تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812783371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت پيگير پيوستن به WTOنيست


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دولت پيگير پيوستن به WTOنيست


سرمايه : با گذشت بيش از يك سال از تصويب رژيم تجاري ايران در كميسيون اقتصادي هيات دولت و با آنكه به گفته مسعود مير كاظمي وزير بازرگاني بررسي حقوقي اين رژيم انجام گرفته و در حال پيگيري براي نهايي شدن آن است اما هنوز بسياري نسبت به سرنوشت آن اظهار بي اطلاعي مي كنند.عدم تصويب اين گزارش بعد از اين مدت و عدم اطلاع رساني در مورد تاخير در فرآيند تصويب آن رئيس اتاق ايران را واداشت كه از زمان تصويب اين گزارش در هيات دولت به عنوان يك معما ياد كند.

سيدحميد حسيني عضو هيات نمايندگان اتاق ايران معتقد است:«علت اصلي اين تاخير به جمع بندي نرسيدن دولت در مورد پيوستن به اين سازمان است. »
وي در گفت وگو با «سرمايه» تصريح كرد: «به نظر نمي رسد دولت در حال حاضر پيگير پيوستن به اين سازمان باشد چراكه اين پيوستن به طور حتم كاهش اقتدار و مانور دولت را در پي خواهد داشت.»
به گفته حسيني از آنجا كه گزارش رژيم تجاري آماده شده تاكنون در اختيار نهادها براي ابراز نظر قرار نگرفته است بنابراين هيچ نوع برداشتي نسبت به اين رژيم وجود ندارد، تصريح كرد: «در برخي موارد رژيم تجاري به عنوان عكس برداري از قوانين فعلي عنوان شده است كه در اين صورت تاخير در تصويب آن از طرف هيات دولت و عدم شفاف سازي در مورد آن جاي سوال دارد چرا كه قوانين فعلي يك بار مصوب شده اند و نيازي به اين همه وقت براي تصويب ندارند.»

بي اطلاعي از وضعيت گزارش رژيم تجاري

تدوين گزارش رژيم تجاري ايران از سال 79 آغاز و مراحل مختلفي را گذرانده و با تغييراتي كه در مقررات اقتصادي و تجاري كشور صورت گرفت اين گزارش به طور مرتب به هنگام سازي شده است ضمن آنكه متن اين گزارش يك بار به زبان انگليسي و به صورت غيررسمي مورد گفت وگو با سازمان تجارت جهاني واقع شد. با اين احوال به نظر مي رسد تهيه و نهايي سازي اين گزارش پروسه اي طولاني را طي كرده باشد البته ارائه ديرهنگام اين گزارش روند الحاق رسمي ايران به اين سازمان را طولاني تر خواهد كرد. بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه انتظار 10 ساله ايران براي پذيرفته شدن به عنوان عضو ناظر در اين سازمان نيز مدت زيادي را بر فرآيند الحاق افزوده است، فرآيندي كه به خودي خود طولاني محسوب مي شود.
در اين ميان بسياري از مسوولان معتقدند هيچ گونه مانع سياسي، حقوقي و اقتصادي براي بررسي رژيم تجاري ايران در سازمان تجارت جهاني وجود ندارد. برخي ديگر نيز اختلافات ميان وزارت بازرگاني و وزارت امور خارجه براي تاثيرگذاري بيشتر هريك از اين دو سازمان بر گزارش را دليلي براي طولاني شدن پروسه بررسي و ارائه اين گزارش به سازمان تجارت جهاني عنوان مي كنند.
احمد آزادمرد نايب رئيس اول كميسيون تجارت جهاني و سازمان هاي بين المللي اتاق ايران چندي قبل در گفت وگو با «سرمايه» ناهماهنگي ميان وزارت بازرگاني و وزارت امور خارجه را يكي از عوامل تاخير در ارائه رژيم تجاري ايران اعلام كرد. حسيني در گفت وگوي خود با «سرمايه» اختلاف اين دو وزارتخانه را دور از ذهن دانست و تاكيد كرد: «به نظر مي رسد با توجه به شرايط فعلي ايران در جهان و مشكلات كشور در زمينه تحريم ها و همچنين فشار سياسي ساير كشورها در مورد موضوع هسته اي ايران در اصل پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني در وهله فعلي اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد.» در عين حال برخي كارشناسان مانند يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني تهران ترس از برخي تبعات پيوستن به سازمان تجارت جهاني را از عوامل تاخير عنوان مي كند. حسيني نيز معتقد است كه به طور حتم برخي از مسائل وجود خواهد داشت و پس از پيوستن به سازمان تجارت جهاني بنگاه هايي مي توانند فعاليت كنند كه از عهده رقابت برآيند.
اين فعال بخش خصوصي اجراي حذف يارانه ها به خصوص در بخش انرژي را يكي از كارهايي دانست كه مي تواند بنگاه هاي رقابت پذير در اقتصاد ايران را مشخص كند؛ بنگاه هايي كه با پيوستن به سازمان تجارت جهاني نيز به كار خود ادامه خواهند داد.
وي خاطرنشان كرد: «در وضعيت كنوني حتي معلوم نيست كه پيوستن به سازمان تجارت جهاني به نفع كشور ماست يا خير، شايد بسياري از نهادها نيز در مورد زمان اين پيوستن دچار شك و شبهه اند چرا كه در حال حاضر قدرت چانه زني ما بسيار اندك است هرچند كه به نظر نمي رسد دولت نيز تمايل چنداني به اين كار داشته باشد.»
در عين حال بسياري از كارشناسان با منفي دانستن تاخير ايجاد شده در ارائه اين گزارش به سازمان تجارت جهاني معتقدند پيوستن به اين سازمان راهي ناگزير براي كشورهاست و هرچه اين روند طولاني تر شود ضررهاي آن بيشتر خواهد بود.
آنها معتقدند بررسي رژيم تجاري ايران در سازمان تجارت جهاني همانند ديگر كشورها فرآيندي طولاني را طي خواهد كرد بنابراين بسياري از موضوع ها را مي توان طي بررسي گزارش اصلاح كرد.
گفتني است تقاضاي ايران براي عضويت در سازمان تجارت جهاني
21 بار توسط آمريكا وتو شد و در مرتبه بيست و دوم و پس از 10 سال انتظار ايران در پنج خردادماه سال 84 به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهاني پذيرفته شد. گزارش رژيم تجاري ايران نيز در 20 تيرماه سال 86 به تصويب كميسيون اقتصادي هيات دولت رسيد اما از آن زمان تاكنون اطلاعات مهمي راجع به آن منتشر نشده است.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن