تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816164746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحركات گسترده سفارت آمريكا در عراق براي اعمال فشار بر مخالفان توافقنامه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحركات گسترده سفارت آمريكا در عراق براي اعمال فشار بر مخالفان توافقنامه
مقامات آمريكايي مستقر در عراق به شدت در تقلاي متقاعد كردن نيروهاي سياسي مخالف توافقنامه امنيتي و اعمال فشار بر آنها براي تصويب توافقنامه در پارلمان عراق هستند.
به گزارش « فارس » يك منبع در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه اي « الحيات » اظهار داشت : سفارت آمريكا در بغداد در اين روزها شديدا در تلاش براي اخذ موافقت نمايندگان پارلمان عراق با پيش نويس توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن است .
وي افزود : مقامات آمريكايي با مسئولين جبهه التوافق (با 44 كرسي در پارلمان ) و فهرست العراقيه (23 كرسي در پارلمان ) ديدار كرده و دليل مخالفت يا داشتن ملاحظات در قبال توافقنامه جويا شده است .
يك مقام سفارت آمريكا نيز به الحيات گفت : سفارت آمريكا با برخي فراكسيون هاي پارلمان عراق در ارتباط بوده تا دليل احتياط آنها نسبت به بندهاي توافقنامه را جويا شود به ويژه كه اين طرف ها از فضاي مذاكرات دور بوده اند تا آنها به پذيرش توافقنامه ترغيب شوند.
اين منبع ادعا كرد : به مخالفان توافقنامه در برخي مسائل ضمانت هايي داده شده و به گونه اي آنها را مطمئن كرده ايم اما برخي از بندها حساس است و برخي طرف ها درباره آينده عراق در اشتباهند.
منابع سياسي در گفت وگو با الحيات اظهار داشتند : جبهه التوافق شرط قبول توافقنامه را آزادي بازداشتي هاي عراقي در زندان ها و عدم تحويل آنها به مقامات عراقي اعلام كرده اند.
از سوي ديگر حزب اسلامي با رد اتهاماتي كه از سوي برخي نزديكان دولت به آن وارد شده مبني بر اينكه حزب اسلامي به بهانه هاي واهي با توافقنامه مخالف است تاكيد كرد : دليل اينكه براي امضاي توافقنامه جنبه احتياط پيشه مي كنيم اين است كه بندهايي از توافقنامه آينده عراق را با خطر مواجه مي كند كه مربوط به وضعيت نيروهاي آمريكايي و اوضاع داخلي عراق است .
از سوي ديگر « نصار الربيعي » يك رهبر جريان صدر در گفت وگو با الحيات تاكيد كرد : ما مطمئن هستيم كه توافقي براي تصويب توافقنامه در پارلمان ايجاد نمي شود.
وي افزود : مساله راي گيري درباره توافقنامه در پارلمان با ديگر موضوعات متفاوت است و بسياري از نمايندگان اين بار به نظر رهبران فراكسيون هاي خود درباره توافقنامه گوش نمي دهند و اين قضيه را خطير و سرنوشت ساز در مساله حاكميت عراق مي دانند.
از سوي ديگر نيروهاي نظامي آمريكا براي فشار بر مجلس عراق جهت پذيرش معاهده امنيتي در تدارك فضاي ناامني از طريق انفجارهاي گسترده در بخش هاي مختلف عراق هستند.
برخي ناظران سياسي عنوان مي كنند بدنبال بالا گرفتن موج مخالفت هاي مردمي در عراق در برابر پذيرش معاهده امنيتي با آمريكا و احتمال عدم پذيرش اين معاهده از سوي مجلس عراق نيروهاي نظامي آمريكا جهت ناامن كردن فضا و فشار بر مجلس و دولت عراق در حال تدارك انفجارات متعدد در نقاط مختلف عراق خصوصا شهر بغداد هستند.
به گفته اين ناظران آمريكائي ها قصد دارند دامنه اين انفجارات را به منطقه الخضرا نيز بكشانند.
آمريكائي ها قبل از امضاي معاهده امنيتي توسط دولت عراق صراحتا به دولتمردان عراق هشدار داده بودند كه در صورت عدم امضاي معاهده اموال عراق را بلوكه خواهند كرد. همچنين شايعه احتمال كودتا از جمله ابزارهاي فشار دولتمردان عراق از سوي آمريكائي ها براي امضاي معاهده امنيتي بود.
افشاي موارد محرمانه جديدي از توافقنامه بغداد ـ واشنگتن
درست در حالي كه پارلمان عراق خود را براي راي دادن به توافقنامه بغداد و واشنگتن آماده مي كند و به رغم تاكيد نوري مالكي بر نبود بندهاي محرمانه در توافقنامه برخي منابع بندهاي محرمانه اين توافقنامه را منتشر كردند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي « المحيط » منابع آگاه از بندهاي محرمانه اين توافقنامه پرده برداشتند و افزودند : بر پايه اين توافقنامه :
1 ـ نيروهاي آمريكايي حق راه اندازي پايگاه ها و مقرهاي نظامي به بهانه پشتيباني از ارتش عراق را دارند . تعداد اين پايگاه ها بستگي به شرايط امنيتي دارد و دولت عراق با مشورت سفارت آمريكا در بغداد فرماندهان ميداني آمريكا و رايزني با وزارت دفاع عراق اين شرايط را براي احداث پايگاه ها ارزيابي خواهد كرد.
2 ـ تاكيد بر اين كه اين سند توافقنامه است و نه معاهده .
3 ـ دولت عراق و دستگاه هاي قضايي اين كشور حق بازخواست نيروهاي آمريكايي را ندارند و شركت هاي امنيتي مدني نظامي و پشتيباني كه با نيروهاي ارتش آمريكا همكاري مي كنند از مصونيت قضايي برخوردار خواهند بود.
4 ـ اختيارات نيروهاي آمريكايي از سوي دولت عراق تعيين نمي شود و دولت عراق حق دخالت در رفت و آمد اين نيروها و عملكردشان در پايگاه ها و راه هاي مورد استفاده شان را ندارد.
5 ـ نيروهاي آمريكايي حق راه اندازي مراكز امنيتي از جمله احداث زندان هاي ويژه وابسته به نيروهاي آمريكايي را دارند .
6 ـ نيروهاي آمريكايي حق دستگيري كساني كه امنيت و ثبات را تهديد مي كنند بدون مجوز دولت عراق دارند .
7 ـ نيروهاي آمريكايي در حمله به هر كشوري كه امنيت صلح منطقه و جهان را تهديد مي كند آزادند و مانعي در استفاده از خاك آب و حريم هوايي عراق براي انجام اين حملات نيست .
8 ـ روابط بين المللي منطقه اي عراق و انعقاد معاهده هايش با ديگر كشورها بايد با آگاهي آمريكا و مشورت با اين كشور باشد .
9 ـ نيروهاي آمريكايي بر وزارت دفاع كشور اطلاعات عراق به مدت ده سال نظارت خواهند داشت تا در اين مدت نيروهاي وزارت دفاع كشور و اطلاعات آماده شوند و حتي استفاده از سلاح و نوع آن بايد با موافقت و مشورت دولت آمريكا باشد.
10 ـ چهارچوب زماني براي بقاي نيروهاي آمريكايي طولاني مدت و غير معين است و تصميم گيري در اين زمينه به اوضاع عراق بستگي دارد و بايد دولت عراق و آمريكا در اين مساله بازنگري كنند. اين امر به بهبود عملكرد سازمان هاي امنيتي و نظامي عراق و بهبود اوضاع امنيتي تحقق آشتي ملي نابودي تروريسم و كاهش خطرات كشورهاي همجوار نظارت دولت پايان دادن به آزادي و عملكرد شبه نظاميان و وجود اجماع سياسي بر خروج نيروهاي آمريكايي بستگي دارد.
مجلس اعلاي اسلامي عراق :
اجماع تمام احزاب سياسي روي توافقنامه عراق و آمريكا ضروري است
رييس دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت كه يكي از شروط مرجعيت براي تصويب توافقنامه عراق و آمريكا اين بوده است كه تمام احزاب سياسي بر روي آن و متن نهايي اجماع كنند.
ماجد غماص رييس دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق در گفت وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص تامل پارلمان عراق در به راي گذاشتن توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن گفت : اين تامل براي آن است كه بايد بر سر اين موضوع به اجماع نظر ميان گروه هاي سياسي پارلمان و دولت عراق برسيم .
وي با بيان اينكه اجماع در حال حاضر مساله اساسي و مهم است گفت : يكي از شروط مرجعيت براي تصويب اين توافقنامه اين بوده است كه تمام احزاب سياسي بر روي اين توافقنامه و متن نهايي اجماع كنند. وي ادامه داد : در حال حاضر توافق نسبي حاصل شده است اما همچنان گفت وگوهايي بر سر حاكميت و استقلال عراق و عدم خدشه دار شدن آنها ادامه دارد.
غماص با بيان اينكه تصميم گيري در اين خصوص توسط دولت عراق گروه هاي سياسي و پارلمان صورت مي گيرد گفت : در حال حاضر محور گفت وگوها پارلمان عراق است و ساير گروه ها و احزاب نمايندگانشان در پارلمان نقطه نظرتشان را مطرح مي كنند; از اين رو وارد مباحث جزئي نخواهيم شد. رييس دفتر مجلس اعلاي عراق در خصوص تضمين خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و نيز ولايت قضايي تصريح كرد : آنچه در متن فعلي يك توافقنامه قرار گرفته است چنانچه مورد تصويب پارلمان قرار گيرد قابل توجه است .
وي درباره برخي اظهارات فرماندهان آمريكايي در عراق مبني بر اينكه براي خروج از عراق توافقنامه امنيتي مد نظرشان نيست گفت : ما به آنچه در توافق آمده توجه داريم نه حرفهايي كه اين سو و آن سو زده مي شود.
هلاكت يك سرباز آمريكايي
ارتش آمريكا در عراق روز گذشته اعلام كرد يك سرباز آمريكايي در استان دياله كشته شد.
ارتش آمريكا در عراق با انتشار بيانيه اي تاكيد كرد اين سرباز آمريكايي در عمليات رزمي جان خود را از دست نداده است .
آسوشيتدپرس گزارش داد دست كم چهار هزار و دويست و چهار نظامي آمريكايي از آغاز جنگ در عراق كشته شده اند.
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن