تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816612441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/ميزگرد ايسنا درآستانه ‌‌١٦آذر/ دانشجوي اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد: دانشگاه فضاي عمل و خطا را براي تكميل فرآيند جامعه پذيري دانشجو فراهم كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /ميزگرد ايسنا درآستانه ‌‌١٦آذر/ دانشجوي اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد: دانشگاه فضاي عمل و خطا را براي تكميل فرآيند جامعه پذيري دانشجو فراهم كند
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

يك دانشجوي اقتصاد بازرگاني دانشگاه فردوسي مشهد گفت: دانشگاه جامعه كوچك شده‌اي است كه دانشجويان در آن زندگي كردن را ياد مي‌گيرند، لذا بايد به دانشجو فضا دهيم كه عمل و خطا كند تا بتواند در اين محل فرآيند جامعه‌پذيري را تكميل كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، حميدرضا اكبريه در ميزگرد" نقش دانشجو در نظام تصميم سازي دانشگاه، و نوآوري و شكوفايي در گفتمان دانشجويي" كه در آستانه 16 آذر در دفتر ايسنا مشهد برگزار شد، با اشاره به نقش دانشگاه در تكميل فرايند جامعه پذيري دانشجويان گفت: حال نمي‌دانيم به كجا مي رويم كه فضاي دانشگاه را مي‌بنديم و محيط بيرون دانشگاه را محل آزمون و خطا مي‌انگاريم.

- تا زماني كه حذفي برخورد مي‌كنيم، دانشجو در دانشگاه جامعه پذير نمي‌شود

سردبير هفته نامه دانشجويي "سيميا" دانشگاه فردوسي تصريح كرد: دانشجويي كه با يك تصوير ايده آلي به دانشگاه مي‌آيد، اگر نگذاريم در دانشگاه جامعه پذير شود و اگر به دانشجوي فعال صنفي و سياسي به چشم برانداز و بدخواه مجموعه مديريتي نگاه كنيم و به جوامع و كانون‌ها به چشم محافل غيرشرعي بنگريم و حتي موسيقي ايراني را حذف نماييم، به چه مي‌خواهيم برسيم؟ هميشه حذف كرده‌ايم بدون اينكه جانشيني برايش انتخاب كنيم.

- يك فرايند جامعه پذيري ناقص به مراتب خطرناك تر از عدم جامعه پذيري است

حميدرضا اكبريه در ادامه افزود: شايد ما دانشجوياني آرمانخواه هستيم كه در فرايند تصميم سازي به ما بها داده نمي شود و به حرف هايمان گوش نمي دهند. چرا بايد بين ما و مسوولان تا اين حد فاصله باشد؟ تا زماني كه حذفي برخورد مي كنيم، تا هنگامي كه اجازه آزمون و خطا در دانشگاه داده نمي شود و تا هنگامي كه هميشه ما را از برچسب ها و از مورد هجمه واقع شدن ها مي‌ترسانند، اين دانشجو در دانشگاه جامعه پذير نمي شود و يك فرايند جامعه پذيري ناقص به مراتب خطرناك تر از عدم جامعه پذيري است.

- به دانشجو بايد به عنوان يك انسان ذي شعور نگاه شود

حميدرضا اكبريه با تاكيد بر اينكه به دانشجو بايد به عنوان يك انسان ذي شعور نگاه شود، اظهار داشت: در حال حاضر از منظر علمي و صنفي به قضيه نگاه مي كنيم، اگر مي‌خواهند فردا كه از اين مكان بيرون رفتيم يك موجود متعارض و خطرناك نشويم، بايد بگذارند در دانشگاه آزمون و خطا را بيازماييم و فرآيند جامعه پذيري ما بايد همين جا تكميل شود.

- در حال حاضر نقش دانشجو در فرايند تصميم سازي نزديك به صفر است

وي درخصوص مثالي در اين زمينه تصريح كرد: دانشگاه فردوسي سال 85 بحث انتخاب واحد پيش از موعد را مطرح كرد كه دانشجويان در اين زمينه با مشكلات زيادي مواجه شدند و به اين دليل كه داراي شوراي صنفي درستي نبوديم، دست به دست هم داده و با جمع آوري امضاهاي فراوان دانشگاه مجبور به تمكين و برگرداندن انتخاب واحد به موقع معين شد ولي در سال بعد دوباره اين عمل دانشگاه تكرار شد و با اعتراض دوباره دانشجويان مواجه شد.

حميدرضا اكبريه با اعلام اينكه هم اكنون دانشگاه فردوسي عملا دو سال است كه شوراي صنفي ندارد و ورودي‌هاي 84 آخرين دانشجوياني هستند كه شوراي صنفي را ديده‌اند، اظهار داشت: دانشگاه به نوعي مي‌خواهد نقش دانشجو را كمرنگ كند، نمي‌خواهيم بگوييم اين امر تعمدي است اما با جمع بندي عملكرد دانشگاه در چند سال اخير روز به روز نقش دانشجو در فرآيند تصميم سازي كمرنگ تر شده و دانشگاه نيز به دنبال اين نيست كه اين قضيه را بهبود بخشد.

- عادت كرده‌ايم با تحصن و اعتراض حرف خود را اعلام كنيم

سردبير هفته نامه دانشجويي"سيميا" دانشگاه فردوسي ادامه داد: امروز در فضاهاي دانشگاهي كشور نقش دانشجو چيزي نزديك به صفر است و اگر روزي بخواهيم صدايمان به جايي برسد، عادت بر اين امر كرده‌ايم كه با تحصن و اعتراض و ... حرف خود را اعلام نماييم در حالي كه برخي فرهنگ‌هاي دموكراتيك براي بيان اين عوامل تعريف شده‌اند، هر چند در رساندن صداي ما از طريق اين دموكرات‌ها نيز سنگ اندازي مي‌شود!

حميدرضا اكبريه درخصوص راهكار پيشنهادي خود براي پررنگ تر شدن نقش دانشجو گفت: ساختارها و اساسنامه‌هاي خوبي براي اين كه دانشجو نقش خود را بازي كند، تعريف و تعيين شده اما هنگامي كه اين راهكار راه به جايي نمي‌ببرند، چه بايد كرد؟

- بهترين جايي كه دانشجو مي‌تواند نقش بازي كند، نهادها و تشكلات مختلف است

وي افزود: بهترين جايي كه دانشجو مي‌تواند نقش بازي كند و تاثيرگذار باشد و نمايندگان دانشجو در حوزه‌هاي مختلف نظرات خود را اعلام نمايند، نهادها و تشكلات مختلف است اما هنگامي كه اين‌ها اعمال نمي‌شوند، چه كاري قرار است انجام شود؟

- مسوولان به تشكل‌ها به منظور ايفاي درست نقش دانشجويان در فرايند تصميم سازي احترام بگذارند

اين دانشجوي رشته اقتصاد بازرگاني دانشگاه فردوسي مشهد، نماد، نشانه و ساختار دانشجو در زمينه تصميم سازي را در قالب تشكل‌هاي مختلف در حوزه‌هاي مختلف دانست و خواستار احترام مسوولان به تشكل‌ها و عملياتي كردن آنها به منظور ايفاي درست نقش دانشجويان در فرايند تصميم سازي شد.

وي ادامه داد: تا جايي كه به دانشجو مربوط مي شود، تلاش خود را تقريبا كرده‌ايم و حتي گاهي مسوولان را به طرف خود كشانده‌ايم و يا در مذاكرات و جلسات و ... حرف خود را بيان كرده‌ايم ولي اتفاقي نمي‌افتد؛ در اصل مسوولان اساسنامه‌هايي كه در وزارت علوم مدون شده را عملياتي نمي‌كنند.

حميدرضا اكبريه هم‌چنين با اشاره به وجود كميته نظارت بر نشريات دانشجويي كه اعضاي آن از مديران مسوول و دانشجويان تشكيل مي‌شود و اينكه نهايت قدرت چانه زني دانشجويان در آنجاست، اظهار داشت: در حالي كه در سال گذشته دوستاني از طيف منتقد در اين هيات شركت كردند ولي هيات نظارت قادر به پاسخگويي به طيف منتقد و مشخصا پاسخگويي به نمايندگان مديران مسوول در هيات نظارت نبود.

- نقش حداقل و صوري دانشجو زير پاست

وي خاطرنشان كرد: وقتي هماهنگي‌ها و صحبت‌ها انجام مي‌شود و به يك سري توافق‌ها مي‌رسيم، ولي در جلسه بعد به راحتي توافق‌ها زير پا گذاشته مي شود، اين امر به اين معني است كه نقش حداقل و صوري دانشجو نيز زير پا است.

حميدرضا اكبريه با يادآوري اين نكته كه امسال سال نوآوري و شكوفايي است، درخصوص اهميت نوآوري و شكوفايي در گفتمان دانشجويي و رفتار دانشجويي، اظهار داشت: در ابتدا بايد ببينيم وقتي مقام معظم رهبري امسال را سال نوآوري و شكوفايي نامگذاري نموده‌اند، به چه معناست؟ آيا تا به حال تعريف عملياتي از اينكه چرا امسال به اين نام نامگذاري شده است، داشته‌ايم و اينكه به چه مي خواهيم برسيم و چه راهكارهايي را مي خواهيم عملي كنيم و اينكه چه تسهيلاتي را مي خواهيم به آن اختصاص دهيم؟

اين فعال دانشجويي افزود: در ابتدا مسوولان بايد تشريح كنند كه سال نوآوري به چه معناست و به چه جايي مي خواهيم برسيم. وقتي در حوزه نوآوري و شكوفايي هم تبعيض قايل مي‌شوند، ديگر به جايي نمي‌توان رسيد، حال اينكه براي دانشجويان علوم اجتماعي و علوم انساني هم فضايي براي نوآوري ديده نمي‌شود.

- نگاه به علوم مختلف، نگاهي تبعيض آميز است

اكبريه نگاه به علوم مختلف را نگاهي تبعيض آميز برشمرد و گفت: در حال حاضر نوآوري و شكوفايي در علوم نيست. در حوزه انديشه حرف براي گفتن بسيار است ولي زمان عملياتي شدن اين گفته‌ها مشخص نيست.

- بايد عملياتي فكر و عملياتي برنامه ريزي كرد

سردبير هفته نامه دانشجويي"سيميا" دانشگاه فردوسي، درخصوص راهكار پيشنهادي خود براي تحقق نوآوري و نيز حل ساير مشكلات موجود در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: بايد عملياتي فكر كنيم، عملياتي برنامه ريزي كنيم، و عملياتي عمل كنيم و بتوانيم بازخورد بگيريم. بايد واژه‌هايمان را تعريف و با اين تعاريف راهكارهايي را اتخاذ نماييم، راهكارها را به مرحله عمل رسانده و بتوانيم نتايج مطلوب بگيريم و در يك جريان پيشرفت رو به جلو همراه با آزمون و خطا بيفتيم.

حميدرضا اكبريه در پايان شرط لازم براي نوآوري و گفتمان را يك گوش شنوا برشمرد و اينكه نظرات مخالف همديگر را بپذيريم و همديگر را تحمل كنيم.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن