واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام خمینی با آغاز بحث ولایت فقیه در نجف، احكام دفن شده اسلام را احیا كردند
آیت الله خائفی یكی از شاگردان امام خمینی (ره) در نجف، هدف حضرت امام(ره) را از طرح بحث ولایت فقیه و حكومت اسلامی در درس خارج فقه در نجف، احیای احكام دفن شده اسلام در كتابهای فقهی عنوان كرد.به گزارش خبرنگار تبیان آیت الله خائفی، یكی از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) در نجف، امروز با اشاره به انگیزه حضرت امام خمینی (ره) در آغاز بحث ولایت فقیه خود اظهار داشت: هنگامی كه حضرت امام (ره) در نجف، به بحث ولایت فقیه رسیدند، بحث مكاسب و بیع داشتند و فرمودند: «شما میخواهید من هر روز بیایم اینجا و برایتان بیع بخوانم؟ احكام اسلامی همگی در كتب فقه دفن شده است». این عین بیان و فرمایش حضرت امام (ره) در مسجد شیخ نجف اشرف است.وی افزود: منظور حضرت امام (ره) این بود كه مگر یكی دو كتاب كه آن هم بحثهای طهارت و نجاسات است، تمام احكام اسلام مانند: دیات، حدود، قصاص و مانند آن، اقتصاد و سیاست اسلام همگی در كتب فقهی دفن شدهاند.وی افزود: ایشان میخواستند بفرمایند كه اصلاً احكام اسلام پیاده و اجرا نمیشود و قوه اجرایی ندارد. تقریباً نظر شریفشان همین بود. سپس در ادامه بحثشان درباره حكومت اسلامی، فرمودند كه اسلام حكومت و قوانین دارد و پیاده كننده آنها حكومت و حاكمیت است.آیت الله خائفی با اشاره به واجبات مالی اسلام ادامه داد: زكوات و اخماس كه به عدهای از مردم یا عدهای از سادات می رسد، اینها را یك بازاری هم میتواند اجرا كند؛ مثلاً شكم سادات را سیر كند؛ اما این همه اموالی كه از كاسب خرد تا تاجران كلان وجود دارد، باید در مسیر احیای اسلام طبق حكم شرع اخذ و مصرف شود.وی منشأ دیدگاه حكومتی حضرت امام خمینی (ره) را احكام فقیه و نیز ارسال رسل دانست و خاطر نشان ساخت: پیامبر اسلام (ص) نیز برای حكومت قیام كرده تا تأسیس حكومت كند. پس همه واجبات مالی، منحصر در مانند زكوات و اخماس نیست. حتی زكوات و اخماس هم برای تأسیس حكومت است.شاگرد حضرت امام خمینی (ره) در نجف اشرف، به برخی تهمتها كه درباره ایشان ابراز میشود اشاره و تصریح كرد: این حرفهایی كه میگویند؛ مثلاً آقای خمینی (ره) مقصودش از بحث درباره ولایت فقیه در نجف اشرف، تنها یك بحث فقهی بوده نه اینكه درباره حكومت اسلامی بحث كند. در حالی كه خیر این گونه نیست، بلكه نظر شریفشان تأسیس حكومت اسلامی بود.وی ادامه داد: مسأله دیگری كه به تازگی درباره «جمهوریت» زمزمه میشود كه مثلاً آرای یك جماعتی حاكم شود و آن عده نظرشان را به مردم تحمیل و تحكیم كنند، این مطلب مورد نظر امام خمینی (ره) نبوده است، بلكه منظور شریفشان این بوده كه آن گونه كه مردم فریاد میكشیدند و شعار میدادند كه «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» این پدید آید. امام راحل (ره) هم گفتند «جمهوری اسلامی»، نه یك كلمه كم نه یك كلمه زیاد.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شالوده قانونی نظام اسلامی اشاره و تأكید كرد: نظام ما، حاكمیت اسلام را قبول دارد. مردم قوانین و احكام اسلام را و آنچه را كه پیامبر اكرم (ص) آورد و آنچه در قرآن و روایات وجود دارد، قبول كردند. منظور از تأسیس حكومت، این بود كه همین مردم، این احكام را پیاده كنند. پس رأی مردم در اینجا ملاك و معیار است. منظور از جمهوری این است.آیت الله خائفی اسلام را بر مردم و حتی شخص ولی فقیه، حاكم دانست و افزود: اسلام حتی بر ولی فقیه حاكمیت دارد. قانون اسلام بر همه حاكمیت دارد؛ یعنی قوانین و احكام اسلام با همین مردم سر و كار دارد، آرای مردم معیار و ملاك است به این عنوان كه احكام اسلام قرار است در میان مردم پیاده و اجرا میشود و مردم باید قبول داشته باشند. حال كه مردم قبول دارند و ایمان به خداوند و اسلام آوردند، برای اینها اسلام برنامهای جعل كرده و حكومتی دارد. جمهوری به این معنا است.وی با بیان اینكه ولی فقیه به عنوان «فقاهت» خود، در موضوعاتی تصرف دارد، ولی این تصرف، بر اساس مصالح مسلمین است. فقیه میتواند تصرفاتی در موضوعات داشته باشد، آن هم نه این كه رأی خودش را حاكم كند، بلكه به این عنوان كه پیرو مصالح اسلام و مسلمین باشد. رأی خودش در تصرفات به عنوان تبعیت از مصالح مسلمین است.استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ولی فقیه منصوب از سوی شارع مقدس است نه به رأی مردم. در روایت میفرماید: «فانهم حجتی علیكم»، یعنی فقیهان جامع شرایط، حجت امام زمان (عج) بر مردم هستند. این همان نصب ولایت فقیه است، ولی مردم، مرجع تقلید و ولی فقیه را نمیشناسند. پس عدهای از نخبگان را به عنوان خبرگان و به عنوان كسانی كه ولی فقیه را میشناسند، انتخاب میكنند. آنگاه آن منتخبان، مانند مجلس خبرگان رهبری، رهبر را معین میكنند. در حال حاضر، چنین مجلس خبرگانی داریم. اینها هم ولی فقیه را میشناسند و انتخاب میكنند. ولی فقیه، منصوب از سوی خدای متعال است. نه اینكه به اختیار خودشان فرد دیگری را انتخاب كنند.وی اعضای مجلس خبرگان رهبری را «وكیل» مردم برای شناخت و معرفی ولی فقیه از میان واجدان شرایط بر شمرد و عنوان كرد: این خبرگان، ولی فقیه منصوب از سوی خدای متعال را تعیین میكنند؛ مثل اینكه رأی خبرگان، رأی خود مردم است. پس این مردم ولی فقیه را قبول دارند. آنگاه چنین ولی فقیه با تكیه بر استنباط و اجتهاد خود، احكام اسلام را پیاده میكند. رسا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]