تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799074759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با سروش صحت، كارگردان سریال ساختمان پزشكان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گفتگو با سروش صحت، كارگردان سریال ساختمان پزشكان
سریالی كه این بار متفاوت از كار قبلی كارگردانش است. سروش صحت در ساختمان پزشكان خیلی با سروش صحت چهارخونه فرق كرده است. اما ما.....

عكس.العمل مهم.تر است
كار و بار ساختمان پزشكان این روزها گرفته است. حالا كمتر كسی دیگر از دیگری می.پرسد بهنام تشكر را می.شناسید؟ همان نیما افشار سریال ساختمان پزشكان. سریالی كه این بار متفاوت از كار قبلی كارگردانش است. سروش صحت در ساختمان پزشكان خیلی با سروش صحت چهارخونه فرق كرده است. اما ما با او فقط درباره ساختمان پزشكان حرف نزدیم. خودتان بخوانید.

از حاشیه شروع نكنیم. مهم.ترین ویژگی ساختمان پزشكان به نظر شما چیست؟
یك تیم خیلی خوب در همه زمینه ها. تیم نویسنده های خوب با سرپرست خوب، بازیگران، تهیه كننده، كارگردان تلویزیونی و گروه تصویر.

مگر در بقیه كارها این تیم خوب نیست؟
بگذارید یك مثال بزنم. شاید راز موفقیت تیم سپاهان هم همین است . در آن تیم شاید یك بازیكن شاخص پیدا نكنید. همه شاخص هستند و به عنوان یك تیم شاخص هستند.

شما اصفهانی هستید؟
من كه اصفهانی هستم اما این مثال را به خاطر اصفهانی بودنم نزدم. به عنوان یك تیم گفتم. در سپاهان همه در خدمت هدف تیمی .هستند. دفاع به هافبك.ها كمك می.كند. آنها به خط حمله كمك می.كنند. خط حمله به دو برمی.گردد و به دفاع كمك می.كند و حالا مربی و بدنساز و...یك تیمی.است كه درست كار می.كند.

یعنی به نظرتان داشتن استارها مهم نیست. مثلا داشتن یك لیونل مسی؟
ببینید وقتی ما داشتیم كار می.كردیم با وجود پیمان قاسم.خانی خیالم از بابت متن.ها راحت بود. درباره توانایی تیم بازیگری هم مطمئن بودم. درست است چهره نبودند اما من توانایی.هایشان را دیده بودم. از تك تك عوامل آسوده بودم. از بابت خودم هم به این جهت كه تجربه.ام بیشتر شده و به سلیقه.ام نزدیك.تر شدم هم مطمئن بودم ولی بعد از همه این اجزا اینكه این تیم با هم و كنار هم درست كار كنند، مهم بود. شما پرسیدید مهم.ترین چیز وگرنه معتقدم برای بعضی كارها شاید استار لازم باشد.

چند وقت پیش یك مصاحبه از علیرضا خمسه می.خواندم. به عنوان استخوان خرد كرده كمدی؛ معتقد بود ما در تصویر چیزی به اسم طنز نداریم. كمدی داریم و گونه.های آن را. طنز مقوله ادبیاتی است. به هر حال اما این اصطلاح متداول شده. ساختمان پزشكان بیشتر طنز است یا كمدی؟
من به خدا خیلی خوب این تعریف ها را بلد نیستم و اگر آدم بتواند تمایزی برای اینها قائل شود، بین طنز و هجو و هزل و فكاهی و كمدی ، یا حتی بین طنز فاخر و غیرفاخر و انواع كمدی را خوب بشناسد خوب است. اما من خیلی به اینها تسلط ندارم. من برایم مهم است كه مخاطب كار را دوست دارد یا نه.

اما آن.چیزی كه می.گویید به سلیقه.تان نزدیك شده در كار ساختمان پزشكان این است كه ما كمتر برخورد تیپ گونه ای را كه در آثار طنز می.بینیم با آن رو.به.رو هستیم. حتی نقشی كه شقایق دهقان بازی می.كند و می.تواند تیپیكال.ترین نقش باشد هم رگه.هایی از اینكه فراتر از آن رفته را دارد.
بیشتر یك كاریكاتور است. خب، من این مدل شخصیت.سازی را بیشتر دوست دارم. به.رغم اینكه در چهارخونه آنگونه بودیم این بیشتر به سلیقه.ام نزدیك است.

این مسئله، این سختی را به وجود می.آورد كه موقعیت.ها را به سمت كمدی ببرید.
بله، قصه باید بار كمیك داشته باشد و روابط فی مابین و همین طور دیالوگ ها. یعنی دیگر آدم.ها به خاطر اینكه فی.نفسه تیپ هستند باحال نیستند. باید در یك داستان و شرایطی قرار بگیرند و حرف هایی بزنند كه بار كمیك داشته باشد و این خیلی لذت بخش تر است.

یا ماندگار تر. نیما افشار ماندگاری بیشتری در ذهنمان دارد و نقطه قوت دیگر این مجموعه دیالوگ.هاست كه حساب شده و طراحی شده است و خب مجموعه شخصیت ها و موقعیت و قصه و دیالوگ از مخاطب خنده می.گیرد، نه هر كدام به تنهایی. چقدر شما و پیمان قاسم.خانی نقش داشتید در این روند؟
خیلی خوشحالم. اگر در لحظاتی این اتفاق افتاده خیلی خوبه.طرح اولیه متعلق به پیمان و محراب قاسم.خانی بود. زمانی كه من دعوت به كار شدم سه قسمت نوشته شده بود. بازیگرها انتخاب نشده بودند. من با پیمان و محراب سال.هاست دوستی داریم و كار كرده.ایم و خیلی مواقع در یك تیم نویسندگی بودیم. سلیقه همدیگر را می.شناسیم. خیلی با سلیقه من آن شكل اولیه منطبق نبود، دور هم نبود. اما گروه چهار نفره من و پیمان و محراب و آقای چگینی زود به نتیجه رسیدیم و انتخاب بازیگر را شروع كردیم. تقریبا طولانی ترین مرحله كار ما هم همین بود و یك ماه طول كشید و چهار نفر هم درباره هر كدام از شخصیت ها صحبت می.كردیم.

اما اینكه سراغ بازیگران تئاتری بروید ایده چه كسی بود؟
ما می.خواستیم از بازیگران توانایی استفاده كنیم كه خیلی هم كلیشه نقش.ها نشده باشند و هوای تازه ای باشند. من و پیمان، بهنام تشكر را می.شناختیم. یك تئاتری از او دیده بودیم به اسم خدای كشتار و من یك فیلم سینمایی بازی كردم كه اكران نشده و در آن بهنام بازی می.كرد. من و پیمان كاملا نسبت به او مطمئن بودیم. آقای چگینی اصلا نمی.شناختش اما در همان جلسه اول گفت درست.ترین انتخاب است. حالا مرحله بعد متقاعد كردن مسئولین تلویزیون برای این انتخاب.ها بود. اینكه به هر حال اینطور به نظر می.آمد كه نقش اول را یك چهره ناشناخته بازی می.كند و این ریسك داشت. اما ما كاملا مطمئن بودیم آنقدر كه سعی كردیم از این سابقه استفاده كنیم و پای انتخاب بایستیم.

یعنی مجبور بودید مدیران شبكه را متقاعد كنید؟
به هر حال كاری كه از یك شبكه هر شب پخش می.شود اهمیت دارد و این ریسك بالایی است كه با این هزینه.ای كه می.شود نقش اولش برای مخاطب ناآشناست. این اعتماد زیادی بود كه مدیر فیلم و سریال و مدیر شبكه به ما كردند.

اتفاقا تكراری بودن چهره ها دیگر جواب نمی.دهد و شاید مدیران شبكه در این میان نقش دارند كه همه سراغ چهره های تكراری می.روند. به.هر حال مجاب كردن مدیران زمان می.برد.
خب، من از این نظر می.توانم یك عده را بفهمم. ما خیالمان راحت بود. اما اگر جواب نمی.داد خیلی بد می.شد. به هر حال شما باید فكر كنید برای مخاطب بالقوه 70 میلیونی كار می.كنید. طبیعی است به این نكته هم فكر كنند.

حالا با توجه به اینكه بازخورد این ریسك خوب بود آیا شاهد ورود چهره های جدید به این عرصه می.توانیم باشیم؟حالا با توجه به این نكته كه معاون سیما اعلام كرد می.خواهند به برنامه های طنز بها بدهند.
البته من فكر می.كنم بازیگران قدیمی .هم محبوبند هم توانا. اگر توانا نبودند محبوب نمی.شدند. شاید بد نباشد در تركیب جدید و مناسبات جدید دوباره معرفی شوند. یعنی آدم های جدید عكس.العمل های جدید می.آورد. بازیگر جدید برای ما تازه كشف می.شود.

اساسا فكر می.كنید چقدر به طنز نیاز دارند؟
خیلی. هیچ وقت این ژانر از مد نمی.افتاد. در دنیای امروز به آرامش و خنده نیاز داریم.

یك سوال بپرسم، صادقانه جواب می.دهید؟
قول نمی.دهم.

سریال فرندز چقدر الگوی شما در این سریال بود؟ یا اینكه در ذهنتان بود شبیه آن فضا را بسازید.
اینكه بخواهیم فرندز بسازیم كه اصلا نمی.شد و اصلا فكر هم نمی.كردیم. اما اینكه من در غذاها قورمه.سبزی را دوست دارم پس از هر 5 دفعه ای كه می.روم رستوران 2 بارش را قورمه.سبزی می.خورم. پس این سریال تاثیر در سلیقه من می.گذارد. غیر از این آن سریال قدیمی .كه از روی رمان نوشته شده بود تاثیر گذاشت. كار كردن با مدیری و عطاران روی من تاثیر گذاشته و حتی داوودی و... به نظر من از هر چیزی كه كسی خوشش بیاید می.تواند تاثیر بگیرد. من از همین شكلاتی كه الان خوردم تاثیر می.گیرم اما شاید تاثیرش چند دقیقه باشد. اما فرندز مهم بود برایم. اینكه در آن سریال می.دیدم غیر از عمل بازیگرها، این عكس.العمل.شان است كه مهم است.

دقیقا. ما در وهله اول، تاثیر آن مجموعه را در این مجموعه می.بینیم و دوم اینكه شخصیت ها با قصه.های فردی درگیر روابط میان خودشان هم هستند. نوع دیالوگ ها و...
ما در تمرین ها هم حواسمان به عكس العمل ها زیاد بود. حتی كارگردان تلویزیونی خیلی حواسش بود و بارها به خاطر از دست رفتن عكس العمل كات دادیم و دوباره گرفتیم. در حالی.كه همه چیز درست بوده اما یا عكس.العمل ثبت نشده یا درست نبوده.

شما می.خواهید همچنان در حیطه طنز كار كنید؟
من خوشبختانه یا بدبختانه هیچ وقت نتوانستم خوب برنامه.ریزی كنم یا وفادار بمانم. دنبال اتفاق ها رفتم. اگر به من نگویند بیا این فیلم جدی را بساز شاید هیچ وقت نسازم.

پس شما هم آدم عكس العمل هستید؟
فكر می.كنم.

اوایلی كه سریال می.خواست پخش بشود حرف و حدیث.هایی برای تاخیرش بود. یكی اینكه قسمت های كافی به پخش نرسیده. دوم اینكه كار زیاد طنز نشده و سوم اینكه ممكن است پزشكان اعتراض كنند. كدام درست بود؟
اولی درست نیست. ما قسمت های زیادی جلو بودیم و زمان پخشمان رسیده بود. درباره اینكه آیا به طنزش مطمئن بودند یا نه آنها باید جواب بدهند، شاید بوده. سومی .اما درست است. یكی از علل تعویق پخش.مان این بود كه شوخی با روانپزشك.ها و پزشك.ها تعدیل شود و خدا را شكر تا به حال این اتفاق نیفتاده.

البته یكی، دو مورد اعتراض هایی بوده.
خب، ما فكر می.كردیم بیشتر باشد. اما همه با سعه صدر نگاه كردند و پیغام از روانپزشك.ها دارم. ما یك سفر یكروزه با بچه.ها رفتیم اصفهان. در فرودگاه دو خانم روانپزشك آمدند جلو و آنقدر برخوردشان خوب بود اما به ما در شبكه گفتند كمی.شوخی ها را كم كنیم و یك شخصیت روانپزشك جاافتاده تر و موجه تر بگنجانیم.

این شوخی كردن با صنف ها دیگر دارد معضلی می.شود.
ما برای همین هم قصه نوشتیم. اینكه واقعا با چه كسانی می.شود شوخی كرد تا مردم مشكلات ما را هم بدانند. همه دوست دارند شوخی بشود اما با هر كسی جز خودشان. همه از انتقاد خوششان می.آید اما در هر حوزه ای جز خودشان.

شما ناراحت نمی.شوید با كارگردان.ها یا بازیگر و نویسنده.ها شوخی كنند؟
نه. فقط با كارگردان - بازیگر - نویسنده شوخی نكنید! من هم مثل همه. البته دارم تمرین می.كنم.

فكر می.كنید ایراد ما در كجاست كه تحمل شوخی نداریم؟
این را باید جامعه شناس ها و روانشناس ها تحقیق كنند اما این یك حرف تكراری است كه در خارج از مرزهای ما با رئیس.جمهور و ملكه شوخی می.كنند. با شعرا و وكلا و پلیس.ها و... شوخی می.كنند. فكر نمی.كنم یك ذره شوخی و انتقاد به جایی بر بخورد. اتفاقا باعث می.شود به آنها نزدیك تر شد.

به نظر شما در كارهای طنز چه اتفاقات جدیدی باید رخ بدهد؟
یك كم فضا بدهند به سمت قصه های غیرتكراری بروند یا تحقیق بیشتر و پول بیشتر به نویسندگان و...

نویسنده كار كمدی حتما باید روحیه طنز داشته باشد؟
نه. یك بخش این روحیه را همه داریم اما من یك زمانی معلم بودم و مطمئن بودم خوب بودم و تست كنكور كه می.دادم خیلی هم بچه.ها دوست داشتند مچم را بگیرند و یك مسئله سخت بدهند. می.گفتم قرار است من جوری به شما شیمی. درس بدهم كه در زیر 40 ثانیه حل كنید. من زمان خودم حل كردم بیشتر از شیمی .هم قبول نشدم. مطمئن باشید گواردیولا بهتر از مسی نیست. اما تكنیك.ها را به او یاد می.دهد. او مربی است. كسی كه می.نویسد لزوما ممكن است طناز نباشد اما روحیه.اش یا سوادش را دارد. اصلا ممكن است در مرحله نگارش فقط بامزه باشد. ممكن است به شدت شاد باشد یا نباشد.

ممكن است به سریال خودش نخندد.
البته من بعضی وقت.ها می.خندم به بعضی قسمت ها. اما قانونی در كار نیست.

این روزها چه سریالی می.بینید؟
ساختمان پزشكان را هر وقت خانه باشم می.بینم. چون درگیر فیلمبرداری بودم و تدوین شده خیلی قسمت.ها را ندیدم. كلا خانه باشم تلویزیون می.بینم. 8 ماه سر كار بودم و رشته امور از دستم در رفته اما 90 را می.بینم و خیلی دوست دارم.

90 را دوست دارید یا فردوسی پور؟
فكر كنم 90 را دوست دارم. اما 90 بدون فردوسی پور معنا ندارد.

فكر می.كنید راز موفقیت 90 چیست؟
شجاعت و صداقت و فراست و تیزهوشی فردوسی پور. او بزنگاهی را پیدا كرده كه هم مردم به آن علاقه.مند هستند و هم می.شود تا نزدیك خطوط قرمزش رفت و شاید مسائلش قابل تعمیم است یا آیینه ای است برای حوزه.های دیگر و به.طور كل اجتماع. یعنی می.گوییم نكند اقتصادمان هم همین.طور است؟برای همین كسانی كه فوتبال دوست ندارند هم می.بینند. اگر ورزشگاهی را نشان می.دهد كه قرار بوده 5 سال پیش افتتاح شود و نشده، دیگر یك ورزشگاه نیست. خیلی قول.هاست كه داده شده و عمل نشده و آدم آن را می.بیند.

هفت را هم می.بینید؟
بله اگر جمعه خانه باشم می.بینم و فكر می.كنم گاردی كه آن وقت.ها بود الان نیست و اینكه به هر حال مهم شده و جایش را پیدا كرده.

فیلم جرم را دوست دارید؟
نه جرم را دیدم و نه مرهم را.

جدایی نادر از سیمین را كه دیدید؟
خیلی دوست داشتم.

چرا؟
من اساسا یا یك چیزی را در كلیت دوست دارم یا ندارم. به جزئیات توجه نمی.كنم. یادم است فیلم خوب بود و من همه چیز فیلم را دوست داشتم.

اخراجی های 3؟
ندیدم و دوست دارم ببینم البته یك و دو را هم ندیدم.

پس كلا سینما كم می.روید؟
كارها فشرده است دیگر!

كار بعدی؟
من سالهاست با ایمان صفایی می.نویسم و تبدیل به یك نفر شدیم. با ایمان 2 فیلم سینمایی قرارداد بستیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن