تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816957812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايدز بيماري‌ است نه گناه! در كنترل ايدز پيشگام شويم رييس اداره ايدز وزارت بهداشت: خدمات درماني و مشاوره‌اي رايگان به مبتلايان ارايه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ايدز بيماري‌ است نه گناه! در كنترل ايدز پيشگام شويم رييس اداره ايدز وزارت بهداشت: خدمات درماني و مشاوره‌اي رايگان به مبتلايان ارايه مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

هفته‌ نخست دسامبر، ايام نوار قرمز است. امسال بيستمين سال است كه اين روز گرامي داشته مي‌شود. همزمان با اول دسامبر و در روز جهاني ايدز، در اغلب كشورهاي جهان روي لباس‌ها، ژاكت‌ها، كيف‌ها و پالتوها، پاپيون سرخ‌رنگي براي همبستگي با 32 ميليون انساني به چشم مي‌خورد كه در سراسر جهان مبتلا به ويروس ايدز هستند. اين در حالي است كه باز هم در اغلب كشورها، رنگ‌هاي قرمز تند، آهنگ‌هاي وحشتناك، تصاوير دلهره‌آور و ... به عنوان نمادي براي ايدز در نظر گرفته مي‌شود؛ چرا؟ ايدز، بيماري است نه گناه!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر ايدز يكي از آشناترين نام‌هاي بيماري براي تمامي طبقات اقتصادي، اجتماعي، گروه‌هاي بهداشتي و نهادهاي سياسي در تمامي كشورهاي دنيا است. روبان قرمز نيز سمبل جهاني آگاهي و همبستگي با بيماران مبتلا به HIV است و مردم جهان را به نبرد با اين بيماري متحد مي‌كند.

امسال نيز مانند سال گذشته با شعار «در كنترل اين بيماري پيشگام شويم» به استقبال روز جهاني ايدز مي‌رويم و باز هم "تحقق تعهدات" را به سياستگذاران و دولتمردان در سراسر جهان گوشزد كرده و بر توانمندتر شدن جوامع در شناسايي و مقابله با «طاعون قرن»، آموزش‌ها و اطلاع رساني‌ها را بيش از پيش خواستار مي‌شويم.

بر اساس آمار موجود، در كشور 18 هزار و 320 مورد مبتلا به ايدز ثبت و گزارش شده، اما واقعيت رقمي حدود70 تا 80 هزار نفري را نشان مي‌دهد؛ چرا كه آماري كه تاكنون اعلام شده نمي‌تواند واقعي باشد؛ اين نكته‌اي است كه بسياري از كارشناسان و مسئولان به آن معترفند.

دكتر عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با استناد به آخرين برآوردهاي سازمان جهاني بهداشت و دفتر برنامه‌هاي مشترك ايدز سازمان ملل گفت: تا پايان سال 2007، 32 ميليون نفر جمعيت مبتلايان به ايدز در سراسر جهان را تشكيل داده‌اند. در كشور ما طبق آماري كه از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور جمع آوري شده تا اول مهر ماه سال جاري، حدود 18 هزار و 320 مورد مبتلا به ايدز ثبت و گزارش شده است. اين در حالي است كه حدود 70 تا 80 هزار مبتلا به اين بيماري در كشور تخمين زده مي‌شود.

وي در اين باره ادامه داد: طبق آخرين آمار حدود 7/93 درصد مبتلايان را مردان و حدود3/6 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند. اين در حالي است كه به علت انگ و تابويي كه در اين بيماري وجود دارد ممكن است تعداد موارد زنان بيشتر از اين ميزان باشد اما مراجعه كمتري از سوي آنها صورت گرفته باشد.

وي با تاكيد بر بحث رفع انگ و تبعيض در مبتلايان به ايدز گفت: تلاش در جهت رفع انگ و تبعيض از اين بيماران در شناسايي موارد ابتلا به اين بيماري و مراقبت و درمان آنها، بسيار موثر است. از طرف ديگر با حمايت از مبتلايان، امكان حضور آنها در جامعه و تحقق حقوق شهروندي بيش از پيش فراهم مي‌شود. با شناسايي مبتلايان مي‌توان آنها را به عنوان بازوان اصلي قطع زنجيره انتقال ويروس و كمك به برنامه‌هاي كنترل اين بيماري، توانمند كرد.

دكتر صداقت با بيان اين كه تاكيد ديگر ما در بحث رفع انگ و تبعيض رفع باورهاي غلط است، ادامه داد: باورهاي غلط، ايجاد انگ و تبعيض را به دنبال دارند. بهترين ابزار مقابله با اين باورهاي غلط بحث آموزش و اطلاع رساني در سطح گسترده است. در اين زمينه يادآوري مستمر راه‌هاي پيشگيري و انتقال اين بيماري با تاكيد بر جوانان و نوجوانان، كمك و ياري رسانه‌ها را مي‌طلبد.

ايدز از طريق مراودات روزمره، استخر، ظروف غذاي مشترك و حتي نيش حشرات قابل انتقال نيست

وي در اين باره افزود: عليرغم اين كه اين بيماري واكسن ندارد اما پيشگيري از آن بسيار راحت است. بر اين اساس مردم بايد بدانند كه اين بيماري از طريق هوا، خاك، مراودات روزمره، دست دادن، در يك محل زندگي كردن، تحصيل و حتي استخر، حمام و ظروف غذاي مشترك و حتي از طريق نيش حشرات قابل انتقال نيست. راه‌هاي انتقال اين بيماري كاملا مشخص است. در انتقال اين بيماري بيشتر بحث استفاده از وسايل مشترك در اعتيادهاي تزريقي و رفتارهاي جنسي محافظت نشده مطرح است. بر اين اساس لازم است كه جوانان و نوجوانان به منظور توانمند كردن خود در مقابله با اين بيماري، در رابطه با راه‌هاي انتقال و پيشگيري از آن اطلاعات كافي داشته باشند. در مجموع بايد گفت ويروس نيست كه بيمار را انتخاب مي‌كند بلكه بيمار است كه ويروس را انتخاب مي‌كند.

جوانان با آگاهي از HIV در كنترل موتور اپيدمي اين بيماري كمك كنند

دكتر صداقت افزود: جامعه ما جامعه جواني است كه مانند ديگر جوامع در معرض تهديد به اين بيماري قرار دارد. آگاه‌سازي جوانان از اصول مورد تاكيد برنامه‌هاي وزارت بهداشت است تا جوانان نيز از خطرات مرتبط با بحث اعتياد تزريقي و ارتباطات جنسي محافظت نشده آگاه شده و با پرهيز از اين رفتارها كمك كنند كه موتور اپيدمي اين بيماري بيش از گذشته در كشور كنترل شود.

ضرورت ترسيم الگوي حركت بيماري ايدز

دكتر صداقت با بيان اين كه با استناد به تجربيات كشورهاي جهان بايد بتوانيم الگوي حركت اين بيماري را ترسيم كنيم، افزود: تجربه اينكه بسياري از رفتارهاي پرخطر با يكديگر همپوشاني دارند وجود دارد. به اين ترتيب عواملي كه ايجاد يك رفتار پرخطر را سبب مي‌شوند، باعث ايجاد رفتارهاي پرخطر ديگر نيز مي‌شوند. از آنجا كه جامعه ما جامعه جواني است و معمولا جوانان براي مبادرت به رفتارهاي پرخطر كنجكاوند، بايد بر اساس اين مستندات و شواهدي علمي در سراسر دنيا، الگوي حركت اين بيماري ترسيم شود.

تغيير الگوي ايدز، غيرمحتمل نيست

وي در اين باره ادامه داد: امروزه در كشور ما بيشتر بحث مصرف تزريقي مواد مخدر مطرح است؛ اين در حالي است كه ما مدعي هستيم كه برنامه‌هاي كاهش آسيب نتايج مثبتي را به دنبال داشته است. به اين ترتيب بر اساس شواهد، تغيير الگوي بيماري غيرمحتمل نيست. در نتيجه ما بايد به منظور تغيير الگوي بيماري از اعتياد تزريقي به رفتارهاي جنسي پرخطر، پيش بيني‌هاي لازم و مداخلات موثر را براي شناسايي و كنترل داشته باشيم. علاوه بر اين، بسياري از متخصصان در كلينيك هم اعلام مي‌كنند كه امروزه تعداد مراجعيني كه به دليل رفتارهاي جنسي محافظت نشده اين ويروس را دريافت كردند مقداري نسبت به گذشته افزايش يافته است. در نتيجه بايد در بحث آموزش و اطلاع رساني بويژه براي جوانان بر اين موضوع هم تاكيد بيشتري شود تا از اين تغيير الگو و شيوع آن به موقع پيشگيري شود.

ارايه رايگان خدمات مشاوره و خدمات درماني مبتلايان به اين بيماري در سراسر كشور

ارائه مشاوره تلفني در خصوص ايدز، از طريق شماره تلفن 09686

رييس اداره ايدز وزارت بهداشت با اشاره به فعاليت مراكز ارايه خدمات مشاوره و مراكز ارايه خدمات كاهش آسيب در سطح كشور گفت: در حال حاضر در سطح كشور مراكز ارايه خدمات مشاوره و مراكز ارايه خدمات كاهش آسيب، تيم‌هاي ياري رسان و درمان‌هاي نگهدارنده به صورتي وسيع گسترش يافته؛ طوري كه اين خدمات در تمامي استان‌هاي كشور ارايه مي‌شود. همچنين كليه خدمات مشاوره، انجام آزمايش، مشاوره پس از آزمايش و خدمات درماني به صورت رايگان به مراجعان ارايه شده و بر اصل محرم بودن و داوطلبانه بودن نيز تاكيد مي‌شود.

وي افزود: در حال حاضر خطوط مشاوره با شماره تلفن 09686 در بيست نقطه كشور راه‌اندازي شده است و از هر استان كه تماس گرفته شود، مركز مشاوره همان استان پاسخگو خواهد بود. بر اين اساس افراد مي‌توانند حتي به صورت تلفني از مشاوره رايگان بهره‌مند شوند. در مجموع دولت امكانات مناسبي را به منظور پيشگيري، كنترل و ارتقا آگاهي عموم، فراهم كرده و لازم است كه مردم و خانواده‌ها نيز نسبت به اين موضوع حساس شوند.

وي به ايسنا گفت: اكنون تاكيد بر اين است كه اگر سازمان‌هاي تخصيص دهنده اعتبار، در رابطه با كنترل اين بيماري اعتبارات مختلف را تقويت كنند، با توجه به بستر فراهم شده و تجربيات موفق كشور در كنترل HIV به ويژه در بحث كاهش آسيب، بتوان با افزايش ارتقا كيفيت خدمات، بيش از پيش موفقيت‌هايي را در كنترل و پيشگيري از اين بيماري به دست آوريم.

اختصاص اعتباري از سوي كميته امداد براي حمايت اجتماعي مبتلايان به ايدز

دكتر صداقت در ادامه با بيان اين كه از سال گذشته كميته امداد، اعتباري را به منظور حمايت اجتماعي از مبتلايان به ايدز و خانواده‌هاي آنها در نظر گرفته؛ افزود: از سوي كميته امداد ماهيانه مبلغي به عنوان كمك هزينه‌ براي اين بيماران در نظر گرفته شده است. بر اين اساس، لازم است اين كمك‌ها مديريت شده و در راستاي توانمند كردن افراد مبتلا و به دست آوردن جايگاه واقعي آنها در جامعه باشد.

دكتر صداقت با اشاره به برنامه‌هاي پيشگيري در نظر گرفته شده براي كنترل ايدز گفت: برنامه‌هاي پيشگيري در دو بعد برنامه‌هاي پيشيگري اختصاصي و برنامه‌هاي پيشگيري عمومي مطرح مي‌شوند. در برنامه‌هاي پيشگيري ويژه تاكنون اقدامات مطلوبي انجام شده است. بر اين اساس سال گذشته از سوي هلال احمر و با همكاري وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان‌ها برنامه‌اي در بيست نقطه كشور براي آموزش همسران مصرف كننده مواد مخدر و همسران زندانيان در ارتباط با راه‌هاي انتقال و پيشگيري برگزار شد. در سال جاري اين برنامه به كل كشور گسترش داده شد.

وي در اين باره افزود: در اين برنامه مربياني از خود محلات و آشنا با آداب و رسوم آن مناطق، شناسايي و آموزش همسران معتادان و زندانيان به ويژه در رابطه با خطرات انتقال ايدز از طريق ارتباطات جنسي برعهده دارند. از طرف ديگر، در مراكزي به صورت گذري و ويژه، براي محله‌ها و گروه‌هاي در معرض آسيب، به طور حضوري و همچنين ارايه بروشورها، آموزش‌هاي لازم انجام مي‌شود.

دكتر صداقت، ارتقا دانش عمومي جامعه را از جمله وظايف رسانه‌ها دانست و به ايسنا گفت: طي يكي دو سال اخير شاهد حضور فعال تر رسانه‌ها در زمينه اطلاع رساني از ايدز بود‌ه‌ايم، اما اقدامات انجام شده در اين زمينه كافي نيست. به اين ترتيب اقدامات موثرتر رسانه‌ها بويژه رسانه ملي كه جايگاه ويژه‌اي در جلب اعتماد مردم دارد، ضروري است.

دكتر صداقت افزود: از طرف ديگر جامعه نيز بايد نسبت به اين بيماري حساس شود؛ چرا كه اين بيماري يك معضل سلامت اجتماعي و اقتصادي است و كليه اقشار جامعه اعم از مسوولين و مردم بايد نسبت به آن حساس باشند.

رييس اداره ايدز در ادامه با اشاره به روز جهاني ايدز گفت: اول دسامبر در سراسر جهان به عنوان روز مقابله با اين بيماري نامگذاري شده، طوري كه در سراسر دنيا با حركت‌هايي نمادين براي تاكيد بر تعهدات دولت‌ها و كنترل اين بيماري در سراسر جهان برنامه‌هايي برگزار مي‌شود. در كشور ما هم به همين مناسبت در 11 آذر ماه مراسمي در تالار علامه اميني دانشگاه تهران با حضور تمامي مسوولان و سياستگذاران دستگاه‌هاي مختلف كه به نوعي با اين بيماري در ارتباط هستند برگزار شده و مواضع خود را براي كنترل و مقابله با اين بيماري اعلام مي‌كنند.

پخش تيزر، نصب پوستر و بنر از برنامه‌هاي هفته جهاني ايدز

وي گفت: در كشور ما تصميم بر آن است كه برنامه‌ها تنها محدود به روز جهاني ايدز نباشد. به اين منظور، هفته‌اي براي اطلاع رساني از اين بيماري و با همكاري شهرداري تهران در نظر گرفته شده است. بر اين اساس از روز دوشنبه به مدت يك هفته برنامه‌هايي در سطح شهر تهران مبتني بر فعاليت‌هاي اجتماعي با نصب بنر و اطلاعيه انجام مي‌شود. همچنين شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با نصب پوستر و همچنين پخش تيزرهايي از سيما اقدام به اطلاع رساني در زمينه اين بيماري در سطح شهر براي شهروندان مي‌كنند. همچنين در سراسر كشور به كليه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به عنوان دبيران كميته‌هاي ايدز استاني ابلاغ شده تا برنامه‌هايي مشابه را با حضور مسوولين تراز اول استاني داشته باشند. در مجموع در طول اين يك هفته شاهد حركت نمادين در سراسر كشور خواهيم بود.

ايدز يك بيماري است، گناه نيست. بايد راه‌هاي پيشگيري وانتقال آن را آموخته و بدانيم كه چگونه خود را از آلوده شدن به ويروس آن محافظت كنيم و در صورتي كه با افراد آلوده به ويروس HIV مواجه شديم، با آنان مانند "بيمار" و نه "گناهكار" رفتار كنيم.

انتهاي پيام
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن