تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812871582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش حكمت و عرفان - 4عدالت در فلسفه اخلاق جديد فضيلتي نهادي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش حكمت و عرفان - 4عدالت در فلسفه اخلاق جديد فضيلتي نهادي است
عضو هيئت علمي دانشگاه قم گفت: رويكرد فلسفه اخلاق جديد به عدالت اين است كه عدالت بيش از آنكه فضيلت شخصي باشد، فضيلت نهادي است.

به گزارش خبرنگار مهر ، دكتر محسن جوادي در نشست علمي " حكمت و عرفان هنري مكتب شيراز" در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران به تشريح مقاله خود با عنوان " نسبت فضليت عدالت با فضيلتهاي اساسي اخلاق" پرداخت.

وي به تعريف عدالت نزد حكماي يونان پرداخت و گفت: در اخلاق يونان چهار فضليت حكمت، عدالت، عفت و شجاعت وجود دارد كه ارسطو دو تعريف از عدالت ارائه مي كند يكي اينكه عدالت، فضيلتي حاصل از مجموع فضيلتهاي سه گانه قبلي است ( عدالت به حضار عام ) و ديگري عدالت يعني ميل به پول و شهرت در حد اعتدال كه مقدار بيشتر را ظلم و مقدار كمترش رو انظلام(عدم تن دادن به ظلم) مي خواند.

عضو هيئت علمي دانشگاه قم به تشريح اشكالاتي كه بر تعريف ارسطو در باب عدالت وارد است پرداخت و گفت: هر دو تعريف موجب اشكال است از باب رديف قرار گرفتن فضيلت عدالت در كنار فضيلتهاي ديگر ، اشكال تعريف اول اين است كه خودش هم عرض سه فضيلت ديگر نيست بلكه بر آمده از ديگر فضايل است.

وي افزود: در فلسفه اخلاق جديد آثاري تدوين شد و رويكردشان به عدالت اين است كه عدالت بيش از آنكه فضيلت شخصي باشد فضيلت نهادي است. مفهوم عدالت اين نيست كه فردي كه عادل است ، ميلي در او وجود دارد كه آن ميل در حال اعتدال است بلكه در عدالت پاي يك نهادحقوقي در ميان است اگر فردي نسبت به حقوق ديگران مراقبتي داشته باشد عادل است، در غير اين صورت ظالم است.

وي انديشه دواني در مورد عدالت را همان تعريف ارسطويي خواند كه در كتاب اخلاق جلالي براي رفع اشكال تعريف ارسطويي قائل به چهار نيرو و ميل مي شود.

دواني معتقد است كه قوه عاقله نظري و عملي است كه حتي به كارگيري قوه نظري كار قوه عملي عاقله است و رئيس قوا را عاقله عملي مي داند و مي گويد عدالت خود فرايند و نيروي ديگري مي خواهد كه در نهاد انسان وجود دارد.

دكتر جوادي معناي بسيطي كه دواني از عدالت مي دهد را قابل تأمل خواند و اشكالات دشتكي به دواني را وارد ندانست و گفت: دشتكي مي گويد محقق دواني از اصطلاحات قوم خروج كرده است دشتكي مي گويد درست است كه عدالت تركيب آن سه قوه است اما از اين تركيب صورت وحداني جديدي ايجاد شده كه هم عرض سه تاي ديگر قرار مي گيرد.

وي در پايان با اشاره به اينكه بحث عدالت پس از دواني ادامه پيدا نكرد ضرورت پرداخت به اين مسئله را ياد آور شد.

گردهمايي بزرگ مكتب شيراز كه مشتمل بر هشت همايش تخصصي در حوزه هاي حكمت و عرفان، ادبيات و زبان شناسي، خوشنويسي، نگارگري، موسيقي، هنرهاي صناعتي، معماري و شهرسازي، نسخه شناسي است چهارشنبه 13 آذر ماه در تهران آغاز و يكشنبه 17 آذرماه در شيراز به پايان خواهد رسيد.
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن