تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821350005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون رييس جمهور: نزديكي دولت و ملت ايران و ژاپن كمك به توسعه صلح پايدار در جهان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون رييس جمهور: نزديكي دولت و ملت ايران و ژاپن كمك به توسعه صلح پايدار در جهان است
توكيو- معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران با اشاره به روابط خوب تهران و توكيو، گفت: اگر دولتها و ملتهاي ايران و ژاپن بيشتر در كنار هم و با يكديگر باشند ، اين دوستي و همكاريها كمك بسيار زيادي به توسعه صلح پايدار در جهان مي كند.


به گزارش خبرنگار ايرنا ، مهندس"رحيم مشايي" كه براي شركت در همايش بزرگ ايرانيان مقيم ژاپن روز پنجشنبه وارد توكيو شد در گفت و گو با كيودو، خبرگزاري رسمي ژاپن ، افزود: اگر دولتها و ملتهاي ايران و ژاپن بيشتر در كنار هم بايستند همچنين مي توانند ظرفيتهاي ملي خود را افزايش دهند و توانمنديهاي زياد اقتصادي موجود ميان دو كشور نيز مي تواند براي ارتقاي رفاه بيشتر دو ملت موثر باشد.
مشايي با بيان اينكه اين مساله از سوي ديگر مي تواند موجب اقتدار بيشتر دو كشور در صحنه هاي بين المللي باشد، افزود: حضور دكتر " سيدعباس عراقچي" سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن كه پيش از اين معاون وزير امور خارجه ايران بود، در اين كشور به دليل اهميتي است كه ما در روابط خود با ژاپن قايل هستيم و اميدواريم كه از اين فرصت بخوبي استفاده شود.
وي با اشاره به اهداف سفر خود و هيات همراهش به ژاپن ، اظهار داشت: گفت و گو با مقامات ژاپني براي توسعه همكاري هاي دوجانبه ميان ايران و ژاپن و اينكه بتوانيم از ظرفيتهاي موجود ميان دو كشور براي ارتقاي سطح روابط خوب فيمابين بخوبي استفاده كنيم و به تعاملات و همكاريهاي بيشتر دو جانبه و بين المللي دست يابيم ، از جمله اهداف سفر به ژاپن است.
وي ، اظهارداشت: ايران و ژاپن همواره داراي يك رابطه تاريخي و خوب بوده اند اما ظرفيتهايي كه ميان دوكشور وجود دارد مي تواند به همكاريهاي بسيار بيشتري ميان تهران و توكيو بيانجامد كه از نظر ملي و بين المللي نيز مي تواند به نفع آنها باشد.
مشايي با اشاره به اينكه سال آينده ميلادي (2009) هشتادمين سالگرد برقراري روابط رسمي ديپلماتيك ميان ايران و ژاپن است ، گفت: اين مساله نشان دهنده يك ظرفيت بسيار بالا براي همكاريهاي بيشتر دو كشور است ضمن اينكه هم دولت و هم ملت ايران از حسن روابط و توسعه همكاريهاي با ژاپن استقبال مي كنند.
به گفته مشايي ،پس از ديدار " محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري ايران و " ياسوئو فوكودا" نخست وزير پيشين ژاپن در رم و در حاشيه اجلاس فائو مي توانيم زمينه هاي بسيار بيشتري در روابط مشترك دو كشور تعريف كنيم و از ظرفيتهاي موجود به نحو مطلوبي استفاده نماييم .
معاون رييس جمهوري با اشاره به اينكه هدف دوم سفر هيات ايراني به ژاپن به روابط دو ملت ارتباط دارد، افزود: روابط دو ملت پشتوانه بسيار خوبي براي استحكام و پايداري روابط بين دولتها است و از اين جهت تمايل داريم مردم دو كشور همديگر را بيشتر بشناسند و بيشتر با يكديگر نزديك شوند و روابط مستقيم تري نيز داشته باشند.
مشايي خاطرنشان كرد: معتقديم كه هرچقدر مردم دو كشور همديگر را بيشتر بشناسند، مقدمه اي خواهد بود كه دوستيهاي آنها بيشتر تعميق و گسترش يابد و اين خود يك سرمايه بزرگ خواهد بود و از اين منظر پرداختن به مساله گردشگري و توريسم مي تواند كمك زيادي براي اين هدف مهم باشد و در اين سفر درنظردارم اين مساله را با مسئولان دولتي و بخش خصوصي ژاپن در صنعت گردشگري دنبال كنم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري در ادامه مصاحبه با خبرگزاري كيودو، گفت: ايران برنامه بزرگي را براي توسعه صنعت گردشگري خود و در جهت تعامل هرچه بيشتر با همه ملتهاي جهان برنامه ريزي كرده است و در اين راستا براي ارتباط با مردم ژاپن نيز اهميت ويژه اي قايل است.
مشايي افزود: بخش گردشگري ايران در اين زمينه پيش از اين نيز همكاريهايي را با مسئولان ژاپني از جمله برگزاري نمايشگاه بزرگ شكوه پرشيا انجام داده كه در آن آثار تاريخي و تمدني ايران در پنج استان بزرگ ژاپن به معرض نمايش در آمد كه مورد استقبال شهروندان ژاپني قرار گرفت و هم اينك نيز اميدوار هستيم كه هشتادمين سالگرد برقراري رسمي روابط ديپلماتيك دو كشور ، بهانه خوبي باشد تا بتوانيم با طراحي كارهاي مشترك دو جانبه اين آشنايي بين دو ملت را افزايش دهيم.
وي خاطرنشان كرد: اين سازمان همچنين علاقه مند و آماده است تا بتواند مردم ژاپن را بيش از پيش به مردم ايران بشناساند و زمينه ارتباط هرچه بيشتر دو ملت را فراهم كند.
مشائي با بيان اينكه ايرانيان خارج از كشور جمعيت قابل ملاحظه اي هستند كه در كشورهاي مختلف جهان از جمله ژاپن زندگي مي كنند، گفت: ما در برنامه توسعه اقتصادي، سياسي، ا جتماعي و فرهنگي كشور ، نقش قابل ملاحظه اي براي ايرانيان مقيم خارج قايل هستيم و معمولا به مناطق مختلف جهان سفر كرده و با آنها ديدار مي كنيم و ضمن بررسي مشكلات آنها ، وضعيت موجود در ايران و برنامه ريزي هاي انجام شده در كشور را براي توسعه هرچه بيشتر و فرصتهايي كه براي مشاركت بيشتر آنها در برنامه توسعه كشور وجود دارد را براي آنها تشريح مي كنيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري كيودو در مورد جايگاه ژاپن ، گفت: ژاپن كشوري بزرگ و با اهميت در جهان است و شايستگي هاي خيلي زياد و موقعيتهاي بسيارخوبي را در سطح ملي ، منطقه اي و جهاني به دست آورده و معتقديم جايگاه ژاپن مي تواند خيلي بالاتر از اينها باشد.
معاون رييس جمهوري افزود: طبيعتا به دست آوردن جايگاه بالاتر از طريق استفاده از فرصتها ميسر است و معتقديم كه فرصتهاي بسيار خوبي پيش روي ژاپن وجود دارد كه يكي از آنها تعامل و همكاريهاي گسترده تر و بيشتر با كشور بزرگ و موثر جمهوري اسلامي ايران ، در يك منطقه خيلي حساس خاورميانه ، است.
مشايي ، افزود: از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران نيز كشوري بزرگ و مقتدر است و فرصتهاي خيلي زيادي را براي يك رشد سريع و خيلي بالا در اختيار دارد و يكي از آن فرصتهاي خوب براي دستيابي به اين رشد ، تعامل و همكاري با كشورهاي مهم و موثري همانند ژاپن است.
وي اضافه كرد: اين مساله با ملاحظه مسايل مهمي كه امروز در دنيا از جمله بحرانهاي سياسي و امنيتي و اخيرا بحران بزرگ اقتصادي كه با منشا آمريكايي و غربي مطرح است ، مارا موظف مي كند در جهت توجه به منافع ملي نسبت به يك برنامه ريزي نوين و شايسته اي براي استفاده از ظرفيتهاي فيمابين دو كشور براي آينده اي بهتر براي ملتهايمان برنامه ريزي كنيم.
وي يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران امروز از نظر اقتصادي ، سياسي و راهبردي كشوري بسيار مهم است و فرداي اين كشور فردايي روشنتر از گذشته است و ايران رو به رشد و تعالي و رسيدن به جايگاههاي مهم جهاني و منطقه اي مي رود و برنامه توسعه آن هم برنامه بزرگي است كه تصور مي كنم فرصت خيلي خوبي براي ژاپن محسوب مي شود تا در برنامه توسعه ايران مشاركت و حضور جدي تري داشته باشد.
* برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران بسيار شفاف و روشن است
معاون رييس جمهوري در پاسخ به سوالي با بيان اينكه برنامه هسته اي ايران كاملا داراي ماهيت صلح آميز است، گفت: ما دو اصل در برنامه هسته اي داريم كه اين دو اصل تغيير ناپذير هستند. معتقديم فناوري هسته اي صلح آميز حق همه ملتهاي جهان و از جمله ملت ايران بوده و اين ترديد ناپذير است و نكته ديگر اينكه ما هم قايل به اين مساله هستيم كه فعاليتهاي هسته اي بايد با ملاحظات بين المللي تعقيب شود و در مورد همه كشورها هم بايد چنين باشد و بر اين اساس آماده ايم همه راههاي اعتماد سازي را بپيماييم و تاكنون هر گامي كه لازم بود برداشته ايم و پيشنهاداتي هم ما خودمان داديم براي اينكه اعتماد سازي جهاني انجام شود.
وي خاطرنشان كرد: از جمله در فرآيند برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي اعلام كرده ايم حتي آمادگي مشاركت كشورهاي ديگر را در اين برنامه ها داريم و بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران به اندازه كافي شفاف سازي كرده و با آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز همكاريهاي همه جانبه اي انجام داده است و هم اينكه با پيشنهادات مختلف نشان داده برنامه اش كاملا در چارچوب صلح آميز است و هيچ نقطه انحرافي در آن وجود نداشته و نخواهد داشت.
مشايي در مورد ارايه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به كشورهاي 1+5، گفت: جمهوري اسلامي ايران در برابر بسته پيشنهادي كشورهاي پنج به علاوه يك هم پيشنهاداتي ارايه كرد و قرار بود كه در مذاكرات ابتدا بر روي مشتركات اين دو بسته پيشنهادي كار شود و سپس به ديگر موضوعات برسيم اما متاسفانه در فرآيند مذاكرات به دليل دخالت قدرتهاي بزرگ هميشه مشكلاتي بوجود مي آيد كه مانع دستيابي به نتايج مهم مي شود و ما اين را به عنوان يك گلايه در نظام بين المللي مطرح مي كنيم و از دولت ژاپن هم انتظار داريم كه براي به نتيجه رسيدن اين مذاكرات كمك كند.
معاون رييس جمهوري در ادامه اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران همچنين صدور قطعنامه ها عليه كشورمان را ظالمانه مي داند و اين مساله را منطقي و عادلانه نمي داند ، خصوصا قطعنامه چهارم شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران را كه خارج از مفاد مذاكرات بود و اصلا قرار نبود كه به اين سمت حركت كند اما متاسفانه فشار آمريكا و برخي قدرتها مانع اين مي شود كه روند مذاكرات منطقي پيش رود.
مشايي ضمن ابراز تاسف از اينكه برخوردها در جهان در خصوص مساله هسته اي ايران عادلانه نيست ، گفت: اينگونه برخوردهاي دوگانه و تبعيض آميز صورت مي گيرد و ما از اين جهت ناراحتيم كه چرا به روشني و آشكارا در مورد پرونده هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران تبعيض صورت مي گيرد.
وي، گفت: در حاليكه ما همكاري بسيار نزديكي با آژانس بين المللي انرژي اتمي داريم و نشان داده ايم برنامه هاي ما شفاف و صلح آميز است ، به ما مي گويند شما برنامه هايتان را تعليق كنيد. اما مطرح كنندگان اين خواسته، سوء استفاده كنندگان از مساله هسته اي مي باشند، بمب هاي اتمي توليد كرده و ذخيره مي كنند و نسلهاي بعدي بمبهاي هسته اي را توليد كرده اند و در حال حاضر هم به دنبال توليد نسلهاي جديدتر هستند.
* انتخابات اخير رياست جمهوري آمريكا با انتخابات پيشين اين كشور متفاوت است
معاون رييس جمهوري در مورد انتخابات اخير رياست جمهوري آمريكا نيز گفت: انتخابات اخير آمريكا با انتخابات پيشين اين كشور تفاوتهايي را داشت كه از جمله آنها استقبال و مشاركت مردم بود و اينكه اوباما با قاطعيت پيروز شد و اين مسايل نشان مي دهد مردم آمريكا هم از وضعيت موجود و از سياستهايي كه تاكنون در اين كشور اعمال مي شد، ناراضي هستند و هم اينكه شعارهاي اوباما براي تغييرات بوده و موجب زنده شدن اميد تازه بين آنها شده كه به آينده بهتري بينديشند.
مشايي با مطرح كردن اين سوال كه آيا واقعا تغييراتي در آمريكا اتفاق خواهد افتاد ، گفت: شعارهاي اوباما به اندازه كافي تا روز انتخابات به درد مي خورد اما بعد از انتخابات اين شعار نيست كه در اين كشور كار ساز است و بايد سياستهاي اجرايي را در عمل و اقدامات وي مشاهده كرد.
وي با اشاره به پيام احمدي نژاد به اوباما ، افزود: رييس جمهوري ايران نيز در پيام خود به اوباما بسياري از مسايل را براي وي روشن كرده و از جمله گفته است كه ايران از تغييرات در چارچوبي كه وي در پيامش به آنها اشاره شده است استقبال مي كند.
مشايي گفت: معتقدم اگر اوباما بخواهد به منافع ملي آمريكا ، به زندگي مردم و بهبود معيشت آنها و همچنين به حقوق شهرونداني آمريكايي فكر كند بايد تغييرات را به طور جدي دنبال كند و راه آن اين است از سياستهايي كه تابحال انجام شده است فاصله گيرد.
به گفته مشايي، راه فاصله گرفتن از آن هم اين است كه صهيونيستها را در برنامه هاي سياسي و اقتصادي و امورات ديگر دخالت ندهد اما اگر همانند گذشته بنا باشد كه صهيونيستها در برنامه ريزي و سياستگذاريهاي دولت آمريكا دخالت داشته باشند هيچ تغييري پيش نخواهد آمد و اين مساله با توجه به وضعيت بسيار بدي كه براي آمريكا به وجود آمده است از نظر ملي، داخلي و هم جهاني مي تواند يك دوره خطرناكتري را براي آمريكا پيش آورد.
آساق**280**1516
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن