تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820944897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آبشار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

هر چند که اطلاع دقيقى از تعداد آبشارهاى کشورى وجود ندارد؛ اما با توجه به کوهستانى بودن بخش عمده.اى از ايران، آبشار.ها در بخش.هاى زيادى از کشورمان مشاهده مى.شوند. آبشارها يکى از جلوه.هاى خاص عظمت الهى هستند که ناخود آگاه هر بيننده را به تحسين خالق متعال وادار مى.کنند
علاقه به آب از ديرباز در ذات هر ايرانى موج مى.زند و هر کجا که آب و آبشارى باشد ميعادگاه عاشقان طبيعت خواهد شد.


آبشارهاى بسيارى در ايران وجود دارند که نامشان با تاريخ ايران در هم آميخته است. آبشارهايى چون اخلمد، افرينه، گنجنامه، نياسر، شوشتر، بيشه، قره سو، سميرم و تنگه.واشى نمونه.هايى هستند که از جنبه.هاى سياحتى و اقتصادى مورد توجه حاکمان وقت بوده.اند و از بسيارى از آن.ها براى ساخت آسياب.هاى آبى کمک گرفته شده است. همچنين آبشارهاى شوشتر به عنوان اولين تاسيسات صنعت آب و صنايع جانبى جهان در زمان ساسانيان، در فهرست آثار جهانى به ثبت رسيده است و آبشار گنجنامه همدان در کنار کتيبه.هاى تاريخى کوروش، نشانگر اوج شکوه و عظمت ايران باستان مى.باشد.





آبشار آسياب خرابه واقع در جلفا
اين. آبشار يکى. از زيباترين. نقاط ديار. آذربايجان پيرامون. شهر جلفا است. که. به.علت. بقاياى. ويرانه.هاى. يک. آسياب. آبى.، به. اين. نام. مشهور شده. است.. در اين. منطقه. چشمه.اى. وجود دارد که. آب.آن. از کوه. کيامکى. تامين. مى.شود. در کناراين. چشمه. درختان. زيادى از جمله انجير روييده.اند. آب. پس. از تبديل. به. آبشارى. بسيارزيبا به. ارتفاع. حدود 10 متر به. يک. جويبار در ته. دره. مى.پيوندد. در سمت. راست. ته. دره. آبشارهاى. فراوانى. بوجودآمده. و تمام. سطح. ديواره.ها از خزه. و گياهان. آبزى. پوشيده. شده. است.. صدها آبشار کوچک. و بزرگ. و صداى.يکنواخت. ريزش. آب.، چشم.انداز بديع. و هواى. خنک. از عناصر جذاب. و دلپذير اين. آبشار است..
استان. مازندران. به. دليل. شيب. تند سلسله. جبال. البرز که. سرچشمه. رودهاى. فراوانى. است.، آبشارهاى. کوچک. و بزرگ. متعددى. را در خود جا داده است. از آن.جايى. که. اکثر اين. آبشارها در ارتفاعات. و دامنه.هاى. بلند البرز قرار گرفته.اند، اقليمى. مساعد و هوايى.دلپذير به. ويژه. در فصول. بهار و تابستان. دارند هستند. اهم. اين. آبشارها عبارتند از: آبشار آمل، آبشار ايج. يا ده.قلو و آبشار هريجان.
استان. کهگيلويه. و بويراحمد نيز بايد به عنوان شهر آبشارها نام برد. اين استان زيباى کشورمان آبشا.هاى. فراوان. و بسيار زيبايى. دارد که. همواره. از عوامل. مهم. توسعه اکوتوريسم. اين استان محسوب. مى.شوند
معروفترين آبشا.رهاى اين استان عبارتند از:
آبشار بهرام. بيگى. بويراحمد
آبشار بهرام. بيگى. با ارتفاع. تقريبى. 30 متر در حد فاصل. پاتاوه. و لوداب. بهرام. بيگى.در ناحيه. جنوبى. رشته. کوه. دنا، جلوه.اى. از طراوت. و شادابى. و زيبايى. را به. نمايش. مى.گذارد. اين. آبشار در دل.دشت.هاى. سرسبز و جنگل. بلوط. ناحيه. لوداب. بويراحمد قرار دارد و تفرجگاهى. مهم. به. شمار مى.رود.
آبشار کُنج. بنار گچساران
اين. آبشار در 7 کيلومترى. شمال. گچساران. و در دامنه. کوه. خالييز واقع. شده. است.، اين.آبشار 30 متر ارتفاع. دارد و آب. آن. از چندين. چشمه. تأمين. مى.شود. با وجود هواى. بسيار گرم. شهرستان. گچساران.،هواى. اين. ناحيه. بسيار خنک. و مطبوع. است.. در روستاى. بنار، در نزديک. اين. آبشار، آرامگاه. امام.زاده.اى. نيز وجوددارد که. مورد رجوع. مردم. بومى. است..
آبشار مارگون. ياسوج
آبشار بزرگ. و معروف. مارگون. در مرز دو استان. کهگيلويه. و بويراحمد و فارس. قرار دارد.اين. آبشار در شرق. ياسوج. و در کنار روستاى. مارگون. واقع. شده. است.. اين. آبشار بسيار بلند و به. دليل. قرار گرفتن. درداخل. تنگه. زيباى. مارگون. و تعدد رگه.هاى. آبشارى. که. به. درون. دره. و مسير رودخانه. مى.ريزند و همچنين. به. دليل.پوشش. جنگلى. و درختانى. که. در اطراف. آبشار وجود دارد، از ديگر آبشارهاى. اين. استان. معروف.تر است.. درپيرامون. اين. آبشار علاوه. بر جريان. رودخانه.ها و چشمه.ها، زيبايى.هاى. طبيعى. دشت.هاى. مملو از لاله. واژگون. وگل.هاى. رنگارنگ. ختمى. و ديگر گل.هاى. وحشى.، منظره.اى. بديع. پديد مى.آورند که. ديدار از آن. را به. خاطره.اى.فراموش. نشدنى. تبديل. مى.کنند.





آبشار ياسوج.
در چند کيلومترى. شهر ياسوج. در سمت. راست. جاده.اى. که. از اين. شهر به. سى.سخت.منتهى. مى.شود، نزديکترين. آبشار به. مرکز استان. با نام. آبشار ياسوج. در تنگه.اى. به. همين. نام. قرار گرفته. است. که. ازجمله. جاذبه.هاى. توريستى. استان. در فصل. بهار و تابستان. محسوب. مى.شود. باغ.هاى. سرسبز اطراف. آبشار و آب.و هواى. مساعد آن.، زيبايى. و جذابيت. ويژه.اى. را به. اين. آبشار بخشيده. است.. زيبايى. اين. منطقه. در بهار و تابستان.وصف.ناپذير است.. وجود گونه.هاى. مختلف. پرندگان. و انواع. گل.هاى. زيبا، پيرامون. آن. را به. يکى. از جاذبه.هاى.توريستى. مهّم. استان. و ايران. تبديل. کرده. است..
استان تاريخى لرستان نيز آبشارهاى زيادى را در خود جا داده است. از جمله اين تفرجگاه ها مى توان موارد زير را نام برد.
آبشار چکان.
آبشار چکان. در دامنه. ارتفاعات. مشرف. بر دره. چکان. در جنوب. شهرستان. دورود واقع. شده.است.. اين. آبشار زيبا از درون. غارى. مشرف. بر زمين.هاى. زراعى. چکان. بيرون. مى.جهد و طول. فوران. آن. به. دهها مترمى.رسد. اطراف. آبشار منطقه.اى. وسيع. با فضايى. مطلوب. و دل.انگيز است. که. در سه. کيلومترى. آن. امام.زاده.اى. به.نام. «ابوعلى. (ع.)» واقع. شده. است.. آب. اين. آبشار در اواخر پاييز به. مرور خشک. مى.شود و در روزهاى. اوليه. شروع.فصل. بهار مجدداً با همان. فوران. به. بيرون. مى.جهد. اين. آبشار يکى. از عجايب. و زيبائى.هاى. طبيعت. لرستان.محسوب. مى.شود.
آبشار شوىبزرگترین آبشار ایران
اين. آبشار زيبا در حوالى. روستاى. شوى. از توابع. شهرستان. دورود واقع. شده. است.. اين. آبشارزيبا و دلنشين. از غارى. بيرون. مى.جهد و از گردنه.اى. بلند به. پايين. دره. سرازير مى.شود. در فصل. بهار از سراسرکشور مردم. علاقمند براى. تفريح. به. سوى. اين. آبشار روى. مى.آورند. اين. آبشار در گويش. محلى. به. «طاف. شوى.»معروف. است..





آبشار تاف.
آبشار نوژيان. در 30 کيلومترى. جنوب. شرقى. خرم.آباد و در ناحيه.اى. جنگلى. به.همين. نام. واقع. شده. است.. اين. آبشار يکى. از زيبايى.هاى. طبيعت. لرستان. است. که. هر ساله.، بسيارى. از مردم. را به.سوى. خود جلب. مى.کند.

آبشار.هاى خضر، کردعلى، سميرم. و تخت. سليمان. نيز از جمله آبشارهاى اصفهان به شمار مى آيند که به ديار نصف جهان جلوه اى ديگر بخشيده.اند. به ويژه آبشار خضر که يکى. از آبشارهاى.بلند رشته. کوه. دنا بوده و. زيبايى. آن. همواره. مردم. و مسافران. را بسوى. خود جذب. مى.کنند. تخت سليمان نيز در جبهه. شمالى. رشته. کوه. دنا و در چند کيلومترى. روستاى. آب. ملخ.، آبشار تخت. سليمان.از فراز کوهستان. بر رودخانه. مارب. سرازير مى.شود. اين. آبشار با مناظر طبيعى. پيرامون. در هم. آميخته. و فضاى.زيبائى. پديد آورده. است
ايلام نيز دربرگيرنده آبشارهايى چون آبشار آب. تاف. واقع در دهلران. و آبشار چم.آو است.
آبشار آب. تاف. که. در مسير ميمه. به. پهله. زرين. آباد شهرستان. دهلران. واقع. شده. و در زمره.آبشارهاى. زيباى. استان. ايلام. مى.باشد.
آبشار سرطاف .ديگر آبشار ايلامى است. آبشار زيباى. سرطاف. در شهرستان .ايلام. واقع. شده. است. و يکى. از تفرجگاه.هاى. عمومى.مردم. ايلام. مى.باشد. پيرامون. اين. آبشار سرسبز و بسيار زيباست..
اما ديار عشاير و لاله.هاى واژگون که آن را امروزه چهارمحال و بختيارى مى.ناميم نيزبرخوردار از آبشا.هايى است که تماشاى آن.ها وجد خاصى را در گردشگران ايجاد مى کند. مشهورترين اين آبشارها عبارتند از:
آبشار آتشگاه.
اين. آبشار در فاصله. 40 کيلومترى. شهر لردگان.، در روستاى. آتشگاه. واقع. شده. است.. روستاى. آتشگاه. دره.اى. تنگ. و زيبا با خصوصيات. بکر و طبيعى. است.. در ميان. دره.، نهر خروشانى. جارى. است. وسنگ.هاى. آهکى. و گچى. و درختان. کهنسال. گردو، چنار، بلوط. و زبان. گنجشک. پيرامون. آنرا فراگرفته.اند و شيب.زياد و پستى. و بلندى.هاى. جابجاى. آن. آبشارهاى. کوچک. متعددى. را در طول. 3 کيلومتر ايجاد کرده. است.. با وجودهواى. معتدل. و متمايل. به. گرم. منطقه. در ميان. دره.، هوا به. شدت. خنک. و روح. افزا است.. در فاصله. 200 مترى. دره.دو آبشار نسبتاً بزرگ. در پيوند با عناصر زيباى. طبيعى. مانند دره.، سبزه.زار و اقليم. مناسب.، فضاى. بسيارفرحبخشى. را جهت. گذران. اوقات. فراغت. فراهم. آورده.اند.
آبشار دره.عشق.
اين. آبشار با بيش. از صد متر ارتفاع. از دل. کوه. با سرعت. زيادى. بيرون. مى.جهد و منظره.بديعى. را پديد مى.آورد. از ويژگى.هاى. اين. آبشار يکى. آنکه. نه. از قله. کوه. يا ميان. کوه.، بلکه. از دل. کوه. چون. چاهى.بيرون. مى.جهد، دوم. آنکه. ارتفاع. بسيار بلندى. دارد و در سرتاسر ايران. کم. نظير است.، سوم. آنکه. در زير آن. فضاى.هموار نسبتاً وسيعى. وجود دارد، چهارم. آنکه. در جنب. اين. فضا رودخانه. کارون. به. آرامى. جارى. است.، پنجم. آنکه.در روبروى. آبشار و در اين. سوى. کارون. فضاى. وسيع. و هموار ديگرى. وجود دارد که. درختان. بلوط. آنرا فراگرفته.اند، ششم. آنکه. در بين. دو روستاى. دره. عشق. و دورک. شاهپورى. قرار دارد که. هر دو انارستان.هاى. بزرگ. ومزارع. شاليزارى. جالب. توجهى. دارند.
گنج.نامه
گنج.نامه ديگر آبشار مشهور غرب کشور. هم در همدان دومين پايتخت تابستاى باستانى ايران واقع شده است. اين آبشارمهم.ترين. آبشاراستان. همدان. است. که. در نزديکى. شهر همدان. و در انتهاى .تفرجگاه. دره. عباس. آباد قرار دارد. آب. اين. آبشار از ارتفاعى. زيادى سرازير مى.شود وبه. نام. آب. عباس. آبادجريان. مى.يابد. اين. آبشار در کنار کتيبه.هاى. باستانى. گنج.نامه. و در مسير صعود به. ارتفاعات. کوه. الوند واقع. شده است. به همين دليل بيشتر کسانى که از گنج نامه بازديد مى.کنندٍ سرى هم به آبشار گنج.نامه مى.زنند.





آبشار گورگور
آبشار گورگور نيز در ديار شيخ صفى - اردبيل - واقع شده است . آبشار گورگور سبلان. در در دامنه. شمالى. کوه. سبلان. واقع. شده.است.. اين. آبشار در يکى. از زيباترين. نقاط. طبيعى. استان. يعنى. کوه. سبلان. قرار دارد و همراه. با ديگر عناصر زيبا وبديع. طبيعى. مانند يخچال.هاى. دائمى.، چشمه.هاى. آب. گرم. و آب.هاى. معدنى. متعدد هر ساله. هزاران. نفر ازکوهنوردان. و مشتاقان. طبيعت. سبلان. را به. سوى. خود جذب. مى.کند.
اما آبشارهاى گلستان را بايد به دو گروه کوهستانى. و جنگلى. تقسيم. کرد که. هر يک. چشم.اندازهاى. طبيعى.جذابى. دارند و بيشتر آن.ها محوطه.هايى. براى. اتراق. و چادر زدن. دارند. اهم. آبشارهاى. استان. عبارت است از:
آبشار مينودشت
اين. آبشار يکى. از زيباترين. آبشارهاى. ايران. است. که. در 20 کيلومترى. گاليکش. و در 5کيلومترى. جاده. اصلى. مشهد - گلستان. در کنار روستايى. به. همين. نام. واقع. شده. است.. همجوارى. اين. آبشار باپارک. جنگلى. گلستان. ارزش. توريستى. ويژه.اى. به. آن. بخشيده. است
آبشار شيرآباد
اين. آبشار در 7 کيلومترى. جنوب. شهر خان. ببين. و در دامنه. کوههاى. البرز وجنگل.هاى. پوشيده. از درختان. کهن. و سر به. فلک. کشيده. واقع. شده. است.. در مسير آن. رودخانه.ها و چشمه.سارهاى. زيبايى. وجود دارد. آبشار شيرآباد به. صورت. پله.اى. است. و جمعاً 12 آبشار کوچک. و بزرگ. را دربرمى.گيرد.
آبشار لاتون
آبشار بلند و زيباى لاتون در ۱۵کيلومترى جنوب آستارا قرار گرفته است. از لوندويل يک راه فرعی آسفالته به طرف روستاى کوته.کومه وجود دارد که حدود يک ربع زمان مى.برد و بعد از آن هم حدود چهار ساعت پياده روی و کوهنوردی تا خود آبشار مى.باشد. هواى منطقه تقريبا گرم و شرجى بوده و بهتر است در اوايل بهار يا اواخر زمستان اين مسير پيموده شود. همچنين در طول مسير حتما با يک گروه عبورى همراه شويد زيرا در ميان انبوه درختان، احتمال گم کردن مسير کم نيست.
تهران پايتخت کشورمان نيز هر چند که سالانه بخش زيادى از منابع طبيعى خود را از دست مى دهد اما با اين وجود هنوز بسيارى از جاذبه هاى ان بکر و دست.نخورده است. آبشارهاى تهران عبارتند از: آبشار دوقلوى شميرانات، آبشار لار، وسون. در دربند، پسنگ. در مسير پناه.گاه. شيرپلا، سوتک. در شمال. غربى. دربند،شکر آب. در ناحيه. ميگون.، فصلى. پيچ. آدران. در 15 کيلومترى.جاده. کرج. - چالوس.، سنگان. در مسير امام.زاده. داوود، منظريه. در ناحيه. شميرانات. و يخ. کوه.دماوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن