تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813054946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رابطه مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: رابطه مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «رابطه مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي» در آخرين شماره فصل‌نامه «روان‌شناسي در تعامل با دين» به نگارندگي «ابوالفضل ابراهيمي» و «مسعود جان‌بزرگي» منتشر شد.
به‌ گزارش خبر‌گزاري قرآني ايران (ايكنا)، هدف اين مقاله، بررسي رابطه مهارت‌هاي ارتباطي با رضايت زناشويي است، كه بنابر يافته‌ها پژوهشي، مهارت‌هاي ارتباطي، هم‌بستگي مثبت و معناداري با رضايت زناشويي دارد و داراي7 مؤلفه است كه عبارتند از: رضايت، ارتباط، حل تعارض، مديريت مالي، خانواده و دوستان و رضايت مذهبي.

بنا به نظر اين دو نويسنده در هر يك از مؤلفه‌هاي ارتباط، حل تعارض، امور مالي، امور فرزندان و رضايت مذهبي، فرآيند صحيح انتقال آگاهي‌ها و توجه طرف مقابل به آن نقش دارد كه در صورت افزايش سازش و كاهش تعارض ميان همسران از طريق مهارت‌هاي ارتباطي، رضايت در اين امور نيز به دست خواهد آمد.

به زعم اين دو محقق، پشتيباني از خانواده در برابر از هم‌گسيختگي و حفظ آن به عنوان معياري براي پيشرفت، تمدن و تعالي مادي و معنوي انسان ضروري است؛ زيرا خانواده سنگ بناي جامعه بزرگ انساني است و در استحكام روابط اجتماعي و رشد و تعالي يكايك اعضاي جامعه نقش بنيادين دارد.

اين دو پژوهشگر متناسب با اين بيان معتقدند كه در دين اسلام بنايي مقدس‌تر از نهاد خانواده در نزد خداوند متعال نيست و هيچ فعلي، مبغوض‌تر از برهم زدن اين بنيان نيست كه نشان از نقش اساسي ازدواج در تعالي و سلامت رواني انسان‌هاست.

بر اساس يافته‌هاي پژوهش‌هاي گوناگون انجام شده اين دو محقق به اين نتيجه رسيدند كه مهارت‌هاي ارتباطي، با رضايت زناشويي، هم‌بستگي مثبت دارد و با افزايش مهارت‌ها، فرايند حل ناسازگاري‌هاي خانوادگي آسان مي‌شود.

به نظر اين نويسندگان اولين و مهم‌ترين هسته خانواده را مجموعه زن و شوهري تشكيل مي‌دهند و پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه نوع رابطه ميان دو همسر اصلي‌ترين پيش‌بيني‌كننده رضايت زناشويي است كه برخي از زوج‌ها سال‌هايي به دليل نداشتن مهارت‌هاي ارتباطي، به صورت ناكارآمد گذرانده بودند؛ در حالي كه مي‌پنداشتند مشكل آن‌ها مشكل در مسائل جنسي، مالي يا وابستگان هستند.

شماره دوم فصل‌نامه «روان‌شناسي در تعامل با دين» با صاحب امتيازي مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و مدير مسئولي ناصر سقاي بي‌ريا و سردبيري ابوالقاسم بشيري منتشر و روانه بازار شده است.
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن