تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817301712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني در اجلاس حمايت از كرسي‌هاي آزادانديشي: آزادانديش غير ديني هم ارزش دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هاشمي رفسنجاني در اجلاس حمايت از كرسي‌هاي آزادانديشي: آزادانديش غير ديني هم ارزش دارد
خبرگزاري فارس: رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه آزادانديشان مطلق و غير ديني از متحجران جلوتر هستند، گفت: ممكن است در مسير اين دسته از آزادانديشان اشتباهاتي پيش آيد ولي باز هم از متحجران جلوترند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، اكبر هاشمي رفسنجاني كه صبح امروز پنج‌شنبه در نخستين اجلاس تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي و هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه مذكور سخن مي گفت، از ورود روحانيون به عرصه سياست، طرح مساله ولايت فقيه، تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و تصميم حضرت امام براي پايان جنگ به عنوان چهار نوآوري بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران نام برد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه طرح ولايت فقيه از سوي امام راحل (ره) در نجف، تحولي عمده در الگوسازي براي حكومت اسلامي بود، افزود: پيش از انقلاب اسلامي روحانيت براي پرداختن به مسائل سياسي و حكومتي در حوزه، واقعا مشكل داشت و به همين علت، ورود حضرت امام به عنوان يك مرجع تقليد به سياست را مي‌توان يك نوآوري بزرگ دانست.
وي افزود: اينكه در دوران غيبت امام عصر (عج) بايد جانشين لايقي براي آن حضرت داشته باشيم كه از نظر خصلت به ايشان نزديك باشد، اصلي شد كه همه مشكلات ما را در زمان حيات امام (ره) حل كرد و اگر امام نبود، مشكلات‌ ما به بن‌بست مي‌رسيد و طلسم مي‌شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: هنگامي كه من رياست مجلس را به عهده داشتم، مجلس مصوبات زيادي داشت كه شوراي نگهبان آن را خلاف شرع تلقي مي‌كرد و امام ديدند در اين صورت هيچ كار كارشناسي مقابل اين فقها جواب نمي‌دهد و با وجود آنكه در مجلس هم مجتهد‌هاي قوي‌تري از شوراي نگهبان وجود داشتند، تصميم با شوراي نگهبان بود.
هاشمي رفسنجاني افزود: امام مصلحت را از مباني مهم فقاهت خواندند و روح داوري مجمع تشخيص مصلحت نظام را تعيين كردند و نظام را با اين نوآوري نجات دادند؛ چرا كه وقتي نظام‌ها متكي به ايدئولوژي ثابتي هستند، در انطباق قوانين با اين ايدئولوژي دچار مشكل مي‌شوند.
وي همچنين با اشاره به پايان جنگ ايران و عراق با نظر امام راحل (ره) گفت: ما به جايي رسيده بوديم كه ادامه جنگ خطرناك و ممكن بود تهران بمباران شيميايي شود؛ علاوه بر اين امكان اشغال جزاير ما توسط آمريكا وجود داشت، اما حضرت امام به قول خودشان جام زهر را نوشيدند و آن نامه تاريخي را نوشتند.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه سخنراني خود در جمع اعضاي هيات حمايت از كرسي‌ هاي نظريه‌پردازي، اين هيات را به تكيه بر حق به عنوان مهم‌ترين پايگاه حركت خود توصيه كرد و خطاب به آنها اظهار داشت: محور كار شما بايد عقلانيت و نقطه اتكا در فعاليت‌هاي شما بايد قرآن و سنت باشد.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه "رهبر معظم انقلاب در كنار توصيه به پرهيز از افراط و تفريط، از حاميان كرسي هاي نظريه ‌پردازي خواسته‌ اند كه آموزه‌هاي ديني و عقلانيت را محور كار خود قرار دهند"، خاطر نشان كرد: اين كار با حضور علما و انديشمندان آشناتر به اصول ديني قابل حل است و انتظار داريم ثمرات حركت شما در حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، انقلاب را به جايگاه خود برگرداند.
وي همچنين با اشاره به تشكيل كرسي‌هاي نظريه‌پردازي بر مبناي بيانات رهبر معظم انقلاب، متذكر شد: اگر نگراني‌اي وجود داشته باشد، اين است كه اين فرصت با ارزش كه با سخنان رهبري پيش آمده، به محلي براي بده بستان ها و جايزه و انتخاب نخبگان تبديل شود كه در اينصورت، بدنه آسيب خواهد ديد.
هاشمي رفسنجاني بر همين اساس تاكيد كرد كه بايد فضايي اسلامي و علمي براي آزادانديشي و نوآوري و نقد و انتقاد فراهم شود و چنانچه خلوص لازم را به كار بگيريم، اين امر مي‌تواند فرصت خوبي باشد كه انقلاب را در جهت ريشه‌دار تر و پايدار شدن سوق دهد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي يك حركت اسلامي است و بايد به سمت تقويت اساس اسلام پيش رود، گفت: متاسفانه هنوز نظر رهبري انقلاب در نقاطي كه بايد گرفته شود، گرفته نشده و عده‌اي از بنده تفسير نظر رهبري در اين زمينه را پرسيدند كه پاسخ دادم نبايد وقتي خود ايشان حضور دارند، براي اين حرف ها حاشيه‌پردازي كنيم و احساس كردم گاهي ممكن است اين امر بر خلاف جهت هم برود.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به سرلوحه قرار دادن دانايي ‌محوري در سند چشم‌انداز 20 ساله از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه به عنوان مقام مسئول اين مجمع معتقد است با دانايي مي‌توان به اهداف سند چشم‌انداز رسيد و‌ راهي جز اين وجود ندارد كه نوآوري را تقويت كنيم و فضائي به وجود آوريم كه دانشجويان و طلاب محقق بار يابند.
وي در ادامه به نخستين آيات قرآن مجيد نازل شده بر پيامبر اسلام(ص) اشاره و تصريح كرد: پرداختن به موضوع انسان در اولين آيات قرآن و تاكيد خداوند سبحان بر دانش بشري نشانگر آن است كه شروع اسلام با علم است و دانش سرمايه‌ اصلي بشر است كه دين و كتاب آسماني ما بر آن تاكيد كرده اند و تابلوي اسلام هم افرادي هستند كه چشمان آنها را بر دنيا، گوش هاي آنها را بر سخنان سايرين و دل آنها را بر عقايد موجود نمي‌بندند و آنچه را كه بهتر است، انتخاب مي‌كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر همين اساس اين نكته را به حاميان كرسي هاي نظريه پردازي متذكر شد كه انسان آزادانديش و منورالفكر اسلامي كه بايد الگوي حركت شما قرار گيرد، كسي است كه از يك سو مسلح به ايمان و از سوي ديگر، به واقع ‌بيني در امور كشور، زندگي و تاريخ، بشريت و آفرينش مجهز باشد و انساني كه با فضاي موجود بر اساس اعتقادات خود اين مسير را انتخاب مي‌كند، آزادانديش ديني است.
هاشمي رفسنجاني در عين حال خاطر نشان كرد كه آزادانديش غير ديني هم ارزش دارد و برخي معتقدند آنها زودتر به واقعيات زمانه مي‌رسند و برخي ديگر مي‌گويند آنها از چراغ هدايت محرومند، اما اگر چه آزادانديشان مطلق از متحجران جلوترند، ولي ممكن است در مسير اشتباهاتي پيش آيد و در حقيقت آزادانديشان ديني با يك هدايت و راهنما بهتر مي‌توانند از مسير عبور كنند و اگر دچار اشتباه مي شوند، ميزان خطاي آنها كمتر است.
وي با بيان اينكه اگر انسان آزادانديش ‌اسلامي الگوي ما باشد، نقادي علوم انساني هم آسان‌تر است، گفت: اين طور نيست كه علوم ديگر هم متاثر از علوم انساني نباشد، بلكه اين بحث ‌ها در علوم ديگر نيز مهم است و بنده بر همين اساس دانشگاه‌ها را به آزادانديشي در علوم انساني و ساير علوم توصيه مي‌كنم.
به گزارش خبرنگار فارس، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: واقعيتي كه امروز بايد دنبال آن باشيم، اين است كه از فضاي نوآوري و نرم‌افزاري درست استفاده كنيم و اگر در اين باره سئوالاتي داريم، از رهبر معظم انقلاب بپرسيم.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه پس از پيامبر بزرگ اسلام، دنياي اسلام دچار دگم ‌انديشي و آلودگي به سياست شد، افزود: اين مسائل هميشه آلوده امور باندي و جناحي مي‌شود و به عنوان نمونه همين حالا كه متن سخنان امام خميني ( ره ) وجود دارد، برخي افراد هر چه مي‌خواهند بگويند، به امام نسبت مي‌دهند و به سخنان ايشان تكيه مي‌كنند.
وي همچنين به حاميان كرسي هاي نظريه پردازي توصيه كرد با احتياط در اين بخش رفتار كرده و مراقب باشند در دام تفكرات دگم گرفتار نشوند؛ چرا كه به اعتقاد او چنانچه در آزادانديشي نوآورانه بي‌ سند افراط شود، موجي ايجاد مي‌شود كه اصل مطلب فراموش مي‌شود و اين راه آساني نيست.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به تاليف كتابي با عنوان "اقتصاد اسلامي" از سوي شهيد مطهري كه در زمان خود اجازه انتشار نگرفته بود، اظهار داشت: اينطور نيست كه چون رهبري موضوع كرسي‌هاي نظريه‌پردازي را گفته‌اند، كار روي ريل باشد، اما اگر شما يكي يكي مسائل را بپرسيد، ابهامات برطرف مي‌شود.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به سير تاريخ اسلام، تصريح كرد: اسلام در سايه اصول محكم عقلاني جلو رفت و بعد از آن مدتي دچار انجماد شد و پس از بني‌ اميه در دوران امام صادق (ع) آزاد انديشي اتفاق افتاد و افكار همه تمدن‌هاي وقت به مركز خلافت اسلامي يعني بغداد آمد و تمدن اسلامي چنان دنيا را گرفت كه جرقه‌هاي آن به غرب رفت و غرب خفته قرون وسطايي را بيدار كرد.
وي كه رياست هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي را عهده دار است، در پايان با تبيين علت نامگذاري اين دانشگاه با استفاده از دو عبارت "آزاد و اسلامي" توضيح داد: نام آزاد به خاطر اين بود كه آزاد انديشي را در اين دانشگاه رواج دهيم و اگر از اين اصل منحرف شويم چيزي نمي‌ماند؛ زيرا حيات ما به اين امر وابسته است.
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن