تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806581371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج حضرت علي عليه‏السلام و حضرت زهرا عليهاالسلام پيوند آسماني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ازدواج حضرت علي عليه‏السلام و حضرت زهرا عليهاالسلام پيوند آسماني
خبرگزاري فارس: در همسري مولا علي عليه‏السلام و بانوي دو عالم فاطمه زهرا عليهاالسلام سخن از هم شأن بودن در مقام الهي آنان بود. هرچند دانايي، دارايي، زيبايي و بسياري از موارد ديگر نيز مي‏تواند در اين امر مؤثر باشد، ولي آن چه اصل و مايه استحكام اين پيوند است، ايمان و رتبه معنوي و كمال روحي فرد است.


منشي نيكو
ازدواج، سنتي است آسماني، الهي و ارزشمند كه مايه آرامش و اطمينان فرد، تحكيم بنيان خانواده و ثبات و پايداري و امنيت اجتماع مي‏گردد. اسلام بر اين منش نيكو و اين نهاد اجتماعي كوچك، امّا پراهميّت چندان تأكيد فرموده كه گاه آن را تا حد وجوب رسانده است. شيوه‏ها و حدودي كه در اين دين مقدس براي امر مهم و حساس ازدواج به تفصيل بيان شده، راهي است به سوي استحكام آن و چارچوبي براي رسيدن آن به فرجامي نيك و سعادت‏مندانه است. بنابراين، زندگي موفق، در پناه ازدواجي موفق، و ازدواج موفق، در گرو عمل به دستورات روشن‏گرانه دين مبين اسلام است.

پيوندي آسماني
امروز فاطمه‏اي كه حبيبه خدا، عصاره خوبي‏ها و نگين تحيّر برانگيز خلقت است، با مردي آسماني و الهي، مردي از تبار نور، مردي از ديار بهشت، علي مرتضي، وصي رسول خدا پيوند ازدواج مي‏بندد. عرشيان هلهله گويان، عالم را نورافشان مي‏كنند. سلام و درود از آسمان مي‏بارد و طَبَق طَبَق تحفه از عرش فرو مي‏بارد. مبارك باد اين جشن آسماني بر همه آسمانيان.

پيوند نور با نور
به راستي در كجاي عالَم خلقت، از ازل تا ابد همتايي پيدا مي‏شد براي فاطمه عليهاالسلام اگر علي عليه‏السلام نبود و كدام گل سرسبد آفرينش مي‏توانست همسري علي عليه‏السلام را بپذيرد، اگر فاطمه عليهاالسلام نبود. اينك دو درّ يگانه، دو خورشيد بي‏همتا و دو شاخه گل از بوستان عصمت و طهارت پيوند ازدواج مي‏بندند و آفرينش، در ناب‏ترين لحظه حضورش، پيوند دو نور را جشن مي‏گيرد. عقد ازدواج اين دو وجود آسماني در عرش و در حضور ملايك بر پا شده است و اينك در زمين، حبيب خدا، رسول اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله خطبه اين عقد را جاري مي‏كند. آن گونه آسماني و الهي كه چشمان ملايك هم از جلال و شكوه آن به اشك مي‏نشيند.

همتاييِ بي‏همتا
وقتي علي مرتضي عليه‏السلام با همه سادگي، با همه فروتني و با همه جلال و جبروت ايماني‏اش به خواستگاري فاطمه زهرا عليهاالسلام آمد و وقتي پيامبر به سنتي نيك و الهي و انساني، از دخترش پاسخ خواست، پاسخْ سكوت بود و سكوت. و چه پاسخي از سكوتي محض رساتر بود. فاطمه عليهاالسلام برترين بانوي زمان خود و همه اعصار بود و اين را همه مي‏دانستند. او نه فقط دختر رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله بود، كه پاكي، عصمت، الهي بودن و مقام بلندش نزد خدا بر هيچ كس پوشيده نبود و كسان بسيار بودند كه آرزوي همسري او را داشتند. امّا روشن بود كه او همتاي آنان نبود و اينك كسي به طلب اين همسري آمده كه خود آينه خوبي‏ها و پاكي‏ها و الهي بودن‏هاست و زيبايي اين پيوند و اوج اين همتايي و همسري را، با چه زباني جز سكوت مي‏توان توصيف كرد؟

حيا در ازدواج
چشمانِ به زمين دوخته، قامت فروتن و سر به زير افكنده و صدايِ آرام مولا، حكايت از شرم و حياي بسيار دارد و اين حيامندي، در تمام لحظات برپايي اتصال آسماني او با همسرش و ازدواج مبارك او در چشمان مولا علي عليه‏السلام و فاطمه زهرا عليهاالسلام به چشم مي‏خورد. اين شرم زيبا و دلربا، تصويري است از ايماني شگرف در وجود آن دو معصوم؛ كه پيامبر اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «حيا، تمام دين است» و اين حياي آسماني، تأييدي است بر ايمان و پاكي آن كس كه به همسري برگزيده مي‏شود.

هم‏ترازي در ازدواج
هم‏پايگي و هم ترازي زن و مرد در ازدواج، ملاكي است كه غالبا مورد توجه قرار مي‏گيرد، ولي چه بسيار ازدواج‏ها كه با وجود اين هم‏پايگي‏ها، از هم گسيخته مي‏شود و راز اين اتفاق، در نوع اين هم‏پايگي است. در همسري مولا علي عليه‏السلام و بانوي دو عالم فاطمه زهرا عليهاالسلام سخن از هم شأن بودن در مقام الهي آنان بود. هرچند دانايي، دارايي، زيبايي و بسياري از موارد ديگر نيز مي‏تواند در اين امر مؤثر باشد، ولي آن چه اصل و مايه استحكام اين پيوند است، ايمان و رتبه معنوي و كمال روحي فرد است.

ساده امّا با شكوه
در مراسمي بي ريا و ساده، پس از يك خواستگاري بي پيرايه و به دور از تشريفات و سخت‏گيري‏ها، با تعيين مهريه‏اي برابر دارايي داماد و آن هم بسيار اندك و تهيه جهيزيه‏اي به همان اندازه ساده و بي پيرايه، آسماني‏ترين و نوراني‏ترين پيوند عالم خلقت جان گرفت. مراسم عروسي در نهايت سادگي برگزار شد، ولي با اين حال، تمام مردم شهر مدينه به وليمه فراخوانده شدند. آن‏ها، شادي كنان و دعاگويان، بدور از هر آن چه ذره‏اي نارضايتي خداوند را در پي داشته باشد، در مراسم حاضر شدند؛ مراسمي پاك، بزرگ، شكوه‏مند و مورد پسند خالق اين پيوند مبارك، كه گويي ازآسمان نيز سلام و تبريك بر آن مي‏باريد.

جرياني پربار
ازدواج، برخورد دو جريان به يكديگر و تشكيل جرياني پربارتر، روان‏تر و ثمربخش‏تر است. در ازدواج مولاي متقيان علي عليه‏السلام و بانوي عالميان فاطمه زهرا عليهاالسلام ، هدفْ تنها كمال انساني بود و رضايت خداوندي و نمايش اوج بندگي معبود. تا زماني كه پيوند دو زوج برپايه اين گونه تفاهم معنوي باشد، برخورد و اتصال آن دو، از آشوب و گِرِه به دور است، ولي نفوذ خواهش‏هاي نفساني و خودخواهي‏ها، توجه به خود به جاي توجه به هدف و گرفتار شدن به زيبايي‏ها و عشق‏هاي مجازي، برخورد اين دو جريان را چنان گره خورده و آشوب زده مي‏سازد كه نه باري از آن بر مي‏آيد و نه ثمري به دست مي‏دهد.

الگوي همسرداري
بهترين منش زندگي و شيوه برخورد زن و مرد در زندگي مشترك، در آينه ازدواج آسماني مولاي متقيان علي عليه‏السلام و همسرش فاطمه زهرا عليهاالسلام نمود دارد. بر اساس درخواست آن‏ها، پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در تقسيم امور خانه، كارهاي داخل خانه را بر عهده دخترش زهرا عليهاالسلام نهاد و علي عليه‏السلام را مأمور كارهاي بيرون از خانه كرد. اين بهترين تقسيمي است كه مي‏تواند باعث سلامت و نشاط جسم و روح و روان خانواده باشد. البته در كنار آن، بانوي بزرگ ما، فاطمه زهرا عليهاالسلام پس از دو روز گرسنگي، در پاسخ همسرش كه چرا از او چيزي نخواسته، مي‏فرمايد: «از خدايم شرم مي‏كنم از تو چيزي بخواهم كه تهيه آن برايت دشوار است» و علي عليه‏السلام هم، دريايي از مهرباني، عطوفت و همراهي با خانواده در داخل خانه است. خداوند درود و رحمت خود بر آن بزرگ‏واران و پيروان آنان فروبارد.

رمز ماندگاري
مي‏شود از رنگ وارنگ دنيا خالي بود و ازآبي آسمان سرشار. مي‏شود ساده‏ترين بود و برترين. پيوند آسمانيِ برترين بانوي عالم فاطمه زهرا با مولاي مؤمنان علي عليهماالسلام چنين بود. جهيزيه‏اي از چند تكه لوازم ضروري و بيش‏ترش سفال و لباسي ساده و جشني ساده‏تر، ولي ماندني‏ترين و آسماني‏ترين پيوند عالم. آن روزها، چه بسيار جشن‏هاي پرخرج و ازدواج‏هاي شاهانه دختران و پسران بزرگان اقوام و قبايل برگزار شد كه همگي به زودي غبار زمان بر خود گرفت و از ياد رفت، يا در طوفان برخوردها و ناملايمت‏ها، از ميان رفت و گسست. پس رمز ماندگاري و خوش بختي در ماديّات، تجملات و دارايي‏ها نيست. انديشه‏اي بايد و تأملي!
...............................................................................................
منبع: ماهنامه گلبرگ
انتهاي پيام/
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن