تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804536337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در فضاي سايبر/ 76اخلاق در فضاي مجازي به محيط فرهنگي و جغرافيايي كاربران وابسته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 76اخلاق در فضاي مجازي به محيط فرهنگي و جغرافيايي كاربران وابسته است
گروه وبلاگ وIT: شرط اول اخلاق رسانه‌اي آن است كه كاربران خود امانت را در كار اطلاع‌رساني رعايت كنند كه البته رعايت اين اخلاق تا حدي به محيط فرهنگي و جغرافيايي بستگي دارد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، صحبت از اخلاق در فضاي مجازي داراي ابعاد منحصر به فردي است و همين امر ما را وادار مي‌كند در مواجهه با اين فضا توجه مخصوص به آن داشته باشيم.

همه مسائل فضاي مجازي مربوط به يك ساختار اخلاقي است كه فرد بايد با آن ساختار تربيت شده باشد در اين صورت مي‌توان قانون خاصي براي از بين بردن اين مسائل تنظيم كرد.

از مشكلات اين فضا مي‌توان از روشن نبودن حيطه‌هاي اخلاقي رسانه‌هايي نام برد كه در اين فضا فعاليت مي‌كنند و باعث به وجود آمدن مشكلات اخلاقي در اين فضا شده‌اند.

ما وقتي مي‌توانيم از يك سلسله خوب‌ها و بدها در كنشگران و كاربران رسانه صحبت كنيم كه آنان از آزادي عمل لازم برخوردار باشند. شرط اول اخلاق رسانه‌اي آن است كه كاربران خود امانت را در كار اطلاع‌رساني رعايت كنند كه اين اخلاق تا حدي به محيط فرهنگي و جغرافيايي بستگي دارد.

وجود بي‌اخلاقي در اين فضا شايد معلول روشن نبودن حيطه‌هاي اخلاق رسانه‌ها باشد كه موجب بروز مشكلاتي شده است.

برخي معتقدند نمي‌توان يك نظام اخلاقي جديد را براي فضاي سايبر به صورت جداگانه تعريف كرد. با توجه به فضاي پرالتهاب امروزي فضاي مجازي، به مرور زمان بنيان‌هاي اخلاقي در فضاي سايبر تقويت خواهد شد و منظم مي‌شود.

اخلاق براي اجرايي شدن به قواعدي احتياج دارد تا رفتارهاي انساني در اين قالب سنجيده شود. رعايت اخلاق در اين فضا ضامن سلامتي و آسايش شهروندان در جامعه مي‌شود.

اخلاق در اين فضا منطبق بر اخلاق در فضاي اجتماعي است، اما كاركردها و مصاديق متفاوت دارد. با تغيير محيط از جهان واقعي به فضاي مجازي فقط معيارهاي اصول اخلاقي تغيير مي‌كند نه خود اخلاق.

اخلاق در اين فضا احتياجي به شبيه‌سازي ندارد؛ چراكه اصول اخلاقي هميشه ثابت و مشخص هستند. از آنجايي كه فضاي مجازي خيلي وسيع است افراد با گرايش‌ها و اعتقادات و نگرش‌هاي متفاوتي در حال زندگي در آن هستند، عملياتي ‌شدن و كاربردي شدن آن به صورت عام و همه‌گير در اين فضا شدني نيست.

قانون‌پذيري فضاي مجازي با رعايت اخلاق در تضاد نيست؛ چرا كه محتواي توليد شده در اين فضا توسط انسان انجام مي‌شود و انسان اخلاق‌مدار در هر فضايي خود را ملزم به رعايت اخلاق مي‌داند.

كاركردهاي اخلاق در فضاي مجازي بسيار زياد است و اين كاركردها در فضاي واقعي متفاوت است. برخي معتقدند در آينده‌اي نزديك تمامي نكات مثبت فضاي مجازي به منفي تبديل مي‌شود. برخي از جامعه‌شناسان و ارتباطيون معتقدند كه اين شرايط با گذشت زمان تعديل مي‌شود و كاربر به استفاده‌هاي مثبت روي مي‌آورد.

مارتين ديل معتقد است كه تضادها باعث بقاء مي‌شود و در اين‌جا نيز تضاد ميان اخلاق واقعي و مجازي بقاي ثابتي را به وجود خواهد آورد.

وظيفه ما به عنوان يكي از كاربران اين است كه اخلاق اطلاعاتي تدوين كنيم كه بتواند به جهان داده‌ها و اطلاعات بپردازد، اين اخلاق اطلاعات بايد بتواند با چالش‌هاي اخلاقي نويني كه در اين محيط جديد به وجود مي‌آيد بر اساس احترام به اطلاعات و حفظ ارزش‌هاي آن برخورد كند.

مي‌توان نتيجه گرفت كه اگر كاربران با اخلاق مناسب با برداشت از فرهنگ خود در نظر داشته باشند و با آن چارچوب وارد فضاي مجازي و اينترنت شوند از تأثير مخرب آن مي‌كاهند.

منبع:

رحمتي، راضيه، وبلاگ مطالعات فضاي مجازي
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن