تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804630836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبادر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تبادرتبادر در لغت به معنای سبقت گرفتن ذهن است علمای علم اصول برای تشخیص حقیقت ازمجاز چهار ملاک ذکر کرده اند : تصریح واضع -تبادر و عدم تبادر - صحت سلب و عدم صحتسلب - اطراد  و عدم اطراددر برخورد با کلمات و الفاظ اولین معنایی را که به ذهن شنونده خطور کند تبادر میگویند .سبقت و پیشی گرفتن اگر بدون قرینه باشد آن تبادر علامت حقیقت است و معنای آن اینست که اینلفظ برچنین معنایی وضع شده است زیرا دلالت لفظ بر معنا از سه حالت خارج نیست : 1- یا به جهتمناسبت ذاتی است که بین لفظ و معنا میباشد 2- یا به جهت و علت قرینه حالی یا گفتاری است ( باتوجه به اینکه تبادر علامت حقیقت است که بدون قرینه از معنایی از یک لفظ به ذهن سبقت بگیرد درنتیجه فرض دوم از بحث خارج است) 3- علقه وضعیهپس نتیجه میگیریم تبادر و پیشی گرفتن معنی از لفظی علامت این است که آن لفظ بر ان معنی وضعشده است و بنابریان تبادر علامت حقیقت و عدم تبادر علامت مجاز میباشد چنانکه از کلمه اسد اولینمعنایی که به ذهن خطور میکند شیر میباشد و با قرینه معانی دیگری من جمله رجل شجاع به ذهنمیاید




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1352]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن