تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816602707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آتش اختلاف در روابط بغداد و كردستان


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: آتش اختلاف در روابط بغداد و كردستان
در بيانيه دولت كردستان به شدت به دولت عراق حمله شده و نوري مالكي نخست وزير به ايجاد تفرقه و خيانت در ميان ملت كردستان متهم شده است.
بازتاب آنلاين :روابط دولت عراق و دولت اقليم كردستان بار ديگر متشنج شده است. پيش از اين دو دولت بر سر مسئله كركوك و اختلاف­هاي سياسي با يكديگر دچار تنش شده بودند. اما اكنون به نظر مي­رسد چالش ميان كردها و دولت عراق فراتر از يك اختلاف نظر عادي شده و وارد مرحله تازه­اي شده است. نوري مالكي كردها را متهم مي­كند كه رفتارهايي فراتر از اختيارات يك اقليم را انجام مي­دهند، به دنبال اختيارات بيشتر خارج از چارچوب قانون اساسي هستند، خودسرانه و بدون مشورت با دولت مركزي به امضاي پيمان­نامه­هاي نفتي با شركت­هاي نفتي خارجي مبادرت مي­ورزند، تلاش دارند در صورت شكست در امضاي توافق­نامه امنيتي با ايالات متحد امريكا اين توافق­نامه را خود با امريكا و بريتانيا امضا كنند تا نيروهاي خارجي را در اقليم كردستان متمركز كنند و خلاصه اين كه كشور را به سمت آشوب، دو دستگي و رفته رفته جدايي از دولت مركزي سوق دهند.

در مقابل كردها تمام اين اتهام­ها را رد مي­كنند و در برابر اين اتهام­ها دولت مالكي را به انحصار قدرت، تشكيل يك گروه سياسي در كردستان وابسته به حزب دعوه به رياست شحص مالكي، كشاندن ارتش عراق به خاك­هاي اقليم كردستان و تحريك و ايجاد حس رقابت ميان نظاميان كرد يا پيشمرگه با ارتش عراق، ايجاد اختلاف ميان سنيان با كردها، تشكيل گروهي از افراد مخالف كردستان كه دولت كردستان آنها را بعثي توصيف كرده و مدعي است كه دستشان به خون مردم كردستان آلوده است و به طور كل ايجاد تنش ميان گروه­هاي سياسي سني و شيعه و كرد، مي­كنند، متهم كرده است. تنش در روابط كردها و دولت نوري مالكي به اندازه­اي عميق شده كه تهديد كرده­اند كه حمايت خود را از وي سلب خواهند كرد و دولت او را به سمت سقوط سوق خواهند داد.

با ظهور اين اختلاف­ها گفت و گوهاي دو طرف در زمينه حل اختلاف­هاي فيمابين نيز متوقف شده و اكنون دو دولت كردستان و بغداد در كارزار انتقادها و حملات كلامي شديد عليه يكديگر به سر مي­برند.

در آخرين موضع­گيري­هاي دو طرف عليه يكديگر، نوري مالكي نخست­وزير عراق با شركت در يك كنفرانس مطبوعاتي در بغداد به شدت از سياست­هاي دولت كردستان عراق انتقاد كرد و بسياري از رفتارهاي اين دولت را غير قانوني و مغاير با قانون اساسي توصيف كرد.

گفتني است به تازگي طرحي در دولت عراق به نام مجالس اسناد براي مهيا ساختن اجراي ماده 140 قانون اساسي عراق تنظيم شده كه بر خلاف انتظار بر آتش اختلاف­ها ميان دولت عراق و دولت كردستان افزوده است.

در پاسخ به انتقادهاي نوري مالكي، دولت كردستان با صدور بيانيه­اي نسبت به آن واكنش نشان داد و آن را خلاف واقع و به دور از حقيقت دانست.

در بيانيه دولت كردستان عراق آمده است، برخي از افرادي كه آقاي مالكي تلاش كرده با آنها تماس برقرار كرده تا به كمك آنها به پياده ساختن ماده 140 قانون اساسي مبادرت ورزد، كساني هستند كه جزوي از نيروهاي نظامي دوران رژيم بعث بودند كه با سازمان­هاي امنيتي و اطلاعاتي نظام سابق رابطه داشته­اند. درست كه برخي از اين افراد از روساي عشاير كردستان بوده­اند اما آنها سلاح بر عليه ملت كرد برداشته و دستشان به خون ملت كرد آلوده است. آنها صدها نفر از ملت كرد را كشتند، از ديارشان راندند و روستاهايشان را نابود كردند. پس از انتفاضه سال 1991 رهبران جبهه كردستان در حق آنها عفو صادر كرد با اين شرط كه ديگر به صف خائنان نپيوندند. اما دولت آقاي مالكي تماس­هاي خود را با بعضي از اين افراد خائن كُرد آغاز كرد غافل از اين كه اگر در حق آنها عفوي صادر شده تنها براي تقويت آشتي ملي كه جزءي از وظايف ما در قبال ملت عراق محسوب مي­شود، است.

در ادامه اين بيانيه آمده است كه تلاش براي تماس با اين افراد كه براي تشكيل مجلس اسناد بر اساس ماده 140 قانون اساسي است باعث خواهد شد تا نتايج زير به دست آيد:

1- ايجاد حالتي از عدم استقرار و انسجام در جامعه كردي كه از زمان نظام سابق تا كنون سابقه نداشته است.

2- به وجود آمدن فضايي كه در آن اتفاقات ناگهاني و پيش­بيني نشده­اي به وجود آيد كه مغاير با عفو عمومي رهبران كرد در حق افرادي كه در سال 1991 برايشان عفو صادر شد، مي­شود.

3- به وجود آمدن اتفاقات امنيتي ناگهاني و از قبل پيش­بيني نشده كه زمينه را براي نفوذ گروه­هاي تروريستي مهيا مي­كند.

4- شكل گرفتن گروه­هاي شبه نظامي در مناطقي كه مشمول ماده 140 قانون اساسي مي­شوند كه باعث متزلزل ساختن امنيت كشور شده و بذر دودستگي و تفرقه در آن مناطق مي­پاشند.

در پايان اين بيانيه آمده است كه ما به طرحي كه دولت تنظيم كرده محل نمي­دهيم چرا كه اين موضوع مربوط به نمايندگان مجلس عراق، دفتر رياست جمهوري و دولت يا دستگاه قضايي عالي عراق است. ما از آقاي نخست­وزير مي­خواهيم به جاي خلق چنين فضايي، جو صلح و آشتي ملي را به وجود آورند تا زمينه­هاي استقرار امنيتي نيز در كشور به وجود آيد. يقينا مجالس اسنادي كه قرار است بدين شيوه در كردستان فعال شوند آشتي ملي حقيقي را به وجود نخواهند آورد و كمكي در استقرار امنيت و ثبات نيز نخواهند كرد بلكه بر عكس زمينه­هاي ايجاد ناامني و خروج از حركت سياسي جاري در كشور را موجب خواهد شد.

در بيانيه دولت كردستان به شدت به دولت عراق حمله شده و نخست وزير به ايجاد تفرقه و خيانت در ميان ملت كردستان متهم شده است.

پس از انتشار اين بيانيه شديد اللحن كه در آن امضاي دفتر رياست دولت اقليم كردستان را بر خود دارد، دولت بغداد نيز اعلام كرد، به زودي بيانيه­اي را تنظيم كرده و پاسخ دولت كردستان را خواهد داد.

ياسين مجيد، مشاور رسانه­اي نوري مالكي، نخست وزير عراق در اين باره گفت: «به زودي دفتر نخست وزيري به بند بند آنچه در بيانيه اخير دولت كردستان آمده به طور رسمي پاسخ خواهد داد. اين بيانيه موضع رسمي دولت عراق خواهد بود.»

اين در حالي است كه جلال طالباني، رئيس جمهوري عراق اين شيوه انتقادي كردها از رهبران عراقي را رد كرد و ضروري دانست كه هر انتقادي، قانوني و از راه پارلمان و گفت و گو صورت بگيرد. وي گفته­هاي مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان مبني بر داير ساختن پايگاه­هاي امريكايي در خاك عراق را موجب ايجاد اين شبهات دانست.

وي كه در يك كنفرانس خبري در فرودگاه سليمانيه در برابر خبرنگاران سخن مي­گفت، همچنين اظهار داشت، به هيچ وجه شايسته نيست كه انتقاد­ها تبديل به اهانت و تهمت شوند. البته اين اختلاف­هايي كه مي­بينيد تنها در رسانه­ها و روزنامه­ها مطرح است و دو طرف با يكديگر دوست هستند. من تلاش مي­كنم اختلاف­هاي پيش آمده ميان كردها و دولت مركزي را از طريق گفت و گوهاي برادرانه حل و فصل كنم.»

در همين حال ائتلاف يكپارچه عراق كه اكثريت نمايندگان پارلمان عراق را در اختيار دارد، اعلام كرد، به رغم وجود اختلاف­هاي حزبي همچنان به حفظ پيمانش با كردها ادامه مي­دهد.

اين در حالي است كه با وجود اين كه مسئله كركوك و ماده 140 قانون اساسي عراق به عمده نگراني­ها و انتقادهاي كردها تبديل شده، دولت كردستان فعاليت­هاي سازمان ملل در عراق در خصوص ماده 140 را به باد انتقاد گرفت و گروه سازمان ملل را به حمايت و پيش بردن سياست­هاي پان­عربيسم در كردستان به جاي حل مشكلات اقليمي متهم كرد.

در بيانيه­اي كه اقليم كردستان صادر كرده، آمده است، گروه فعال سازمان ملل در عراق به جاي اجراي برنامه­هاي صلح طلبانه براي حل مشكلات اقليم مبادرت به انجام يك سري سياست­هاي يك سويه كرده و با وجود اين كه قول مساعد داده بود تا پايان سال 2008 دستاوردهاي خود را به طور رسمي اعلام كند، چنين نشده و اكنون با رسيدن پايان سال شاهد كارشكني­ها و حمايت­هاي تفرقه­آميز اين گروه از يك فرقه و دسته­اي خاص كه عموما از نگاه­­هاي پان عربيسم حمايت مي­كنند، هستيم.

در همين رابطه گروه سازمان ملل در عراق با صدور بيانيه­اي اعلام كرد، نتايج گزارش خود درباره موضوع كركوك را تا بعد از انتخابات استانداري­ها در عراق به تعويق انداخته است
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن