تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816686552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي وضعيت معادن سنگ خراسان رضوي معاون امور معادن سازمان صنايع و معادن استان: فرآوري و صادرات كنسانتره سنگ، با نوسازي تجهيزات وارد عرصه بهتري مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي وضعيت معادن سنگ خراسان رضوي معاون امور معادن سازمان صنايع و معادن استان: فرآوري و صادرات كنسانتره سنگ، با نوسازي تجهيزات وارد عرصه بهتري مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

"سنگ، ماده طبيعي و ارزشمند نهفته در معادن و دل كوه‌ها نيازي است كه بشر هيچ‌گاه از آن فارغ نخواهد شد، اما متاسفانه در كشور فرآوري و بهره‌وري كافي از آن نمي‌شود و به نوعي ساير كشور‌ها بيش از ايران از اين ثروت ملي بهره‌مند شده و مي‌شوند."

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، تجهيزات و ماشين آلات مورد استفاده در حوزه سنگ حداقل در خراسان از لحاظ كارايي در سطح پاييني قرار دارد كه اين مساله در كيفيت برش، ساب، فرآوري و چرخه اقتصادي سنگ تاثير‌گذار خواهد بود كه خود مشكل عمده و اساسي در اين بخش محسوب مي‌شود.

اين در حالي است كه خراسان رضوي را بايد يكي از قطب‌هاي توليد سنگ كشور است.

در اين رابطه عليرضا سليماني، مدير يكي از واحدهاي سنگبري در مشهد گفت: ماشين آلات حوزه سنگبري در استان در حد ايده آلي نيست و تا رسيدن به استانداردهاي جهاني گام‌ها فاصله داريم.

وي درخصوص صادرات سنگ به ايتاليا و ساير كشورها به صورت خام اذعان داشت: چنين كشورهايي سنگ‌هاي معادن ايران را بسيار ارزان خريداري كرده و پس از فرآوري با چندين برابر سود حاصله با نام خود به ديگر نقاط جهان صادر مي‌كنند.

سليماني با ابزار تاسف از وجود اين مساله در ايران و نيز بهاي اندك فروختن چنين ثروت طبيعي و ملي افزود: در صورت وجود ماشين آلات مدرن و تكنولوژي برتر توان و تجربه ايراني‌ها در فرآوري سنگ دست كمي از كشورهاي خارجي ندارد، ضمن اين كه صادرات سنگ خام نيز بايد متوقف شود.

وي با تاكيد بر اين كه سرمايه‌گذاري در حوزه سنگ منافع اقتصادي بسياري به همراه خواهد داشت، عنوان كرد‌: چنانچه مسوولان دولت و متوليان امر در چنين بخشي سرمايه‌گذاري لازم و كافي را انجام دهند، در‌آمدي به مراتب بيشتر از صنعت نفت خواهد داشت كه اين به نفع اقتصاد كشور خواهد بود.

اين كارخانه‌دار مشهدي پر‌كاربرد‌ترين سنگ را از لحاظ توليد و فروش گرانيت دانست و خاطرنشان كرد: هم اكنون سنگ‌هاي گرانيت و تراور تن از دسته گران قيمت‌ترين سنگ‌ها به حساب مي‌آيند به طوري كه تراورتن سفيد حدود 100 هزار تومان در هر متر مربع به فروش مي‌رسد.

سليماني با اشاره به اين كه 95 درصد سنگ استحصال شده از معادن خراسان به تهران و حومه آن منتقل و مصرف مي شود، تصريح كرد: توليد كارخانه‌هاي مشهد در اين بخش نسبتا بالاست اما كيفيت ماشين آلات در حد پاييني است.

وي در رابطه با صنايع تبديلي در حوزه سنگ يادآور شد‌: در ايران استان‌هاي مطرح در اين صنعت انگشت شمار است، اگرچه در استان اصفهان اين مساله حاكم مي‌باشد كه با استانداردهاي جهاني نيز برابري مي‌كند اما در خراسان و مشهد ضعف اين مورد مشهود است.

سليماني ادامه داد: مصرف عمده سنگ‌ها در بخش ساختمان اعم از قسمت داخلي و نماي آن محسوب مي‌شود چرا كه در هر ساختماني سنگ جز جدا نشدني آن به شمار مي‌آيد.

و‌ي با بيان اين كه برخي از معدن داران ترجيح مي‌دهند سنگ خود را با قيمت بيش‌تر به خارج از كشور صادر‌كنند تا آن را با قيمتي ارزانتر در داخل به فروش برسانند، اذعان داشت: انجام اين كار نيز يكي از مشكلات عمده‌اي است كه در اين حوزه وجود دارد.

سليماني خواستار حمايت دولت از اين سرمايه ملي شد و خاطرنشان كرد: ضعف ماشين آلات و عدم تكنولوژي مدرن در اين حوزه مانع بسياري از پيشرفت‌ها در ارايه كيفيت برتر سنگ شده است.

علي رادمرد، از دست اندركاران صنعت سنگ در مشهد نيز در اين رابطه ابراز داشت: كيفيت سنگ از جنبه‌اي مختلف طي چندين سال گذشته بهبود يافته اما به استاندارد مورد نظر نرسيده است.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون اصفهان، قطب صنعت سنگ ايران است، توضيح داد: كار‌خانه‌هاي سنگ در اصفهان داراي كيفيت بسيار بالايي هستند و به سطوح قابل قبولي از لحاظ استاندارد رسيده است.

رادمرد سنگ‌هاي معادن خراسان نظير بجستان و گناباد را داراي كيفيت بالايي ندانست و ادامه داد: از لحاظ كيفيت توليدات اين معادن در سطح پايين است و قابل مقايسه با سنگ‌هاي اصفهان نيست.

وي متداول‌ترين سنگ‌هاي ساختماني را گرانيت و تراورتن بر شمرد و اضافه كرد: كاربرد تراورتن در بخش ساختمان در حال حاضر بيش از گرانيت است و قيمت آن از 10 تا 15 هزار تومان در هر متر مربع شروع و تا 100 هزار تومان در هر متر مربع كه مربوط به تراورتن سفيد است ادامه مي يابد.

وي در خصوص كيفيت و كميت ساب سنگ در كشور نيز بيان كرد: ساب سنگ با توجه به وجود دستگاه‌ها و ماشين آلات فرسوده در مشهد داراي كيفيت بسيار پاييني است و از 100درصد مطلوب 30 الي 40 درصد عمل ساب با كيفيت انجام مي‌شود.

رادمرد با بيان اينكه استفاده عمده سنگ در بخش ساختمان مي‌باشد، يادآور شد: 80 درصد اسكانو سنگ‌ها در قسمت نماي ساختمان و پله مي‌باشد.

وي نرخ‌گذاري سنگ‌ها را براساس زيبايي دانست و اظهار داشت: گرانيت‌ها از لحاظ استحكام و مقاومت داراي كيفيت يكساني هستند و تفاوت قيمت در گرانيت مربوط به رنگ و زيبايي آن عدم ناخالصي در سنگ است.

اين فعال حوزه سنگ عدم ماشين آلات مدرن در سنگبري‌هاي مشهد و حومه را از مشكلات مطرح دانست و عنوان كرد: حمايت مسوولان و متوليان امر مي‌تواند گام موثري در پيشرفت اين بخش در خراسان داشته باشد.

معاون امور معادن و اكتشافات معدني سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي نيز در گفت‌و‌گو با ايسنا، منطقه خراسان، با اشاره به صادرات 535 تن سنگ قواره و كوپ به ارزش 65 هزار دلار و 600 ميليون ريال در سال 86 افزود: همچنين صادرات سنگ پلاك در سال گذشته 3 هزار و 572 تن به ارزش يك ميليون و 122 هزار و 438 دلار و يك ميليارد و 30 ميليون ريال بوده است.

مهندس ابوالقاسم باقري ادامه داد: صادرات سنگ در سال 87 نسبت به سال گذشته كاهش يافته است، به طوري كه صادرات سنگ قواره و كوپ در نيمه اول سال جاري به 200 تن به ارزش 35 هزار و 737 دلار و 470 ميليون ريال و نيز صادرات سنگ پلاك در نيمه اول سال جاري به يك هزار و 710 تن به ارزش 611 هزار و 400 دلار و 5 ميليارد و 600 ميليون ريال رسيده است.

وي درخصوص وضعيت كنسانتره سنگ و مسايل پيرامون آن توضيح داد: با توجه به فرسودگي و سنتي بودن اغلب واحدهاي سنگبري موجود در كشور و استان ميزان صادرات سنگ‌هاي تزييني قواره شده با ميزان ذخاير استخراج اين گونه سنگ‌ها متناسب نيست.

وي خاطرنشان كرد: در صورت نوسازي و استفاده از تجهيزات مدرن در واحدهاي سنگبري خراسان رضوي، روند فرآوري بهينه و صادرات كنسانتره سنگ وارد عرصه بهتري خواهد شد.

باقري با اشاره به اينكه استان خراسان رضوي به لحاظ دارا بودن واحدهاي سنگبري و فرآوري سنگ‌هاي تزييني جايگاه مناسبي در كشور دارد، تصريح كرد: اين واحدها غالبا در شهرك‌هاي صنعتي و ساير مناطق مجاز فعاليت دارند اگرچه درخصوص احداث شهرك سنگ‌هاي تزييني مطالعاتي در دست انجام است و در آينده اين گونه فعاليت‌ها در مناطق خاصي متمركز خواهد شد.

معاون امور معادن و اكتشافات معدني سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي با اعلام اين كه تنها معدن فيروزه فعال در استان، معدن فيروزه نيشابور است، بيان كرد: اين معدن سالانه توليدي بالغ بر 25 تن دارد و عمدتا در كارگاه‌هاي فيروزه تراشي استان فرآوري مي‌شود.

وي عنوان كرد: چندين فقره پروانه اكتشاف در خراسان رضوي به جهت اكتشاف فيروزه و ساير سنگ‌هاي قيمتي صادر شده كه مطالعات مربوطه در دست انجام است و با توجه به ميزان ذخيره معدن نيشابور و نيز توليد سالانه آن احداث شهرك صنعتي فيروزه قابل مطالعه است كه در صورت حصول نتايج مثبت محقق خواهد شد.

وي استان خراسان رضوي را با توجه به ويژگي‌هاي زمين شناسي از لحاظ دارا بودن انواع مواد معدني داراي جايگاه ويژه دانست و اذعان داشت: انواع سنگ‌هاي تزئيني و ساختماني در استان به وفور يافت شده و در سال‌هاي اخير با روش‌هاي نوين مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

باقري افزود: از جمله اين سنگ‌ها مي‌توان به سنگ‌هاي مرمريتي منطقه بجستان، گرانيت‌هاي اطراف مشهد، بازالت‌هاي تربت‌حيدريه، تراورتن و سنگ‌هاي تزييني منطقه تربت‌جام اشاره كرد.

وي استخراج، فرآوري و مصرف سنگ‌هاي تزييني و لاشه را به لحاظ ميزان آلودگي زيست محيطي بسيار اندك دانست و اظهار داشت: تاكنون گزارشي از مراجع ذيصلاح در خصوص آلايندگي اين‌گونه موارد ارايه نشده است.

معاون امور معادن و اكتشافات معدني سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي استفاده از روش‌هاي مدرن (دستگاه‌هاي سيم برشه الماس) جهت استخراج سنگ‌هاي تزييني و از لحاظ ميزان ضايعات را پايين مطرح كرد و به ايسنا گفت: استفاده از اين روش جهت حفاظت از ذخاير سنگ‌هاي تزييني بسيار با اهميت بوده و تمامي بهره‌برداران ملزم به رعايت آن مي‌باشند.

وي با اشاره به اينكه هزينه بالا جهت تهيه ادوات و ماشين آلات مدرن اغلب معدن‌داران را با مشكل تامين هزينه مواجه كرده است، ادامه داد: اميد است با همكاري نظام بانكي اين مشكل حل شود.

باقري يادآور شد: از ديگر مشكلات اين بخش عدم امكانات زيربنايي نظير راه دسترسي، برق، آب و ... است كه اين مشكلات با اختصاص بودجه مناسب مرتفع خواهد شد.

انتهاي پيام
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 612]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن