تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806804068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عيارهمشهري در محك اصولگرايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: عيار"همشهري" در محك اصولگرايي
دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري:حسين راسخ- براستي چهره هاي پيچيده اي را كه در پوشش اصولگرايي، در صدد مقابله با دولتي برمي آيند كه بنا به فرموده مقام معظم رهبري احياكننده گفتمان امام و انقلاب است، به كدامين صفت بايد شناخت؟


از زمان دولت آقاي هاشمي رفسنجاني كه گروهي خودرا كارگزاران سازندگي ناميدند و سپس در دولت دوم خرداد كه برخي ديگر خودرا اصلاح طلب خواندند و صد البته كه هر دوگروه به بهانه اصلاح طلبي، استحاله طلبي پيشه كردند و بر همين اساس براي ديگران نيز عناويني مانند راست، راست سنتي، راست ميانه، راست مدرن، محافظه كار، بنيادگرا و... جعل نمودند، جريانات مدافع اسلام ناب نيز براي اثبات پايبندي خود به اصول انقلاب ،عنوان اصولگرا را برگزيدند و البته هدفشان دفاع از همان اصولي بود كه حضرت امام بر مبناي آنها نظام ستمشاهي را ساقط كرده و حكومت اسلامي را بنيان نهاده و اكنون اصلاح طلبان در صدد استحاله آنها برآمده بودند . مهمترين اصل مورد تاكيد حضرت امام و شاخصه اصلي حكومت ديني شيعه اصل ولايت فقيه بود كه اصولگرايان در تئوري و عمل خود را ملزم به اثبات و پيروي از آن ميدانستند و ميدانند. البته اصولگرايان نيز يكدست باقي نماندند. برخي با همان اعتقاد و ايمان اوليه بر اصول اسلام ناب پاي فشردند و در جهت دفاع از دستاوردهاي انقلاب وامام و اصل ولايت فقيه و فقيه داراي ولايت يعني حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تلاش مي كردند، برخي ديگر به دنبال ولي فقيه ديگري رفتند!! برخي به تدريج مرعوب وضع موجود شده و تحت تاثير تبليغات سنگين و عمليات رواني گسترده استحاله طلبان به سمت اصلاح طلبان متمايل شدند. برخي ديگر تا پايان حاكميت اصلاح طلبان، اصولگرا باقي ماندند ولي در انتهاي اين مسير بر اثر برخي منافع مالي يا انگيزه ها و عقده هاي دروني و يا بر اثر بي اطلاعي و عدم تحليل صحيح از ماهيت واقعي جريانات و وقايع، مخالفت با دولت اصولگرا را آغاز كردند. اما اين مخالفين همچنان از عنوان"اصولگرا" براي خود استفاده كرده و مي كنند!.در اين حال طبيعي است كه خطر اين نوع بظاهر اصولگرايان به مراتب از اصلاح طلبان بيشترباشد زيرا هر مخالفي مي تواند به راحتي خود را اصولگرا جا زده و در پناه اين نوع اصولگرايان مخالف، سنگر گرفته و بر عليه اصولگرايي فعاليت نمايد. براستي چهره هاي پيچيده اي را كه در پوشش اصولگرايي، در صدد مقابله با دولتي برمي آيند كه بنا به فرموده مقام معظم رهبري احياكننده گفتمان امام و انقلاب است، به كدامين صفت بايد شناخت؟ بخصوص اگر اين جريان، مخالف رهنمودهاي ولي فقيه نيز عمل نمايد؟ همان ولي فقيهي كه اينان به دليل پيروي از او خود را اصولگرا مي خوانند؟
اكنون با اين مقدمه و ضمن توجه به يكي از فرمايشات مقام معظم رهبري ميزان پايبندي روزنامه همشهري ،رسانه برخي جريان هاي مدعي اصولگرايي به رهنمودهاي معظم له، سنجيده خواهد شد.
در روزنامه همشهري، پنجشنبه 16آبان 1387، شماره 4692، صفحه اول از قول مقام معظم رهبري در ديدار با دست اندركاران حج چنين مي خوانيم:
" حضرت آيت ا... خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تلاش برخي افراد براي سياه نمايي در فضاي جامعه و ايجاد اغتشاش ذهني و ترديد در مردم... و با اظهار ناخرسندي شديد از فضاي تبليغاتي و مطبوعاتي كشور افزودند كه اين فضاي بي بندو باري در حرف زدن و اظهار نظر عليه دولت، مسائلي نيست كه خداوند به آساني از آن بگذرد."
حال بايد ديد روزنامه اي كه منسوب به برخي جريانات مدعي اصولگرايي است و اين فرمايشات عتاب گونه رهبري خطاب به مطبوعات را چاپ نموده، آيا اولا خود مصداق اين بي بند و باري مطبوعاتي هست يا خير و ثانيا بعد از دريافت موضع مقام معظم رهبري آيا روش خود را تصحيح نموده و به رهنمودهاي ايشان پايبندي نشان داده يا خير؟ و در صورت منفي بودن پاسخ، آيا هنوز هم مي توان نام اين جريان را اصولگرا ناميد؟
روزنامه مورد بررسي، همشهري، چهارشنبه 22آبان87 شماره 4697 است. يعني درست يك هفته بعد از اعتراض مقام معظم رهبري به سياه نمايي دولت نهم.
ابتدا تيتر هاي صفحه اول،
تيتر بزرگ: پيشنهاد سقف350هزار توماني براي معافيت مالياتي حقوق
تيتر دوم: عكس بزرگ : زمستان امسال پربار است.
تيتر سوم: آلودگي آب شرب در تهران.
تيتر چهارم: بورس، كابوس شاخص 4رقمي
صفحه سوم:
- نيترات در آب شرب
- شبكه فاضلاب در تعويق 100ساله

صفحه چهارم:
- كاهش قيمت نفت آثار منفي فراواني بر بودجه مي گذارد.
- اجاره نشين ها قضاوت كنند.
- شير گران مي شود.
- انتقاد از ناتواني پيمانكاران داخلي در اجراي طرحهاي انرژي
- كاهش 8/7 ميليون تني توليد غلات در ايران
- ادامه اعتراض برخي نمايندگان به نحوه واردات سوخت
- با صدور نفت ميوه وارد مي كنيم!
- حركت از كوره راه به اتوبان

درج حداقل يازده عنوان خبر منفي عليه دولت اصولگرا آنهم در دوصفحه يك شماره روزنامه ي ظاهرا اصولگرا ، آيا همان سياه نمايي فضاي جامعه و ايجاد ترديد در مردم نيستكه موجب ناخرسندي شديد مقام معظم رهبري شده است ؟
وآيا مصداق همان بي بند و باري مطبوعاتي در تبليغ عليه دولت نيست كه به فرموده رهبري خداوند متعال به سادگي از آن نخواهد گذشت؟ هرچند عناوين مذكور به اندازه كافي گويا هستند و جاي ترديد در ماهيت عملكرد روزنامه باقي نمي گذارد اما براي روشن تر شدن موضوع و مشخص كردن شيوه هاي عمليات رواني و ضد تبليغي اين جريان عليه دولت نهم، برخي عناوين فوق مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرند.
1- تيتر بزرگ صفحه اول عبارت است از:
" پيشنهاد سقف350هزار توماني براي معافيت مالياتي حقوق"
ظاهر اين تيتر مثبت به نظر مي رسد، اما توجه به نكات ريز آن نشان مي دهد كه هدف از انتشار آن نه يك موضع گيري مثبت به نفع دولت بلكه انجام يك عمليات رواني عليه آن است زيرا اگر سقف معافيت مالياتي، 350 هزار تومان تعيين شده بود، طبيعتا اين عنوان، خبري مثبت در جهت تبليغ دولت بود- كه البته در آن صورت بعيد بود كه همشهري آن را تيتر اول خود قرار دهد! اما همانگونه كه از عنوان آن بر مي آيد اين خبر صرفا يك پيشنهاد از سوي سازمان امور ماليالتي به هيئت دولت است و هيچ معلوم نيست كه دولت آن را بپذيرد يا نپذيرد!! و صد البته كه همشهري پيشاپيش چنين به خواننده القا مي كند كه دولت آن را نخواهد پذيرفت و مردم بي جهت اميدوار نباشند!! همشهري در متن خبر متذكر ميشود كه قرار بوده امسال سقف معافيت مالياتي از 227 هزار تومان به 247 و سپس به 350 هزار تومان افزايش يابد و به همين جهت بايد فرمول جديدي براي تعييت سقف معافيت مالياتي تهيه و به تصويب مجلس مي رسيد اما " دولت در ارسال اين لايحه به مجلس تعلل ورزيده است"!
2- شبيه اين عمليات رواني در تيتر دوم روزنامه نيز ديده مي شود آنجا كه در متن عكس بزرگي از هواي ابري تهران آورده است " زمستان امسال پر بار است" و سپس با اشاره به بارشهاي اخير از قول سازمان هواشناسي پيش بيني مي كند كه وضعيت بارش در زمستان امسال مناسب و افزون تر از گذشته باشد.
اما از آنجا كه كنايه به دولت نهم، به اقتضاي هميشگي روزنامه تبديل شده، حتي درمورد اين خبر كه اصولا پرباري و كم باري باران ربطي به دولت ندارد، باز نكته اي براي نيش زدن به دولت پيدا مي كند و مي نويسد: "اين در حاليست كه در سرتاسر تابستان گذشته اين سازمان و جلوتر از آن(!!)، وزارت نيرو هشدار ميدادند كه خشكسالي ادامه دارد و سال آبي در پيش رو هم، بارش چنداني نخواهد داشت"!
3و4- بعد از اين دوخبر كه لااقل ظاهر عناوين آنها خنثي بود، عناوين خبرهاي بعدي تماما منفي است بطوريكه انسان را نه فقط از دولت كه از زندگي مايوس مي كند!!
ابتدا در بالاي سمت چپ صفحه اول، با عنوان" آلودگي آب شرب در تهران" نگراني را به مردم القا مي كندو سپس در پايين همين خبر با عنوان" كابوس(!!)شاخص 4رقمي " در خصوص بورس آنها را نسبت به آينده مايوس مي نمايد. بعد از القاي كابوس وحشتناك و البته موقتي 9998!! و سپس صعود ان به بالاي ده هزار، همشهري كه تحمل حتي يك خبر مثبت موقت را نيز به نفع دولت ندارد، مردم را به ياد سال گذشته و نوسانات بورس انداخته و مجددا كنايه مي زند كه: " حركت شاخص كل در روزهاي سرد زمستان را هم مي توان يك گام به پيش دوگام به پس توصيف كرد."!
5- مسئولين روزنامه كه خبر آلودگي آب شرب مردم تهران در صفحه اول را براي القاي نگراني به مردم و بي كفايتي دولت ناكافي تصور كرده اند ، در ادامه همين خبرو در صفحه سوم، دو تيتر جديد پيدا مي كنند و مي نويسند: "نيترات در آب شرب" و "شبكه فاضلاب در تعويق 100ساله"! در صورتي كه براي ادامه يك خبر در صفحات بعد، قاعدتا تيتر جديدي – چه رسد به تيتر هاي جديدي-! آنهم با فونت بزرگتر از فونت تيتر اول! نوشته نمي شود. اما ظاهرا تيتر كوچك صفحه اول و ديگر سياه نمايي ها، مسئولين روزنامه را ارضا نكرده است!
6- و شايد هم به همين دليل باشد كه در همين صفحه كاريكاتوري كشيده اند و مار "تورم" را بوسيله دميدن شيپور توسط فردي كه قاعدتا بايد دولت باشد، در حال صعود به بالا نشان ميدهند!
7- خبرهاي صفحه 4 بسيار عجيب و غريب هستند. از مجموع ده خبر اين صفحه، 7 خبر مستقيما وظيفه "سياه نمايي فضاي جامعه"، "مايوس كردن مردم"و"هدف قرار دادن دولت" را دنبال مي كنند. يك خبر هر چند ظاهرا وضعيت كلي اقتصاد ايران را بررسي مي كند ولي سياه نمايي عجيبي دارد كه وقتي در كنار 7 خبر منفي ديگر قرار مي گيرد انسان را از دولت كه هيچ، اصولا از نظام اسلامي نا اميد مي كند!! خبر هاي نهم و دهم نيز كاملا شيطنت آميز هستند كه به آنها اشاره خواهد شد.
اولين تيتر خبر بالاي صفحه راست روزنامه، تير مسمومي را شليك مي كند كه:
" كاهش قيمت نفت، آثار منفي فراواني(؟!!) بر بودجه مي گذارد."!
8- در بخش سايه روشن و با تيتر"اجاره نشين ها قضاوت كنند" قول معاون وزير مسكن را نقل مي كند كه در تابستان امسال براي نخستين بار در بازار اجاره و رهن افزايش نداشته ايم. و سپس با كنايه مي نويسد: "كافي بود معاون وزير مسكن براي اطمينان، قبل از اظهار نظر به يكي از آژانس هاي مسكن يا يكي از خويشان اجاره نشين خود(!!) مراجعه مي كرد و از وضعيت بازار اجاره و رهن با خبر مي شد."!!
9- در پايين همين خبر، و با عنوان "شير گران مي شود"! از قول عضو هيئت مديره انجمن صنفي صنايع لبني مي نويسد: "با توجه به اينكه 60درصد از شيرهاي استحصالي كشور از طريق سنتي و يا نيمه صنعتي توليد شده و تابع برنامه هاي مدون و حساب شده نيست(!!) ميزان عرضه شير در نيمه دوم سال كاهش مي يابد."!!
10- مجددا در بالاي صفحه و با تيتر بزرگ مي نويسد: "انتقاد از ناتواني پيمانكاران داخلي در اجراي طرحهاي انرژي."
11- و در پايين آن، "كاهش 8/7 ميليون تني توليد غلات در ايران"!! در متن خبر نيز به اين آمارها برمي خوريم: واردات 1/10 ميليون تني غلات، به صفر رسيدن صادرات غلات، كاهش ذخاير غلات به 6/2 ميليون تن، كاهش5/5 ميليون تني توليد گندم!! ظاهرا تنها خبر مثبت در اين بخش، افزايش119 هزار تني توليد گوشت است كه آنهم بلافاصله اضافه مي كند "ولي واردات آن افزايش خواهد يافت."!!
12و13- در پايين اين خبر، دو عنوان منفي ديگر به چشم مي خورد، يكي "ادامه(!!)اعتراض برخي نمايندگان به نحوه واردات سوخت " و دوم: "باصدورنفت، ميوه وارد مي كنيم!"
14- در بخش نقد و نظر نيز با عنوان "حركت از كوره راه به اتوبان" سياه نمايي را به اوج ميرساند و مي نويسد: "نتايج ارزيابي ها و اندازه گيري شاخص هاي مختلف فضاي كسب و كار و ميزان آزادي اقتصادي طبق رتبه بندي هاي جهاني در سال 2008 حاكي از آن است كه در بين 157 كشور جهان، ايران داراي رتبه 151 است(!!)، در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا نيز ايران رتبه 16 از 17 را كسب كرده است(!!) وامتيازي كه به دست آورده از هر لحاظ(!!)بسيار(!!) پايين است. اين امر به معناي آن است كه فضاي فعاليت براي رشد و گسترش بخش خصوصي به لحاظ آزادي(!!) كسب و كار، كاهش تصدي ومداخلات اداري دولت در اقتصاد، رهايي از فساد(!!) مناسب و مساعد نيست، بلكه با كمبودها و نارسايي هاي جدي(!!) مواجه است.
ظاهرا سياه نمايي اقتصادي به اندازه كافي فضاي جامعه را در برنگرفته و روزنامه به اهداف خود كاملا دست نيافته است كه موجب شده تحمل خود را از دست داده به طوري كه با بستن چشمها و گشودن دهان و رها كردن قلم هر آنچه دارند و مي توانند در چنته گذاشته و با غيض كامل مي نويسند: "مسائل و مشكلاتي مانند: بيكاري و تورم بالا، پايين بودن درآمد سرانه، رقابتي نبودن بازار هاي كار و سرمايه ، پايين بودن بهره وري، كنترل قيمت ها، انحصارات دولتي، گسترده شدن بيش از حد دولت ، سهم پايين بخش خصوصي در اقتصاد ملي، استفاده نا بهينه از درآمدهاي نفتي ، سطح پايين مهارت نيروي انساني، فناوري عقب مانده، ناكارايي هاي بازارهاي مالي، پس انداز و سرمايه گذاري بشدت پايين تر از جنوب شرقي آسيا و جهان در حال توسعه، صادرات محدود محصولات غير نفتي، و در نهايت رشد اندك و پرنوسان اقتصادي، جملگي حكايت از عملكرد نامناسب چنين اقتصاد دولت سالار دارد."
روزنامه مدعي اصولگرايي و آقايان ظاهرا اصولگرا، اين تذهبون؟!!
15- بعد از اين هشت خبر مسرت بخش براي روزنامه!! خبر ديگري با عنوان "تلاطم بازار نفت ادامه دارد" به چشم مي خورد كه در ظاهر مربوط به بازار جهاني نفت و قيمت نفت آمريكاست ولي با توجه به اخبارهاي متعدد منفي و بويژه خبر اول اين صفحه مبني بر آثار منفي فراوان!! كاهش قيمت نفت بر بودجه ، صرفاً بر گسترش روحيه ياس و نا اميدي مردم دامن مي زند.
16- دهمين و آخرين تيتر خبر هاي اين صفحه ، در ظاهر سنخيتي با آن 9 خبر ديگر ندارد و بيشتر يك خبر فرهنگي است تا اقتصادي و آن عبارت است از:"استفاده از واژه هاي بيگانه روي توليدات داخلي ممنوع است."
نوع عمليات رواني كه اين خبر عليه دولت و وزارت ارشاد دنبال مي كند بسيار ظريف است. زيرا وقتي 15 خبر اقتصادي منفي به خورد مردم داده مي شود و آنها از هر جهت نسبت به وضعيت فعلي و آتي خود مايوس مي شوند و عملكرد دولت نهم كاملا زير سوال مي رود و بعد، خبري فرهنگي از اين نوع را در بين 9 خبر كاملا سياه نما قرار مي گيرد، بسيار طبيعي است كه مردم آن را به مسخره گرفته و كنايه بزنند كه مگر ريشه مشكلات اقتصادي ما اين چيز هاست؟! و مگر همه كارهاي ما درست شد كه اين يكي بخواهد درست شود؟! و مگر ما توليدي هم داريم كه بخواهيم از واژه هاي بيگانه استفاده كنيم؟! در حقيقت قرار دادن اين خبر فرهنگي در ميان 9 خبر كاملا منفي اقتصادي، صرفا تخفيف و تحقير آن را دنبال مي كند و استخفاف وزارت ارشاد دولت را در پي دارد.
اينها مشتي بود از خروارها خبر و تحليلي كه همه روزه از سوي برخي رسانه هاي مدعي اصولگرايي ، برعليه دولت خدمتگزار و احياكننده گفتمان انقلاب و امام در روزنامه ها نوشته مي شود و اگر حجم حملات روزنامه هاي اصلاح طلب را نيز به اين موارد اضافه كنيد، آنگاه مظلوميت دولت پرتلاش نهم و منادي اصل عدالت، تا حدي روشن مي شود كه از سوي دوست و دشمن مورد اصابت تيترهاي نيش و كنايه قرار مي گيرد. زيرا همانگونه كه ملاحظه شد، خبرهايي كه برعليه دولت چاپ شده بود، واقعا نقد و انتقاد نبود بلكه عمدتا نيش و كنايه بود، آنهم درست يك هفته بعد از فرمايشات مقام معظم رهبري كه خود اين روزنامه آن را چاپ كرده بود!! گويا تصور كرده اند كه مردم در اين فاصله يك هفته اي دچار فراموشي شده اند!! تاكتيكي كه روزنامه براي اين نوع عمليات رواني بكار برده آن است كه تمام خبرها را بصورت نقل قول آورده و تصور نموده كه اين تاكتيك مي تواند توجيه كننده سياه نمايي آنها باشد ولي غافل از اينكه اين گونه توجيه صرفا عذر بدتر از گناه است زيرا نشان ميدهد كه مغرضانه نقل قول هايي را گزينش مي كنند كه داراي نكات منفي عليه دولت و مايوس كننده براي مردم باشد. حتي يكبار كه نقل قول مثبتي از سوي معاون وزير مسكن را نقل مي كنند بلافاصله كنايه مي زنند كه ابتدا به فاميل هايت مراجعه كن تا ديگر خبرهاي اين چنين مثبت را اعلام نكني!! آيا اين است مفهوم اصولگرايي؟! و پيروي از ولايت فقيه؟
البته اشتباه نشود، روزنامه همشهري خبرهاي مثبت هم اعلام مي كند. مثلا در همين شماره خبرهايي از قبيل:
- افتتاح كتابخانه بزرگ 13 آبان در هفته كتاب
- پايانه جنوب با تونل به ايستگاه مترو متصل شد.
- انجام همه امور اداري مرتبط با ساخت و ساز در دفاتر خدمات الكترونيك
- اجلاس شهرداران آسيايي در ارتباط ما با ديگر كشور ها موثر است.
- بهره برداري از 2 تماشاخانه تا پايان ماه آينده

كه صد البته همه و همه در ارتباط با شهرداري تهران است.

خوش بود گر محك تجربه آيد به ميان تا سيه روي شود هركه در او غش باشد
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن