندازه در بيان مطالب راجع به وضع ملت‌هاي اسلامي قبل از انقلاب و آنچه زمينه پيروزي انقلاب اسلامي شده، قلم فرسايي شود تا مردم آگاهي يابند، بسيار ارزشمند است.

اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: ‌انقلاب اسلامي تمام توهمات و معادلات سياسي و فرهنگي غرب را به هم زد و بايد قدر اين نعمت را بدانيم و نگذاريم، به دست نااهلان بيافتد.

نوري همداني تصريح كرد: دشمنان هيچ وقت آرام نخواهند نشست زيرا منافعشان از دست رفته و نبايد بگذاريم مردم غافلگير شوند و بايد نقشه و حيله‌هاي آنان را براي مردم روشن كنيم.

وي با بيان اين‌كه اهل قلم بايد به مردم دلگرمي دهند و در آنان ياس ايجاد نكنند، افزود: در نتيجه علم و صنايع نظامي و قدرت‌هاي فرهنگي و سياسي است كه دشمن هيچ وقت نمي‌تواند به ايران حمله كند، اما شيطنت و نقشه‌هاي او هميشه فراهم است.

اين مرجع تقليد ريشه انقلاب اسلامي را تشيع بيان كرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامي ريشه در تشيع دارد و دشمن هم مي‌داند كه ساير مذاهب نمي‌توانند چنين انقلابي را ايجاد كنند، لذا به ايجاد اختلاف دلخوش كرده‌اند تا با اين حيله به خواسته‌هاي خود برسد.

رسانه‌هاي وابسته به استكبار جهاني به دنبال ايجاد هراس در دنيا هستند

آيت‌الله العظمي صافي ‌گلپايگاني نيز در اين ديدار گفت: رسانه‌هاي وابسته به استكبار جهاني به دنبال ايجاد هراس در دنيا هستند و مي‌خواهند آثار دين در همه جا را از بين ببرند.

اين مرجع تقليد با تأكيد بر حساسيت حرفه خبرنگاري و روزنامه‌نگاري، آن را يك مسووليت در پيشگاه خداوند دانست و گفت: خبرنگاري و روزنامه‌نگاري مسووليت بسيار مهمي است كه علاوه بر مسووليت اجتماعي، مسووليتي در پيشگاه خداوند نيز هست.

وي به وظايف روزنامه‌نگاران اشاره كرد و بيان داشت: اگر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران متعهدي داشته باشيم كه وجهه‌ همت آنان خدمت به اسلام و جامعه، اعلاي كلمه دين و مذهب و مصالح جامعه اسلامي باشد، اين شغل و مسووليت، جهاد است و ثواب و فضيلت بسيار زيادي دارد.

صافي گلپايگاني به آسيب‌هاي انتشار بعضي از اخبار در سطح جامعه اشاره كرد وگفت: روي مطالب و خبرهايي كه نوشته مي‌شود، فكر كنيد كه اگر اينها در سطح جامعه منتشر شود، چه عكس العملي در پي خواهد داشت.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه حرفه خبرنگاري به همه مسائل جامعه ارتباط دارد، ادامه داد: شما بايد مواظب باشيد و ببينيد كه خبرهايي كه موجب تقويت فرهنگ اسلامي و رشد شعور ديني و فكري مردم مي‌شود و فرهنگ مردم را بالا مي‌برد، را انتخاب كنيد.

صافي ‌گلپايگاني امر رسانه و ارتباطات را خطير دانست و تصريح كرد: برخي روزنامه‌ها، تعهد ديني ندارند در حالي كه اين قشر بايد خيلي تعهد ديني داشته باشد؛ اگر اين قشر خوب و صحيح انجام وظيفه كند و دلسوزانه و همراه با آگاهي و بيداري كار كند، به نظر من بيشتر مشكلات فرهنگي مسلمانان در همه جاي دنيا رفع مي‌شود.

وي به بعضي از فعاليت‌هاي ضد شيعي و ضد اسلامي در نقاط مختلف جهان اشاره كرد و متذكر شد: اسلام ستيزي مساله‌اي است كه بر اساس يك فرقه خاصي كه خود را منتسب به اسلام مي‌كنند بوجود آمده است.

اين مرجع تقليد با اشاره به لزوم اطلاع رساني گسترده در مورد اسلام ناب و تشيع، ريشه بسياري از مفاسد دنيا را فرقه ضاله وهابيت دانست و تصريح كرد: اسلام قدمتي هزار و چهار صد ساله دارد و اسلام هراسي محصول اعمال ننگين اين فرقه است كه هر روز عده‌اي را به اسم مشرك و يا عناوين مختلف، قتل عام مي‌كنند.

صافي گلپايگاني در پايان خطاب به خبرنگاران توصيه كرد: شما چنان تصور كنيد كه براي امام زمان روزنامه‌نگاري مي‌كنيد و خبر تهيه مي‌كنيد. پس در كار خود چنان فعاليت كنيد كه مورد رضاي حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد.

انتهاي پيام
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن