تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821139988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير يك موسسه انگليسي در گفتگو با فارس: آمريكا با توافقنامه از عراق اسرائيل دوم مي‌سازد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير يك موسسه انگليسي در گفتگو با فارس: آمريكا با توافقنامه از عراق اسرائيل دوم مي‌سازد
خبرگزاري فارس: بنيانگذار و مدير موسسه "قرطبه" انگليس گفت: آمريكايي‌ها قصد دارند پايگاه هايي را در عراق برپاكند و حتي منطقه كردستان عراق را به يك مركز فعاليتي براي خود تبديل كند و در واقع يك اسرائيل دوم بسازد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در لندن، "انس التكريتي" عراقي الاصل، رئيس سابق سازمان مسلمانان بريتانيا، مبارز كهنه كار حقوق مسلمانان در انگليس، بنيانگذار و مدير مؤسسه "قرطبه" مي‌باشد كه يك بنياد ضد جنگ است و در زمينه‌هاي مختلفي از قبيل ايجاد تفاهم، ايجاد همزيستي صلح آميز در ميان انسان ها، عقايد و فرهنگ‌ها و همچنين همكاري با محافل تصميم گيرنده براي فراهم آوردن درك بهتر ميان جوامع و مذاهب فعاليت مي‌كند.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در لندن اظهار داشت: تصويب توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا بدين معناست كه از اين به بعد ديگر نمي‌توان حضور نيروهاي نظامي آمريكا در عراق را يك اشغال ناميد و حضور نيروهاي آمريكايي در عراق يك حضور توافقي ناميده مي‌شود.
بنيانگذار و رئيس موسسه "قرطبه" انگليس با بيان اينكه عراق ديروز و امروز يكي‌ است، گفت: حس كنوني بر اين اساس است كه كشور عراق پيشرفتي نكرده و در واقع عراق خيلي خيلي به عقب قدم برداشته است.
التكريتي معتقد است كه در جامعه عراق شكاف و اختلاف نظري در مخالفت با اين توافقنامه امنيتي وجود دارد اما من با اين مسئله كاملاً موافق هستم كه يك شكاف و اختلاف نظر قوي در پارلمان عراق بين گروه‌هاي سياسي كه اعضاء پارلمان عراق را تشكيل مي دهند ، وجود دارد.
رئيس سابق سازمان مسلمانان بريتانيا در اين مصاحبه تأكيد دارد كه ملت عراق نمايندگان پارلمان را نماينده واقعي و حافظ منافع خود نمي‌دانند چرا كه در طول 6 ماه گذشته اتفاقاتي افتاده كه اين امر كمرنگ شده و نه ‌تنها عراق از اشغال خارج نشده بلكه در حال از دست دادن استقلال و حاكميت خود است.
اين فعال ضد جنگ در انگليس گفت: در واقع به پارلمان و مردم عراقي هيچ فرصتي داده نشد تا درباره شرايط و مفاد اين توافقنامه بحث كنند و آنچه كه رخ داد اين بود كه اين متن توافقنامه به صورت يك سند مخفي باقي ماند و بعد درز پيدا كرد.
التكريتي ابراز عقيده كرد كه در آينده نزديك مردم عراق و شايد يك نوع دولت ملي در عراق اين توافقنامه را لغو كنند و سپس يك توافقنامه ديگري را بر مبناي منافع مردم عراق و نه بر مبناي منافع آمريكايي ها بنويسند.
مبارز كهنه كار حقوق مسلمانان در انگليس همچنين تأكيد كرد كه آمريكايي‌ها در آستانه راي‌گيري پارلمان عراق تهديدهايي را مطرح كرده بودند و در واقع تصميم نمايندگان و راي مثبت دادن به اين توافقنامه، انتخاب بين شرايط بد و بدتر بود و پترائوس گستاخانه به نمايندگان گفته بود كه اگر اين را امضا نكنيد، عراق در يك آشوب، هرج و مرج و خشونت انداخته خواهد شد.
مدير موسسه قرطبه تأكيد كرد كه قبل از تصويب توافقنامه در پارلمان اينگونه فضاسازي كرده بودند كه اين توافقنامه، توافقنامه خروج نيروهاي آمريكايي از عراق است اما واقعيت اين است كه هيچ تضميني در اين باره وجود ندارد و ممكن است مفادي براي تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق در اين قرارداد به وجود آيد.
وي همچنين گفت: تصويب اين توافقنامه هيچ نفعي براي كشور عراق در بر ندارد و به عقيده من در واقع اوضاع در عراق را خيلي خيلي بدتر مي كند اما به هر حال ما بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه مي‌شود.
التكريتي ابراز عقيده كرد كه اگر مردم عراق در انتخاباتي آزاد و عادلانه به حضور نيروهاي آمريكايي يك نه بگويند، در آن موقع به عقيده من شرايط براي ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق خيلي دشوار خواهد شد و من فكر مي‌كنم آمريكايي ها اين نكته را متوجه خواهند شد كه در گوشه و كنار خيابان‌هاي عراق تحت خطر و تهديد قرار خواهند گرفت.

متن كامل مصاحبه خبرنگار فارس در لندن با "انس التكريتي" را در باره تصويب توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا و پيامدهاي آن در زير مي خوانيد:

فارس: آيا تصويب توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا بدين معناست كه مردم عراق مايل به ادامه حضور نيروهاي آمريكايي و به طور كلي ادامه حضور نيروهاي خارجي در عراق هستند؟
التكريتي: البته كه اينطور نيست، درحقيقت پيشتر يكي از تقاضاهاي يك حزب اصلي سياسي عراق بر مبناي برگزاري يك همه پرسي درباره اين قرارداد امنيتي بود كه البته اين درخواست از سوي پارلمان عراق رد شده بود و من معتقدم علت اصلي رد شدن چنين تقاضايي در اين بود كه اكثريت گسترده‌اي از مردم عراق با تصويب اين قرارداد ويژه با دولت آمريكا، مخالفت مي‌كردند.
وي افزود: به عقيده من اگر بخواهيم به طور كلي درباره آن احساسي كه در زمان كنوني در عراق وجود دارد صحبت كنيم بايد بگويم كه حس كنوني بر اين اساس است كه كشور عراق پيشرفتي نكرده است و در واقع عراق خيلي خيلي به عقب قدم برداشته است. اين توافقي كه به تصويب رسيد در واقع به اشغال عراق مشروعيت بخشيد، و ديگر ما قادر نخواهيم بود تا حضور آمريكا در عراق را يك اشغال بناميم بلكه حضور نيروهاي امريكايي در عراق به اين معنا خواهد بود كه بر اساس قراردادي كه به تصويب رسيده است يك حضور توافقي است بنابراين ديگر از حالا به بعد به طور اساسي حضور آمريكايي‌ها، بسيج شدن آنها، اقدام‌ها و عملكردهاي هر فرد از اين نيروها در عراق همگي بر اساس شرايط و مفاد مطرح شده در اين توافق از مشروعيت برخوردار خواهند بود و به طور اساسي آنچه كه با قبول اين توافقنامه انجام داده‌ايم اين بوده كه ما بار ديگر تمامي موضوع مربوط به اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي را به تصويب رسانده‌ايم.

فارس: روند مربوط به رأي دادن درباره توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا از همان ابتدا تاكنون كه به تصويب رسيده حاكي از اين بوده كه يك شكاف و اختلاف عميقي در جامعه عراق درباره حضور نيروهاي امريكايي و به طور كلي حضور نيروهاي خارجي در عراق وجود دارد. وجود چنين اختلاف نظرهايي به چه معنايي است؟ آيا بدين معناست كه نمايندگان پارلمان عراق نمايندگان مردم عراق نيستند؟ و يا اينكه آيا بدين معناست كه مسائل خيلي مهم‌تري مانند وجود يك عراق مستقل و خارج شده از اشغال براي نمايندگان پارلمان عراق وجود دارند؟
التكريتي: معتقدم اگر نظر مردم عراق را درباره اين توافقنامه امنيتي مي پرسيدند مي‌ديديم كه اكثريت گسترده‌اي از مردم عراق با اين توافقنامه مخالفت مي‌كردند. من فكر نمي‌كنم در جامعه عراق شكاف و اختلاف نظري در مخالفت با اين توافقنامه امنيتي وجود داشته باشد اما من با اين مسئله كاملأ موافق هستم كه به نظر مي‌رسد يك شكاف و اختلاف نظر قوي در پارلمان عراق بين گروه‌هاي سياسي كه اعضاء پارلمان عراق را تشكيل مي‌دهند، وجود داشته باشد و علت وجود چنين مسئله اي به چند دليل است.
نخست اينكه شما يك موضوع مهمي را مطرح كرديد و سؤال كرديد كه آيا نمايندگان كنوني پارلمان عراق واقعأ نماينده مردم عراق هستند. من معتقدم كه اغلب مردم عراق در پاسخ به اين سؤال به راحتي خواهند گفت كه نه اينطور نيست و اعضاء اين پارلمان عراق، نمايندگان واقعي مردم عراق نيستند .
علت اين مسئله در اين است كه آنچه كه در ارتباط با موضوع انتخابات در مدت 5 يا 6 سال گذشته در عراق رخ داده است در واقع كاملاً غيرعادي بوده بدين معنا كه به طور معمول زماني كه يك كشور و ملتي به سوي دموكراسي حركت مي كند آنچه كه رخ مي دهد اين است كه نخستين كاري كه آن كشور و ملت آن كشور انجام مي دهند اين است كه نخست خود را از اشغال و يا هر نوع نفوذ يك كشور خارجي رها و آزاد مي كنند و سپس تأسيسات و سازمان هاي مربوط به دولت خود را برپا مي كنند و بعد به سوي رأي دادن و برگزاري انتخابات حركت مي‌كنند.
اما متأسفانه آنچه كه در عراق اتفاق افتاده است اينگونه بوده در حالي كه عراق همچنان در اشغال عراق قرار داشته است، برگزاري انتخابات به ويژه انتخابات مربوط به پارلمان عراق بر روي مردم عراق تحميل شده است و مسئله اين است كه متأسفانه روشي كه در عراق به كار گرفته شد اينگونه بوده در حالي كه عراق همچنان تحت نفوذ نيروهاي خارجي قرار داشته است ، ساختار سياسي در عراق ساخته شده است بنابراين در واقع در نتيجه چنين مسائلي بوده است كه استقلال مردم عراق ، استقلال بلوك هاي سياسي عراق و استقلال احزاب سياسي عراق بي نهايت به خطر افتاده است و تكميل استقلالي را در عراق شاهد نيستيم.
در نتيجه مطرح كردن اين سؤال كه آيا پارلمان عراق واقعأ منعكس كننده خواسته مردم عراق است يا خير ، يك سؤال مهمي به شمار مي‌رود.
اما حالا برگرديم به موضوع مربوط به توافقي كه بر سر اين قرارداد امنيتي حاصل شده است.
اگر به ياد داشته باشيد نخستين متن اين قرارداد امنيتي كه به پارلمان عراق ارائه شده بود، با اكثريت آراء از سوي پارلمان عراق رد شده بود و بعد متن ديگري از اين قرارداد به پارلمان عراق ارائه شد و بعد دوباره متن سوم و چهارم و به ترتيب چندين متن مختلف از اين قرارداد به پارلمان عراق ارائه شد.
وي افزود: فكر مي‌كنم متن اين قراردادي كه اكنون به تصويب رسيده، در واقع بايد ششمين و يا هفتمين متني باشد كه از اين قرارداد ارائه شده است. در واقع اين قرارداد امنيتي به صورت يك قرارداد مخفي نگه داشته شد و تنها افرادي كه به آنها اجازه داده شده بود كه اين قرارداد را مورد مطالعه و بررسي قرار دهند يك گروه از افراد و يا به عبارتي كميته اي از افراد بودند كه با امريكايي ها مذاكره مي كردند در نتيجه در واقع به پارلمان و مردم عراقي هيچ فرصتي داده نشد تا در باره شرايط و مفاد اين قرارداد به بحث بپردازند و در واقع آنچه كه رخ داد اين بود كه اين متن قرارداد به صورت يك سند مخفي باقي ماند و بعد درز پيدا كرد .
در واقع هيچگاه نمي‌توان متن و مفاهيم يك قراردادي را يعني يك قرارداد استراتژيكي مانند اين قرارداد را به دقت مورد بررسي، مطالعه و ارزيابي قرار داد زماني كه شرايط و مفاد مطرح شده در آن قرارداد به طور كامل مشخص نيستند و بلكه هر روز ذره ذره درز پيدا مي كنند.
زماني كه چنين اتفاقي مي افتد ديگر نمي توان فهميد كه آيا آنچه كه درز پيدا كرده صحت دارد يا خير و يا اينكه آيا آنچه كه درز پيدا كرده دقيق هست يا خير.
اين كارشناس گفت: تنها سندي كه درباره اين توافقنامه به طور علني منتشر شده است به زبان عربي است و متن انگليسي آن هنوز منتشر نشده است و من هفته هاي بسياري است كه دارم تلاش مي كنم تا متن انگليسي آن را پيدا كنم اما چنين چيزي وجود نداشته است و اين سند هنوز يك سند مخفي است.
پس چگونه يك فرد و يا يك كشور و يا يك دولت مي تواند يك قرارداد و توافقنامه اي را امضاء كند در حالي كه نخست اينكه آن قرارداد، يك قرارداد مخفي است و دوم اينكه زماني كه يك نوع متن عربي از آن وجود دارد و يك نوع متن ديگري از آن به زبان انگليسي به وجود مي‌آيد.
در نتيجه چنين مسائلي است كه من معتقدم مشكلات بسياري در ارتباط با اين توافقنامه امنيتي وجود دارند يعني مشكلات و سؤالاتي وجود دارند مبني بر اينكه متن اين توافقنامه چگونه نوشته شده است ، چگونه بر سر آن مذاكره شده است ، چگونه دولت عراق بر سر آن به توافق رسيده است ، چگونه پارلمان عراق بر سر آن به توافق رسيده است و نكته بسيار بسيار مهم تر اينكه آيا نبايد چنين قراردادي كه از نقطه نظر استراتژيكي اينچنين با اهميت است، در عراق به يك همه پرسي ملي گذاشته مي‌شد و آيا نبايد مردم در خيابان‌هاي عراق درباره آن رأي مي‌دادند.
به عقيده من مشكلات خيلي خيلي زيادي در اين زمينه وجود دارند اما به طور كلي اميد من بر اين است كه در يك زماني در آينده نزديك مردم عراق و شايد يك نوع دولت ملي در عراق اين توافقنامه را لغو كنند و سپس يك توافقنامه ديگري را بر مبناي منافع مردم عراق و نه بر مبناي منافع امريكايي ها بنويسند.

فارس: چه چيزي مي‌تواند براي نمايندگان پارلمان و نمايندگان مردم يك كشور مهمتر از استقلال مردم و كشورشان و در اشغال نبودن كشورشان باشد؟ معامله واقعي چيست ؟ در پشت صحنه واقعأ چه مي گذرد و به نمايندگان پارلمان عراق چه وعده هايي داده شده است كه به اين قرارداد و ادامه اشغال عراق رأي مثبت داده‌اند؟
التيكريتي: زماني كه شما وقت كافي براي مطالعه توافقنامه مهمي نداريد و فقط چند روزي وقت داريد كه يك قراردادي به مهمي مثل اين توافقنامه مطالعه كنيد و بعد درباره آن رأي مخالف و يا موافق بدهيد، اين خود يك مشكل به شمار مي رود و به عقيده من در چنين شرايطي تصميم گيري در باره آن توافقنامه كار بسيار مشكلي خواهد بود.
نكته دوم اين است كه امريكايي ها همراه با ارائه كردن متن اين توافقنامه امنيتي همچنين تهديدهايي را نيز بيان كرده بودند و در پي اعلام تهديدهايي از سوي امريكايي‌ها، شماري از افراد داخل ساختار سياسي عراق اينگونه فكر كردند كه شايد توافق با اين قرارداد امنيتي به معناي انتخاب كردن يك گزينه بهتر از ميان دو گزينه بد باشد.
زماني كه پترائوس فرمانده مركزي نيروهاي آمريكايي در منطقه خيلي گستاخانه و به طور بسيار علني گفت كه اگر شما اين قرارداد را امضاء نكنيد، در آن موقع خشونت ها، بمب گذاري ها و مرگ و ميرهاي بيشتري در عراق رخ خواهند داد و زماني كه پترائوس چنين حرف هايي را بيان كرد، افرادي در عراق پيش خودشان اين نتيجه گيري را كردند كه خوب پس اگر اين قرارداد را امضاء نكنيم در آن موقع اين كشور به داخل يك آشوب ، هرج و مرج و خشونت انداخته خواهد شد و عراق دوباره به همان شرايطي كه در 2 يا 3 سال پيش قرار داشت باز خواهد گشت يعني دوباره هر روز صدها نفر كشته خواهند شد.
بنابراين شايد علت توافق اين گروه از افراد عراقي با اين قرارداد در اين بوده كه اينگونه فكر كرده‌اند كه بله خوب اين قرارداد ، قرارداد بدي است اما گزينه مقابل آن يعني مخالفت با اين قرارداد پيامدهاي خيلي خيلي بدتري را به دنبال خواهد داشت .
و اما مطلب ديگري را كه مي خواهم بيان كنم اين است كه متأسفانه بسياري از مردم شروع كردند كه اين توافقنامه امنيتي را توافقنامه ويژه خروج نيروهاي امريكايي ناميدند و با اين نام از اين قرارداد ياد مي كردند.
هفته گذشته من در يك گفتگوي تلويزيوني شركت داشتم و مجري برنامه به طور مداوم از اين قرارداد به عنوان قرارداد ويژه خروج نيروهاي امريكايي نام مي برد و من به مجري آن برنامه گفتم چرا وي از اين قرارداد با اين نام ياد مي كند ، اين قرارداد به معناي قراردادي براي خروج نيروهاي امريكايي از عراق نيست، بله خوب يكي از شرايطي كه در اين قرارداد امنيتي مطرح شده است بر اين مبنا است كه نيروهاي امريكايي تا سال 2011 از عراق خارج خواهند شد اما بايد بگويم نخست اينكه در اين قرارداد گفته نشده است كه تضميني درباره چنين خروجي وجود خواهد داشت بنابراين تضميني در اين باره وجود ندارد و ممكن است مفادي براي تمديد حضور نيروهاي امريكايي در عراق در اين قرارداد به وجود آيد و علاوه بر اين مسئله ، در اين قرارداد شرايط و مفادي وجود دارند كه به عملكرد نيروهاي امريكايي از زمان كنوني تا سال 2011 مشروعيت مي بخشد كه اين خيلي مسئله بدي است.
بنابراين متأسفانه افراد بسياري در عراق اينگونه متقاعد شدند كه توافق با اين قرارداد امنيتي تنها راه براي خلاصي از حضور نيروهاي امريكايي است در نتيجه بسياري از افراد عراقي و بسياري از سياستمداران عراقي و نمايندگان پارلمان عراق اينگونه به نظرشان رسيد كه با تصويب اين قرارداد امنيتي بهترين گزينه را براي مردم عراق انتخاب مي‌كنند زيرا اينگونه نتيجه گيري كردند كه با امضاء اين قرارداد ، اين اطمينان به وجود مي آيد كه امريكايي ها در مدت 2 يا 3 سال آينده عراق را ترك خواهند كرد.
اما مسئله اين است كه آنچه اتفاق افتاده به اين علت بوده است كه در واقع هيچ فرصتي براي بررسي ، مطالعه و بحث علني شرايط و مفاد اين قرارداد امنيتي وجود نداشته است و امكان برگزاري يك همه پرسي در اين باره به وجود نيامده است تا مردم عراق در صحنه هاي عمومي، در مطبوعات، در رسانه ها و در بحث هاي عمومي به گفتگو در باره شرايط مطرح شده در اين قرارداد بپردازند و اين موضوع را مشخص كنند كه آيا به وجود اين قرارداد امنيتي نيازي هست يا خير .
به عقيده من متأسفانه تمامي روند پر از اشكال بود و تمامي ساختار اين توافقنامه و چگونگي به تصويب رسيده شدن آن براي رسيدن به يك تصميم خوب مضر بود و آسيب رساند و بايد در نهايت اين را گفت كه وضعيت عراق امروز بدتر از ديروز است.

فارس: چگونه ممكن است شماري از نمايندگان پارلمان عراق و شماري از سياستمداران عراقي اينگونه نتيجه گيري كرده باشند كه رأي مثبت دادن به ادامه حضور نيروهاي امريكايي موجب مي شود كه كشور و مردم عراق در شرايط امن تري به سر ببرند زيرا اشغال مسائلي مانند مقاومت و آشوب را به دنبال دارد و علاوه بر اين نگراني هايي نيز وجود دارند كه امريكايي‌ها در نظر دارند پايگاه هايي را در عراق بسازند و حتي برخي مي گويند امريكا قصد دارد منطقه كردستان عراق را به يك مركز فعاليتي براي خودش تبديل كند و در واقع يك اسرائيل دوم بسازد، آيا به نظر شما چنين نظريه هايي درست هستند ؟
التكريتي: من با شما هم عقيده هستم، دقيقاً اين همان چيزي است كه قرار است اتفاق بيافتد ، اين خيلي طرز فكر احمقانه‌اي خواهد بود اگر اينچنين فرض كنيم كه آنچه كه امريكايي ها در مدت 5 يا 6 سال گذشته در عراق برپا كرده اند و آن پايگاه هاي بسيار عظيمي را كه در وسط صحرا ساخته‌اند، در مدت 2 يا 3 سال آينده ، همه اين چيزها را جمع مي كنند و از عراق بيرون مي‌روند، نه قرار نيست چنين اتفاقي بيافتد .
وي گفت: آمريكايي ها به عراق نيامدند كه بعد از 5، 6 يا 10 سال عراق را ترك كنند و بروند و چنين چيزي قرار نيست كه رخ بدهد، بلكه آمريكايي ها به عراق آمدند تا براي مدت طولاني اي باقي بمانند ، ممكن است در آينده حضورشان قابل رؤيت نباشد اما همچنان باقي خواهند ماند و آماده انجام دادن اقدامات خود و آماده بسيج شدن خواهند بود و اين واقعيت امر است و در ارتباط با مقاومت كاملأ موافقم كه اشغال، يك مقاومت را به همراه مي آورد و اگر بخواهم صادقانه صحبت كنم بايد بگويم كه اين مسئله بي نهايت عجيب خواهد بود اگر كسي فكر كند مردم يك جامعه از حضور نيروهاي خارجي در جامعه اشان خيلي خوشحال خواهند بود و هيچ مقاومتي رخ نخواهد داد .
من هم با اين موضوع موافقم كه در واقع به علت حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، مخالفت‌ها و مقاومت‌ها و حملات عليه امريكايي ها بيشتر خواهند شد و همچنين حملات بيشتري عليه نهادهايي كه به حضور نيروهاي امريكايي خدمت مي كنند ، صورت خواهند گرفت و تمامي اين مسائل به طور يقين تمامي كشور عراق را تحت تأثير قرار خواهند داد .

فارس: اين مسئله معقول به نظر نمي‌رسد كه نمايندگان پارلمان عراق نگران تهديدهاي آمريكا بوده‌اند و به همين علت با اين توافقنامه امنيتي موافقت كرده‌اند، گفته مي‌شود كه به نمايندگاني از پارلمان عراق، امتيازها و وعده‌هايي از سوي آمريكايي ها براي موافقت با اين قرارداد امنيتي داده شده است ، نظر شما در اين باره چيست و فكر مي كنيد چه وعده هايي داده شده است ؟
التكريتي: من اين را نمي‌دانم، البته اين را به طور يقين مي دانم كه پترائوس هشدار داده بود كه اگر اين قرارداد تصويب نشود ، تهديدها عراق را فرا خواهند گرفت و حرف هاي پترائوس يك تهديد كردن واقعي به شمار مي روند.
البته من هم شنيده‌ام كه به برخي از نمايندگان پارلمان عراق امتيازهايي پيشنهاد شده است اما من در باره صحت اين مسائل مطمئن نيستم و من هيچ مدركي درباره صحت اين مطالب ندارم اما آنچه را كه مي دانم اين است كه نمايندگان پارلماني ملي گرا و خوبي در پارلمان عراق وجود دارند كه معتقدند توافق با اين قرارداد امنيتي به معناي انتخاب يك گزينه بهتر از بين دو گزينه بد است.
من با برخي از اين نمايندگان پارلماني عراق صحبت كرده ام و تلاش كردم تا آنها را متقاعد كنم كه اين يك معامله و قرارداد بدي است، آن نمايندگان به من گفتند كه خودشان مي‌دانند كه اين يك قرارداد بدي است اما گزينه مقابل آن يعني مخالفت كردن با اين قرارداد، بدتر است، آنها به واقعي بودن تهديد امريكايي ها ايمان دارند و معتقدند كه امريكايي ها بر روي كشورشان كنترل دارند و بر اين باورند كه امريكايي ها قادر هستند تا عراق را به يك جهنم تبديل كنند .

فارس : پس آيا شما منظورتان اين است كه امريكا و نيروهاي امريكايي مي توانند در پشت حملاتي باشند كه در عراق عليه مردم اين كشور رخ مي دهند؟ آيا اين بدين معنا نيست كه امريكا بر روي اين حملات كنترل دارد و در اين حملات دست دارد ؟
التكريتي: من شخصاً خودم متقاعده شده‌ام كه آمريكايي‌ها در بسياري از حملات در عراق دست دارند ، البته اين باور من به زمان كنوني مربوط نمي‌شود بلكه از گذشته نيز من بر اين باور بوده ام كه بسياري از حملاتي كه عليه مردم عراق رخ مي دهند به نوعي در آن آمريكايي ها دست دارند.
به عقيده من آنچه كه پترائوس گفت و هشدار داد كه اگر اين قرارداد به تصويب نرسد ، عراق در معرض تهديدهاي بسيار شديدي قرار خواهد گرفت در واقع تأييدي بر اين مطلب بود كه امريكايي ها از نفوذ خيلي زيادي در ايجاد آرامش و يا آشوب در عراق برخوردار هستند و همچنين تاكيدي بر اين بوده است كه آرامش و يا خشونت در عراق به نظر امريكا بستگي زيادي دارد، شايد پترائوس تلاش كرده است تا اينگونه بگويد كه اگر امريكايي ها كشور عراق را ترك كنند ، عراقي ها با يكديگر به نزاع و درگيري خواهند پرداخت اما من فكر مي كنم حرف پترائوس وراي اين مسئله بوده است .
بله من با شما موافق هستم كه مشكل اصلي در عراق در واقع همان مسئله مربوط به حضور نيروهاي اشغالگر است و البته موضوع اختلاف و تفرقه داخلي نيز در عراق وجود دارند .
وقتي ما درباره اعضاء پارلمان عراق صحبت مي‌كنيم در واقع ما داريم درباره افرادي صحبت مي كنيم كه بين آنها شكاف عميقي وجود دارد و افراد در پارلمان عراق به يكديگر اعتمادي ندارند. متأسفانه مشكل ديگري نيز در عراق وجود دارد يعني زماني كه در عراق برخي از وزارتخانه ها به برخي از احزاب داده شدند ، آنچه كه آن احزاب انجام دادند اين بود كه آن وزارتخانه ها را به مكان هايي تبديل كردند كه گويي مال خودشان است و به ديگر افراد اجازه حضور و شركت در فعاليت هاي آن وزارتخانه ها را ندادند.
به علت وجود چنين مسائلي است كه در عراق برخي اينگونه فكر مي كنند كه اگر امريكايي ها بر سر كار باشند اوضاع در عراق امن‌تر خواهد بود و ترجيح مي دهند امريكايي ها بر سر كار باشند تا اينكه جناح هاي سياسي عراق بر سر كار باشند.
من معتقدم برغم آنچه كه برخي ادعا مي كنند ، تصويب اين توافقنامه هيچ خوبي اي را براي كشور عراق در بر ندارد و به عقيده من تصويب اين قراداد در واقع اوضاع در عراق را خيلي خيلي بدتر مي كند اما به هر حال ما بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه مي شود .

فارس: آيا اگر اين همه پرسي به يك روش خوب و بدون تقلبي برگزار شود و مردم عراق در آن نظر سنجي راي مخالف به حضور نيروهاي امريكايي در عراق بدهند، آيا به عقيده شما نيروهاي امريكايي از عراق خارج خواهند شد ؟
التكريتي: نه اينطور نمي شود، به عقيده من جواب اين سؤال خيلي ساده است ، نه اين كار انجام نمي شود .

فارس: اگر مردم عراق در آن همه پرسي در رأي خود خواستار خروج نيروهاي امريكايي از عراق شوند ، در آن موقع امريكا چگونه مي تواند در رأي مردم عراق دست كاري كند و مخالفت كند ؟
التكريتي: خيلي ساده است زيرا براي امريكايي ها آنچه كه مردم عراق مي گويند اهميتي ندارد .
در ضمن در اين باره بايد به اين مسئله نيز توجه داشته باشيم كه در مدت 6 هفته آينده رئيس جمهور جديد امريكا كار خود را آغاز خواهد كرد، اين رئيس جمهور در دوران مبارزات انتخاباتي خود وعده داد كه نيروهاي امريكايي را در مدت 16 ماه از عراق خارج خواهد كرد، حالا بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه آيا باراك اوباما بر اساس آنچه كه گفته است عمل خواهد كرد يا نه و اگر هم اينگونه عمل كند ، قصد دارد اين كار را چگونه انجام دهد .
16 ماهي را كه رئيس جمهور جديد امريكا در باره آن صحبت كرده است بدين معناست كه وي بايد در چند ماه آينده كار خروج نيروهاي نظامي امريكايي از عراق را آغاز كند بنابراين در نهايت ما با يك رئيس جمهور جديد امريكا روبرو هستيم كه بارها وعده داده است كه نيروهاي امريكايي را در مدت 16 ماه از عراق خارج خواهد كرد. اگر اينگونه عمل كند ، مشكلي نخواهيم داشت و اما اگر وي اينگونه عمل نكند آنوقت بايد ببينيم مردم عراق چه خواهند گفت .
البته اين موضوع را هم بايد در نظر بگيريم كه در پايان سال آينده در عراق انتخابات عمومي نيز برگزار مي شود و به عقيده من اين انتخابات عمومي يك همه پرسي بسيار بزرگي محسوب مي شود .
اگر مردم عراق در انتخاباتي آزاد و عادلانه به حضور نيروهاي امريكايي يك نه بگويند ، در آن موقع به عقيده من شرايط براي ادامه حضور نيروهاي امريكايي در عراق خيلي دشوار خواهد شد و من فكر مي كنم امريكايي ها اين نكته را متوجه خواهند شد كه در گوشه و كنار خيابان هاي عراق تحت خطر و تهديد قرار خواهند گرفت .
در همين حال من اين مسئله را به طور يقين مي دانم كه امريكايي ها بر اساس منافع امريكا عمل مي كنند و براي آنها حرف مردم ديگر كشورها مهم نيست، اگر براي امريكايي ها، حرف مردم كشورهاي ديگر مهم بود ، در آن موقع براي مثال در كشور افغانستان آنچه كه در حال رخ دادن است، رخ نمي داد و يا اينكه در ديگر كشورها اتفاق هايي كه در حال رخ دادن هستند ، به وقوع نمي پيوستند اما متأسفانه اينگونه نيست.
بنابراين من فكر نمي كنم امريكايي ها به رأي منفي مردم عراق در همه پرسي اي كه برگزار مي شود توجهي كنند و سر تعظيم فرو آورند ، براي مثال ممكن است امريكايي ها بگويند كه ما قبلأ توافق كرده ايم كه تا سال 2011 در اين كشور باقي بمانيم و همچنان باقي خواهيم ماند .
در نتيجه هر كسي كه قدرت را در اختيار دارد آنچه را كه مي خواهد انجام مي دهد و متأسفانه شرايط غم انگيري حاكم است .

فارس: حال اگر مهلت زماني تعيين شده يعني تا پايان سال 2011 را در نظر بگيريم ، آيا به عقيده شما نيروهاي امريكايي به طور حتم تا آن زمان از عراق خارج خواهند شد ؟
التكريتي: اميدوارم امريكايي ها پيش از آن تاريخ ، عراق را ترك كنند . من معتقدم اگر امريكايي ها محاسباتي را در باره ضررهايشان انجام دهند ، خواهند ديد كه به نفعشان خواهد بود كه حتي پيش از سال 2011 عراق را ترك كنند .
البته من نمي توانم بگويم كه در اين باره خيلي خوشبين هستم ، شايد براي مثال 75 هزار نفراز نيروهاي امريكايي كشور عراق را ترك كنند و براي مثال 75 هزار نفر ديگر از نيروهاي امريكايي در عراق باقي بمانند بنابراين ما در نهايت پايگاه هاي قوي و حضور نظامي امريكا را در عراق خواهيم داشت ، شايد امريكايي ها اين پايگاه ها و حضور نظامي را در صحراهاي عراق برپا كنند اما به هر حال اين پايگاه هاي نظامي و حضور نظامي امريكا در عراق وجود خواهند داشت و من فكر نمي‌كنم دست كم تا پنج الي 10 سال آينده، شاهد پايان حضور نيروهاي امريكايي در عراق باشيم .
يادآور مي‌شود كه انس التكريتي پيشتر سمت رياست انجمن مسلمان بريتانيا را برعهده داشت.
وي رياست بيش از 20 تظاهرات گسترده ضد جنگ از جمله تظاهرات عظيمي را كه در پيش از آغاز جنگ عراق در فوريه سال 2003 در لندن برگزار شد، بر عهده داشته است و به عنوان نماينده ويژه براي آزاد سازي گروگان‌هاي غربي به عراق سفر كرده است. در اواخر سال‌هاي 2005 و 2006نيز در پي چندين سفر انس التكريتي به عراق، "نورمن كمبر" گروگان انگليسي سرانجام در ماه مارس سال 2006 آزاد شد.
انتهاي پيام/ق
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن