تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816914751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير جديد اداره‌ي كتاب در نخستين اظهارنظر: اعلام اسامي بررس‌هاي كتاب فعلا مقدور نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير جديد اداره‌ي كتاب در نخستين اظهارنظر: اعلام اسامي بررس‌هاي كتاب فعلا مقدور نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

مدير جديد اداره‌ي كتاب و كتاب‌خواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين اظهارنظر خود درباره‌ي مميزي كتاب، با بيان اين‌كه اعلام اسامي بررس‌هاي كتاب فعلا مقدور نيست، گفت: ان‌شاء‌الله برسيم به جايي كه همه‌ي بررس‌ها در حد نويسنده‌ها يا بالاتر باشند و اسامي هم اعلام شود.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدعلي رمضاني‌ فراني كه روز گذشته (سه‌شنبه، 12 آذرماه) در ميزگرد «تشكيل كارگروه ويژه‌ي بررسي كتاب‌هاي ديني و قرآني» سخن مي‌گفت، بيان كرد: در كشورهاي دموكرات، مميزي رسمي نيست؛ اما مميزي غيررسمي وجود دارد. اين‌طور نيست كه در هر كشوري هر كتابي را كه خواستيم، بتوانيم چاپ كنيم؛ حتا در اروپا و آمريكا. پس مميزي غيررسمي همه‌جا هست و شايد ما آن سياست را نداشته‌ايم كه آن‌را غيررسمي انجام دهيم و رسمي شده است.

او در ادامه افزود: بخشي از ناراضيان ما در مميزي، متأسفانه همين‌هايي هستند كه كتاب‌هاي سخيف‌ ديني، موهوم و خرافه در دين را مي‌نويسند. در حوزه‌ي دين، از يك كفي پايين‌تر را رد مي‌كنيم؛ چون وهن به دين است و اجازه‌ي انتشارش را نمي‌دهيم؛ پس ما به حداقلي هم كار داريم كه غلط و دروغ نباشد.

رمضاني سپس عنوان كرد: ما در شعر و ادبيات هم آن‌جايي كه مي‌خواهد زبان فارسي شكسته شود، به هرحال برايش حرمت و اصالتي قائل‌ايم و شعرهاي ضعيف و مثل آن‌را اجازه نمي‌دهيم يا مشروط به اصلاح مي‌كنيم. پس در حوزه‌ي مسائل ديني، قائل به كف در مميزي هستيم و به عنوان پايه‌ي كار، حاضريم ديگران مشاركت كنند تا سطح كار بالا رود.

او همچنين عنوان كرد: به هرحال، ما ضرورت مميزي را مي‌دانيم؛ اما اين را ‌كه به چه نحوي باشد كه با ظاهر قضايا هم مشكل پيدا نكند، بزرگان بفرمايند. ما طرفدار مميزي فعال هستيم كه با ناشر و مؤلف ارتباط برقرار و تعامل شود، تا اگر جايي از كار را نفهميديم و مي‌دانيم كه سطح دانش اساتيد ما بالاتر است، توضيح بخواهيم و يكديگر را قانع كنيم و اين شيوه را هم ابلاغ كرده‌ايم كه به عنوان شيوه‌ي حسنه باشد تا گفت‌وگو كنيم كه شيوه‌اي عاقلانه است.

رمضاني از سوي ديگر، يادآور شد: ما كارهاي بخش دين را فله‌يي بررسي نمي‌كنيم و گروه‌هاي تخصصي داريم. مسائل ادبيات ديني، فقه و اصول و ترجمه جداگانه به شكل دسته‌بندي‌شده و تخصصي بررسي مي‌شوند؛ نه با يك عنوان كلي دين.

مدير اداره‌ي كتاب همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: مسؤولان گروه‌هاي مختلف ما پاسخ‌گو هستند؛ اما اغلب نويسندگان كم‌تر با ارشاد طرف‌اند و بيش‌تر ناشران طرف ما هستند، كه به دلايلي، خودشان مصلحت نمي‌بينند نويسنده را با ارشاد ‌طرف كنند و مي‌خواهند خودشان واسطه‌گري را حفظ كنند؛ به همين دليل، نويسنده كم‌تر به ارشاد رفت‌وآمد مي‌كند. بررس‌هاي ما از اين حيث ديگر پاسخ‌گو نيستند و اغلب‌شان نيروي موظف ما هم نيستند و نمي‌توانيم گروه‌هاي زيادي را در آن‌جا بگذاريم؛ اما مسؤولان‌شان پاسخ‌گو هستند.

او همچنين درباره‌ي ترجمه‌ي كريم زماني از قرآن كه مدتي است منتظر مجوز است، افزود: چند جا كه در زمينه‌ي مطالعات قرآني متخصص هستند، اين ترجمه‌ها را مطالعه مي‌كنند تا ترجمه‌ي دقيق و درستي منتشر شود. براي تجديد چاپ ترجمه‌هايي كه پيش‌تر چاپ شده باشند، مشكلي نيست و حتا يك‌روزه به آن‌ها مجوز داده مي‌شود.

رمضاني فراني سپس در بخشي ديگر گفت: بررس‌هاي ما از مدرسان دانشگاه و از اساتيد حوزه هستند و پاسخ‌گو هستند؛ منتها به اين صورت نيست كه براي آن‌ها شرط و شروط بگذاريم، كه مثلا هفته‌اي سه روز براي پاسخ‌گويي به مميزي‌ها مراجعه كنند. بررس‌هاي ما مخفي نيستند، هيچ مشكلي هم ندارند؛ منتها وقت ندارند.

او افزود: مميزي مثل قطارهاي هند مي‌ماند، كه كشور پرجمعيتي است و قطارها نمي‌توانند توقف كنند و هر كس مي‌تواند، سوار مي‌شود. كار اداره‌ي كتاب را نمي‌شود تعطيل كرد. ما داريم در حين حركت، اصلاح مي‌كنيم. ان‌شاء‌الله برسيم به جايي كه همه‌ي بررس‌ها در حد نويسنده‌ها يا بالاتر باشند و اسامي هم اعلام شود؛ اما فعلا مقدور نيست و كم آدمي پيدا مي‌شود كه با دست‌مزد معمولي بيايد و پاسخ‌گو هم باشد.

او همچنين گفت: آن‌چه الآن در حوزه‌ي بررسي كتاب در حال وقوع است، كه از سال‌هاي بعد از انقلاب به‌طور جسته و گريخته و گاهي محكم‌تر وجود داشته، آن موضع قانوني بررسي و مميزي كتاب است كه وزارت ارشاد انجام مي‌دهد و در برخي از دوره‌ها برخي مسؤولان اعتقاد كم‌تري به مميزي كتاب داشتند، كه شايد در دوره‌ي اندكي اين‌گونه بوده و در بقيه‌ي سال‌ها، مميزي بوده است. به لحاظ مستند قانوني هم، طبيعتا مستنداتي بوده و هست كه وزارت ارشاد را به عنوان مسؤول بخش فرهنگ عمومي كشور مي‌شناسد و اين وزارتخانه معتقد است ما اگر كتاب را به عنوان يك رسانه‌ي بسيار مهم درنظر بگيريم و نخواهيم به شكل قانون‌مند آن‌را وارد جامعه كنيم و شرايط به‌گونه‌اي باشد كه دست افراد را باز بگذاريم كه هر كس به هر شكلي و با هر عنواني كتاب خود را چاپ و وارد جامعه كند، طبيعتا وظيفه‌ي نگهباني فرهنگ را نمي‌توان تضمين كرد.

رمضاني ادامه داد: اين‌كه مميزي داراي چه خصوصياتي باشد و جنبه‌هاي اثباتي‌اش چگونه است، خود بحث مفصلي است. به هرحال، جايي بايد متولي‌اش باشد. آن‌چه الآن وزارتخانه در حال انجامش است، اجراي مصوبات و آيين‌نامه‌هايي است كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آن‌ها را به تصويب رسانده و خود ارشاد در اين زمينه قانون‌گذاري نكرده است.

مدير اداره‌ي كتاب يادآور شد: آن‌چه نظر ماست، به لحاظ جايگاه قانوني اين است كه تمركز كار كتاب در يك جا حتما لازم است؛ اما اين‌كه از توان تخصصي برخي دستگاه‌ها يا مراكز استفاده شود، اين هم درست است كه البته طبق برداشتي كه ما داريم، حالت مشاوره مي‌توانند داشته باشند و تصميم‌گيري بايد متمركز باشد.

او با تأكيدش بر اين تمركز، متذكر شد: ما بخش‌هاي نظارتي فرهنگ كشور را جزو بخش‌هاي حاكميتي دولت مي‌دانيم و نظام حق ندارد اين بخش‌ها را به بخش‌هايي كه درصد قانوني ندارند يا خصوصي‌اند، واگذار كند. اما به لحاظ تخصصي، از مراكزي مي‌شود بهره گرفت و الآن هم همين‌طور است كه از بسياري مراكز به عنوان پشتوانه‌ي تخصصي استفاده مي‌شود و سخن آن مراكز حجتي دارد تا ادله‌اي در اين امر، يار‌ي‌كننده باشد. اين شيوه‌اي است كه الآن دارد عمل مي‌شود.

رمضاني در پاسخ به‌ اين‌كه آيا مي‌توانيد نام اين مراكز مشاور را اعلام كنيد، توضيح داد: نهادها بعضا به خاطر حاشيه‌هايي كه ممكن است براي‌شان پيش بيايد يا مراجعاتي از سوي نويسندگان و ناشران به آن‌ها شود، كه مخل كار تحقيقاتي‌شان شود، يا حاشيه‌هايي به لحاظ رسانه‌يي براي‌شان ايجاد شود، تمايل ندارند نام‌شان عنوان شود. اگر خودشان علاقه‌مند باشند كه اعلام كنند، از نظر ما منعي نيست؛ ولي ما اخلاقا اين كار را در مجامع عمومي نمي‌كنيم و در نهايت خودمان پاسخ‌گو هستيم.

او در ادامه گفت: در برخي بخش‌ها كه به تعبير امروزي جزو علوم محض هستند؛ مثل رياضي و فيزيك، يك‌سري ملاحظات كلي و شكلي كتاب در نظر گرفته مي‌شود و كم‌ترين مشكل را معمولا در مميزي دارند و نياز به مميزي آن‌چناني ندارند؛ چون بحث محتواي علمي در اين‌گونه علوم به عهده‌ي وزارتخانه نيست. بيش‌تر در حوزه‌هايي مثل فرهنگ عمومي، ادبيات و علوم انساني مميزي هست كه ممكن است بيش‌تر نيازمند مميزي و بررسي باشند و طبيعتا مشاوراني هم در اين حوزه‌ها با ما همكاري دارند.

رمضاني سپس گفت: اما از سويي در بخش مميزي كتاب، دو بخش كلي - اداري و دبيرخانه‌يي داريم؛ به اين معني كه تعدادي از بررس‌ها افراد موظف و كارمندان وزارتخانه هستند، و تعدادي نيز افراد حقيقي هستند كه با ما كار مي‌كنند و كارمند وزارتخانه نيستند و سعي مي‌شود از نهادهاي علمي مثل حوزه و دانشگاه استفاده شود و همين‌طور هم هست و در بخش بررسي، خيلي حقوق‌بگير وزارتخانه نداريم كه بگوييم چون از ما حقوق مي‌گيرند؛ پس از ما هم دستور مي‌گيرند. آن‌ها به لحاظ علمي باز كار مي‌كنند و هر وقت بخواهند، همكاري خود را قطع مي‌كنند.

گفتني است ميزگرد «تشكيل كارگروه ويژه‌ي بررسي كتاب‌هاي ديني و قرآني» در محل خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) برپا شد، كه گزارش تكميلي آن متعاقبا مخابره خواهد شد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن