تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815373854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسائل اجتماعي حج و زيارت در كتابخانه تخصصي حج ارايه شد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: مسائل اجتماعي حج و زيارت در "كتابخانه تخصصي حج" ارايه شد
تهران-حيات

بخش مسائل اجتماعي حج و زيارت يكي از بخش هاي كتابخانه تخصصي حج است كه شامل كتاب ها و مقالاتي است كه به همت مركز تحقيقات حج به نگارش درآمده است. اين بخش دربردارنده 18 كتاب و 34 مقاله درباره موضوع اجتماعي حج و زيارت است.
به گزارش حيات به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، بخش مسائل اجتماعي حج و زيارت يكي از بخش هاي كتابخانه تخصصي حج است كه شامل كتاب ها و مقالاتي است كه به همت مركز تحقيقات حج به نگارش درآمده است.
اين بخش در بردارنده 18 كتاب و 34 مقاله درباره موضوع اجتماعي حج و زيارت است كه خلاصه اي از برخي كتاب هاي ارايه شده عبارتند از:
"شناخت عربستان"
كتاب " شناخت عربستان " توسط علي محمدي آشناني نگاشته شده و در قالب سه فصل شامل جغرافياي عربستان، عربستان در گذر تاريخ و تشكيلات مذهبي عربستان به معرفي ادوار تاريخي و جغرافيايي كشور عربستان پرداخته است.
وي در پيشگفتار اين كتاب بر شناخت كشورهاي اسلامي تاكيد مي كند و مي نويسد: در عصر طلايي ارتباطات كه رشد و گسترش فناوري، كشورهاي جهان را به خانه هاي يك دهكده، بلكه به بخش هاي يك كلبه تبديل نموده، شناخت دقيق كشورهاي اسلامي ضرورتي موكد است. مولف با بيان اينكه در ميان كشورهاي اسلامي، شناخت عربستان به ويژه براي كساني كه قصد سفر به اين كشور را دارند به دليل ويژگي هاي منحصر به فردش از اهميتي دوچندان برخوردار است مي افزايد: عربستان مركز گسترش زمين، محل هبوط آدم وحوا، سرزمين برپا شدن كعبه و محل شكل گيري تاريخ پر افتخار صدر اسلام است.
"حج در انديشه اسلامي"
مولف در كتاب"حج در انديشه اسلامي" با اشاره به اهميت ويژه حج در بين مسلمانان مي نويسد: در برابر اين همه ارزش وعظمت، معاندين با اسلام و عناصر نادان و متحجر با تبليغات مسموم خود در طول تاريخ تلاش كرده اند تا از اهميت و نقش عظيم حج بكاهند و مردم را نسبت به اين فريضه مهم بي رغبت كنند.
مولف در ادامه اسرار و معارف حج را مورد تاكيد قرار مي دهد و مي افزايد: هر يك از عبادات راز و رمزي دارد كه دستيابي به ثمرات شيرين و ارزشمند آنها جز با فهم و درك صحيح آن رموز ميسر نيست و حج خانه خدا نيز از زمره همين عبادات است.
سيد علي قاضي عسكر در بخش ديگري از اين كتاب به پيشينه تاريخي طواف، طواف پيامبران، لزوم پوشش در طواف و انديشه هاي خرافي در طواف اشاره مي كند. طواف و اهميت آن در روايات، مقام ابراهيم، پيدايش زمزم، پيشينه تاريخي صفا و مروه، تاريخ سرزمين عرفات و اعمال آن و چگونگي نماز اهل سنت از ديگر بخش هاي كتاب" حج در انديشه اسلامي " است.
"اخلاق و آداب در حج و زيارت"
محمد تقي رهبر در پيشگفتار جايگاه تزكيه و اخلاق را مورد تاكيد قرار مي دهد و مي افزايد: انسان سازي و اتصاف به صفات ربوبي، غايت خلقت و فلسفه بعثت انبيا مي باشد و شرايع و احكام در اين راستا جهت گيري دارد كه حج نيز از اين قاعده مستثنا نيست. وي حج را نقطه تحول روحي و اخلاقي حاجيان مي داند و مي نويسد: آثار تحول روحي و اخلاقي بايد در اعمال و اخلاق حج گزاران مشهود باشد.
رهبر در بخش سوم اخلاق و آداب در حرمين را مورد بررسي قرار مي دهد و مي گويد: اجتماع كنندگان در حج تركيبي هستند از مسلمانان جهان با مليت ها و مذهب هاي گوناگون كه هر چند در اصول و مبادي دين داراي وحدت نظر هستند اما در مسائل فرعي و آداب و سنن موارد اختلافي دارند.
وي در بخش چهارم و پاياني با تاكيد بر اغتنام فرصت و ره آورد سفر مي نويسد: تحكيم روابط مسلمانان و پرورش روح نوع دوستي و چاره انديشي دردها و مشكلات جهان اسلام يكي از اهداف محوري حج است.
مولف ادامه مي دهد: حج اگر آن گونه كه شايسته است تحقق پذيرد علاوه بر آنكه روح را در فضاي معنويت و تكامل اخلاقي و عرفاني سير و سلوك مي دهد روحيه انسان دوستي را عمق مي بخشد و در روابط عاطفي ميان مسلمانان نقش موثر ايفا مي كند.
"رهنمود هاي حضرت امام خميني (ره) به زايرين بيت الله الحرام "
امام خميني(ره) با تاكيد بر لزوم فراگيري مسائل حج مي فرمايند: مردم بايد دنبال اين امر باشند كه مسأله حج را ياد بگيرند، نه اين كه ما فقط حج برويم و ديگر هرچه شد شد؛ نه، اين جا غير از ساير جاهاست.
رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران با بيان اينكه لازم است حجاج، مسائل حج را نزد علماي اعلام به خوبي ياد بگيرند، اظهار مي دارد: صورت حج را به صورتي شايسته انجام دهيد مراتب معنوي حج حاصل نخواهد شد مگر آن كه دستورات عبادي حج به طور صحيح و شايسته و مو به مو عمل شود.
امام خميني(ره) كمك به نيازمندان را به حجاج يادآوري كرده و مي گويد: در اين سال كه بسياري از معلولين از حوادث انقلاب، احتياج مبرم به كمك دارند، مقتضي است كساني كه مي خواهند حج استحبابي به جا آورند، هزينه آن را صرف در احتياج برادران و خواهران خود كنند كه ثواب آن نزد خداي تعالي بسيار بر حج استحبابي ترجيح دارد.
وي توجه زايران ايراني را به موقعيت كشور جلب مي كند و مي افزايد: زايران ايراني از كشوري مي روند كه براي اسلام عزيز و اجراي احكام نوراني آن به جاي احكام طاغوت به پا خواسته و زن و مرد و پير و جوان، هرچه داشته اند فدا كردند.
امام خميني (ره) با تاكيد بر غربت حج ابراهيمي و وظيفه زايران تصريح مي كند: زايران بايد بدانند كه حج ابراهيمي غريب و مهجور است; هم از جهات معنوي و عرفاني و هم، از جهات سياسي و اجتماعي حجاج عزيز تمام كشورهاي اسلامي بايد بيت خدا را در همه ابعادش از اين غربت درآورند.
"ابعاد سياسي و اجتماعي حج"
مولف در اين كتاب با تاكيد بر بعد اجتماعي حج مي نويسد: عبادات و فرايض، افزون بر جنبه فردي و تأثيري كه در دگرگوني روحي و فكري و اخلاقي و رفتاري افراد برجاي مي نهند، به نوعي با مسائل اجتماعي و حقوق جمعي نيز در ارتباط هستند اما حج در اين ميان، از ويژگي منحصر به فردي برخوردار است؛ زيرا حضور در جمع و روابط اجتماعي را نمي توان از جوهره حج جدا ساخت.
محمد تقي رهبر مي افزايد: در كنگره حج، افراد با شرايط خاص؛ چون بلوغ و عقل، تعبد و تسليم و صفاي نفس و قدرت و استطاعت شركت دارند و از اين نظر پاك ترين افراد، زبده ترين و كارآمدترين هستند كه در اين همايش حاضر شده اند. از اينرو تنش هاي اجتماعي، كه اثر طبيعي اجتماعات است، در آن به چشم نمي خورد.
مولف با اشاره به اينكه ابراهيم بنيانگذار مكتب توحيد و موسس امت موحد بود، اظهار مي دارد: حج گزاران بايد از جامه فرديّت و نژاد و قوميت بدر آيند و بي رنگ و بدون نام و نشان، به درياي خروشان خلق بپيوندند و به خداي واحد سر تسليم فرود آورند تا هر فردشان چون ابراهيم امّتي شود، امّتي شاهد براي ديگر انسان ها.
"ره توشه زاير"
محمود كارآموزيان و سيد جواد ورعي در اين كتاب با تاكيد بر آشنايي حاجيِ با اسرار و معارف حج، مي نويسيند: حاجي ناآشنا با اسرار و معارف حج از ديدن صحنه هاي پرشكوه معنوي حج و شنيدن صداي ملايك و لبيك حق و جواب سلام پيامبر(صلي الله عليه وآله و ائمه اطهار(عليهم السلام) و درك بسياري از آثار و بركات حج ناتوان و محروم خواهد بود.
اين دو مولف مي افزايند: متأسفانه امروزه سفر حج در حد يك سفر زيارتي ـ سياحتي تنزّل كرده و بدون ترديد آشنايي ما با اسرار حج و تلاش در جهت تحقق آنها؛ اين عبادت بزرگ را در جايگاه واقعي خود قرار خواهد داد.
نويسندگان اين كتاب با بيان اينكه همه انسان ها در معرض امتحانات الهي اند و هر امتحاني، اهداف خاصي را دنبال مي كند، اظهار مي دارند: وسائل و برنامه هاي امتحاني در دنيا متفاوت بوده و مراحل امتحان، متناسب با ويژگي ها و موقعيت اشخاص صورت مي پذيرد. حج نيز از جمله برنامه هاي امتحاني خداوند است و "توجّه به امتحان بودن سفر حج"، به طورطبيعي ما را براي شركت در اين امتحان و موفقيت در آن، مهيّا مي سازد.
كارآموزيان و ورعي با اشاره به اينكه سفر حج از جهات مختلف شبيه سفر آخرت است و در واقع تمرين سفر به ديار باقي است، تصريح مي كنند: شايسته است كه حاجي در همه مراحل سفر از آغاز تا انجام، تهيه لباس احرام و ارز و ترك دوستان و آشنايان تا حضور در حجاز و مكان هاي بازرسي مأموران و تا وقوف در مشعر و عرفات و ... به ياد مراحل سفر آخرت همچون رها كردن همه كس و همه چيز، سؤال و جواب با مأموران الهي و روز محشر و تنهايي و بي كسي در روز حساب باشد.
پايان پيام
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن