تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804313073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني: ـ فضاي اسلامي و علمي براي آزادانديشي و نقد فراهم كنيم ـ موضوع كرسي‌هاي آزادانديشي به دكان بده‌بستان‌ها و جايزه‌دادن‌ها تبديل نشود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هاشمي رفسنجاني: ـ فضاي اسلامي و علمي براي آزادانديشي و نقد فراهم كنيم ـ موضوع كرسي‌هاي آزادانديشي به دكان بده‌بستان‌ها و جايزه‌دادن‌ها تبديل نشود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس مجلس خبرگان ورود روحانيون به سياست، مساله ولايت فقيه، تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و تصميم حضرت امام خميني درباره پايان جنگ را چهار نوآوري امام(ره) خواند و گفت: در دوران پيش از انقلاب ما واقعا در حوزه پرداختن روحانيت به مساله حكومت و سياست مشكل داشتيم و به همين دليل ورود امام(ره) را به سياست به عنوان يك مرجع تقليد، مي‌توان يك نوآوري بزرگ دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در نخستين اجلاس تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي و هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي كه در واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد برگزار شد، افزود: طرح ولايت فقيه در نجف را مي‌توان نوآوري ديگر امام دانست؛ اين يك تحول عمده بود كه براي حكومت اسلامي الگو درست مي‌كرد.

وي ادامه داد: اين‌كه در دوران غيبت بايد جانشين لايقي براي امام ‌زمان(عج) داشته باشيم كه خصلتا به ايشان نزديك باشد، اصلي شد كه همه مشكلات ما را در زمان حيات امام حل كرد و اگر ايشان نبود، مشكلات‌مان به بن‌بست مي‌رسيد و طلسم مي‌شد.

وي ادامه داد: زماني كه من رياست مجلس را به عهده داشتم، مجلس مصوبات زيادي داشت كه شوراي نگهبان آن را خلاف شرع تلقي مي‌كرد. امام ديد در اين صورت هيچ كار كارشناسي مقابل اين فقها جواب نمي‌دهد و با وجود آن كه در مجلس هم مجتهد‌هاي قوي‌تري از شوراي نگهبان وجود داشتند، تصميم با شوراي نگهبان بود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امام مصلحت را از مباني مهم فقاهت خواندند و روح داوري مجمع تشخيص مصلحت نظام را تعيين كردند و نظام را با اين نوآوري نجات دادند؛ چراكه وقتي كه نظام‌ها متكي به ايدئولوژي ثابتي هستند، در انطباق قوانين با اين ايدئولوژي دچار مشكل مي‌شوند.

وي با اشاره به پايان جنگ ايران و عراق نيز يادآور شد: ما به جايي رسيده بوديم كه ادامه جنگ خطرناك و ممكن بود بمب شيميايي مثل همان كه در حلبچه انداخته شد، در تهران انداخته شود، علاوه بر اين امكان اشغال جزاير ما توسط امريكا وجود داشت، اما امام(ره) به قول خودشان جام زهر را نوشيدند و آن نامه تاريخي را نوشتند.

وي در ادامه اعضاي هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي را به تكيه بر حق به عنوان مهمترين پايگاه اين حركت توصيه كرد و افزود: محور شما بايد كار عقلاني و متكايتان قرآن و سنت باشد. رهبر هم در كنار توصيه به پرهيز از افراط و تفريط اين را از شما خواسته است و اين كار با حضور علما و انديشمندان آشناتر به اصول ديني قابل حل است.

رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ما انتظار داريم ثمرات حركت شما در حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، انقلاب را به جايگاه خود برگرداند.

وي هم‌چنين با اشاره به تشكيل كرسي‌هاي نظريه‌پردازي بر مبناي بيانات مقام معظم رهبري يادآور شد: اگر نگراني‌اي وجود داشته باشد اين است كه اين فرصت با ارزش كه با سخنان رهبري پيش آمده، به دكان و بده و بستان، جايزه و انتخاب نخبگان تبديل شود، كه در اين صورت بدنه آسيب خواهد ديد.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه " اين حركت يك حركت اسلامي است و بايد به سمت تقويت اساس اسلام نيز برود" گفت: متاسفم كه هنوز نظر رهبري در جاهايي كه بايد گرفته شود، گرفته نشده است. عده‌اي از من تفسير نظر رهبري در اين باره را پرسيدند، من گفتم نبايد وقتي خود ايشان حضور دارند، براي اين حرف‌ها حاشيه‌پردازي كنيم و احساس كردم كه گاهي ممكن است اين امر بر خلاف جهت هم برود.

وي گفت: من به عنوان مسوول در مجمع كه به حق دانايي‌محوري را در چشم‌انداز بيست ساله سرلوحه قرار داده‌ايم و عقيده داريم با دانايي مي‌توانيم به اهداف سند چشم‌انداز برسيم،‌ راهي را جز اين نمي‌بينم كه نوآوري را تقويت كنيم و فضايي به وجود بياوريم كه دانشجويان و طلاب محقق بار بيايند.

به گزارش ايسنا وي در ادامه به آيات اوليه نازل شده بر پيامبر اسلام(ص) اشاره كرد و افزود: اين امر تصادفي نيست كه اولين آيات نازل شده راجع به انسان و دانش اوست، اين نشان مي‌دهد كه شروع اسلام هم با علم است، علم و دانش سرمايه‌ اصلي بشر است كه اسلام و قرآن روي آن تاكيد كرده‌اند. تابلوي اسلام هم افرادي هستند كه چشم‌شان را بر دنيا، گوش‌شان را بر سخنان سايرين و دل‌شان را بر عقايد موجود نمي‌بندند و آن‌چه را بهتر است، انتخاب مي‌كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: انسان آزادانديش و منورالفكر اسلامي كه بايد الگوي حركت شما قرار بگيرد، كسي است كه از يك سو مسلح به ايمان و از سوي ديگر به واقع‌بيني در امور كشور، زندگي، تاريخ ، بشريت و آفرينش مجهز باشد. اگر انساني اين‌چنين را پيدا كنيم كه با فضاي موجود بر اساس اعتقاداتش اين مسير را انتخاب مي‌كند، اين فرد يك آزادانديش ديني است.

وي تصريح كرد: البته آزادانديش غيرديني هم ارزش دارد، برخي معتقدند آن‌ها زودتر به واقعيات زمانه مي‌رسند و برخي ديگر مي‌گويند آن‌ها از چراغ هدايتي كه ما داريم، محروم‌اند در حقيقت آزادانديشان ديني با يك هدايت و راهنما بهتر مي‌توانند از مسير عبور كنند؛ گرچه آزادانديشان مطلق از متحجران جلوترند، ولي ممكن است در مسير اشتباهاتي پيش بيايد؛ البته از آن طرف هم ممكن است پيش بيايد، ولي كمتر است.

وي با بيان اين‌كه " اگر انسان آزادانديش ‌اسلامي الگوي ما باشد، نقادي علوم انساني هم آسان‌تر است" گفت: اين طور نيست كه علوم ديگر هم متاثر از علوم انساني نباشد، بلكه اين بحث‌ها در علوم ديگر هم مهم است. من دانشگاه آزاد اسلامي و ساير دانشگاه‌ها را به آزادانديشي در علوم انساني و ساير علوم توصيه مي‌كنم.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: واقعيتي كه امروز بايد به دنبالش باشيم اين است كه از فضاي نوآوري و نرم‌افزاري درست استفاده كنيم و اگر در اين‌باره سوالاتي داريم از رهبر معظم انقلاب بپرسيم.

وي با اشاره به اين‌كه " پس از پيغمبر دنياي اسلام دچار دگم‌انديشي و آلوده به سياست شد" گفت: البته اين مسائل هميشه آلوده امور باندي و جناحي مي‌شود، مثلا همين الان كه متن سخنان امام خميني(ره) وجود دارد، برخي افراد هرچه مي‌خواهند بگويند به امام(ره) نسبت مي‌دهند و به سخنان ايشان تكيه مي‌كنند.

وي همچنين اظهار كرد: شما بايد با احتياط در اين بخش رفتار كنيد و مراقب باشيد كه در دام تفكرات دگم گرفتار نشويد. از اين جهت كه اگر در آزادانديشي نوآورانه بي‌سند افراط شود، موجي ايجاد مي‌شود كه اصل مطلب فراموش مي‌شود و اين راه آساني نيست.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به تاليف كتابي با عنوان «اقتصاد اسلامي» از سوي شهيد مطهري كه در زمان خود اجازه انتشار نگرفته بود، افزود: اين طور نيست كه چون رهبري موضوع كرسي‌هاي نظريه‌پردازي را گفته‌اند، كار روي ريل باشد؛ اما اگر شما يكي يكي مسائل را بپرسيد، ابهامات برطرف مي‌شود.

وي در ادامه به سير تاريخي اسلام اشاره و تصريح كرد: اسلام در سايه اصول محكم عقلاني جلو رفت و بعد از آن مدتي دچار انجماد شد، پس از بني‌اميه هم در دوران امام صادق( ع) آزادانديشي اتفاق افتاد و افكار همه تمدن‌هاي آن زمان به مركز خلافت اسلامي، يعني بغداد آمد و آن‌چنان تمدن اسلامي دنيا را گرفت كه جرقه‌هايش به غرب رفت و غرب خفته قرون وسطايي بيدار شد.

رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين‌كه در نامگذاري اين دانشگاه بحث آزاد و اسلامي‌بودن از ابتدا مطرح بوده، گفت: نام آزاد به خاطر اين بود كه آزادانديشي را در اين دانشگاه رواج دهيم و اگر از اين اصل منحرف شويم چيزي نمي‌ماند؛ زيرا حيات ما به اين امر وابسته است.

انتهاي پيام
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن