واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اصغر فرهادی گفت: مانع خاصی برای فیلمسازی در ایران ندارم.
به گزارش اوج نیوز، وی در گفت و گو با پایگاه خبری ifc درباره مسائل مختلف اظهارنظر کرده است. متن این پرسش و پاسخ به شرح ذیل است:
شما برای فیلم هایتان اول شخصیت ها را می نویسید یا داستانتان را؟
این دو جدایی ناپذیرند.آنها با هم حرکت می کنند. برای شخص من شخصیت از یک موقعیت ویژه یا شرایط خاص به وجود می آید. نمی توانم شخصیت را فراتر از این شرایط تغریف کنم.
به فیلم «جدایی نادر از سیمین» برسیم. نوع برخورد با فیلم در ایران و خارج از کشور چه تفاوتی دارد؟
واکنش ها در داخل و خارج ایران خیلی به هم شبیه بود. البته نمی گویم که هر دو یک واکنش نشان دادند. بیشتر نظرم این است که پرسش هایی که در داخل ایران به وجود آمد، به شکل مشابه در خارج از ایران هم مطرح شد.
حضور دختر شما در فیلم ایده خودتان بود یا او ؟
(می خندد)او می خواست نقش آفرینی کند و من هم به دنبال این بودم که او فیلم بازی کند. تمایل از سمت هر دو طرف بود.
کارگردانی در فیلمی که دخترتان بازی می کند را دوست دارید؟
فوق العاده دوست دارم اما زمان های سختی را هم سپری کردیم. به رغم اینکه او دختر من بود اما خودم بیشتر از بقیه به او سخت می گرفتم. حتی برخی به من می گفتند که این کار را نکن. با این وجود هم من و هم او از پروژه راضی بودیم.
آیا دوست دارید وقتی او بزرگتر شد بازیگر شود؟
فکر می کنم او علاقه دارد به بازیگری ادامه بدهد. ضمن اینکه به نویسندگی هم علاقه دارد. این چهارمین فیلمش بود.او در سه سالگی هم جلوی دوربین رفته بود.
برخی مکالمه های اولیه فیلم به نظر مهم نمی رسید اما در ادامه دیدیم که بسیار تاثیرگذار هستند.چگونه به این نوع برداشت رسیدید؟
ما در زندگی احساس غلط داریم و فکر می کنیم حوادث بسیار بزرگی از زندگی ما به معضلات بزرگ یا تصمیم گیری های عمده منجر می شوند. اگر توجه کنیم می بینیم که حوادث تعیین کننده در زندگی ما چیزهایی عادی هستند. وقتی که من می نویسم به ریشه های این جزئیات توجه می کنم. کار را در جهتی که بسیار ساده به نظر می رسد و مانند جزئیات عادی از زندگی روزمره همه ماست می نویسم. دوست ندارم مخاطب فکر کند در حال تماشای صحنه خیلی مهمی است که بعد به دنبال نتیجه گیری باشد. این در واقع روشی است که تماشاگر را با فیلم درگیر کنیم.
چگونه جزییات ساده را روی صجنه می برید به طوری که شخصیت ها درخشان باشند؟
این کار بسیار دشواری است. جزییات فیلم مثل یک پازل است که هر گوشه ،گوشه دیگری را پوشش می دهد و کامل می کند.
کجا پر چالش ترین بخش زندگی حرفه ای تان را در ایران سپری کردید؟
پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است چون من آنجا به دنیا آمدم، رشد کردم و بنابراین من بخشی از سیستم آنجا هستم. به طور هوشیارانه به چیزی بیشتر یا کمتر از این فکر نمی کنم. شاید اگر فیلمسازی از آمریکا به ایران برود و بخواهد آنجا فیلم بسازد، راحت تر می تواند موانع را دریابد. اما برای من که درون آن سیستم کار کردم، مانع خاصی ندیدم.
مطمئن هستیم وقتی شما با افرادی که فیلم را دیده اند روبرو می شوید، درباره پایان فیلم می پرسند.پاسختان به آنها چیست؟
هرگز به این پرسش پاسخ روشنی نمی دهم و سعی می کنم از آن گریزان باشم. یا تلاش می کنم مساله را با شوخی برگزار کنم و به پرسش های تخصصی تر پاسخ بدهم. به نظرم خیلی بد است که یک فیلمساز هر آنجه خواسته در فیلم پنهان کند را توضیح بدهد.برای همین همیشه می گویم مصاحبه درباره فیلم از خود ساختن فیلم سخت تر است.
شما جوایز فراوانی گرفته اید. در این باره چه نظری دارید؟
اول از هر چیزی باید بگویم اینکه مردم عادی فیلم را می بینند باعث خوشحالی من است. البته به این هم باور دارم که موفقیت می تواند خطرساز شود. موفقیت یک فیلم نبردی را برای فیلمساز به همراه دارد که او باید در شرایط قبلی باقی بماند.
آیا برنامه ای برای فیلم بعدی دارید؟ شایعاتی مطرح است که گویا فضای این فیلم به طور کامل با «جدایی نادر از سیمین» متفاوت است.
یکی از راههای اصلی برای ایستا شدن در یک مرحله این است که برنامه برای فیلم بعدی را آغاز کرد. فعلا بیشتر از اینکه درگیر این باشم که در فیلم بعدی ام چه اتفاقی می افتد، به این می اندیشم که پروژه چگونه پیش می رود.
به چه قسمتی از فیلمسازی علاقه دارید؟
نوشتن. برای من هیچ چیزی لذت بخش تر از این نیست که فکر کنم و خلق کنم. در مقام یک نویسنده شما قادرید آنچه می خواهید را با شخصیت ها انجام بدهید.
فیلم شما در زبان انگلیسی به sepration معروف شده است. آیا واقعا معادل واقعی نام فیلم است؟
خیر.این به خاطر کمبود لغت در هنگام ترجمه است. واژه divorce (طلاق) مناسب تر است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]