تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815563902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واشنگتن تايمز: ايران از طريق ونزوئلا ، تحريم ها را دور زده است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: واشنگتن تايمز: ايران از طريق ونزوئلا ، تحريم ها را دور زده است
واشنگتن تايمز در ادامه اهداف و نيات ايران از نزديكي به كشورهاي آمريكاي لاتين به ويژه ونزوئلا را پيچيده مي داند و مي نويسد: ايران با نزديكي به كشوري چون ونزوئلا مي تواند در كاهش فشارهاي بين المللي بر سر برنامه هاي هسته اي اش راه تنفسي داشته باشد.


عصرايران- روزنامه محافظه كار واشنگتن تايمز آمريكا با چاپ گزارشي به روابط رو به گسترش ايران و كشورهاي امريكاي لاتين توجه نشان داده است.

اين روزنامه مي نويسد: عمده دليل گسترش روابط ايران و آمريكا بر اساس احساس مخالفت با آمريكا و سياست هاي واشنگتن از سوي رهبران ايران و برخي از كشورهاي چپ گراي آمريكاي لاتين است.

واشنگتن تايمز در اين باره به انجام پروژه هاي مختلف ايران در كشور ونزوئلا توجه ويژه اي نشان مي دهد و با برخي از ايرانيان شاغل در اين پروژه ها مصاحبه مي كند.

اين روزنامه مي نويسد: ايران همكاري هاي گسترده اي را با ونزوئلا آغاز كزده است كه از جمله آنها مي توان به پروژه احداث مسكن براي فقراي ونزوئلايي،كارخانه ساخت دوچرخه، تراكتور و اتومبيل سمند اشاره كرد ؛ تنها در پروژه هاي ساختمان سازي ايران در ونزوئلا بيش از 400 مهندس و متخصص ايراني مشغول به كار هستند.

اين روزنامه آمريكايي در ادامه با مهندسي 29 ساله ايراني كه در پروژه ساخت مسكن در ونزوئلا مشغول به كار است مصاحبه مي كند.

اين مهندس ايراني در مصاحبه با اين روزنامه و در پاسخ به اين سوال كه دليل رابطه گرم رهبران ايران بارييس جمهور ونزوئلا چيست مي گويد:"پاسخ به اين سوال به نظرم بسيار ساده است.رهبران هر دو كشور آمريكا را دوست ندارند و فكر مي كنم مهم ترين دليل همين باشد".

واشنگتن تايمز در ادامه به پروژه هاي در دست احداث ايران در نيكاراگوئه توجه نشان مي دهد و مي نويسد: ايران در نيكاراگوئه هم پروژه هايي در دست احداث دارد از جمله ساخت يك سد و نيز احداث كارخانه توليد شيرو لبنيات را از جمله اين پروژه ها مي توان ذكر كرد.

از سوي ديگر مقامات ايران به دولت بوليوي قول پرداخت يك كمك 1 ميليارد دلاري داده اند كه بخشي از اين مبلغ صرف پروژه هاي عمراني و زير بنايي از جمله ساخت يك كارخانه سيمان، احداث يك كارخانه توليد محصولات لبني و نيز ساخت دو كلينيك درماني مجهز خواهد شد.

در اين زمينه حجت الله سلطاني سفير ايران در سفارت تازه تاسيس ايران در لاپاز (پايتخت بوليوي) مي گويد كه هدف كشورش از انجام اين پروژه ها كمك و حمايت از مردم اين منطقه است."

واشنگتن تايمز در ادامه با اشاره به كاهش قابل ملاحظه قيمت نفت مي نويسد كه هر چند كه با اين كاهش ممكن است ايران به دليل مشكلات اقتصادي در برخي از وعده هاي مالي داده شده به رهبران آمريكاي لاتين تجديد نظر كند اما به نظر مي رسد ديپلماسي "پرداخت چك" ايران به اين كشورها با اندك تغييراتي ادامه يابد."

واشنگتن تايمز در ادامه اهداف و نيات ايران از نزديكي به كشورهاي آمريكاي لاتين به ويژه ونزوئلا را پيچيده مي داند و مي نويسد: ايران با نزديكي به كشوري چون ونزوئلا مي تواند در كاهش فشارهاي بين المللي بر سر برنامه هاي هسته اي اش راه تنفسي داشته باشد، به كمك ونزوئلا تحريم هاي سازمان ملل را دور بزند، به كمك سيستم بانكي اين كشور بخشي از فعاليت هاي بانكي و مالي خود را كه مشمول تحريم است با واسطه و از طريق بانك هاي ونزوئلايي به انجام برساند و بالاخره كالاهايي را كه مشمول تحريم است را از طريق ونزوئلا خريداري كند".

واشنگتن تايمز در ادامه به نگراني مقامات واشنگتن در اين باره اشاره مي كند و مي نويسد: "استفاده ايران از سيستم مالي و بانكي ونزوئلا براي دور زدن تحريم هاي بانكي باعث شد تا واشنگتن ماه گذشته يك بانك ايراني در ونزوئلا را به دليل آنچه كه ارايه كمك مالي به برنامه هسته اي ايران خوانده است تحريم كند.

مدير عامل اين بانك كه "بانك بين المللي دسارولو"نام دارد و دفتر مركزي آن در طبقه هشتم يك برج در منطقه اي گران از شهر كاراكاس است پس از اين تحريم ها هيچ مصاحبه و يا اعتراضي نكرد و از درخواست خبرنگار آسوشيتدپرس براي انجام مصاحبه سرباز زد."

اين روزنامه آمريكايي در ادامه مي نويسد: "ونزوئلا همچنين تبديل به دروازه ورود ايران به آمريكاي لاتين شده است. يك خط پروازي مستقيم هر سه شنبه يك پرواز بين تهران و كاراكاس به انجام مي رساند. چاوز درباره ايجاد اين خط پروازي گفت كه خط هوايي دولتي كشورش يك جت مسافربري ويژه و جديد براي انجام پرواز در اين خط مسافربري خريداري كرده است و اين خط پروازي در دمشق سوريه نيز به زمين مي نشيند. بسياري از مهندسان و متخصصان ايراني كه در ونزوئلا مشغول كار هستند با اين خط پروازي بين تهران و كاراكاس جابه جا مي شوند. يك جامعه مهاجر عرب از كشورهاي سوريه و لبنان دهه هاست كه به ونزوئلا مهاجرت كرده و در اين كشور زندگي مي كنند و ايجاد اين خط پروازي بين كاراكاس و دمشق باعث شده است تا بسياري از سوري تبارها و لبناني هاي ساكن ونزوئلا با اين خط پروازي براي ديدار با اقوام و خانواده شان به دمشق و بيروت بروند."

واشنگتن تايمز در ادامه با اشاره به نگراني مقامات آمريكايي از روابط گرم ايران با ونزوئلا و نيز ايجاد اين خط پروازي مشتقيم بين تهران و كاراكاس مي نويسد: "مقامات واشنگتن نگرانند كه در پوشش اين خط پروازي برخي از تروريست ها (!) و نيز عناصر اطلاعاتي ايران وارد ونزوئلا شوند. وزارت امور خارجه ايالات متحده در گزارشي كه در آوريل سال جاري (ارديبهشت) انتشار داد با ابراز نگراني از اين امر افزود كه برخي مسافران اين خط پروازي از تشريفات و مقررات معمول و مرسوم در همه فرودگاه ها و پايانه هاي ورودي و خروجي كشورها مستثني بوده و بازرسي و گمرك بر آنها يا وسايل همراهشان اعمال نمي شود".

اين روزنامه محافظه كار امريكايي در ادامه اظهارات "توماس شانون" معاون آمريكاي لاتين وزارت امور خارجه آمريكا درباره نگراني واشنگتن از اقدامات و نيات ايران در كشورهاي آمريكاي لاتين را مورد توجه قرار مي دهد و مي نويسد: "اين ديپلمات بلندپايه آمريكايي مي گويد كه ايالات متحده به شدت از اقدامات ايران در اين منطقه از جهان و نيز واكنش احتمالي تهران در صورت يك برخورد احتمالي بين ايران وآمريكا، از منطقه آمريكاي لاتين عليه واشنگتن نگران است".

اين روزنامه امريكايي در ادامه به موضوع حمايت ايران از گروه هاي مسلح نظامي شيعي-اسلامي در جهان از جمله حزب الله اشاره مي كند و مي نويسد كه وزارت خزانه داري آمريكا در گزارشي كه ژوئن سال جاري انتشار داد اعلام كرده است كه قاضي نصرالدين يكي از ديپلمات هاي ونزوئلايي عرب تبار در دمشق و نيز يك تاجر ونزوئلايي لبناني الاصل با حزب الله ارتباط داشته و كمك هايي به اين گروه ارايه مي دهند" و اين امر نشان مي دهد كه اهداف منطقه اي ايران از ايجاد رابطه و حضور در آمريكاي لاتين براي آمريكا بسيار پيچيده و خطرناك است.
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن