تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816642849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت هفتم آذر روز نيروي دريايي عمليات مروايد؛ تجلي شكست ماشين جنگي عراق در دريا


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به مناسبت هفتم آذر روز نيروي دريايي عمليات مروايد؛ تجلي شكست ماشين جنگي عراق در دريا
جام جم آنلاين: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ظرف 67 روز يعني از ابتداي جنگ تحميلي تا هفتم آذر 1359 توانمندي مناسبي از خود نشان داد و با استفاده از تاكتيك و تكنيك مناسب و ايثارگري كاركنان اين نيرو در قالب " عمليات مرواريد " توانست كمر نيروي دريايي عراق را بشكند.


در اين عمليات بيش از دو سوم نيروي دريايي عراق منهدم و بقيه به بندر " ام القصر" فرار كردند و تا پايان دفاع مقدس هم اجازه‌ بيرون آمدن پيدا نكردند زيرا نيروي دريايي ايران اسلامي ورودي "خور عبدالل " را بسته بود.

به هرحال مهمترين مسئله در آغاز هر جنگي برقراي مواصلات دريايي است و در طول هشت سال دفاع مقدس نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توانست با توانمندي داخلي و تجهيزاتي كه در اختيارداشت تا آخرين روزهاي جنگ سيادت دريايي و خطوط مواصلاتي خود را برقرار نگهدارد.

عمليات مرواريد ماشين جنگي عراق را براي همه دوران دفاع مقدس در دريا متوقف كرد
عمليات مرواريد با هدف قطع خطوط مواصلاتي دولت متخاصم عراق، قطع واردات و صادرات و زمين گير كردن نيروي درياي عراق طراحي و اجرا شد.

با اجراي اين عمليات نيروي دريايي عراق براي همه دوران دفاع مقدس زمين گير و متلاشي شد، اما يك سئوال مطرح است و آن اينكه با توجه به به برابري امكانات دو طرف جنگ در اين عمليات چه عاملي منجر به شكست دشمن متخاصم عراق در اين عمليات شد؟

فرمانده مركز آموزش تخصصهاي نيروي درياي رشت دراين باره معتقد است: تجهيزات و توان دفاعي عراق كم نبود اما نكته اي كه آنان در محاسبات خود حساب نكرده بودند مسئله معنويت، ايمان و خدامحوري در نيروي هاي مسلح ايران اسلامي بود.

درياد دار دوم حسين آزاد اظهارداشت: عراق با تمام تجهيزات فني و به پشتيباني 40 كشور به صحنه جنگ عليه ايران آمده بود و نيروي دريايي ايران اسلامي با پتانسيل و تجهيزاتي و نيروهاي آموزش ديده كه در اختيار داشت با معنويت و اتكال به خدا نيروي دريايي عراق را متلاشي كرد.

نيروي دريايي در ساخت تجهيزات و بومي سازي به خودكفايي رسيده است

وي همچنين در خصوص استقلال آموزشي و بومي سازي مركز آموزش تخصصهاي نيروي درياي و تاثيرات تحريمها بر آموزش تخصصهاي دريايي يادآور شد: آموزش دريايي كه يك آموزش تخصصي و پيچيده در نوع خود است در همه عرصه هاي به ويژه موتورها و تحركهاي دريايي، الكترونيك و جنگهاي الكترونيك دريايي، سامانه هاي موشك و توپخانه دريايي و.. به مرز خودكفايي رسيده است.

آزاد بيان داشت: وقتي تحريمها عرصه خود را برهمه گستره دفاعي ما حاكم كرد با اتكال به خدا و توسل به ائمه با توانمندي نيروهاي داخلي امروز همه تجهيزات مورد نياز از قبيل آموزش، طراحي، ساخت، بهره برداري و كاربري تجهيزات در ايران بومي سازي شده است.

اين فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينكه تاريخ و خاستگاه نيروي دريايي ايران در گيلان است، يادآورشد: مركز آموزش تخصصهاي نيروي دريايي ارتش در رشت از مراكز مهم و ديرينه آموزشي اين نيرو در كشور است.

امروزه همه تهديدات دنيا "دريا پايه" است

فرمانده منطقه چهارم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز به ويژگيهاي نبردهاي دريايي اشاره كرد و گفت: بخش اعظم كار نيروهاي دريايي به تجهيزات مربوط مي‌شود از اينرو اين تجهيزات بايد با گذشت زمان پيشرفت كرده و همواره بايد به روز باشند.

امير دريادار سيد محمد موسوي به نقش نبردهاي دريايي در جنگهاي امروز اشاره كرد و اظهار داشت: امروزه همه تهديدات در همه جاي دنيا " دريا پايه " است يعني استكبار جهاني براي حفظ منافع نامشروع خود در همه جا با انواع و اقسام ناوهاي هواپيمابرو ... حضور پيدا مي ‌كند.

وي ادامه داد: اهميت نبردهاي دريايي براي هر كشوري كه به دريا راه دارد امروز حرف اول را مي زند و مطمئنا براي ما هم كه تمام استراتژي‌ و راهبردمان دفاع و بازدارندگي است، با توجه شناخت از دشمن كه فرامنطقه‌اي و با تهديدات " دريا پايه" است نبردهاي دريايي نقش بسيار مهمي دارد.

در عمليات مرواريد كه در روزهاي ابتدايي آذر ماه سال ???? توسط نيروي دريايي ارتش با پشتيباني نيروي هوايي ارتش انجام شد، چهار فروند ناوچه موشك انداز عراقي كلاس " اوزا " و هفت فروند شناور ديگر عراقي غرق شدند و نيروي دريايي عراق پس از اين عمليات عملاً فلج و تا پايان جنگ قادر به ايفاء نقشي نشد و ناوچه پيكان نيز در اين عمليات توسط نيروي دريايي عراق مظلومانه از بين رفت و پرسنل شجاع آن شربت شهادت نوشيدند.

درآن زمان، بارگيري و تخليه كالا براي عراق از طريق بندر " ام‌القصر" كه خارج از اروند رود است، انجام مي‌گرفت و صدور نفت عراق از طريق دو سكوي عظيم نفتي به نامهاي " البكر" و " الاميه " واقع در مصب اروند رود عملي مي ‌شد كه در روز هفتم آذر ???? در عمليات مرواريد اين سكوهاي نفتي منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طريق دريا قطع شد.

بدن ترتيب، رفت و آمد كشتيهاي نفت كش و تجاري براي كشور عراق كه از اين طريق انجام مي‌گرفت و براي عراق در زمان جنگ نقش اساسي و تعيين كننده داشت، ناممكن شد و از سويي ?? درصد از صادرات و واردات ايران كه از طريق دريا بود با پيروزي نيروي دريايي ايران و سيادت دريايي ايران در خليج فارس امكان‌پذير شد.

در اين حماسه پرشور كه در تاريخ رشادتهاي ايرانيان به ثبت رسيده از درياداران نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران 26 نفر به درجه رفيع شهادت نائل آمدند كه يكي از اين شهدا استوار دوم " محمدرضا قربانپور" از استان گيلان بود.

منبع- خبرگزاري مهر
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن