تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803288417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زبان دين و قرآن/7حجت‌الاسلام ساجدي:معناداري و معرفت‌بخشي زبان دين، لازمه هدايت انسان است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: زبان دين و قرآن/7حجت‌الاسلام ساجدي:معناداري و معرفت‌بخشي زبان دين، لازمه هدايت انسان است
گروه انديشه: براي دست‌يابي به كمال واقعي نيازمند به دين الهي هستيم، لذا بايد دين براي هدايت انسان، داراي پيام ارائه راه هدايت باشد كه مستلزم معناداري و معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني است؛ يعني لازمه هدايت انسان، معناداري و معرفت‌بخشي زبان دين است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در قسمت قبل گفت‌وگو با دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، حجت‌الاسلام «ابوالفضل ساجدي» در مورد زبان دين، بحث از زبان دين را منوط به تعريف دين دانست؛ يعني مطابق نظر ساجدي، ابتدا مي‌بايد منظور از دين مشخص شود تا در مرحله بعد، از زبان دين بحث شود.

ساجدي در اين قسمت به بررسي تعريف از دين پرداخت و گفت: ما معتقديم كه دين به‌طور اجمال، مجموعه‌اي از گزاره‌هاي بايد و نبايد، هست و نيست، باورها و كنش‌هايي هست كه ناظر به هدايت انسان است.

مؤلف «زبان و دين قرآن» در شرح اين تعريف از دين اظهار كرد: مطابق اين تعريف از دين، انسان حقيقتا دچار هدايت و ضلالت مي‌شود، برايش هدف و غايتي مد نظر است كه اين هدف، مجموعه‌اي است از گزاره‌هايي است كه به دو دسته هست‌ها و نيست‌ها، بايد‌ها و نبايد‌ها تقسيم مي‌شود كه ناظر به انسان‌شناسي، هستي‌شناسي ، خداشناسي، امام‌شناسي و آخرت‌شناسي است.

وي در ادامه افزود: مطابق اين تعريف از غايت براي انسان، خدايي وجود دارد، نه اينكه انسان آن را براي خود مي‌سازد و نيز كمال و سعادتي براي انسان مد نظر است و معياري براي دست‌يابي به اين كمال و سعادت وجود دارد.

اين محقق زبان دين تصريح كرد: اگر قبول كرديم كه براي انسان كه موجودي است باشعور و بااختيار، كمال و سعادتي متصور است، لذا بايد انسان براي رسيدن به اين كمال حركت كند، پس براي سلوك خود نيازمند راهنمايي شخصي متعالي است كه او را با بايد‌ها و نبايدها به سوي غايت متعالي راهنمايي كند.

ساجدي جايگاه دين را در هدايت انسان چنين بيان كرد: دين هدايت انسان را به عهده دارد؛ يعني دين مجموعه‌اي از هست‌ها و بايد‌هايي است كه هست‌هايش ناظر به اصول اعتقادات و ترسيم جهان‌بيني براي انسان است و بايد‌ها و نبايد‌هايش ناظر به احكام حقوقي و اخلاقي است.

مؤلف «دين و دنياي مدرن» گفت: همان‌گونه طب و پزشكي، تعريف انسان سالم را منوط به وجود ويژگي‌هاي متعين در جسم انسان مي‌داند؛ يعني انسان براي اينكه سالم بماند بايد اموري را رعايت كند و يا از مشخصه‌هايي پرهيز كند.

وي در ادامه اظهار كرد: لذا همان‌گونه كه در بعد مادي، سلامتي انسان داراي تعريف‌هايي است و براي دست‌يابي به سلامتي كامل، انسان وجود ويژگي‌هايي را در خود ضروري مي‌داند، لذا به طريق اولي براي دست‌يابي به كمال واقعي انسان، بايد ويژ‌گي‌ها و خصيصه‌هايي منحصر به فرد و ضروري در شخص انسان وجود داشته باشد و به بايدها و نبايد‌هايي بدان ملتزم باشد و اين بايد‌ها و نبايدها در دين يافت مي‌شود.

اين محقق حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: اگر براي دست‌يابي به كمال واقعي نيازمند به دين الهي باشيم، لذا بايد دين براي ما، داراي پيامي باشد و داراي پيام بودن دين مستلزم معناداري و معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني است؛ يعني مي‌بايد براي هدايت انسان، زبان دين معنادار و معرفت‌بخش باشد.

خبرنگار: ابوالفضل عنابستاني
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 625]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن