تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819676685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح انسداد مرزها/ همت والاي ايران، كم اطلاعي جهانيان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: طرح انسداد مرزها/ همت والاي ايران، كم اطلاعي جهانيان
" تعجب "، نخستين واكنش هيات بين المللي بازديدكننده از وضعيت انسداد مرزهاي ايران در استان سيستان و بلوچستان بود.


اوايل هفته جاري، گروهي از سفيران 17 كشور جهان همراه با تيم هاي خبري از رسانه هاي داخلي و خارجي و نماينده ايران در آژانس انرژي هسته اي از فعاليت هاي جمهوري اسلامي در مرزها بازديد كردند.
تصور مي شد نخستين واكنش اعضاي اين هيات به محض حضور در نقطه مرزي سيستان و افغانستان در منطقه "تاسوكي"، مطالبه جزييات، نحوه فعاليت و اعتبارات صورت گرفته در اين بخش باشد، اما واكنش هاي آنان نشان داد كه به هيچ وجه انتظار نداشتند با اين حجم از عمليات فيزيكي و صرف اعتبار از سوي ايران در نقاط مرزي مواجه شوند.
براي توصيف اين نوع واكنش تنها به اظهارات سفير كوبا در سازمان ملل كه از جمله بازديدكنندگان بود، اشاره مي شود، وي گفت: اقدام هاي ايران در مبارزه با مواد مخدر ابعاد وسيعي دارد كه غير قابل وصف است.
"نرما گويي كوچا استونز" با اظهار تعجب از فعاليت هاي ايران در نقاط مرزي، بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران با اين اقدام ها فعاليت هاي بشر دوستانه خود را به صورت كاربردي به همگان نشان داده است.
او ادامه داد: فعالان بشر دوستانه دنيا بايد با سفر به اين خطه از نزديك شاهد فعاليت هاي نظام جمهوري اسلامي در مقابله با مواد مخدر باشند.
حال، واكنش يكي از اعضاي تيم خبري رسانه هاي خارجي را مرور مي كنيم، زماني كه وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: مشاهده اين اقدام ها از نزديك باور پذير است و رسانه ها بايد بيشتر در اين زمينه اطلاع رساني كنند.
همگان، بازديد گروهي از ديپلمات ها و خبرنگاران رسانه هاي بين المللي از نقطه مرزي تاسوكي را در مجموع مثبت ارزيابي مي كنند و ابتكار نيروي انتظامي براي اين بازديد را مورد تحسين قرار مي دهند.
با اين حال، وقتي به اظهارتعجب اين گروه بازديدكننده از روند فعاليت ها و صرف هزينه هاي بسيار در نقاط مرزي به صورت علمي نگاه مي كنيم، ضرورت اطلاعرساني بيشتر در اين زمينه در سطح بين الملل بيش از پيش نمايان مي شود.
با نگاهي به مرز مي توان تلاش هاي شبانه روزي دولت و نيروي انتظامي را در بعد تامين امنيت و مساله مبارزه با مواد مخدر از نزديك مشاهده كرد.
اما اين تلاش هاي شبانه روزي به سبب وسعت زياد مرزهاي استان و نبود فرهنگ سازي رسانه ها زياد به چشم نيامده است.
طي چهار سال گذشته و با تلاش نيروي انتظامي جمهوري اسلامي طرح انسداد 370 كيلومتر از يك هزار و 300 كيلومتر مرز زميني مشترك سيستان و بلوچستان با كشورهاي همسايه اجرا شده است.
تلاش مستمر براي كاهش سه پديده عمده فساد، گرسنگي، اعتياد و گسترش دامنه هاي آن از مهمترين اولويت هاي كشورها در عرصه مبارزه با پيامدهاي اجتماعي به شمار مي آيد.
بر اين اساس، برنامه ريزي براي مبارزه با مواد مخدر از جمله اصلي ترين كاركردها و نگراني هاي دولت ها محسوب مي شود و اين در حالي است كه كشور افغانستان نه تنها در چارچوب سياست هاي مبارزه با قاچاق مواد مخدر كشورهاي دنيا قرار ندارد بلكه ارزش اقتصادي صادرات مواد مخدر آن به استناد آمار- هاي اعلام شده، با رشد 29 درصدي روبه رو بوده است.
"عليم صديق" سخنگوي سازمان ملل متحد در افغانستان (يونيما) گفته بود: امسال ارزش اقتصادي مواد مخدر افغانستان به حدود پنج ميليارد دلار رسيده است كه 53 درصد در آمد ناخالص اين كشور را تشكيل مي دهد.
وي مي گويد: امسال توليد موادمخدر در افغانستان به 9 هزار تن رسيده كه بابت داد وستد آن از سوي كشورها 8/3 تريليون دلار هزينه شده است.
آمارهاي اعلام شده حاكيست: سوددهي كشت مواد مخدر براي كشاورزان افغان كه 93 درصد مواد مخدر جهان را توليد مي كنند 10 برابر بيشتر از توليد انواع برنج است به طوري كه از محل فروش مواد مخدر سالانه 300 ميليون دلار نصيب اين كشور مي شود.
اكنون هر كيلو هرويين در مرز افغانستان سه هزار و 200 يورو و ترياك 225 دلار به فروش مي رسد.
اين در حالي است كه سوداگران مرگ با انتقال اين مواد از كشورهاي همجوار افغانستان به بازار اروپا، هرويين و ترياك را كيلويي 100 هزار يورو و 12 هزار دلار به فروش مي رسانند.
نظام جمهوري اسلامي ايران نيز از اين قاعده كلي مجزا نبوده و همواره يكي از دغدغه هاي اساسي مسوولان كشور مبارزه با افراد سودجو در زمينه قاچاق مواد مخدر مطرح است.
مسوولان امنيتي براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر توجه به مناطق مرزي به ويژه مرزهاي شرقي را در اولويت برنامه ريزي ها و راهبردهاي كلان خود قرار داده اند.
وجود يك هزار و 300 كيلومتر مرز زميني مشترك در همسايگي مناطق شرقي ايران با دو كشور افغانستان و پاكستان موقعيتي عيني است.
به نظر مي رسد به دليل برخي مشكلات و عوامل داخلي در كشورهاي هم مرز شرقي ايران،نظارت و كنترل كامل و مورد انتظار بر نواحي همجوار و مرزي با ايران ايران صورت نمي گيرد و همين عامل، همواره سبب ايجاد پديده شوم قاچاق و ترانزيت موادمخدر از ايران شده است.
ورود سالانه مقادير قابل توجهي مواد مخدر به خاك ايران از طريق كشورهاي هم مرز شرقي، زيان 100 هزار ميليارد ريالي آن به كشور و تقديم سه هزار و 600 شهيد و 11 مجروح در راه مبارزه با مواد مخدر سبب شده تا مسوولان نظام جمهوري اسلامي براي به حداقل رساندن و قطع گذرهاي عبوري قاچاقچيان مواد مخدر همواره در اهداف و برنامه ريزي هاي محوري به اين مقوله توجه ويژه اي داشته باشند.
از مهمترين اين برنامه ها در كنار تشكيل قرارگاه حضرت رسول (ص )، طرح انسداد مرز در يك برنامه پنج ساله از سوي دولت است.
اجراي اين طرح بزرگ به بيان متوليان امر، نيازمند صبر، حوصله و صرف هزينه هاي بسياري است كه تاكنون با تلاش دولت 600 كيلومتر از مرزهاي شرقي با 600 ميليون دلار اعتبار طرح انسداد اجرا شده است.
راه اندازي قرارگاه عملياتي رسول اكرم (ص ) در فروردين ماه 85 با ماموريت ها و وظايف متنوع از جمله برقراري امنيت و مبارزه با پديده شوم قاچاق مواد مخدر در استان هاي شرقي كشور محسوب مي شود.
ستاد اين قرارگاه به مركزيت زاهدان داراي پنج قرارگاه زيرمجموعه در چهار استان سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان و خراسان جنوبي است.
قرارگاه عملياتي رسول اكرم (ص ) در مدت دو ساله فعاليت خود با كاركردها و ماموريت هاي مبارزه با اشرار مسلح، كاروان هاي قاچاق مواد مخدر، انسداد و كنترل مرز، جمع آوري سلاح غيرمجاز، جمع آوري و ساماندهي اتباع بيگانه دستاوردهاي بسيار چشمگيري داشته است.
بررسي هر يك از اين متغيرها و مقايسه آنها با سال هاي پيش از راه اندازي و فعاليت، از موفقيت و تاثير بي چون و چراي آن حكايت دارد.
نتيجه اقدام ها و فعاليت هاي قرارگاه رسول اكرم (ص ) تنها درسال گذشته كشف 565 تن مواد مخدر با رشد 62 درصدي در مقايسه با سال 84 بوده كه بسياري از نگراني هاي مسوولان را كاهش داده است.
شرق و جنوب شرق جمهوري اسلامي ايران در نگاهي كلي، به لحاظ همجواري 987 كيلومتري با افغانستان به عنوان بزرگترين كشور توليدكننده موادمخدر در جهان، حساس ترين منطقه كشور محسوب مي شود.
اين منطقه با گستره زياد كه بر اساس آمارها يك سوم خاك ايران را تشكيل مي دهد شامل استان هاي خراسان شمالي، رضوي، جنوبي، سيستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان است.
سيستان و بلوچستان با گستره 187 هزار و 500 كيلومتر مربع پهناورترين استان كشور با وجود بيابان ها، دشت هاي وسيع و مرزهاي طولاني معضلات ناشي از ورود چالش هاي مواد مخدر و ناامني كشورهاي همسايه را به درون خاك جمهوري اسلامي ايران متحمل مي شود.
ورود راحت قاچاقچيان از كشورهاي مرزي شرقي به كشور و وجود يك هزار و 300 كيلومتر مرز در سيستان و بلوچستان همواره اين استان را با ورود انواع عوامل تهديدزا به درون خاك جمهوري اسلامي ايران رو به رو و هزينه هاي زيادي را براي مسوولان نظام تحميل كرده است.
شنيده مي شود اكنون 110 كاروان مسلح قاچاق، حمل و بارگيري موادمخدر مجهز به سلاحهاي سبك و نيمه سنگين در گروههاي سه تا 30 نفره از آن سوي مرزهاي شرقي كشور اقدام به حمل و ورود مواد افيوني به درون خاك جمهوري اسلامي ايران مي كنند.
حضور مقتدرانه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در نوار مرز كه به ناچار و به تنهايي مسووليت كنترل مرزهاي سه كشور ايران، پاكستان و افغانستان را برعهده دارند، قاچاقچيان را به ستوه آورده است.
رييس پليس مبارزه با موادمخدر نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در گفت و گو با ايرنا خواستار حمايت جهان از ايران به سبب قرار داشتن در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در راه انسداد مرز شد.
سرتيپ دوم پاسدار "حميد رضا حسين آبادي" گفت: ايران با دستيابي به تجهيزات به روز انسداد مرزها مي تواند بر نقاط بيشتري از نوار مرزي خود در شرق نظارت دارد كه اين امر نيازمند توجه جامعه جهاني است.
او ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر نيازمند عزم جهاني است كه بايد با روشهاي جديد و ابتكاري با كشت، توزيع و مصرف مواد مخدر مبارزه كرد.
وي اظهارداشت: اكنون با افزايش بي رويه كشت خشخاش در افغانستان و افزايش تعداد لابراتورهاي توليد مرفين و هروئين موجب شده توليد انواع هروئين با خلوص بالا بين 75 تا 95 درصد در لابراتورهاي پيشرفته بشدت افزايش يابد.
او افزود: باوجود حضور آمريكا و انگليس در افغانستان و تبليغات گسترده در امر مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر، در اين كشور بر اساس آمارهاي مستند بين المللي ، ميزان توليد ترياك افغانستان در سال جاري ميلادي به هفت هزار و 700 تن رسيده كه اين آمار نيز جاي نقد و بررسي ويژه دارد.
حسين آبادي گفت: گسترش روزافزون مواد مخدر در دهه اخير و پيامدهاي زيان بار آن بر ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي جوامع بشري موجب بروز مشكلات عديده و نابساماني عمده در سطح جهان شده است.
به گفته وي، بخش عمده معضل پيچيده قاچاق مواد مخدر و اعتياد ناشي از وجود كشت و توليد مواد مخدر افغانستان است.
وي اظهار داشت: مساله مواد مخدر و تبعات آن، از لحاظ امنيتي و بهداشت، و سلامت در منطقه از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
مجموعه تلاش هاي صورت گرفته و سرمايه هاي مالي و معنوي هزينه شده توسط ايران در مبارزه با مواد مخدر نبايد اين تلقي را در جهان ايجاد كند كه ديگر نيازي به كمك و حمايت ديگران در اين زمينه وجود ندارد.
ايران با فعاليت هاي خود تاكنون حسن نيست و صداقت لازم براي مبارز مستمر با پديده شوم بلاي خانمان سوز موادمخدر را نشان داده و حال نوبت جهان است تا در اين باره و با حمايت خود، اين روند را تكميل كنند.
با اين حال، اطلاعرساني كامل از فعاليت هاي صورت گرفته در مرزهاي ايران در سطح بين المللي نيز خود مي تواند به عنوان عاملي در جذب حمايت هاي جهاني موثر باشد كه انتظار مي رود سفر اخير ديپلمات ها و رسانه هاي خارجي در مرزهاي سيستان و بلوچستان به اين مهم كمك كند.
ك/4 7311/ 569/659 شماره 322 ساعت 12:39 تمام
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن