تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803295791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چیره نشدن شیطان بر مخلصین عالم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: چیره نشدن شیطان بر مخلصین عالم







یک استاد اخلاق با بیان اینکه شیطان هرگز نمیتواند، ولو برای لحظه ای بر مخلصین عالم چیره شود و آنها را به انحراف بکشاند، رمز پیروزی امام خمینی(ره) را «اخلاص» ایشان دانست.

آیت الله روح.الله قرهی در آخرین جلسه درس اخلاق خود که شانزدهم شهریورماه در مسجد و حوزه علمیه امام مهدی(عج) برگزار شد؛ به بیان ویژگی.های «اخلاص» پرداخت که مشروح آن در پی می.آید:


یکی از مسائلی که ذوالجلال و الاکرام در قرآن کریم و مجید الهی.اش، بسیار روی آن تأکید دارد و شاخصه انسان الهی را همین مطلب مطرح میفرماید، اخلاص است. شیطان هرگز نمیتواند، ولو به لحظهای بر مخلصین عالم چیره شود و آنها را به انحراف بکشاند.

خدای متعال، مخلصین را به عنوان بندگان خاص خودش مطرح کرده است، مقام اخلاص یک مقام بسیار ارزشمند و الهی است، مقامی که اگر کسی به آن دست یافت، در حقیقت خلیفة الله شده است، مقامی که اولیاء خدا و خصّیصّین، همیشه دغدغهشان این بوده است که بتوانند به این مقام دست بیابند، حضرت حق، ذوالجلال و الاکرام، فردای قیامت مخلصین را به عنوان انسان.های حقیقی و مردان خدا معرفی کرده است،
اگر کسی بالجد این مقام را درک کند، دیگر در عالم دغدغهای نخواهد داشت، میرسد به آنجایی که فرمود: «قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی»[۱]، مقام مخلصین عالم، مقامی. است که بالاترین اولیاء الهی، یک عمر تلاش و کار می.کنند که فقط بتوانند به این مقام برسند.

* معنای اخلاص

اولاً باید سؤال کنیم که اخلاص یعنی چه؟ «اخلاص» یعنی آن عملی که ولو به مقدار کم و به اندازه خردلی، در آن غیر از حضرت حق نباشد، هر آنچه که هست، فقط و فقط خدا باشد، «اخلاص» یعنی انسان بتواند حتّی از ثواب عمل هم بگذرد – که به فضل الهی راجع به این موضوع سخن میگوییم – «اخلاص» یعنی انسان نگاه به عمل خودش نکند، بلکه هر چه می.بیند، تکلیف برای رسیدن به مقام قرب باشد، نه تکلیف برای جزای خیر!

«اخلاص» یعنی آنقدر این عمل خالص باشد و آنقدر این عمل؛ فقط و فقط برای خدا باشد که ولو به یک لحظه جنّت در مقابل انسان قرار نگیرد، «اخلاص» یعنی به قدری عمل خالص باشد که حتّی ترس از جهنم هم عامل انجام عمل نباشد. نه بهشت بهانه عمل شود و نه ترس از جهنّم عامل عمل شود.

اتّفاقاً شیطان از همین گروهی که فقط عمل را برای خدا انجام میدهند، میترسد، اخلاص یعنی حتّی عمل را برای عمل، انجام ندهد، بلکه عمل را برای اینکه حضرت حق، ذوالجلال و الاکرام، امر کرده است، انجام بدهد، که اینها را به فضل الهی توضیح خواهیم داد.

* بی.اعتنا به ثواب

«اخلاص» یعنی انسان حتّی از عبادت هم لذّت ظاهری نبرد، عجیب است! «اخلاص» یعنی انسان منتظر مزد مِن ناحیة العمل نباشد؛ یعنی هرگز با در نظر گرفتن این که اگر این کار را انجام دادم، فلان ثواب یا فلان مسئله برایم پیش میآید، آن کار را انجام ندهد.
آیتالله آسیّد علی آقای قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف).، آن موحّد دهر و مرد عظیمالشّأن، به خصّیصین خودشان، از جمله آسیّد هاشم حدّاد(اعلی اللّه مقامه الشّریف).، آن عارف بزرگوار – که از شاگردان مبرّز ایشان بود – فرموده بودند «مخلصین عالم، فقط به دنبال این هستند که تکلیف الهی چیست، همان را انجام بدهند».

لذا هرگز مخلصین عالم به دنبال ذکری نیستند که اگر آن را انجام بدهم، فلان ثواب را هم میبرم، خیلی عجیب است! دیگر بین اذکار، ذکری بالاتر از ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم نداریم، فرمودند «هیچ احدی نمیتواند، ثواب این ذکر را بیان کند».

ایشان فرموده بودند « اگر کسی ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم را برای اینکه حبّ آل الله و قرب به آل الله – که قرب آل الله یعنی قرب به خدا؛ چون آل الله حلقه وصل انسان با پروردگار عالم هستند «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَة»[۲] - پیدا کند و بخواهد مقرّب حضرت حق شود و چون امر اوست که این ذکر افضل اذکار است، بیان کند، برنده است، امّا اگر کسی بگوید میخواهم ثواب ببرم؛ شاید این دور از اخلاص باشد.

*اخلاص یعنی انسان، دوستی و دشمنیاش را فقط برای خدا انجام دهد

عجیب است، بنا بر فرمایش مولیالموالی صلوات اللّه وسلامه علیه، «اخلاص» یعنی این که انسان، عمل، دوستی و دشمنیاش را فقط و فقط برای خدا انجام دهد، وجود مقدّس امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، علیابن.ابیطالب صلوات اللّه وسلامه علیه میفرمایند: «طُوبَى لِمَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ عَمَلَهُ وَ عِلْمَهُ وَ حُبَّهُ وَ بُغْضَهُ وَ أَخْذَهُ وَ تَرْکَهُ وَ کَلَامَهُ وَ صَمْتَهُ وَ فِعْلَهُ وَ قَوْلَهُ»[۳]؛ خوشا به سعادت آن کسی که عملش را برای خدا خالص کند، علمش برای خدا، حُبّش (اگر کسی را دوست دارد) برای خدا و بغضش (اگر از کسی بدش میآید) برای خدا باشد، (یعنی وقتی حکم خدا زیر پا گذاشته شد، عصبانی شود، اگر دید کسی حکم خدا را انجام میدهد، خوشش بیاید) و گرفتن و ترک آن، اگر کسی را به عنوان دوست گرفت، اگر کاری انجام داد یا سخنی گفت فقط برای خدا باشد، اگر مثل مولیالموالی صلوات اللّه وسلامه علیه، آن خیبر شکن سکوت کرد، فقط برای خدا باشد که دین خدا حفظ شود، اخلاص یعنی این.

وقتی انسان با اخلاص شد، به جایی میرسد که نشستن، برخاستن، سکوت و حتّی خواب او هم برای خدا میشود، مثل آن چیزی که پیامبر عظیمالشّأن صلّی اللّه علیه وآله وسلّم، در آن «خطبه شعبانیّه» در وصف ماه مبارک رمضان بیان فرمودند «نُومُکُم فیهِ عبادَة»؛ «خواب شما هم عبادت میشود»، چه موقع خواب، عبادت می.شود؟ آن موقعی که انسان همه کارهایش برای خدا باشد که اگر اینطور شد، شیطان از این شخص هراس دارد.

*اخلاص، حصن حصین است و مخلصین عالم در حصن حصین

آیتالله العظمی بهاءالدّینی اعلی اللّه مقامه الشّریف میفرمودند « وقتی شیطان ملعون به سمت ابراهیم خلیل علی نبیّنا وآله وعلیه الصّلوة والسّلام، جدّ اکبر پیامبر عظیمالشّأن ما آمد و حضرت ابراهیم علی نبیّنا وآله وعلیه الصّلوة والسّلام به او سنگ زد، (رمی جمرات) و سراغ اسماعیل علی نبیّنا وآله وعلیه الصّلوة والسّلام رفت و همینگونه رمی شد، گفت: آنچه که باعث شده است، ولو به لحظهای به اینها نزدیک نشوم، این است که اینان مخلصین عالم هستند.

شیطان که به واسطه سجده نکردن به انسان، از آن مقام ظاهری قربش در جنّت، بیرون رفت، طبیعی است، انسان را مقصر میداند، لذا صدا می.زند «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ، إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»[۴] به عزّتت قسم!، حالا که آدم ابوالبشر باعث شد من از بهشت رانده و رجیم شوم، من همه را به اغوا میکشم، مگر مخلصین عالم؛ یعنی خود شیطان میداند که نمیتواند به مخلصین عالم نزدیک شود.

در حقیقت میشود، این طور بیان کرد: اخلاص، حصن حصین است و مخلصین عالم در حصن حصین هستند، وقتی آنها در مقام اخلاص قرار گرفتند، دیگر شیطان و شیاطین جن و انس نمیتوانند بر آنها مسلّط شوند، آن شیاطینی که قرآن میفرماید «مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس»[۵] وسوسه.گران عالم، خنّاس نمیتوانند بر آنها مسلّط شوند.

*اخلاص، عالیترین هدف بشریت است

اخلاص، در حقیقت عالیترین هدف بشریت است. وجود مقدّس مولیالموالی، امیرالمؤمنین، اسداللهالغالب، علیّبن ابیطالب صلوات اللّه وسلامه علیه میفرمایند «الإخلاص أشرف نهایه»[۶]؛ «اخلاص یعنی عالیترین هدف و شرافتمندترین نهایت».
نهایت هر چیزی معلوم است، نهایت شرف کجاست؟ نهایت شرف این است که کسی اخلاص داشته باشد. شریفترین انسانها، مخلصترین انسانها هستند.

آنوقت اگر کسی اینطور شد، یک خصوصیّت دیگری هم دارد، آیتالله العظمی سلطانآبادی اعلی اللّه مقامه الشّریف، آن سلطانالعارفین می.فرمایند «هر کس به مقام اخلاص رسید، اوج شرافت انسانی را درک میکند تا جایی که آن مقامی که حضرت حق برای پیامبرش در قرآن خطاب کرده است که «قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی»، مشمول او میشود.»، حرف، حرف بسیار سنگین و بزرگی است؛ چون نهایت همه انسانیّت همان اخلاص است.

*امام خمینی (ره) با تکیه بر اخلاص، انقلاب را به سرانجام رساند

برای همین خود مولیالموالی صلوات اللّه وسلامه علیه فرمودند «الإخلاص غایة»[۷]؛ «اخلاص، نهایت همه مطالب میشود»، اگر انسان مخلص شد، چیست که در عالم نداشته باشد؟!
کنز خفی الهی، آیتالله مولوی قندهاری اعلی اللّه مقامه الشّریف فرمودند «اگر امام اعلی اللّه مقامه الشّریف توانست این انقلاب با عظمت را به پیش ببرد، فقط به دلیل اخلاص بود.»

ایشان فرمودند «یک دلیل خاصّی که من بعد از امام هم از این سیّد عظیم.الشّأن که نائب امام زمان است، حمایت میکنم این است که می.دانم، ایشان فقط برای خدا کار میکند و این یعنی اخلاص و کسی که این طور شد، خدا هم به غایت از او حمایت می.کند؛ یعنی به غایت با اوست، هر که تا انتها خدایی شد، خدا هم تا انتها با اوست.»، این یک رمز و کد است، اگر خدایی شدیم، خدا هم همیشه با بندگان است. اگر خدایی شدیم، پروردگار عالم یک لحظه بندهاش را به حال خودش وا نمیگذارد.

* موظف هستیم، فقط برای خدا کار انجام دهیم

آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی اعلی اللّه مقامه الشّریف، آن عارف بزرگوار فرموده بودند «یکی از معناهای «لَا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَداً»[۸] این است که انسان خالصانه کار را انجام بدهد و بگوید: خدا! از این به بعد می.خواهم، فقط و فقط کار برای تو باشد»، آنوقت اگر همه عالم به او به.به و چه.چه بگویند، نمی.لرزد، همه عالم هم با او مخالفت کنند، دست از عملش برنمی.دارد، چرا؟ چون وقتی خدایی شد، دیگر برایش مهم نیست که کسی بگوید: کار تو خوب است یا کسی بگوید: کار تو بد است.
شما دیدید امام اعلی اللّه مقامه الشّریف که از پاریس می.آمدند، مثل هرشب نماز شبشان را خواندند، نگفتند: دوربین.ها از من فیلم.برداری می.کند، امشب را استثناء باشم، دوربین.ها، امام را می.دیدند امّا امام، دوربین.ها را نمی.دید؛ امام مثل همیشه خدا را می.دید.

امام همیشه می.فرمودند «ما موظّف به تکلیف هستیم»، «موظّف به تکلیفیم»؛ یعنی این که فقط باید برای خدا کار کنیم، دنیا امام را تحسین میکردند، اصلاً و ابداً ایشان تکان نمی.خوردند، دنیا ایشان را متهم می.کردند، به هیچ عنوان نمی.لرزیدند، می.گفتند «فقط برای خدا» – البته این که چه کنیم، این اخلاص به وجود بیاید، را به فضل الهی عرض خواهیم کرد.

* در غایت اخلاص، ریا جایی ندارد

مخلصین عالم، فقط خدا را می.بینند، غایت و نهایت این است که بدانند برای دین باید کار کنند واخلاص هم همان نهایت دین است، وقتی شما می.گویی: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» هیچ الهی نیست، با «إِلَّا اللَّه» گفتن، نفی عبودیت.ها و بعد بندگی خدا را می.گویی، «إِلَّا»ی حصریه؛ یعنی فقط الله است و لاغیر، طبیعی است دیگر باید همه اعمالت خدایی شود و وقتی همه اعمال، خدایی شد، این یعنی اخلاص و نهایت دین هم همین است.

دیگر نباید برای تو مهم باشد چه کسی می.بیند، چه کسی نمی.بیند؛ چه کسی می.گوید: ریا است، چه کسی می.گوید: ریا نیست. تو برای چه کسی کار می.کنی؟ اگر برای خدا باشد، عالم ببینند ریا نیست؛ اگر برای غیر خدا باشد، مَثَل تو مثل آن عابدی می.شود که سال.ها نیمه شب، تنهایی از منزل بیرون می.آمد و در مسجد، نماز شب می.خواند. یک شب در حال نماز صدای در آمد. شیطان ملعون آمد، گفت: یک عمر برای خدا کار کردی، ببین خدای متعال تو را تنها نمی.گذارد، بالاخره عمل برای خدا معلوم می.شود. خدا به دیگران نشان داد که تو داری برای خدا کار می.کنی. یک عمر شب.ها در تنهایی نماز شب خواندی، ببین خدا چطور نشان داد!

شیطان این.طور او را فریب داد، حواسش پرت شد. بعد از نماز شب، نماز صبح را هم خواند، تعقیبات را هم انجام داد، بلند شد برود، نگاه کرد، دید یک سگ از زور سرما فرار کرده و وارد مسجد شده است. دو دستی بر سر خودش زد، گفت: خاک بر سرت! برای انسان هم نماز نخواندی، برای یک حیوان نماز خواندی.

یعنی گاه می.شود، انسان سال.های سال در تنهایی عملی را انجام بدهد ولی معلوم نیست برای خداست یا برای نفس امّاره. در جایگاه امتحان معلوم می.شود.

*تلاش شیطان برای انحراف مخلصین با حربه ریا

لذا ای بسا انسان در تنهایی ریا کرده باشد؛ چون ریا یعنی برای غیر خدا. درست است صورت ظاهر، ریا یعنی رؤیت، انسان چیزی را بخواهد به نمایش بگذارد امّا – این کد را یادداشت کنید- هرچه برای غیر خدا باشد، ریا می.شود ولو رؤیت نفسانی باشد.
وقتی عملی برای خدا شد، دیگر هیچ چیز مهم نیست. مخلصین عالم اگر همه بفهمند، برایشان مهم نیست. همه به.به و چه.چه کنند، برایشان مهم نیست. هیچ احدی هم نفهمد باز هم برایش مهم نیست.

دیدی گاهی مسافرت رفتی، به شب.خیزی عادت داری و پروردگار عالم به تو توفیق داده است شب.ها برای نماز شب بلند می.شوی، امّا یک.دفعه شیطان ملعون می.آید، می.گوید: الآن بلند نشوی.، اگر بلند شوی سر و صدا ایجاد می.شود، یک نفر هم که بلند شود، می.گوید: نگاه کن، این می.خواست ریا کند، می.خواست بگوید: من هم اهل نماز شبم! امشب را ولش کن، در همین بسترت بخواب، ثوابش را می.بری. این هم یکی از همان حقّه.های شیطان است.

اگر قیام انسان برای خداست – گرچه باید آرام بلند شود، کسی را متوجّه نکند و باعث آزار دیگران نشود – ولو به این که یک نفر هم متوجّه شد، اشکال ندارد. امّا اگر برای نفس باشد، شیطان می.آید فریب می.دهد و این.جاست که انسان باید پشت.پا به حرف شیطان بزند.

خدا مرحوم آیت.الله درچه.ای بزرگ(اعلی اللّه مقامه الشّریف) را که در اصفهان بودند،
رحمت کند،. آن مرد الهی فرموده بودند: من مخصوص پیاده می.رفتم و پشت سر آقای شریعت اصفهانی بزرگ، نماز میخواندم،

یک بار شیطان به سراغم آمد، گفت: وقتی تو می.آیی پشت سر ایشان نماز می.خوانی، ایشان فهمیده تو داری می.آیی، دو حالت دارد: یکی این که بین مردم پخش میشود: نگاه کنید، درچه.ای بزرگ چه اهل اخلاص است، چه بی.ریاست، می.آید پشت سر شریعت اصفهانی نماز می.خواند، پس نیا؛ دوم: برای خود این آقا ضرر دارد؛ چون این هم آرام آرام می.گوید: ببین تو که هستی که آیت.الله درچه.ای پشت سر تو نماز می.خواند.

ایشان می.فرمایند: یک لحظه وقتی متوجّه شدم که این فریب شیطان است، گفتم: ملعون! مخصوصاً می.روم. اگر برای خداست، بگذار عالم بفهمند که درچه.ای، پشت سر شریعت اصفهانی نماز می.خواند. لذا گاهی شیطان این.طور می.آید، فریب می.دهد.

گرچه آنها نمی.خواهند دیگران بفهمند، امّا اگر بفهمند هم آنها تکان نمیخورند. امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف).، بزرگان و اعاظم ما همین حال را داشتند، گرچه نمیخواستند کسی از آن حال معنوی و حال اتّصالشان باخبر شود، امّا وقتی یک مقداری پرده کنار میرفت و دیگران میفهمیدند، ابداً هیچ تغییر و تحوّلی در آنها بهوجود نمیآمد.

معنای اخلاص یعنی این که گاه ذوالجلال و الاکرام بندگان خودش را امتحان میکند، ببیند آیا این عمل او فقط برای خداست، گرچه ذوالجلال و الاکرام میداند امّا برای این که به خود او تفهیم کند.

*اخلاص ملاک سنجش ایمان بندگان است

لذا مولیالموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) میفرمایند: «الإخلاص غایة الدین»[۹] نهایت دین، اخلاص است. اگر بخواهیم عبادت و بندگان را محک بزنیم، محک، همین اخلاص است.

مولیالموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) چه زیبا بیان فرمودند: «الإخلاص ملاک العبادة»[۱۰] ملاک عبادت، اخلاص است. برای که کار میکنیم؟ برای خداست یا برای نفس امّاره است؟ اگر برای خدا باشد، هیچ تغییر و تحوّلی در انسان ایجاد نمیشود.

*میزان درجه اخلاص، عنایت الهی را به سوی بنده رهنمون می.کند

امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) وقتی به نجف اشرف رفتند، به آیتالله العظمی حکیم(اعلی اللّه مقامه الشّریف) پیشنهاد دادند، فرمودند: شما این پرچم را بگیرید، من پشت سر شما هستم. آیتالله آسیّد محسن حکیم(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: این کار، کار خودتان است.

اخلاص یعنی آن چیزی که مردان بزرگی مثل امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) دارند، از آن طرف هم مردان بزرگی مثل آیتالله العظمی حکیم(اعلی اللّه مقامه الشّریف) با این که رئیس حوزههای علمیه در نجف هستند و امام تازه آمدهاند، امّا چون میدانند کار، کار امام است، مخلصانه بیان میکنند: این کار، کار شما است. این اخلاص است.

وقتی کسی بخواهد در عبادت ملاک کار خود را بسنجد، باید با اخلاص بسنجد که چقدر اخلاص دارد. آنوقت است که پروردگار عالم به او عنایت میکند.

*عرفان یعنی اینکه انسان به حرف ولیش گوش دهد

نکته زیبایی را عرض میکنم و بحث این جلسه را به عنوان مقدّمه تمام میکنم. به فضل الهی مباحث آینده بسیار شیرین است، این که بیشتر راجع به اخلاص بدانیم، مخلصین عالم چه خصایصی دارند وچه کنیم مخلص شویم.

وقتی آیتالله آسیّد محمّد اصفهانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) معروف به مسقطی به مسقط تبعید شدند، یک عدّه آمدند به تعبیری بین علما اختلاف بیندازند و یک شماتتی بین ایشان و آیتالله آسیّد ابوالحسن اصفهانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) کنند، اینجا بود که اخلاص این مرد که شاگرد آیتالله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن موحد بزرگوار است، معلوم شد.

آمدند به ایشان گفتند: چطور آیتالله آسیّد ابوالحسن اصفهانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) با این همه بار علمی، مباحث عرفانی را نمیفهمد؟! دیدید چطور عرفان را نعوذبالله لگدمال کرد!

ایشان فرمودند: این سیّد عظیمالشأن ولیّ من است، اگر به من دستور میداد تو حتّی از این لباس مقدّس بیرون بیا، من گوش میدادم. عرفان یعنی این که انسان به حرف ولیّش گوش بدهد.

این اوج اخلاص این مرد با عظمت است. مخلصین عالم اینگونهاند. میگوید: من باید برای خدا کار میکردم، امر مولاست، چشم. این یعنی برای خدا. آنجا که بگوید: بس است، چشم. آنجا که بگوید: حرکت، چشم. آنجا که بگوید: بنشین، چشم.

اصلاً معنی این روایت شریفی که عرض کردیم مولیالموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) فرمودند: «طُوبَى لِمَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ عَمَلَهُ وَ عِلْمَهُ وَ حُبَّهُ وَ بُغْضَهُ وَ أَخْذَهُ وَ تَرْکَهُ وَ کَلَامَهُ وَ صَمْتَهُ وَ فِعْلَهُ وَ قَوْلَهُ»؛ یعنی همین. هرچه او بگوید، همان را انجام دهم. پسندم آنچه را جانان پسندد.

آنوقت وقتی انسان این حال را پیدا کرد، در همین دنیاست که عقبی را میبیند، مقامات را میبیند، در همین دنیاست که میتواند اهل برزخ را شفاعت کند. در همین دنیاست که با مقام اخلاص کاری میکند که در برزخ آن کسی را که گیر است؛ گیرش را از بین میبرد و رهایش میکند – تمثیلهایش را به فضل الهی عرض میکنم- دیگر میشود یدالله، عینالله، اذنالله. روحالله و عبدالله میشود.
آنوقت است که به یک اشاره همانگونه که پیامبر شقالقمر کرد، او یک شقالقمر دیگری میکند. اینها فقط در بندگان مخلص خدا به وجود میآیدکه این مقام، مقام اولیاء و اوتاد الهی است، مقام انبیاء و معصومین(علیهم صلوات المصلّین) است.
*لحظه.ای خلوت با امام زمان در هر روز ، انسان را به اخلاص نزدیک می.کند
یکی از راههای رسیدن به اخلاص این است که انسان با خود مخلصین عالم همکلام و همنشین شود. حالا که ما توفیق درک حضور مولایمان را نداریم و در محضرشان توفیق شرفیابی نداریم، شبها دقایقی را با آقاجانمان حرف بزنیم. عزیزم! اثر عجیبی دارد.
ماه مبارک رمضان گذشت، آن ماه الهی، ماه خدایی، ماهی که اثرش باید این باشد که من و تو الآن خدایی شده باشیم، بعد از این ماه جز به ساحت قدس آقایمان جای دیگری نمیتوانیم پناه ببریم.

هرشب ولو دقایقی موقع خواب با آقاجانمان صحبت کنید، به خدا قسم ثمرات عجیبی دارد. خودتان امتحان کردید، میدانید. انسان دقایقی را با مولا و آقایش خلوت کند، آن هم آقای کریم ببیند چه حالی به او دست می.دهد.
«السلام علیک یا مولای یا بقیة الله»

پی.نوشت.ها:
[۱] نجم/۹
[۲] مائده/۳۵
[۳] بحارالأنوار،ج: ۷۴ ص: ۲۹۰، باب: ۱۴
[۴] ص/۸۲ و ۸۳
[۵] ناس/۶
[۶] غررالحکم
[۷] غررالحکم
[۸] اصول کافی، ج: ۲، ص: ۵۸۱
[۹] غررالحکم
[۱۰] همان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن