تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821091221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از گذشت سالها؛آب سد دوستي دي ماه به مشهد مي رسد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پس از گذشت سالها؛آب سد دوستي دي ماه به مشهد مي رسد
بهره برداري آزمايشي از كل طرح خط انتقال آب سد دوستي به مشهد در دي ماه سال جاري صورت مي گيرد.

مديرعامل شركت مهندسي مشاور طوس آب در گفتگو با مهر در خصوص پروژه انتقال آب ازسد دوستي به مشهد گفت: پروژه انتقال آب از سد دوستي به مشهد در حدود 94 درصد پيشرفت دارد، لوله گذاري آن به طور كلي به اتمام رسيده و اولين پمپ به طوررسمي وارد مدار شده، اين درحالي است اگر قرار بر استارت زدن يك پمپ باشد قطعا بايد بسياري از مسائل مربوط به پروژه به اتمام رسيده باشد.

سعيد ني ريزي افزود: با برنامه ريزيهاي صورت گرفته قرار بر اين است كه بهره برداري آزمايشي از اين طرح در دي ماه سال جاري براي كل خط باشد، اين درحالي است كه ظرفيت خط انتقال آب از سد دوستي به مشهد كه يك پروژه بسيار مهم در صنعت آب كشور محسوب مي شود 170 ميليون مترمكعب است.

وي تصريح كرد: اين خط انتقال آب به گونه اي طراحي شده كه آب را به صورت لحظه اي 6 مترمكعب در ثانيه منتقل مي كند، البته هم اكنون امكانات براي انتقال 2 مترمكعب در ثانيه فراهم شده چراكه قرار است از 6 پمپ خط، 2 پمپ در دهه فجر فعال شود، ولي با فاصله زماني 6 ماه بعد، بقيه تاسيسات نيز وارد مدار شده و در نهايت به ظرفيت انتقال 6 مترمكعب آب در ثانيه مي رسيم.

به اعتقاد ني ريزي، ايران بايد دامنه تعاملات خود را با تركمنستان افزايش دهد، چراكه در شرايط مذاكره مي توان هر برنامه اي را كه به نفع دو طرف باشد عملياتي كرد، تجربه 15 ساله كار ايران با تركمن ها نشانگر اين است كه مي توان پشت ميز مذاكره به شرط اينكه رابطه برد- برد را براي دو طرف در نظر داشت، به توافقاتي رسيد.

وي در خصوص انتقال بخشي از سهم آب تركمنستان در سد دوستي به ايران به جاي بدهي هاي اين كشور به ايران خاطرنشان كرد: از جمله اين توافقات اين است كه تركمنستان بدهيهاي خود را از طريق آب به ايران واگذار كند، اين امر عملي است ولي خيلي سريع الفصول نيست.

به گفته مديرعامل شركت مهندسي مشاور طوس آب، موافقت طرف تركمن براي انتقال بخشي از آب سد دوستي به ايران رسما اعلام نشده، ولي بستر مذاكره فراهم است. البته در مسائل بين المللي نمي توان پيش بيني كرد كه مذاكره چه طور جلو رود بنابراين بايد در طي مذاكره تاكتيك به نحوي باشد كه به صورت برد- برد مذاكرات پيش رود و البته بايد منافعي نيز براي طرف مقابل ديده شود.

وي اظهار داشت: در غرب ايران و در سد خدا آفرين نيز كه بر روي سد ارس احداث شده پروژه مشتركي در حال انجام است ضم اينكه در شرق نيز پيمانكاران ايراني تامين آب براي شهرهاي مجاور سيستان و مراكز استانهاي افغانستان را در حال انجام دارد، ولي اين امر بايد گسترش يابد.

ني ريزي تاكيد كرد: در شرق كشور در افغانستان و در كشورهاي همسايه مي توان منابع آبي را پيش بيني كرد كه مبناي دوستي بين كشورها باشد و چه خوب است كه يك روزي ايران با كشورهاي تاجيكستان تا عراق و تركمنستان در يك پيوستگي بزرگ پروژه هاي مشتركي را اجرا كند.

به گزارش مهر، وزير نيرو در بازديدهاي اخير خود از طرح انتقال آب از سد دوستي به مشهد بر اتمام ساخت اين سد تا پايان سال 88 تاكيد كرد. اين درحالي است كه شهريورماه سال 78 توافقنامه اي براي احداث سد دوستي ميان ايران و تركمنستان به امضا رسيد كه البته نتايج طرح مطالعاتي احداث آن در سال 58 به دولت ايران و شوروي سابق ارائه شده بود و مطالعات تكميلي نيز توسط يك موسسه مطالعاتي تركمنستان با همكاري شركت طوس آب صورت گرفت و سال 78 به تائيد وزارت آب تركمنستان و وزارت نيرو ايران رسيد.
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن