تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815608057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماه كاظمين ويژه نامه‌اي براي شناخت جوانترين امام شيعيان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ماه كاظمين ويژه نامه‌اي براي شناخت جوانترين امام شيعيان
فرهنگي. معارف. امام جواد
موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان ويژه نامه‌اي به مناسبت سالگرد شهادت جوادالائمه (ع) ، جوانترين امام شيعيان، با عنوان ماه كاظمين را روي سايت تبيان قرار داده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، در بخش‌هاي مختلف اين ويژه نامه به زندگي، سيره و منش و بيان روايت‌هايي از كرامت و معجزه‌هاي امام نهم شيعيان با بهره‌گيري از منابع معتبر تاريخي پرداخته شده است.

مثل مسيح عنوان نخستين مطلب ارايه شده در اين ويژه نامه است كه در بخشي از آن مي‌خوانيم: در ميان امامان، سه بزرگوارند كه در سن كودكي به امامت رسيده اند:
اول: امام جواد (ع) كه در سن ‪ ۸‬يا ‪ ۹‬سالگي، بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسيدند.

دوم: حضرت امام هادي (ع) امام دهم كه در سن ‪ ۶‬يا ‪ ۸‬سالگي متصدي امر امامت شدند.

سوم: حضرت حجه بن الحسن (عج ) كه در سن پنج سالگي حامل منصب امامت شدند.

در ادامه اين مطلب آمده است: هنگامي كه در زندگاني اين امامان همام بيشتر تامل مي‌كنيم، دلايل فراواني را در اثبات مقام امامت آن بزرگواران مي يابيم كه خود حكايت از انتصاب الهي امام و اتصال او با سرچشمه علوم الهي دارد.

چشمهاي شفايافته از ديگر موضوع‌هاي خواندني ويژه نامه ماه كاظمين است كه در آن به برخي از
معجزات و كرامات جوادالائمه (ع) كه به اذن خداوند متعال براي اثبات امامت آن حضرت صورت گرفته، با استفاده از دو منبع مسندالامام الجواد (ع) و عيون اخبار الرضا (ع) اشاره شده است.

در اين ويژه نامه همچنين مطلب ديگري با عنوان يوسف و مسيح امامت برگرفته از كتاب حيات فكري و سياسي امامان شيعه نوشته رسول جعفريان درج شده است.

در اين مطلب در موضوعي با عنوان حجت خدا در امامت مانند حجت او در نبوت است اينگونه آمده است: پس از شهادت امام رضا (ع) و عزيمت مامون از خراسان به بغداد، وي نامه‌اي به امام محمد تقي (ع) نوشت و با اكرام و احترام فراوان نسبت به علم و معرفت و فضيلت حضرت، ايشان را به حضور خود طلبيد.

پذيرش اين موضوع براي عباسيان بسيار سخت و سنگين بود زيرا كه حضرت هم از خاندان بني هاشم بود و هم در سن كودكي به سر مي‌برد لذا با اين نيت مامون ، مخالفت كردند، ولي چون مامون بر حرف خود مصمم بود و از علم و كمالات حضرت شناخت داشت، با اصرار عباسيان تصميم به انجام مباحثه‌اي بين علماي زمان و حضرت گرفت. مامون، مجلس باشكوهي ترتيب داد.

پس از پرسش و پاسخ فراوان، تمام مخالفان اقرار به فضل آن حضرت در سن كودكي كردند و عباسيان فرصتي براي اعتراض نداشتند.

در مطلب ديگر اين ويژه نامه با عنوان غريب بغداد نيز به مباحثي چون سيماي جواد الائمه در يك نگاه، اخبار شهادت امام جواد (ع)، رنج‌هاي امام جواد (ع) و چگونگي شهادت امام جواد (ع) اشاره شده است.

تجسم صلابت ديگر مطلبي است كه در ويژه نامه ماه كاظمين موضوع‌هايي چون امام جواد و انتقام از قاتلان حضرت زهرا (س)، مبارزه با لهو و لعب، قضاوت امام و شكست فقهاي درباري، حكم محارب، نهي از اظهار نظر در امور ديني، تشكيلات امام(ع) در برابر خليفه و افراط و تفريط، ممنوع را مورد بررسي قرار داده است.

در مبحث ديگري از ماه كاظمين با عنوان ره توشه نيز برخي از احاديث و سخنان گوهربار حضرت جواد الائمه (ع) در خصوص عرضه نياز به خدا، نياز به نيكو كاري، خصلت‌هاي خوب و بد، يك توصيه، نصيحت پذيري، توكل بر خدا و سرانجام زهد آورده شده است.

خيالي كه عوضم كرد، به دنبال حقيقت با پرسشگري، باب المراد غريب (شعر)، ماه كاظمين (شعر)، آيا از مرگ مي‌ترسي؟، سخنراني حجت‌الاسلام انجوي نژاد ( خودفريبي) و مرثيه اشك از ديگر عناوين مطالب اين ويژه نامه است.

كتابخانه اينترنتي امام جواد (ع) در تبيان نيز به معرفي كتاب‌هاي زندگاني امام محمد تقي (ع) آيت الله سيد محمد تقي مدرسي و گوشه‌اي از زندگاني امام محمد تقي (ع ) زير نظر سيد محمد رضا آقاميري پرداخته است.

علاقه مندان و دوستداران اهل بيت (ع) براي استفاده بيشتر از مطالب ويژه نامه ماه كاظمين مي‌توانند به نشاني موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان ‪www‬ ‪ .tebyan.net‬مراجعه كنند.
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن