تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815680342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خمینی (ره)نخستین مؤسس حوزه علمیه بانوان در تاریخ تشیع


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام خمینی (ره)نخستین مؤسس حوزه علمیه بانوان در تاریخ تشیع  استاد حوزه علمیه خواهران، تعداد كم بانوان مجتهد را نتیجه غفلت تاریخى بزرگان تشیّع در تأسیس حوزه علمیه بانوان برشمرد و گفت: حضرت امام خمینى(ره) نخستین مؤسس حوزه علمیه بانوان در طول تاریخ تشیع است.بانوى مجتهده زهره صفاتى درباره امكان رسیدن بانوان به اجتهاد مطلق اظهار داشت: رسیدن به اجتهاد مطلق ساده نیست و در بین مردان هم به راحتى یافت نمى‌شود.وی افزود: ممكن است تقلید از فقیهی جایز باشد در حالی كه اجتهادش مطلق و شامل تمام باب‌های فقهی نیست به دلیل این كه یا هنوز استنباط كافى در مسأله ننموده و یا نیاز به مراجعه دوباره دارد. پس اجتهاد مطلق در میان آقایان هم از یك زاویه، نسبى است.این مدرس عالی حوزه علمیه بانوان قم درباره معناى مجتهد متجزى گفت: اگر كسى به حدّى از توان علمى برسد كه بتواند سند و دلالت روایت را تشخیص دهد، در تعارض روایت‌ها جمع مناسبى بین آن‌ها پیدا كند و به ادلّه اربعه آگاه باشد، این فرد «مجتهد متجزی» است.وى افزود: با توجه به معناى مجتهد متجزى، میان زن و مرد هیچ تفاوتى نیست.بانوى مجتهده صفاتى با بیان این كه یكى از علماى بزرگ به تازگى كتابى درباره بانوان شیعه نوشته است، افزود: وى در این كتاب اظهار تأسف مى‌كند كه چرا شیخ طوسى(ره) و شیخ مفید(ره) هنگام راه‌اندازی و اداره حوزه علمیه نجف، براى تحصیل زنان هیچ فكرى نكردند چرا كه اگر ایشان حوزه علمیه‌اى براى بانوان تأسیس مى‌كردند تا امروز زنان دانشمند شیعه زیادى تربیت مى‌یافتند. نویسنده این كتاب زمان‌هاى مختلف را در تاریخ حوزه‌ها بررسی می‌كند و حتى این تأسف را درباره حاج شیخ عبدالكریم حایرى یزدى(ره)، مؤسس حوزه علمیه قم نیز ابراز مى كند كه اگر حوزه‌اى هم برای زنان تأسیس مى‌كردند، تاكنون تعداد زیادى از خانم‌هاى فقیه، شاعر، فیلسوف و دانشمند داشتیم.وی ادامه داد: تاریخ تأسیس حوزه علمیه بانوان در قم به سال 1349 برمی‌گردد. پس از انقلاب اسلامى ایران، حضرت امام خمینى (ره) این حوزه را انسجام بیشترى بخشیدند و در حقیقت آن را بازسازى كردند.صفاتی درباره چگونگى تأسیس حوزه خواهران پیش از انقلاب گفت: اینجانب و برخى از دوستان، جزو نخستین گروهى بودیم كه براى فراگیرى علوم اسلامى به قم هجرت كردیم، در حالی كه پیش از آن مقدارى از دروس سطح را خوانده بودیم و در قم كفایه و بخش بیع از كتاب مكاسب را ادامه دادیم. در قم خلأ فرهنگى شدیدی وجود داشت و متدینان به دلیل مناسب نبودن محیط مدرسه‌ها و دبیرستان‌ها، اجازه ادامه تحصیل به دخترانشان نمى‌دادند. از این رو احساس كردیم كه لازم است در كنار حوزه علمیه قم، یك حوزه درسى هرچند كوچك، براى بانوان تأسیس شود تا بتوانند به فراگیرى علوم اسلامى بپردازند.وی تصریح كرد: این كار با وجود كمبودهاى فراوان، با همّت برخی افراد نیكوكار انجام شد و با نظارت آیت‌الله شهید قدّوسى و آیت‌الله شهید بهشتى، مدرسه‌اى به نام مكتب توحید تأسیس شد. به تدریج مكتب‌های دیگرى نیز تأسیس شد. مدرسه قدسیه در قم از آن جمله بود كه مدیریت آموزشى آن به اینجانب سپرده شد. سرانجام پس از پیروزى انقلاب اسلامى، به دستور بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، جامعه الزهرا (س) در قم ساخته شد و آغاز به كار كرد.مدرّس خارج فقه بانوان حوزه علمیه قم افزود: جامعه الزهراء (س) در آن زمان گامى بلند براى پیشرفت بانوان به شمار می‌رفت، امّا تمام راه نبود، بلكه نیاز به طراحی یك برنامه دقیق داشت تا بتواند تمام نیازهاى جامعه زنان را در نظر بگیرد و بر اساس آن حركت كند. البته تلاش دوستان همواره همین بوده است ولى عدم موفقیت در تمام زمینه‌‌ها نیاز به یك آسیب‌شناسى و بازنگرى دارد. رهبر معظم انقلاب در بازدیدشان در سال‌هاى پیش فرمودند: ما انتظار داریم كه حوزه بانوان در قم در همه عرصه‌ها از جمله در تربیت بانوان فقیه و مجتهد گام‌هاى مؤثرى بردارد و اندك بودن زنان نظریه پرداز در حوزه علمیه بانوان، امرى است كه باید به ریشه‌هاى آن بیشتر بیاندیشیم و درصدد برطرف نمودن این نقیصه باشیم.وى از خواهران طلبه خواست به صورت متمركز و عمیق به فراگیرى فقه بپردازند و یادآور شد: در دانشگاه‌ها زنان در زمینه‌هاى مختلف علمى در فلسفه، كلام، علوم انسانى و علوم تجربى پیشرفت‌هاى خوبى داشته‌اند. امّا مشكل فراروى ما در حال حاضر بیان صحیح فقه به عنوان برنامه زندگى فردى، اجتماعى و سیاسى مردم و محكم كردن پایه‌هاى اعتقادى آنان است. متولی بیان صحیح این‌ها حوزه‌هاى علمیه هستند كه باید با شتاب بیشترى حركت كنند و حوزه علمیه خواهران نیز در این راستا وظیفه‌اى سنگین دارد. برای همین پاسخگویى مناسب به این مسائل را واجب عینى مى‌دانم و تا رسیدن به اهداف بلند اسلام، لحظه‌اى درنگ را جایز نمى‌بینم.رسا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 722]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن