تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816708338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/صنايع معدني لرستان؛ پشت خط شكوفايي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/صنايع معدني لرستان؛ پشت خط شكوفايي
خرم آباد - خبرگزاري مهر: مقوله صنايع معدني در بيكارترين استان كشور شاه كليدي است كه توجه به آن مي تواند لرستان را از وضعيت بغرنج كنوني نجات دهد اما گويا امروز بي توجهي به اين راهكار اساسي و اصولي و عدم شكوفايي اين بخش زمينه هاي عقب ماندگي صنعتي لرستان را فراهم كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد،استان لرستان يكي از مناطق مستعد صنعتي است. موقعيت استراتژيكي اين استان، وجود مواد اوليه، نيروي كار جوان و جوياي كار و عوامل زيربنايي مناسب موقعيت مناسبي را براي توسعه بخش صنعت اين استان فراهم آورده است.

وجود كارخانه هاي شاخصي چون سيمان دورود، كاشي سامان و جم، نساجي بروجرد، شيشه لرستان، داروسازي، ماشين سازي، آجر ماسه آهكي، كارخانه توليد داروهاي دامي، شير پاستوريزه، زاگرس خودر، فروآلياژ ازنا، فولاد ازنا و دهها كارگاه ديگر و همچنين وجود بيش از 400 واحد سنگ بري و 20 واحد سنگ كوبي موجب شده كه اين استان از نظر منطقه اي وملي، توليد شاخص و مناسبي داشته باشد.

در بخش قابليت هاي معدني نيز لرستان با داشتن بيش از 85 معدن فعال، حدود چهار ميليارد تن ذخاير پيش بيني شده و دو ميليون و 200 هزار تن ذخاير قطعي قابل استحصال يكي از غني ترين استان هاي كشور از لحاظ دارا بودن انواع سنگ هاي معدني است.

بيشتر معادن استان به سنگ هاي نما و تزئيني اختصاص دارد به طوريكه با داشتن حدود يك چهارم ذخاير سنگ هاي تزئيني كشور حائز رتبه اول در اين زمينه است.

توليدات سنگ لرستان 22 درصد توليدات كشور و 3 درصد توليد جهاني است. از انواع معادن اين استان مي توان به سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ چيني، فروسيليس، فلدسپات، تالك، نمك و سنگ لاشه پالون اشاره كرد.

هم اكنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ ميزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه ميليون تن انواع سنگ تزئيني و ساختماني از معادن اين استان استخراج مي شود كه بخشي از آن در استان، بخشي در بازارهاي داخلي و حدود 200 هزار تن آن در بازارهاي كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و كشورهاي آسياي جنوب شرق مصرف مي شود.

ارزش افزوده، محمل بي توجهي صادرات در لرستان

يكي از عواملي كه موجب ناشناخته ماندن برخي محصولات معدني لرستان از جمله سنگ شده، اين است كه لرستان علي رغم داشتن منابع غني سنگ، اين محصول را به صورت خام وارد بازارهاي داخلي و جهاني مي كند و همواره از ارزش افزوده اين محصول خود را بي نصيب گذاشته است.

صادرات سنگ خام مويد اين نكته است كه صادر كنندگان در اين زمينه رسالتي براي خود قائل نيستند و بيبشتر به دنبال بازارهاي سهل الوصول هستند تا با تلاش كمتر و صد البته سود كمتر كار را در مدت زمان اندكي به نتيجه برسانند و اين امر در برخي موارد موجب مي شود كه برخي از محصولات عليرغم اينكه از كشور صادر مي شوند ولي پس از فرآوري در ديگر كشورها به عنوان محصول وارداتي به بازارهاي داخلي عرضه مي شود.

رئيس سازمان بازرگاني استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد، با بيان اينكه اين استان با توجه به اينكه از هر حيث زمينه توسعه پايدار را دارد همواره به عنوان كشوري كوچك قلمداد مي شود، اظهار داشت: لرستان استاني است كه بالفعل امكان توسعه همه جانبه را دارد ولي اين استعداد هنوز بالقوه نشده و دليل اين امر نبود استراتژي خوب در اين زمينه است كه در سالهاي اخير فعاليت هاي خوبي آغاز شده است.

حجت الله بيرانوند يكي از بلاهايي كه به عنوان موانع توسعه صادرات غير نفتي مطرح مي شود را عدم توجه به نياز بازارهاي جهاني دانست و بيان داشت: در كشورهايي كه نگاهشان درون گرا است رشد اقتصادي در حد 2.5 درصد مانده است ولي در كشورهاي برونگرا اين رشد به بيش از هشت درصد مي رسد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد در زمينه صادرات بحث ارزش افزوده مد نظر قرار گرفته شود، عنوان كرد: در سال گذشته عليرغم همه حمايت هاي صورت گرفته توسط وزارت بازرگاني و اجراي برنامه راهبردي تجارت خارجي بر اساسي ويژگيها و پتانسيل هاي منطقه ميزان صادرات در اين استان به 33 ميليون و 500 هزار دلار رسيد كه بايد تلاش مضاعفي صورت گيرد.

رئيس سازمان بازرگاني استان لرستان همچنين به قابليتهاي بخش معادن لرستان اشاره كرد و خاطر نشان كرد: بر اساس برآوردهاي كارشناسان لرستان قابليت صادرات سالانه 500 ميليون دلار سنگ را به خارج از كشور دارد كه اين امر ضرورت توجه به اين صنعت مهم و صنايع فرآوري آن را روشن تر مي سازد.

بازاريابي و اطلاع رساني، حلقه مفقوده توسعه صنعتي در لرستان

از ديگر مواردي كه منجر به ناشناخته ماندن قابليت هاي لرستان در اين عرصه شده است مي توان به عدم انجام بازاريابي هاي موثر و مستمر براي توان توليدي داخل و عدم اطلاع رساني كافي و شفاف در اين رابطه اشاره كرد.

يك كارشناس صنايع معدني در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد با اشاره به قابليتهاي ناشناخته معادن لرستان، بيان داشت: لرستان با دارا بودن معادن سنگ چيني، گرانيت، سنگ هاي ساختماني و معادن غيرفلزي تالك يكي از استان هاي مستعد در زمينه سرمايه گذاري در بخش معدن و صنايع مرتبط با آن است.

زهير حيدري نژاد با تاكيد بر اينكه استان لرستان بزرگترين ذخاير معدني تالك را دارا است، افزود: با توجه به اينكه استخراج تالك در ايران قدمت چنداني ندارد اولين معدن تالكي كه گواهي كشف گرفت مربوط به لرستان بود.

وي كاربرد اين ذخاير را در صنايع كاشي و چيني، پلاستيك سازي، صنايع بهداشتي و دارويي، صنايع كاغذ، صنايع عايق نسوز و عايق الكتريكي عنوان كرد و يادآور شد: در حال حاضر كشور سالانه به بيش از 5 هزار تن تالك نياز دارد.

صادرات "تالك" در لرستان مهجور مانده است

اين كارشناس با بيان اينكه امروز در دنيا با توجه به كمبود عرضه اين ماده معدني قيمت آن روز به روز در حال افزايش است، يادآور شد: متاسفانه تاكنون هيچگونه صادراتي در اين زمينه صورت نگرفته است كه اين امر جاي بازنگري دارد.

حيدري نژاد مواد معدني لرستان را از جمله كانيهاي مرغوب دنيا عنوان كرد و ابراز اميدواري كرد: با حضور موثر سرمايه گذاران بتوان نسبت به ايجاد صنايع فرآوري در اين بخش با صادرات محصولات معدني لرستان ثروت و اشتغال را براي اين استان و كشور به ارمغان آورد.

كمكها و حمايت هاي بخش دولتي نيز مي تواند در استانهايي كه مورد استقبال سرمايه گذاران در حد مطلوب قرار نمي گيرند مورد توجه باشد به طوري كه تسهيلات ارائه شده در اين بخش به خوبي مي تواند زمينه جذب سرمايه گذاران را نيز فراهم كند.

معاون وزير: تسهيلات ارزي براي خريد ماشين آلات معدن اختصاص مي يابد

معاون معادن و صنايع فلزي وزير صنايع و معادن در حاشيه سفر استاني هيئت دولت به لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد، اظهار داشت: لرستان براي سرمايه گذاري در بخش صنعت از پتانسيل هاي بالايي برخوردار است.

محمد مسعود سميعي نژاد افزود: اين استان به خصوص در بخش آب و انرژي مي تواند براي صنايع انرژي بر و صنايع مرتبط با آب مثل فولاد و سيمان قابليت سرمايه گذاري داشته باشد.

وي با بيان اينكه در بخش معادن نيز بهترين سنگ هاي ساختماني ايران در لرستان توليد مي شود، بيان داشت: در اين زمينه تاكنون فعاليت هاي خوبي صورت گرفته ولي مي توان ميزان سرمايه گذاري در اين بخش را افزايش داد.

معاون معادن و صنايع فلزي وزير صنايع و معادن يادآور شد: كليه معدنچي هايي مي توانند با مراجعه به بخش معدن سازمان صنايع و معادن استان خود از تسهيلات وزارت صنايع و معادن با سود 9 درصد به صورت 60 نژاد از ديگر فعاليت هاي دولت نهم در حمايت از صنايع معدني را استفاده از تسهيلات ارزي براي خريد بخشي از ماشين آلات دانست و ابراز اميدواري كرد: با تصويب اين تسهيلات در طول دولت نهم رونق خوبي به بخش معدن داده شود.

وي با تاكيد بر اينكه دولت نهم در مسائل زيربنايي بخش معدن سرمايه گذاري ها مطلوبي صورت داده است، خاطر نشان كرد: به عنوان مثال در حال حاضر در شهرستان اليگودرز لرستان امكانات زيرساختي براي معادن با هزينه دولت در حال اجرا است به طوري كه در سالجاري براي اين امر 27 ميليارد ريال سرمايه در نظر گرفته شده است.

اين مسئول همچنين با تاكيد بر اينكه در بخش صنايع فولاد لرستان نيز سرمايه گذاري هاي خوبي صورت گرفته است، عنوان كرد: همچنين در بخش صنايع معدني به دليل خاك صنعتي مطلوب لرستان صنايع كاشي و سراميك در حال شكل گيري است.

يكي از نكاتي كه شايد بتوان گفت از جمله مهم ترين مواردي است كه در سفر هيئت دولت مورد توجه قرار گرفت بحث ايجاد پايانه هاي صادراتي سنگ استان توسط بخش غيردولتي از محل اعتبارات يارانه صادراتي است.

با توجه به اينكه موقعيت جغرافيايي لرستان و عدم شهر بندري در اين استان موجب شده است دستيابي به نزديكترين اسكله (بندر خرمشهر) از طريق راه‌آهن سراسري شمال ـ جنوب و يا شاهراه اصلي اصفهان ـ خوزستان ميسر شود لزوم احداث اينگونه پايانه هاي صادراتي بيشتر روشن مي شود.

به هر حال طرح ديدگاههاي مختلف و بررسي ابعاد متفاوت قابليت هاي صنايع معدني در لرستان در اين گزارش هر كدام نشان از توانمندي دارد كه شايد تاكنون به گوش هيچ كسي نخورده و ناآشنا به نظر آيد. ولي لرستان، اين سرزمين بكر و مستعد امروز نيازمند تزريق اعتبارات و سرمايه اي است تا با تكيه بر پتانسيل هاي خود راه توسعه را در پيش بگيرد.
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن