تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/خطر انقراض نسل يوزپلنگ آسيايي جدي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/خطر انقراض نسل يوزپلنگ آسيايي جدي است
كرمان - خبرگزاري مهر: با كشته شدن يك يوز پلنگ آسيايي در جاده كرمان - راور براي چندمين بار در سالهاي اخير لزوم ايمن سازي محيط زيست اين حيوان و ايجاد يك منطقه حفاظت شده براي ادامه حيات اين گونه نادر ضروري به نظر مي رسد.

به گزارش خبرنگار مهر در كرمان، هفته گذشته خبر كشته شدن يك قلاده "يوزپلنگ آسيايي" در كرمان در حالي انتشار يافت كه نسل اين حيوان به دليل شكار بي رويه و خشكسالي در سالهاي گذشته و گذر جاده كرمان - راور از ميان زيستگاه اين حيوان به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

طبق اعلام اداره محيط زيست استان كرمان اين يوزپلنگ جمعه شب هفته گذشته به دليل برخورد با يك دستگاه خودرو در محور كرمان - راور كشته شده و اين در حالي است كه حيوان از شرايط خوب تغديه اي و جسماني برخوردار بوده است.

تلف شدن اين حيوان در خطر انقراض براي چندمين بار طي سالهاي اخير به وقوع مي پيوندد و لزوم ايجاد يك منطقه حفاظت شده براي حفظ نسل اين حيوان را به مسئولان گوشزد مي كند.

حيات وحش و محيط زيست به صورت زنجيري مستحكم به هم وابسته هستند و درصورت آسيب يك حلقه ديگر حلقه ها نيز با مشكلات عديده مواجه مي شوند اما متاسفانه دخالتهاي انسان در محيط زندگي حيوانات زندگي آنها را با خطر جدي مواجه كرده است.

در استان كرمان گونه هاي منحصر به فردي همچون گوره خر آسيايي منقرض شده است و به زودي با ادامه روند فعلي نسل خرس سياه آسيايي و يوزپلنگ آسيايي نيز منقرض مي شود.

در سالهاي اخير شاهد كشته شدن چندين قلاده از حيوان نادر و منحصر به فرد يوزپلنگ آسيايي در جاده راور - كرمان بوده ايم، و در هفته گذشته نيز يك قلاده ديگر در همين جاده به دليل برخورد با يك خودرو عبوري تلف شد. حيواني كه مشخص نيست چند قلاده از آن در حيات وحش زندگي مي كند و رسما جزو حيوانات در معرض انقراض در دنيا محسوب مي شود، به دليل بي احتياطي در اين جاده كه يكي از تهديدهاي اصلي حيات اين حيوانات در معرض خطر است، قرار دارد.

اين در حالي است كه در منطقه راور هفت شكارچي نيز در ارتفاعات اين شهرستان در هفته گذشته دستگير شدند و اين خود يكي از خطرات بالقوه تهديد نسل اين حيوان در منطقه است.

خرس سياه آسيايي نيز از گونه هايي است كه تاكنون بسياري از كارشناسان نسل اين حيوان را منقرض شده مي دانستند كه در يك اقدام تصادفي توسط يك فيلم بردار غيرحرفه اي تصاويري از اين حيوان گرفته شد و مشخص شد كه اين حيوان خوشبختانه در ارتفاعات شهرستان جيرفت زندگي مي كند.

در خصوص حفظ نسل اين جانور خوشبختانه محيط زيست استان كرمان طرح مطالعاتي را آغاز كرده است اما آيا فرهنگ حفظ محيط زيست در كشور بين مردم به وجود آمده و اجازه ادامه حيات را به اين حيوانات مي دهد؟

به طور مسلم يكي از راههايي كه مي تواند با توجه به كمبود شديد نيرو در اداره محيط زيست كرمان با توجه به وسعت استان كرمان تاثيرگذار باشد همكاري مردم محلي است كه بايد با كمك بخش دولتي و محيط زيست آموزش هاي لازم در خصوص حفظ محيط زيست به آنها داده شود.

دستگيري شكارچيان در مناطق مختلف كرمان نيز يكي از مشكلات است به نحوي كه شكار حيوانات وحشي درحالي صورت مي گيرد كه محيط زيست استان به دليل خشكسالي در چندمين سال پياپي شكار حيوانات را ممنوع كرده و هيچ مجوز شكاري نيز صادر نكرده است.

اين رويكرد مردم به شكار به دليل سودجويي عده اي از مردم به وجود آمده است و با وجود برخورد گارد اجرايي محيط زيست استان كرمان با اين افراد به دليل تبيين نشدن فرهنگ حفظ محيط زيست در جامعه و پايين بودن سطح جريمه هاي شكارچيان اين روند ادامه دارد.

اين در حاليست كه فقط در يك هفته گذشته 16 شكارچي در كرمان دستگير شده و چهار راس قوچ و ميش و 10 قطعه هوبره و 9 قطعه كبك از اين افراد بدست آمده است.

طبق استانداردهاي بين المللي فقط 25 درصد از قاچاق در زمينه هاي مختلف كشف مي شود و اگر درخصوص حياط وحش استان كرمان نيز چنين باشد بايد آينده حيات وحش استان را نگران كننده دانست.

به نظر مي رسد براي حفظ جمعيت اندك يوز آسيايي ايجاد يك منطقه محافظت شده در اين زيستگاه ضروري است و مسئولان بايد در اين خصوص اقدام كنند.

يوز جانوري است از رسته گربه ‌سانان كه يكي از منحصر به فردترين شكارچيان در حيات وحش است بدن اين گربه سان طي چندين ميليون سال تكامل يافته به طوريكه مي تواند با سرعتي برابر با ۱۱۰ كيلومتر در ساعت به دنبال شكار خود حركت كند.

اندام باريك، پاهاي لاغر و بلند، قفسه سينه‌ اي كم پهنا ولي عميق و دارا بودن جمجمه ‌اي كوچك، ظريف و گرد، يوز را به سريع‌ ترين جانور روي زمين تبديل كرده است.

يوزها به آساني از ديگر گربه سانان تشخيص داده مي ‌شوند اين مسئله به دليل نوع خاص خالهاي سياه بدن حيوان و بدن باريك و كشيده، سر كوچك، چشم‌هاي بالا قرار گرفته و گوش‌هاي كوچك و تا حدودي پهن آنهاست.

در حاليكه ساير گربه سانان شكارچيان شب هستند يوزها عمدتا روز فعال بوده و اغلب در اوايل بامداد و غروب آفتاب به سراغ طعمه‌هاي خود مي‌‌روند.

تاكتيك اين حيوان در شكار مخفي شدن و نزديك شدن به طعمه است و زماني كه به حدود ۳۰ متري طعمه خود رسيد با حركتي سريع به طرف او يورش مي ‌‌برد و ضريب موفقيت او در شكار 50 درصد اندازه گيري شده است. ميزان تغذيه روزانه آنها به طور متوسط در روز دو كيلوگرم است كه به نظر غذاي زيادي نيست.

جنس ماده‌ اين حيوان هر دو سال يك بار زايمان مي كند و نرها در سه سالگي به سن بلوغ مي‌‌رسند.

رئيس حفاظت محيط زيست شهرستان راور در گفتگو با مهر اظهار داشت: محيط طبيعي شهرستان راور يكي از زيستگاههاي يوزپلنگ آسيايي است كه طبق بررسي هاي انجام شده به دليل شكار بي رويه در سالهاي گذشته و به خطر افتادن امنيت محيط زيست اين جانور يوزپلنگ آسيايي در معرض انقراض قرار گرفته است.

مسعود سعيد با اشاره به كشته شدن يك قلاده يوزپلنگ آسيايي طي هفته گذشته گفت: در صورت اختصاص نيافتن بودجه لازم براي حفاظت از محيط زندگي يوزآسيايي اين حيوان در سالهاي آينده منقرض خواهد شد.

سعيد افزود: زيستگاه اين حيوان در بيابان هاي شهرستان راور و برخي از نقاط استان يزد است و در سالهاي اخير نيز تعداد انگشت شماري از پلنگ آسيايي در اين مناطق ديده شده است و به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و بايد براي حفظ نسل اين حيوان مسئولان تدابير ويژه اي را به خصوص در زمينه حفاظت از محيط زندگي اين گونه در نظر بگيرند.

رئيس حفاظت محيط زيست شهرستان راور افزود: متاسفانه جاده كرمان - راور درست در زيستگاه اين حيوان قرار گرفته است و در سال گذشته نيز به دليل برخورد يك دستگاه خودرو با اين حيوان يك قلاده يوزپلنگ كشته شد.

وي گفت: مشخص نيست چه تعداد يوز در اين زيستگاه وجود دارد و به نظر مي رسد براي حفظ حيات اين حيوان بايد با سرشماري تعداد و محل دقيق زندگي اين حيوان در خصوص انجام اقداماتي حمايتي تصميمات جدي گرفته شود.

مديركل محيط زيست استان كرمان نيز در گفتگو با مهر اظهار داشت: گونه هاي مختلف و منحصر به فرد جانوري و گياهي در كرمان وجود دارد.

عباسعلي دامنگير افزود: آمار دقيقي از تعداد يوزپلنگ آسيايي در كرمان وجود ندارد اما اين حيوان در محيط زيست راور و بيدوئيه بردسير ديده شده است.

دامنگير خاطرنشان كرد: خشكسالي سالهاي اخير تاثير مستقيمي بر جمعيت حيوانات مختلف وحشي گذاشته است و با وجود اجراي طرحهاي مختلف توسط محيط زيست كرمان و اختصاص بودجه يك ميليارد و 35 ميليون توماني و ممنوعيت شكار حيوانات متاسفانه نمي توان خساراتي را كه خشكسالي زده است به طور كامل جبران كرد.

دامنگير افزود: اثر خشكسالي به حدي بوده كه طي سال گذشته بر تعداد شكار شكارچيان نيز تاثير گذاشته است.

وي يكي از خطرات تهديد كننده حيوانات را به خصوص حيوانات در معرض انقراض را نا امن كردن محيط زندگي حيوانات وحشي دانست كه توسط شكارچيان غيرمجاز و ساخت عوارض مصنوعي در محل زندگي آنان انجام مي شود.

مديركل محيط زيست استان كرمان افزود: در راستاي حفظ گونه يوز پلنگ آسيايي و جلوگيري از انقراض اين حيوان طرح شناسايي زيستگاه حيوان در دستور كار قرار گرفته است و در اين منطقه پاسگاههاي محيط باني احداث شده است.

وي با اشاره به انقراض نسل برخي حيوانات بومي در سالهاي گذشته به دليل شكار بي رويه گفت: نسل گونه خاص گوره خر ايراني كه در استان كرمان زيست مي كرد منقرض شده است و در حال حاضر سعي داريم با اجراي طرحي با انتقال تعدادي گورخر از مناطق ديگر به "پارك پهلوان راور" و "پارك ملي خبر بافت" نسل اين حيوان را احياء كنيم.

وي با اشاره به پائين آمدن ميزان توليد مثل پرندگان در كرمان گفت: در استان كرمان تالاب دائمي نداريم و اكثر اين تالاب ها نيز خشك شده اند كه از منابع آبي براي حيوانات استان هستند و تاثير منفي برحيات وحش به خصوص حيات پرندگان گذاشته است.

وي گفت: در زمينه زادآوري چند قلوزايي در حيوانات بسيار كم شده و پرندگان نيز جوجه آوري بسيار كمي داشته اند و اگر حمايت ويژه مسئولان استان كرمان نبود با خطر انقراض برخي گونه ها مواجه مي شديم.

به هر روي مي توان گفت وجود گونه هاي نادر و متعدد در كشور از مزيتهاي اين كشور است و مي تواند زمينه پيشرفت علمي و حتي گسترش گردشگري را به همرا هداشته باشد و در اين زمينه حمايت مسئولان امر و تدوين برنامه هاي دقيق و كارشناسي شده ضروري است.
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن