تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816531471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جكي چان به اين زنان حسادت ميكند!+عكس


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: "جكي چان " به اين زنان حسادت ميكند!+عكس
بيش از 160 نفر براي ثبت نام و شركت در آزمون مراجعه كردند كه مرحله اول 60 نفر و در مرحله پاياني 12 نفر موفق به گذراندن آزمونهاي سنگين علمي و عملي سازمان شدند و به عنوان اولين آتش نشانان زن خاورميانه مشغول به كار شدند .
البرز:« جكي چان » كه شهرتش وامدار حضور درفيلمهاي رزمي است عنوان ميكند هميشه دوست داشته در نقش يك آتش نشان هم بازي كند.

اما او دربيان دليل تحقق نيافتن آرزويش بالا رفتن سن را مهمترين مانع براي برآورده شدن آرزويش عنوان كرده است .

دختران جواني كه براي اولين باردرايران ركوردحضورزنان درشغل آتش نشان رابخوداختصاص داده اندحالا مورد حسادت اين بازيگر قرارگرفته اند زيرا آنان توانسته اند باحضور جدي خود دراين شغل به آرزوي دست نيافته اودست يابند.

چگونه شروع كرديم :

همه چيز از يك آگهي كوتاه اما متفاوت و پرمعنا در يكي از روزنامه ها آغاز شد .سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني كرج تعداد محدودي آتش نشان زن استخدام مي كند .

همين جمله به ظاهر ساده كه ماهها طراحي و رايزني پشت آن بود ، سرآغاز حضور زنان كرجي در عرصه اي متفاوت از فعاليت هاي اجتماعي در ايران ، خاورميانه و جهان شد .

بيش از 160 نفر براي ثبت نام و شركت در آزمون مراجعه كردند كه مرحله اول 60 نفر و در مرحله پاياني 12 نفر موفق به گذراندن آزمونهاي سنگين علمي و عملي سازمان شدند و به عنوان اولين آتش نشانان زن خاورميانه مشغول به كار شدند .

زنان آتش نشان كرج (كه علاوه بر امداد و نجات كار آتش نشاني هم مي كنند)در 3 شيفت 24 ساعت كار و 48 ساعت استراحت ، دوشادوش مردان مشغول خدمت هستند و اين يعني زن ايراني با هويتي اصيل ، ايماني عميق و عشق وافر به نوع انسان . ( در كشورها مانند چين و ژاپن يا كشورهاي اروپايي زن امدادگر وجود دارد اما زن آتش نشان نداريم ! )

اونيفرم كار آنان مانتو و شلوار و مقنعه طوسي رنگ است كه هنگام كار اوركت ، كلاه ويژه و در برخي مواقع لباسهاي خاص از جمله لباس نسوز به آن افزوده مي شود .

در خصوص « داشتن اوركت هاي يكسان با آقايان .. و اينكه معمولا از اول نمي فهمند كه ما خانم هستيم .. » و يا « محدوديت ها در كمك رساني به آقا يا خانم » ، « خصوصا در موارد خاصي چون خودكشي خانمها » و حتي « محدوديت هاي حجاب آنان ! » و ..

عاشقانه كارميكنم:

محمودزاده ، زندگي مشترك را مكمل چنين شغلي مي داند و مي گويد : شغل ما هيچ منافاتي با زندگي مشترك ندارد و اين امر به طور كامل بسته به نظر شخصي افراد است همانگونه كه اكنون از گروه ما پنج نفر وارد زندگي مشترك شده اند بدون آنكه خللي در كارشان ايجاد شود.

برق شجاعت در چشم هر سه آتش نشان ديده مي شود ، شجاعتي كه خاص اين شغل است و ويژه افرادي كه نمي دانند در اين ساعت از كارشان با چه حادثه اي مواجه مي شوند.

شبكه خبري البرز
محمودزاده مي گويد : نمي توان پيش بيني كرد در هر ماموريت با چه وضعيتي مواجه خواهيم شد يا چه نوع حادثه اي اتفاق افتاده ، مثلا ممكن است 10 مدل ريزش چاه يا صدها مدل حريق رخ دهد . گستره كار ما مي تواند از گيركردن انگشت دست در جايي ، خودكشي ، گرفتن حيوانان وحشي و نجات غريق تا اطفاء حريق ، انفجار ، تصادف و آتش سوزي جنگل و ... وسعت يابد و هيچ محدوديتي از نظر زن يا مرد بودن در اين شغل وجود ندارد تنها بايد حادثه اي در شيفت كاري شما رخ دهد.

مثلا در يكي از شيفتهاي كاري بچه هاي گروه براي گرفتن شتر مرغ هايي كه متواري شده و نظم شهر را برهم زده بودند چندين ساعت كار كردند يا نجات كودكي كه در استخر افتاده و خفه شده بود يا اطفاء حريق در يكي از باغهاي شهر مواردي از فعاليت اين گروه است.

حس امنيت و آرامشي كه حضور زنان آتش نشان در حادثه ها ايجاد مي كند بي بديل است . دو آتش نشان زن كرجي به مدت 10 روز در حادثه بم مشغول امداد رساني به زلزله زدگان و آسيب ديدگان بودند و همپاي مردان به خدمت رساني پرداختند. امروز آتش نشانان زن آنقدر در كار خود زبده هستند كه نگاههاي متعجب ديگران براي آنان نگران كننده نيست و با آرامش به كار خود ادامه مي دهند.

سميه اميني در اين خصوص مي گويد: به دليل داشتن اوركت هاي يكسان با آقايان معمولا از اول نمي فهمند كه ما خانم هستيم ولي زماني كه متوجه مي شوند خوشحال مي شوند و آرامش در چهره هاي آنان ديده مي شود. چون مي بينند يك خانم در محل حادثه اي كه آنها را در خطر قرار داده ، حضور يافته و بي هيچ واهمه اي مشغول كار مي شود.

محمود زاده نيز مي افزايد: محدوديتي در كمك رساني به آقا يا خانم نداريم و مانند همكاران آقا هر چه باشد انجام مي دهيم ولي خانمها اغلب وقتي ما را مي بينند كه به كمك همسر ، خواهر ، فرزند ، برادر يا خود آنها رفته ايم احساس امنيت مي كنند. به عنوان نمونه در برخي موارد خودكشي خانمها آتش نشانان زن بسيار مفيد واقع مي شوند زيرا زبان آنها را بهتر مي فهمند.

زن ايراني در طول تاريخ افتخارات متعددي داشته و همواره از عفاف و پاكدامني اين زن سخنها بر زبان رفته است. در تمام تاريخ ايران حتي قبل از ورود اسلام به جز دوران پهلوي ها زنان ايران مقيد به حجاب بوده اند؛ اما نوع پوشش و عفت زن ايراني هيچگاه او را از حضور در اجتماع و ايفاي نقشهاي مستقيم و غير مستقيم بازنداشته است.

سارا مهدوي يكي از اعضاي گروه 11 نفري آتش نشانان كرجي در اين خصوص معتقد است: نگاهها به زنان خاورميانه به خصوص كشورهاي حاشيه خليج فارس شايد چندان مطلوب نباشد اما نگاه به زن ايراني تا عربستاني خيلي تفاوت دارد . در برخي كشورهاي همسايه يا ساير نقاط دنيا زنان حق راي ندارند يا به آنان اجازه رانندگي داده نمي شود يا قانونهاي سخت تري براي حضور آنان در اجتماع وجود دارد اما در ايران هر روز حضور زنان پر رنگ تر مي شود.

وي در تشريح احساس اعضاي گروه از مشهور شدن در سطح جهان عنوان مي كند: ما فكر مي كنيم نگاه به زن ايراني نه به صرف آتش نشان بودن ، بلكه به خاطر شخصيت خود زن ايراني عوض شده و اين اتفاق سالهاست كه روي داده است و همين تغيير نگاهها در داخل و خارج كشور روند پيشرفت زنان ايراني را تسهيل خواهد كرد.

مهدوي يادآور شد: اولين سئوالي كه تقريبا اكثر رسانه هاي خارجي از ما مي پرسند مربوط به نوع پوشش و نحوه كنار آمدن ما با حجاب است و ما همانگونه كه بارها گفته ايم باز هم مي گوييم كه " ما در ايران در فرهنگي ايراني و اسلامي پرورش يافته ايم ، از كودكي با حجاب آشنا هستيم و آن را جزئي از شخصيت خود مي دانيم و باعث افتخار است كه يك زن مسلمان با حجاب مي تواند همپاي مرد تلاش كند و مفيد واقع شود. در ثاني تنها چيزي كه ما با آن مشكل نداريم حجاب است و به نظر مي رسد خارجي ها با اين نوع پوشش مشكل دارند".

شبكه خبري البرزوي ادامه مي دهد : اصولا نگاهها در مورد ايران سالهاست عوض شده و جهان مي داند كه ايرانيان به پيشرفتهاي قابل توجهي رسيده اند كه نمي توان جلوي آنها را گرفت كه به طور طبيعي پيشرفت خانمها در زمينه هاي مختلف نيز جز همين مبحث است ، حضور زنان در كرسي نمايندگي مجلس ، پستهاي كليدي و كرسي هاي تدريس دانشگاه و نيز عرصه هاي علمي و شغلي چيزي نيست كه بتوان از آن چشم پوشيد.

يك طرح بين المللي:

فرمانده آتش نشاني كرج نيزدراين خصوص ميگويد: به كارگيري زنان آتش نشان براي اولين بار در خاورميانه طرحي بود كه با موفقيت به اجرا درآمد و هم اكنون زنان آتش نشان ايراني از نظر قابليتهاي شغلي تفاوتي با مردان ندارند.

وي تصريح كرد: مانند هر پديده نوظهور ديگري شايد عده اي در ابتدا با اين كار مخالفت كردند اما سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني كرج با رايزني با مسئولان و علماي اعلام مجوزهاي لازم براي اين كار را دريافت كرد.

يزداني يادآور شد: در راه خدمت به اسلام و بشريت به طور طبيعي با حضور سالم و سازنده زنان به عنوان آتش نشان در اين سازمان موافقت شد و هم اكنون يازده آتش نشان زن در كرج مشغول فعاليت هستند.

وي آتش نشانان زن كرج را در خاورميانه و حتي اروپا بي نظير دانست و اظهار داشت: اعضاي گروه بدون هيچ گونه تفاوت شغلي تمام امور ماموريتي خود را انجام مي دهند و تجربه حضور زنان در اين شغل تاكنون موفقيت آميز بوده است.

آتشپاد امير يزداني يادآور شد: به كارگيري زنان در اين شغل تاثير قابل توجهي در تغيير نگرش غرب و اروپا به ايران داشته است و پس از گذشت 4 سال از فعاليت اين گروه ، برخي رسانه ها همچنان از اين امر اظهار تعجب مي كنند.

وي پوشش زنان ايراني را اصلي ترين سئوال خارجي ها از آتش نشانان زن دانست و گفت: البته اين امر كه يك خانم با پوشش كامل اسلامي در اجتماع فعال باشد در ايران و برخي كشورهاي ديگر چيز عجيبي نيست اما با تصوراتي كه برخي افراد از ايران داشته اند ، شايد چندان همخواني نداشته باشد. وليكن وقتي فعاليت گروه را مي بينند باور مي كنند كه مي توان با حجاب اسلامي كار پر مشغله اي مانند آتش نشاني هم انجام داد.

فرمانده منطقه دو آتش نشاني كرج يادآور شد: اين گروه علاوه بر شركت در ماموريتها به عنوان آموزشگر به مدارس ، مهدهاي كودك و ساير اماكن مورد نياز اعزام مي شوند و به آموزش مي پردازند.

همه تلاش گروه 11 نفري زنان آتش نشان كرج اين است تا واژه رشادت و شجاعت توام با عفاف زن ايراني را ترجمه و به جهان صادر كنند .
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن