تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815630184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/زندگي عشايري؛ جاذبه گردشگري كه مورد بي توجهي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/زندگي عشايري؛ جاذبه گردشگري كه مورد بي توجهي است
ايلام - خبرگزاري مهر: استان ايلام با داشتن بيش از 11 هزار خانواده عشاير يكي از استانهايي است كه از ديرباز تاكنون جايگاه عشاير بسيار زيادي بوده است اما زندگي اين جامعه پرتلاش به عنوان جاذبه گردشگري استان مورد كم توجهي قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر در ايلام، تماشاي شيوه زندگي عشاير كوچ نشين همواره يكي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري اجتماعي استان ايلام به شمار مي رود زيرا عشاير اين استان داراي مسكن خاص، لباس خاص، آداب و رسوم خاص هستند اما شايد بسياري از مسافران فراموش كنند كه اين نوع زندگي هم جاذبه هاي فراواني براي ديدن دارد.

استان ايلام به سبب شرايط آب و هوايي، كوهستاني بودن، محل مناسبي براي ييلاق و قشلاق عشاير استانهاي ديگر و عشاير خود استان است.

قسمتهاي شمالي و مركزي استان ايلام در حوالي كبيركوه محل كوچ عشايري است كه در فصل گرما به ييلاق مي روند و نواحي جنوبي استان ايلام از جمله شهرستانهاي مهران و دهلران جايگاه عشايري است كه در فصل سرما به قشلاق مي روند.

مساكن عشاير استان ايلام از مصالح طبيعي همان ناحيه تهيه مي شود كه از مهمترين نوع مسكنهاي عشاير اين استان مي توان به "سياه چاد"، "كولا"، "كپر"،"زمگه" اشاره كرد.

"كولا" مسكن روستايي در استان ايلام است كه مخصوص زندگي عشاير در فصل تابستان است و از برگ و شاخ درختان براي درست مي شود و هواي داخل مسكن را خنك نگه مي دارد.

"كپر" مخصوص دامهاي عشاير است و "زمگه" مخصوص زندگي عشاير در فصل زمستان است.

مهمترين ايلهاي عشاير استان ايلام

ايل اركوازي، ايل ايوان، ايل كلهر، ايل ملكشاهي، ايل خزل، ايل شوهان، ايل كرد، ايل ميشخاص، ايل علي شروان، ايل دوستان، ايل هندميني، ايل هليلان و ايل زرلان و عشاير عرب است كه در مجموع اين استان داري 14 ايل عشاير است.

ايل اركوازي يكي از بزرگترين ايلهاي عشاير در استان ايلام است كه در بخش چوار اين استان زندگي مي كنند و اين ايل خود شامل 10 طايفه است كه از مهمترين طايفه هاي اين ايل مي توان مير و مومه اشاره كرد.

يكي از مهمترين ايلهاي عشاير در استان ايلام است كه شغل اصلي آنان كشاورزي و دامداري است و زبان اين ايل كردي بوده و شامل دو طايفه است.

ايل ملكشاهي نيز در شهرستان مرزي مهران ساكن هستند.

به طور كلي حدود 11 هزار خانوار عشاير در قالب 14 ايل و 30 طايفه مستقل در استان ايلام زندگي مي كنند.

جامعه عشايري استان ايلام داراي سه هزار و 500 خانوار كوچرو و هر ساله ميزبان 800 خانوار از عشاير استانهاي كرمانشاه، لرستان، همدان و خوزستان است.

جمعيت دامي عشاير استان ايلان با در اختيار داشتن 673 هزار و 53 هكتار از مراتع استان معادل 120 هزار راس بوده است.

آنچه كه نقش عشاير استان ايلام را بيش از پيش مهم كرده است توليدات دامي عشاير است كه امروزه علاوه بر تامين نياز استان ايلام از محصولات دامي مانند گوشت، شير، پشم، كشك، روغن حيواني به ديگر نقاط كشور نيز صادر مي شود.

توليد سالانه پنج هزار و 103 تن گوشت قرمز، 860 تن پشم، 550 تن كشك و روغن محلي و 25 ميليون ليتر شير توسط عشاير استان ايلام نقش بسزايي در توليد استان ايلام دارا است.

مديركل امور عشايري استان ايلام در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: امسال ميزان اعتبارات اختصاص يافته به عشاير استان ايلام 20 درصد افزايش پيدا كرده است.

يارمحمد كريمي بيان داشت: از مهمترين برنامه امور عشايري استان ايلام در سال جاري كمك به عشاير در بخش خشكسالي بوده است كه در اين زمينه خدمان مطلوبي به عشاير استان ارائه شده است.

وي تامين علوفه دامي براي دامهاي عشاير، خريد دام مازاد عشاير، آبرساني و ..را از مهمترين برنامه هاي امور عشايري براي مشكل عشاير در زمينه خشكسالي عنوان كرد.

كريمي با اشاره به اينكه 160 ميليارد ريال اعتبار براي زيرساختهاي عشاير استان ايلام نياز است، خاطرنشان كرد: با اين ميزان اعتبار مي توان مشكلات عشاير در زمينه راه و آب را حل كرد.

اين مسئول درباره ميزان تولدات دامي عشاير در سال جاري نيز گفت: امسال به دليل خشكسالي 25 هزار تن گوشت قرمز در استان ايلام توسط عشاير توليد مي شود.

وي اظهار داشت: اين ميزان گوشت توليد شده در مقايسه با سالهاي قبل 50 درصد كاهش يافته است كه دليل اصلي آن خشكسالي بوده است.

كريمي يكي از ديگر بخشهاي مهم عشاير استان ايلام را بخش اسكان عشاير استان ايلام ذكر كرد و گفت: امسال نيز اعتبارت بسيار خوبي براي اسكان عشاير استان اختصاص يافته است.

اين مسئول در پايان به كوچ پاييزه عشاير استان ايلام اشاره كرد و يادآور شد: هم اكنون كوچ پاييزه عشاير استان ايلام آغاز شده است و سه هزار و 500 خانوار عشاير به مناطق قشلاقي استان كوچ خود را آغاز كرده اند.
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن