تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806735191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت زباله‌ها به چرخه توليد نيازمند عزم ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازگشت زباله‌ها به چرخه توليد نيازمند عزم ملي است
اجتماعي. زباله. بازيافت
كرج - به عقيده كارشناسان، زباله كه از آن به عنوان طلاي كثيف نام برده مي شود، سرمايه ملي است و بايد با عزم همگاني درجهت بازگشت آن به چرخه توليد از هدر رفتن اين سرمايه جلوگيري كرد.

به گفته آنان، اكنون استفاده از روشهاي سنتي براي جمع آوري، انتقال و دفن زباله‌ها با خطرات و مشكلات بزرگي براي محيط زيست و جامعه انساني همراه است، از اين رو بايد با كمك مردم به روشهاي جديد متوسل شد.

آموزش همگاني تفكيك زباله از مبدا، استفاده از روشهاي تشويقي براي مشاركت مردم در تفكيك زباله‌ها در منازل، مكانهاي تجاري، اداري و صنعتي، استفاده از ماشين آلات مناسب براي جمع آوري وانتقال زباله و راه اندازي كارخانه‌هاي كمپوست براي تبديل مواد از مهمترين پيشنهادات كارشناسان در اين‌باره است.

نوشين ثريا مسوول واحد پسماندهاي خشك سازمان بازيافت شهرداري كرج در گفت وگو با خبرنگار ايرنا زباله‌ها را به دو دسته تر و خشك تقسيم كرد.

وي گفت: زباله‌هاي تر رطوبت زياد دارد و از مواد عالي غذايي تشكيل شده و اين نوع زباله‌ها ضمن توليد بو و شيرابه، قابليت فساد پذيري دارد.

ثريا افزود: اما زباله‌هاي خشك قابليت فساد پذيري در كوتاه مدت ندارد و سالها در محيط باقي مي‌ماند.

وي، از كاغذ، فلز، پارچه ، شيشه و مصالح ساختماني به عنوان پسماندهاي خشك نام برد و گفت: اين نوع زباله‌ها غالبا خطرناك نيست.

اين كارشناس ادامه داد: يك سري زباله‌ها بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد تا مشكلات زيست محيطي و بهداشتي براي افراد و محيط زيست به وجود نياورد.

وي، ازتيغ ، سرنگ، عطرها، لوازم آرايشي ، انواع روغن‌هاي نفتي، روغن خودرو ، تينر، لامپ‌هاي مهتابي و انواع باتري به عنوان زباله‌هاي خطرناك نام برد.

مسوول واحد پسماندهاي خشك سازمان بازيافت كرج گفت: اين مواد محيط زيست را آلوده مي‌كند و اثرات نامطلوب در محيط به جاي مي‌گذارد.

وي افزود: اجسامي مانند تيغ و سرنگ كه حالت برندگي و بيماري زايي دارد بايد با شيوه‌هاي اصولي نظير پيچيدن كاغذ دور آنها و قرار دادن در جعبه هاي خاص بطور جداگانه جمع آوري و معدوم شود.

وي ادامه داد اين امر سبب مي‌شود اگر تيغ و سرنگ آلوده باشد به ديگران و نيروهاي خدماتي شهرداري كه اقدام به جمع آوري زباله مي‌كنند آسيب نرساند.

ثريا گفت: قراردادن اين گونه زباله با زباله‌هاي مواد غذايي خطرناك است زيرا اگر آلوده به ويروس و ميكروب باشد هنگام بازيافت به خاك و طبيعت برمي گردد و در مزارع ، آب وخاك آلودگي ايجاد خواهد كرد.

به گفته وي، طبق تعريف قانون مديريت پسماندها هر كدام از زباله‌هايي كه خاصيت بيماري زايي، اشتعال، خوردگي و سمي داشته باشد جزو زباله‌هاي خطرناك خانگي محسوب مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: به شهروندان توصيه مي‌شود، زباله‌هاي ويژه و خطرناك را به صورت جداگانه در ورودي منازل بگذارند تا نيروهاي خدمات شهرداري اقدام به جمع آوري زباله‌ها كنند.

دراين حال شهرداري كرج از جمله شهرداري‌هايي است كه براي استفاده بهينه از زباله و جلوگيري از اثرات مخرب زباله‌هاي خطرناك در طبيعت، روشهاي نويني در دستور كار خود قرار داده است.

مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري كرج گفت: اخيرا راه اندازي ايستگاههاي تفكيك زباله از مبدا در اين كلانشهر آغاز شده است.

سيدمجيد مساعد با تاكيد بر گسترش فرهنگ تفكيك پسماندهاي خانگي دربين شهروندان افزود: كاهش توليد پسماند و تفكيك از مبدا به عنوان دو مقوله مهم زندگي شهري از اهميت بسزايي برخوردار است .

وي خاطرنشان كرد: بخشي از اطلاع رساني و فرهنگ‌سازي بين شهروندان از طريق فعاليت اين پايگاهها اجرا خواهد شد.

مساعد افزود: شهروندان مي‌توانند علاوه بر تحويل پسماندهاي خشك به ايستگاهها، اطلاعات مورد نياز خود را ازاين طريق كسب كنند.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري كرج گفت: اين پايگاهها از چند روز پيش در مناطق دو، سه ، شش ، ‪ ۹‬و ‪ ۱۰‬فعاليت خود را آغاز كرده اند وي يادآور شد: براساس برنامه ريزي و بكارگيري امكانات جديد و خودروهاي ويژه، كار جمع آوري پسماندهاي خشك از منازل به صورت هفتگي و در ساعت مشخص انجام
مي شود.

وي همچنين از شروع فعاليت گروه ‪ ۲۰‬نفره مروجين فرهنگ تفكيك پسمانداز مبدا خبرداد و گفت: اين گروه تحصيلكرده فعاليت خود را درمورد آموزش و فرهنگ سازي تفكيك پسماند از مبدا و همچنين تفكيك پسماندهاي خشك و تر به شهروندان به صورت همزمان با استقرار در ايستگاهها آغاز مي‌كنند.

مساعد از رسانه‌هاي جمعي خواست دراين زمينه اطلاع رساني داشته باشند.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري كرج نيز از راه اندازي سامانه پيام كوتاه اين سازمان خبرداد.

وي اظهار داشت: سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري به عنوان متولي مديريت پسماند در كرج جهت تسهيل دربرقراري ارتباط و دريافت نقطه نظرات شهروندان اقدام به راه اندازي اين سامانه پيام كوتاه نموده است .

وي گفت: شهروندان كرجي از اين پس مي‌توانند با شماره پيام كوتاه ‪۲۰۰۰۲۵۴۰‬ ارتباط تلفني برقرار كنند.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري كرج خاطرنشان كرد: اين سامانه در جهت برنامه‌هاي آموزشي و مشاركت مردم در مديريت پسماند و دريافت گزارشهاي مردمي درخصوص حيوانات موذي، تخليه نخاله ساختماني درمكانهاي غيرمجاز و انتقادات و پيشنهادات راه اندازي شده است .

وي همچنين گفت: مطالعه طرح جامع مديريت پسماند در شهرستان كرج آغاز شده است .

مساعد افزود: براساس آيين نامه وزارت كشور و سازمان شهرداريها تمام كلانشهرها، مراكز استانها و شهرداريهاي بزرگ و كوچك كشور موظف به برنامه ريزي در رابطه با پسماندهاي شهري اعم ازپسماندهاي خانگي ، بيمارستاني و صنعتي هستند.

اين مسوول گفت: در اين راستا كارشناسان مشاوردر كرج پس از شناسايي و مستندسازي وضعيت موجود وطراحي سيستمهاي مديريت پسماند، راهكارهاي اجرايي آن را دراين كلانشهرارائه خواهند كرد.

وي يادآور شد: با توجه به تاكيد كارگروه مديريت پسماند شهرستان كرج مقرر شد طرح جامع مديريت پسماند به صورت شهرستاني تهيه و تدوين شود.

مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري كرج گفت : دراين زمينه هماهنگي لازم با شهرداريها و بخشداريهاي شهرستان كرج انجام شده است .

وي افزود: انتظار مي‌رود با انجام اين هماهنگي ها، شاهد تسريع در تهيه و تدوين طرح جامعه مديريت پسماند در شهرستان كرج باشيم .

مساعد با بيان اينكه مطالعات اين طرح يك سال به طول مي‌انجامد، گفت:
مشاوران اين طرح براساس آيين نامه وزارت كشور با استفاده از كارشناسان خبره در زمينه‌هاي زيست محيطي، بهداشت محيط، مهندسي شيمي، آب شناسي، منابع آب و شهرسازي مطالعات طرح جامع مديريت پسماند شهرستان را آغاز كرده اند.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن