تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815450094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «مرگ تدريجي يك رويا» عنوان شد جيراني: جريان روشنفكري در ايران همواره با اشكالاتي روبرو بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «مرگ تدريجي يك رويا» عنوان شد جيراني: جريان روشنفكري در ايران همواره با اشكالاتي روبرو بوده است
«فريدون جيراني» كارگردان مجموعه «مرگ تدريجي يك رويا» آغاز جريان روشنفكري در ايران را همراه اشكالاتي دانست و گفت: در اين مجموعه، اين سير در قالب داستاني ملموس براي مخاطب بازگو شده است.


به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا از نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «مرگ تدريجي يك رويا»، جيراني با اشاره به اينكه در فيلم هاي قبل از انقلاب، روشنفكر را آدم لوس و نامتعادل فرض مي كردند، افزود: در سينماي پيش از انقلاب، تصوير خوشايندي از روشنفكر وجود نداشت.
در اين نشست نقد و بررسي كه عصر روز سه شنبه در تالار علامه اميني، دانشگاه تهران برگزار شد، «عزيزالله حاجي مشهدي» (منتقد سينما)، بكارگيري جلوه هاي ويژه، تكنيك، فن و نگاه دقيق و درست جيراني به جريان روشنفكري را از نقاط مثبت اين مجموعه تلويزيوني اعلام كرد.
حاجي مشهدي، در ارتباط با فروش موفق رمان اول مارال عظيمي در اين مجموع گفت: با توجه به صبغه فرهنگي، پشتوانه هاي دين باورانه و جامعيت در آثار ادبي، اين امر اغراق آميز است.
جيراني در پاسخ به حاجي مشهدي، به فروش بالاي رمان "بامداد خمار" اشاره كرد و افزود: اين اتفاق كاملا مبتني بر واقعيت است و خيلي از نويسنده ها با انتشار نخستين اثر در جامعه مطرح و شناخته مي شوند.
دكتر «فرهمندپور»، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، كه در اين نشست حضور داشت، به آثاري اشاره كرد كه براي گيشه پسند كردن و جذب تماشاگر، به قالب هاي سطحي، مبتذل و عشق هاي كوچه بازاري روي مي آورند و يا در قالب هاي طنز كه بيشتر به هجو و بيهوده گويي مي پردازد، فعاليت مي كنند.
فرهمندپور، بيان پيام ها در قالب استوار و در عين حال جذاب را از نقاط قوت اين مجموعه تلويزيوني دانست.
به گفته اين استاد دانشگاه، تعدادي از فيلم ها صرفا به قصد جذب مخاطب، ناچار به پردازش يك چهره جذاب از شخصيت ها يا موقعيت هاي منفي اجتماعي هستند و در پايان هم مثبت يا منفي شدن اين شخصيت يا قالب منفي در نظر مخاطب مشخص نيست.
وي ادامه داد: مجموعه "مرگ تدريجي يك رويا"، بطور نسبي در پردازش شخصيت هاي سپيد، سياه و خاكستري موفق بود و آنها را به نحوي ارائه داد كه مخاطب تكليف خود را در قبال داستان مي داند.
فرهمندپور، استقبال جامعه از هر دو اثر نويسنده داستان كه تفاوت چشمگيري به لحاظ محتوايي و موضوعي داشتند را يك نوع توهين به فهم جامعه ذكر كرد.
جيراني، در پاسخ به اين موضوع، خاطر نشان ساخت: در اين مجموعه تلويزيوني هيچ اشاره اي به پر فروش بودن كتاب دوم نشده، چه بسا كه كتاب اول ناياب شده بود و اين اتفاق براي كتاب دوم نيفتاد.
فرهمندپور در خصوص نوع ارتباط خانواده حامد يزدان پناه، تصريح كرد كه در مجموعه تلويزيوني "مرگ تدريجي يك رويا"، حريم خصوصي اين زوج جوان شكسته مي شود و اين تعريف دقيقي از خانواده سنتي نيست.
جيراني، نيز خانواده سنتي مطرح در فيلم را ايده آل عنوان كرد و گفت كه اين خانواده اهل تسامح و مدارا هستند و برخورد آنها با اين زوج، دخالت نيست و براي حل مشكلات خانوادگي حامد است.
كارگردان مجموعه تلويزيوني مرگ تدريجي يك رويا، هدف از ازدواج مارال و فرجاد در فيلم را، پاسخ به اين سووال كه آيا نتيجه ازدواجي با دو تفكر، شيوه زندگي متفاوت، خوب است يا خير، عنوان كرد.
به گفته جيراني، اين مجموعه تلويزيون به بررسي بحران ناشي از جامعه مدرن در ايران پرداخته است.
وي، ادامه داد:‌ اين سرگرداني و نابساماني، يكي از مشكلات جامعه ماست.
در ادامه اين نشست، "مريم جلالي"، مدير گروه خانواده راديو ايران، نيز ضمن ابراز خوشحالي از تغيير نام فيلم از سفر به تاريكي به مرگ تدريجي يك رويا، گفت: ما يكسري مولفه هاي دنياي مدرن را پذيرفته ايم مثل ماشين موبايل و ... اما پيشينه فرهنگي خود را نبايد فراموش كنيم.
به گفته جلالي، مرگ تدريجي يك رويا، حاصل يك روياپردازي است كه جامعه روشنفكري ما از حضور زن و كاركردهاي آن به ما نشان مي دهد.
مدير گروه خانواده راديو ايران، افزود: جامعه روشنفكري ما بايد به هنجارهاي اجتماعي خود برگردد.
وي، اظهار داشت كه زن عشيره، كاركرد،‌ وجاهت و اعتماد به نفس خاص خود را دارد و تا زماني كه خانواده بر اساس تئوري هاي غربي است و خانواده نقطه شروع حركت هاي اجتماعي زنان است نه نقطه پايان آن، ما شاهد اين سرگشتگي ها هستيم.
جلالي ادامه داد: اگر خانواده بر اساس مولفه هاي فرهنگي و اسلامي جايگاه اصلي خود را پيدا كند، زن و مرد هم نقش اصلي خود را ايفا خواهند كرد.
مدير گروه خانواده راديو ايران، با اشاره به اينكه از اثرات و پيام هاي پنهان رسانه غافليم، با ارائه تمثيلي در زمينه پردازش هنري پيام، اظهارداشت: مانند آنست كه بخواهيم ماه را با انگشت نشان دهيم ولي آنقدر انگشتر انگشت ما زيباست كه همه فقط انگشتر را مي بينند و به پيام اصلي توجه نمي كنند و ماه، پنهان در پيام هاست.
وي، گفت: در جايگاه تهيه كننده،‌ نويسنده و كارگردان و ... بايد مولفه هاي پنهان را كه تلويزيون به عنوان يك رسانه وارداتي به خانواده عرضه مي كند، لحاظ كنيم.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن