تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815417510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار در مورد استفاده‌ بي‌رويه از منابع زيرزميني آب در خوزستان‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: هشدار در مورد استفاده‌ بي‌رويه از منابع زيرزميني آب در خوزستان‌
سرويس شهرستانها: دبير انجمن صنفي مهندسان صنعت آب خوزستان در مورد برداشت بي‌رويه از منابع زيرزميني آب در اين استان، هشدار داد.‌

حميدرضا بخشي، در گفتگو با ايسنا، گفت: براساس برآوردهاي انجام شده در شرايط عادي منابع آب زيرزميني قابل استحصال در آبرفت خوزستان حدود هزار و 100 ميليون مترمكعب است.

وي با اشاره به اينكه تا پيش از امسال حدود سه هزار و 434 حلقه چاه آب با ميزان برداشت حدود هزار و 8 ميليون متر مكعب در استان به بهره‌برداري رسيد، افزود: امسال نيز باتوجه به خشكسالي، مجوز برداشت آب از 2 هزار و 183 حلقه چاه جديد با تخمين برداشت حدود 150 ميليون متر مكعب صادر شد كه هزار و 800 حلقه چاه از اين تعداد حفاري شد و ميزان برداشت از اين تعداد چاه آب، حدود 123 ميليون متر مكعب گزارش شد.

خدابخشي گفت: برداشت اين حجم از آب‌هاي زيرزميني، ممكن است چالشي جدي در وضع سفره‌هاي آب زيرزميني استان ايجاد كند.

تحقيقات نشان مي‌دهد در صورت وقوع پديده خشكسالي، برداشت آب بايد متناسب با كاهش ارتفاع سطح آب زيرزميني يا درصد خشكسالي، كاهش يابد.

وي ادامه داد: متاسفانه در استان خوزستان با وجود وقوع پديده خشكسالي شاهد افزايش قابل توجه برداشت از منابع آب زيرزميني هستيم.

دبير انجمن صنفي مهندسان صنعت آب خوزستان با تاكيد برلزوم كارشناسي بودن تصميم‌ها، عنوان كرد: ارائه راهكارهاي غيركارشناسي براي غلبه بر بحران خشكسالي مي‌تواند مشكلات جدي‌تري را به وجود آورد.

استان خوزستان، سال پيش تصميم‌گيري فوري و بدون درنظر گرفتن شرايط در رابطه با رهاكردن آب ذخيره شده در پشت سدها به منظور تأمين برق زمستاني را تجربه كرد كه بي‌شك بخش بزرگي از مشكلات كنوني در بخش تامين آب استان در نتيجه همان تصميم‌گيري است.

خدابخشي خاطرنشان كرد: در حال حاضر برداشت آب از سفره‌هاي زيرزميني استان، بيشتر از ظرفيت اين سفره‌ها است. اين موضوع سبب وارد شدن صدمه به ساختار زمين و موجب نشست زمين و از بين رفتن امكان ذخيره آب در اين سفره‌هاي زيرزميني خواهد شد.

خدابخشي برلزوم انجام مطالعات در زمينه امكان برداشت از منابع آب زيرزميني سازنده‌هاي آهكي تاكيد و تصريح كرد: برداشت از سازنده‌هاي آهكي خوزستان نياز به مطالعه كمي و كيفي دارد و هم اينك امكان استحصال آب از اين منابع وجود ندارد.

براساس تحقيق‌هاي انجام شده، اين مطالعات حداقل 10 سال طول مي‌كشد، ولي به دليل اختصاص نيافتن اعتبارات براي اين امر، متاسفانه تاكنون مطالعات در اين بخش آغاز نشده است.

وي گفت: متاسفانه هم‌اكنون در برخي مناطق استان دستور برداشت آب از منابع زيرزميني سازندهاي آهكي با منابع آب نامشخص، حتي براي كشاورزي صادر شده است.

دبير انجمن صنفي مهندسان صنعت آب خوزستان يادآور شد: ممكن است در سالهاي آينده امكان برداشت آب از چنين منابعي وجود نداشته باشد. همچنين باتوجه به كيفيت بسيار مناسب و محدوديت منابع آب زيرزميني سازندهاي آهكي، بايد از اين منابع فقط براي تامين آب آشاميدني استفاده شود و اختصاص اين منابع براي تامين آب كشاورزي كاري نادرست و غيراقتصادي است.

وي توصيه كرد، برداشت از منابع سازندهاي آهكي استان، براي جلوگيري از مشكلات احتمالي آينده متوقف شود.




 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن