واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: جشنواره تئاتر فجر(9) مسعود موسوي : تئاتر ايران نيازمند ساختار تازه است
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: مسعود موسوي كارگردان تئاتر گفت: تئاتر ايران نيازمند ساختار نو و تازه اي است .
نمايش «اگه يه روز صبح» به كارگرداني موسوي
مسعود موسوي در گفت و گو با خبرنگار تئاتر گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، درخصوص مقايسه جشنواره تئاتر فجر با ديگر جشنواره هاي داخلي با اشاره به صحبت مسافر آستانه گفت: اين جشنواره بايد پيشينه تئاتر ايران و نشانگر عملكرد ساليانه تئاتر درايران باشد. اما آنچه در عمل اتفاق مي افتد خلاف اين است و اتفاقي كه در بخش هاي چشم انداز و ديگر بخش ها مي افتد لزوما نشان دهنده بر آورد تئاتر كشور نيست.
وي درخصوص مقايسه جشنواره تئاتر فجر با ديگر جشنواره هاي بين المللي گفت: اگر بخواهيم آيينه تمام نماي تئاتر ايران باشيم بايد ساختاري نو توسط كارشناسان تدوين شود. از 365 روز سال فقط 10 روز جشنواره تئاتر فجر را داريم، يعني ما 355 روز هيچ گونه ارتباطي نداريم.نمايش هايي كه به روي صحنه مي روند بيشتر مبتني بر ديالوگ و ضعيف هستند كه هيچ گونه ارتباطي با مخاطب برقرار نمي كند.
كارگردان تئاتر«اگه يه روز صبح» درخصوص همكاري گروه هاي ايراني با گروهاي خارجي خاطرنشان كرد: اين گونه كارهاي مشترك كه من اسم آن را بازار مشترك گذاشته ام نتيجه خاصي نمي دهد. به عنوان مثال كارگردان فرانسوي مي آيد و چند بازيگر ايراني در اختيار او قرار مي گيرد ،هيچ اتفاق خاصي نمي افتد بايد در رابطه با اين مساله آسيب شناسي صددرصد صورت بگيرد.
وي در ارتباط با خانه تئاتر گفت: تمام صنوف هنرمندان خانه تئاتر كه به عنوان اركان اصلي تئاتر هستند هيچ گونه نقشي ، در برگزاري تئاتر فجر ندارند. بايد از نظرات اين كارشناسان استفاده درستي بشود.
موسوي حضور گروه هاي خارجي را كمرنگ دانست و گفت: حضور گروه هاي خارجي بسيار كمرنگ و غير تعيين كننده است. من معتقد هستم تئاتر ايران با ديگر تئاترهاي روز دنيا بسيار فاصله دارد و ثانيه به ثانيه اين فاصله بيشتر مي شود. زيرا كشورهايي كه صاحب تئاتر هستند با شتاب به جلو حركت مي كنند و منتظر ما نمي شوند و در اين خصوص در كشور ما هيچگونه اتفاق مثبتي نمي افتد.
وي درخصوص انتخاب گروه هاي خارجي تصريح كرد: من اصلا چنين فرضيه اي را قبول ندارم كه مي گويند بازخوان ها مي آيند و متون را مي خوانند بدون اينكه به اسم كارگردان يا نويسنده توجه داشته باشند و در نهايت متن را پذيرفته و گروه به شروع به تمرين كنند. بر فرض مثال كارگرداني كه شناخته شده نيست متن آقاي بيضايي را بفرستد و چون اين متن متعلق به ايشان است بايد قبول شود يا اينكه كارگردان مطرحي يك متن درجه دو بفرستد و بر حسب اينكه كارگردان شناخته شده اي است ملزم به قبول متن باشند، من هر دو شكل اين گونه انتخاب ها را قبول ندارم.
وي در مورد داوري در جشنواره تئاتر فجر گفت: داوري در جشنواره فجر لزومي ندارد. زيرا كه من نمايش خود را در كارگاه نمايش با 10 پرژكتور ارايه مي دهم. در حاليكه رقيب من در تالار وحدت با 100 پرژكتور در كف صحنه متحرك يا در سالن اصلي با امكانات بي شمار صوتي و نوري نمايش خود ارايه مي دهد. اصلا مقايسه كارگردانان كه در شرايط مساوي به فاينال نمي رسند درست نيست .
موسوي در پايان در پاسخ به اين سوال كه جشنواره فجر چه تاثيري بر توليد ساليانه تئاتر كشور دارد اظهار داشت: اگر صرفا از بعد كمي اشاره كنيم به تعداد نمايش هاي به اجرا رسيده افزوده مي شود ولي هر چه كميت در تئاتر بالا برود كيفيت را از دست خواهيم داد./120
اخبار مرتبط
• رضا گوران: تئاتر با پذيرفته شدن يا نشدن نمايش متوقف نمي شود
• حميد ابراهيمي :نيمي از داوري ها در ايران سليقه اي است
• بنفشه رحماني :حضور گروه هاي خارجي فرصتي مناسب براي رقابت ميان هنرمندان است
• مهدي مكاري : نمايش گروه هاي خارجي بايد با فرهنگ كشور ما همخواني داشته باشد
• احمد سليماني : بزرگترين داور آثار در جشنواره ها مخاطبين هستند
• حسن زينالي :حضور گروه هاي خارجي در افزايش سطح كيفي جشنواره موثر است
• سعيد آلبو عبادي: جشنواره تئاتر فجر رويداد فرهنگي بسيار مهمي براي كشور است/ديدن يك تئاتر خوب تاثيرگذار تر از كلاس هاي آموزشي است
• رسول نقوي: سليقه بر تكنيك در داوري هاي جشنواره تئاتر فجر غالب شده است
پنجشنبه 7 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]