تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816478315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سراشيبي سقوط سليقه مخاطبفقر فيلم فاخر


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: در سراشيبي سقوط سليقه مخاطبفقر فيلم فاخر


ايزد مهرآفرين- هنگامي كه هفته پيش در سالن سينما مشغول ديدن فيلم بودم،انگيزه‌هاي مختلفي را براي آمدن به سينما كشف كردم.بغل دستي ام آمده بود تا با دوستش بگويدو بخندد. فيلم گويا بهانه اي بود براي آمدن به بيرون، روبه رويي ام منتظر خطايي از بازيگر بود تا با صدايي بلند او را مسخره كند و جَو رابه هم بريزد،ديگري غرق در فيلم،گاهي هم اشك مي ريخت و پيرمردي كه اشتباهي اسم گلشيفته را گلپيشته بيان مي كرد.
حالا‌ شايد به جواب آن سوال برسيم كه چرا اكثر منتقدان دوست دارند در كنار همكاران خودشان،با نگاهي نقادانه فيلم را تماشا كنند.منتقد تنها كسي است كه كمتر نقد مي شود و بيشتر نقد مي كند، من خود هميشه بعد از ديدن هر فيلمي به دنبال نقد‌هايي هستم كه براي آن نوشته شده اند،خواندن نقد،البته نقد خوب مي تواند ديد انسان را نسبت به فيلم بازتر كند.دسته اي از فيلم‌ها كه مستلزم نگاهي خاص و بيان گر مفهومي معناگرا هستند هميشه در صف اول فيلم‌هاي مورد قبول منتقدان قرار مي گيرند،همانند آثار كارگرداناني چون كيارستمي، مجيدي،جليلي و حتي ميركريمي و از اين قبيل... فيلم‌هايي كه در جشنواره‌ها نظر همه منتقدان را به خود جلب و تمام جايزه‌ها را از آن خود مي كنند، امادر بين مردم فقط دسته اي را مجذوب خود مي سازند،كساني كه با نام مخاطب خاص از آن‌ها ياد مي شود.
و اينك سوال من اين است كه چه چيزي باعث اين خط فاصله ميان مخاطب خاص كه دسته اي از همان منتقدان است و سايرين مي شود؟!نمونه آن را مي توان در جشنواره سال گذشته مثال زد،از بين فيلم‌هاي به همين سادگي و هميشه پاي يك زن در ميان است، كه هر دو ساخته كارگردانان توانمند كشورمان هستند،به همين سادگي توانست بيشتر سيمرغها را ازآن خود كند،اما آخرين ساخته تبريزي تنها موفق شد جايزه بهترين فيلم از نظر تماشاگران را به خود اختصاص دهد.گروهي از مخاطب‌هاي سينما فقط در پي جمله يا صحنه اي هستند كه با آن بخندند،شوخي‌هايي بي معني،حتي جمله اكبر عبدي در اخراجي‌ها كه اگر دو ليوان شربت بخوريد مفقودالا‌ثر مي شويد،مي تواند ساعت‌ها بيننده را بخنداند،اين روزها مشكلا‌ت زندگي چند برابر شده و مردم كمتر به فكر رفتن سينما و فيلم ديدن هستند،اگر هم بخواهند به اين مقوله اندكي اهميت بدهند قطعا اين دسته فيلم‌ها را براي تماشا انتخاب خواهند نمود تا با خنده‌هاي بجا و بيجا قدري از مشغله روز فراغ خاطر پيدا كنند.
متاسفانه عده اي از كارگردانان ما روي اين نقطه ضعف دست گذاشته اند و راحت به خود اجازه مي دهند بيننده را گول بزنند،ساختن فيلم‌هاي تكراري،موضوعات تكراري و بازيگران با بازي‌هاي تكراري! امروزه هنر سينما كه موثر ترين رسانه است دچار مشكلا‌تي شده كه سخت جبران پذيرند، ورود كساني كه فيلم ساختنشان صرفا براي به دست آوردن پول و معروفيتي پوچ،گريبان گير سينماي ما شده است،سينمايي كه در اوج صعود در حال سقوط است!در طيف بازيگران هم چنين شده،عده اي به خاطر ظاهري،ظاهرا زيبا بيننده را مسحور خود كرده اند،همانند گلزار،كه هم اكنون به ستاره اي بي همتا در سينماي ما بدل شده و حضور او همراه همكارش مهناز افشار گاها توانسته فيلم‌هايي هم تراز پرفروش ترين‌ها به توليد برساند،حتي فيلم‌هاي خيلي ضعيفي همانند كلا‌غ پر با وجود آن‌ها،فروش خوبي داشته،آن قدر كه كارگردان با اعتماد به نفس تمام دست به پروژه اي ديگر با نام زن‌ها فرشته اند بزند.
اين بحران حتي كارگردانان بزرگي را هم اسير خود كرده،كه البته به آن‌ها مي توان حق داد.فيلم هرچقدر كه هنر باشد،صنعت هم هست،و يك هنرمند با خرج‌هاي بي اندازه امروزي نمي تواند تنها به موفقيت و ساخت فيلمي خوب با دست مزد‌هاي كم و زحمت فراوان قناعت كند،اين مي شود كه كارگرداني چون احمدرضا معتمدي بعد از اثر قابل ستايش وكم نظير ديوانه اي از قفس پريد،فيلم قاعده بازي را بسازد! يا حتي آخرين ساخته كمال تبريزي...روي آوردن به سطحي از فيلم سازي كه در آن دروازه فيلم ساختن براي هر كسي بدون آزمون باز است،كافيست مهناز افشار و گلزار و يا در ژانر كمدي امين حيايي حضور داشته باشند،ديگر ساختار و موضوع فيلم چندان مهم نيست.
سينما براي آموختن، به اشتراك گذاشتن تجربه‌ها و رويت دغدغه‌هااست. كساني كه سينما را تنها نوعي تفريح و سرگرمي مي دانند قطعا درانديشه اي اشتباه اند. به ياد مي آورم كه سالها پيش از او كه هميشه ميپرسم، پرسيدم چرانبايد هر فيلمي را نگاه كرد،هر فيلمي را دوست داشت؟پاسخ داد: آري،شايد مخاطبان خاص همان عده اي باشند كه با اين تفكر به تماشاي فيلم مي نشينند. ‌
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن