تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804722601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

4 آذر؛ اظهارات قشقاوي در كنفرانس مطبوعاتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 4 آذر؛ اظهارات قشقاوي در كنفرانس مطبوعاتي
سياست‌خارجي- همشهري آنلاين:
سخنگوي وزارت امورخارجه طي اظهاراتي در كنفرانس مطبوعاتي روز دوشنبه 4 آذر سياست جمهوري اسلامي ايران در عرصه ديپلماسي خارجي را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي با تبريك فرا رسيدن هفته بسيج در پاسخ به سوالي در مورد گزارش البرادعي اظهار داشت: بخشي از گزارش البرادعي جنبه حقوقي دارد و بخشي ديگر نيز مبتني بر كار صنفي و فني البرادعي است. ايران تعهدات مشخصي در چارچوب ان.پي.تي و پادمان جامع دارد و در اين گزارش نيز براي چهاردهمين بار تاكيد شده كه هيچ تخلفي از سوي ايران ديده نشده است.

به گفته‌ وي در اين گزارش هم چنين بر صلح آميز بودن مواد عرضه شده از سوي ايران و عدم انحراف به سمت فعاليت نظامي تاكيد شده و ادعاهاي ايران با توجه به راستي آزمايي‌هاي انجام شده مورد تائيد قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: براساس اين گزارش هم چنين مجموعه محصولات حاصل عمل سانتريفيوژهانيز هيچ انحرافي به سمت مواد نظامي نداشته است و دوربين‌ها و بازرسان آژانس توانسته‌اند به اماكن مربوطه دسترسي داشته باشند.

آژانس به قواعد بين‌المللي و چارچوب‌هاي حقوقي پايبند باشد

قشقاوي با بيان اين كه بحث‌هاي مطرح شده در اين خصوص قاعده‌مند و حقوقي است و چارچوب همكاري‌هاي ما نيز مشخص است با اشاره به فشارهاي سياسي و خارج از قواعد شناخته شده حقوقي به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت: عالم سياست بي انتهاست و مطالبات در آن گسترده است. اكثر فشارهاي وارد شده نيز خارج از قواعد است و كشورهايي خاص با انگيزه‌هايي خاص فشارهايي به البرادعي وارد مي‌كنند كه به وي توصيه كرده‌ايم متاثر از اين فشارها كه خارج از قواعد بين‌الملل و چارچوب حقوقي است نباشد و از آن تخطي نكند.

قشقاوي هم چنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد برخي نگراني‌هاي غرب در مورد گزارش البرادعي كه در روزنامه‌هاي آن‌ها منعكس مي شود خاطرنشان كرد: گزارش برخي رسانه‌ها متناقض و فاقد انسجام است. آنها در ابتدا مسايلي را ذكر مي‌كنند و پس از آن مسايل ديگر را مطرح مي‌كنند كه كل گزارش را بي اعتبار مي‌كنند.

وي اضافه كرد: در تمامي اين گزارش‌ها نوعي سردرگمي و عدم انسجام وجود دارد. هم اكنون تمام دوربين‌ها در مراكز هسته‌ا‌ي ايران مستقر است و بازرسان نيز حضور دارند و مواد هسته‌ا‌ي توليد شده نيز در چارچوب كنترل آژانس است.

وي گفت: چون اهداف اين رسانه‌ها سياسي است و برخي رسانه‌ها نيز در اين جهت ماموريت دارند در نتيجه دچار نوعي سردرگمي در گزارشات خود مي‌شوند.

واكنش به ادعاهاي اخير ميليبند

در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي خبرنگاري از قشقاوي در مورد آزادي فوزي بداوي نژاد، تروريست حمله كننده به سفارت ايران در لندن در سال 1359 توسط دولت انگليس گفت: اين موضوع در دست پيگيري جدي از طرف وزارت خارجه و معاونت حقوقي است.

وي اضافه كرد: اخيرا اظهاراتي از سوي ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس در مورد تهديد بودن ايران در منطقه را شاهد بوده‌ايم. در حالي كه در مورد وابستگي شديد صهيونيستي ميليبند هيچ ترديدي وجود ندارد.

وي گفت: وقتي رژيم صهيونيستي سلاح‌هاي هسته‌اي توليد كرد نگراني‌هاي كشورهاي منطقه را برانگيخت و امروز همه كشورها رژيم صهيونيستي را به عنوان تهديد تلقي مي‌كنند و ايراني را كه در قرون معاصر هيچ كشوري را تهديد نكرده براي خود به عنوان تهديد به شمار نمي‌آورند.

به گفته قشقاوي، همه منطقه متاثر از تجاوزات رژيم صهيونيستي است و اگر خود ميليبند يك نظرسنجي در داخل انگلستان انجام دهد آن‌ها خودشان اسرائيل را به عنوان تهديد مطرح مي‌كنند .

وي اضافه كرد: اين گونه اظهارات ميليبند نمي تواند اقدام آن‌ها در تولد اين فرزند نامشروع را رد كند. همانگونه كه وقتي به منطقه سفر مي‌كند و مشكلات مردم منطقه غزه را مي‌بيند دم نمي‌زند.

به گفته قشقاوي، موضع منفي انگليسي‌ها در اين خصوص روشن است و در قبال فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نيز روشن است و اظهارات مكرر مقامات آژانس صحت گفته‌ها ايران را تاييد مي‌كند.

اظهارات سخنگوي وزارت خارجه درباره توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا

سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به سوالي در خصوص توافقنامه امنيتي اخير عراق و آمريكا اظهار داشت: بعد از تصويب نهايي در پارلمان عراق موضعمان را اعلام مي‌كنيم. اما اين مساله مورد توجه است كه بحث‌هاي جدي در پارلمان عراق راجع به موافقت نامه وجود دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به بحث‌هاي مصونيت قضايي نظاميان آمريكايي، بازرسي از محموله‌هاي وارده به عراق و خروج از فصل 7 منشور، اشاره كرد كه در پارلمان عراق نيز وجود دارد.

وي تاكيد كرد: مهم اين است كه بايد نظرات مسوولين عراقي مورد توجه قرار گيرد.

گفت‌وگوي ايران و آمريكا بر سر موضوع افغانستان، از جمله ديگر سوالاتي بود كه از قشقاوي پرسيده شد كه وي با تاكيد بر اين كه هيچ خبري در اين خصوص وجود ندارد گفت: مردم آمريكا به سياست تغيير راي دادند و همه منتظر اين هستند كه تحقق شعار تغيير چقدر راهبردي، جدي و عملياتي است كه از جمله اين بحث‌ها توجه ويژه به افغانستان است.

وي اضافه كرد: قبلا ايران در بحث مرحله تشكيل دولت ملي در افغانستان و همكاري با گروه‌هايي كه قانون اساسي را پذيرفته‌اند حضور فعالي داشت.

قشقاوي در ادامه در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا در مورد تلاش‌هاي انجام گرفته براي آزادي ديپلمات ربوده شده در پاكستان با تاكيد بر ادامه تلاش‌هاي گسترده خاطرنشان كرد: علاوه بر گفت‌وگوي مستقيم تلفني دو وزير خارجه ايران و پاكستان بار ديگر سفير پاكستان در ايران توسط مديركل آسياي غربي وزارت خارجه احضار و به وي تاكيد شد كه برابر كنوانسيون‌هاي بين المللي حفاظت از جان و اموال ديپلمات‌ها به عهده كشور پذيرنده است و لذا ايران انتظار تلا‌ش‌هايي جدي از سوي دولت پاكستان است تا خانواده اين ديپلمات را از نگراني برهاند.

وي اضافه كرد: به طور كلي تلاش‌ها و تمهيدات فراوان‌تري در اين منطقه به دليل سوابق ربوده شدن ديپلمات‌هاي ديگر وجود دارد كه اين مسوءليت دولت پذيرنده را بيشتر مي‌كند.

به گفته وي، در همين چارچوب تماس‌ها با مقامات محلي و ايالت سرحد پاكستان ادامه دارد كه اميدواريم نتيجه همه آن‌ها آزادي ديپلمات ايراني باشد.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در مورد اجلاس كميته امنيتي همسايگان عراق در دمشق گفت: اجلاس ديروز دمشق سومين اجلاس كميته امنيتي همسايگان عراق بود كه فيروزنيا، مديركل خليج فارس وزارت خارجه در آن شركت كرد.

وي گفت: حفظ صلح، ثبات و امنيت در كشور عراق براي همسايگان در اولويت قرار دارد كه در اين چارچوب بحث هايي مربوط به دستيابي به مكانيزم‌هايي روشن براي كمك به دولت ملي عراق براي نيل به صلح و ثبات امنيت برقرار بوده و اظهار نظر هايي نيز در اين زمينه صورت گرفته است.

روابط ايران و مصر از ديگر موضوعاتي بود كه خبرنگاران از سخنگوي وزارت خارجه پرسيدند كه وي با يادآوري اين كه ايران و مصر در دو حوزه تمدني بزرگ هستند و ظرفيت بالاي فرهنگي دارند خاطرنشان كرد: اين ظرفيت بزرگ دو ملت مي تواند مناسبات دو كشور را پيش ببرد. فعلا در حوزه سياسي تحول خاصي پيش نيامده و روند گذشته در جريان است و وجود دارد.

وي هم چنين از پيگيري فعالانه ايران و سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيشكك براي حل مشكل ديه ايراني‌هاي كشته شده در سقوط هواپيماي قرقيزي خبر داد.

قشقاوي در خصوص تاسيس پايگاه نظامي آمريكا در نزديكي تنگه هرمز نيز گفت: مقامات نظامي اظهاراتي در اين خصوص داشته‌اند و اجازه دهيد در مورد مسايل نظامي مقامات ذيربط اظهارنظر كنند.

سفر ميشل سليمان به ايران

قشقاوي در پاسخ به سوال ديگري در مورد سفر رييس جمهور لبنان به تهران كه روز دوشنبه 4 آذر انجام گرفت نيز با اشاره به رابطه تاريخي و برادرانه دو ملت ايران و لبنان يادآور شد: همكاري‌هاي ايران با كشورهاي منطقه و از جمله با قطر كه كه فرجام آن انتخاب رييس جمهور لبنان بود كه نهادهاي ديگر نيز در چارچوب دموكراسي در لبنان شكل مي‌گيرد.

وي افزود: حاصل همه تلاش‌ها و ارتباطات گسترده با مقامات دولتي، غيردولتي و احزاب مختلف لبنان اقتضا مي‌كند كه تبادل نظرها بين برادران ايراني و لبناني ادامه يابد. براين اساس ميشل سليمان ديداري با مقامات ايراني خواهد داشت كه ابعاد روابط ما با لبنان به ويژه در مذاكره با رييس جمهور مورد بحث قرار مي‌گيرد.

وي ابراز عقيده كرد كه اين ديدار مي‌تواند در تامين مناسبات دوجانبه، رايزني‌هاي منطقه‌اي و به ويژه مقابله با توطئه‌هاي رژيم صهيونيستي در منطقه و حمايت از مقاومت ملت لبنان موثر واقع شود.

وي هم چنين از گزارش بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد در مورد ديپلمات‌هاي ايراني ربوده شده در لبنان تشكر كرد و از تشكيل يك كميته بين المللي و با رياست سازمان ملل و عضويت ايران براي پيگيري موضوع استقبال كرد و آن را موثر در حل موضوع توصيف كرد.

وي گفت: لازم بود كه مجامع بين المللي فعالانه‌تر با موضوع برخورد كنند ولي بعد از 27 سال اعلام آمادگي براي تشكيل كميته نيز مي‌تواند موثر واقع شود تا ديپلمات ايراني آزاد و به ايران بازگردد.

اظهارات قشقاوي درباره كشتي ربوده شده ايراني

خبرنگاري از قشقاوي در مورد ربوده شدن كشتي ايراني توسط دزدان دريايي پرسيد كه وي با تاكيد بر پيگيري‌هاي انجام شده از جانب وزارت امور خارجه گفت به محض وقوع واقعه همان شب كميته پيگيري در وزارت خارجه زير نظر معاونت آفريقايي تشكيل شد و سفارت‌هاي ايران در كنيا ، سومالي و اتيوپي پيگير كار هستند. [كشتي تجاري حامل گندم ايران ربوده شد ]

وي اضافه كرد: در حوزه كشتيراني كشور نيز اقداماتي صورت گرفت و تماس‌هايي نيز برقرار شده كه اميدواريم نتيجه آن موجب رهايي كشتي ايراني و خدمه آن باشد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تاكيد بر انجام اقداماتي در سطح دريانوردي بين المللي و انجام اقداماتي زير نظر سازمان ملل متحد خاطرنشان كرد: بخشي از كشورهايي كه دايره سيطره دريايي دارند در اين خصوص بايد اقدامات جدي صورت دهند و مسووليت برخورد با اين قبيل اقدامات را بپذيرند چرا كه تنها يك چاره بين المللي مي تواند كارساز باشد.

قشقاوي با تاكيد بر اين كه تعدد و تكثر ربايش كشتي‌ها در فاصله زماني كوتاه غير شفاف و رازآلود است گفت: تداوم اين قبيل اقدامات باعث ميليتاريزه كردن درياهاي جهان مي شود كه بايد اقدامات در چارچوب سازمان ملل و همكاري‌هاي دسته جمعي صورت گيرد و آزادي بيش از حد و حصر افراد رباينده حاصل نگردد.

وي بخشي از خدمه اين كشتي را ايراني و بخشي ديگر را غير ايراني و حامل گندم از يكي از كشورهاي اروپايي عنوان كرد و در خصوص اقدام نظامي در مقابله با ربايندگان كشتي نيز گفت: همه گزينه‌ها بر روي ميز قرار دارد و ما بايد ببينيم چه گزينه‌اي مي تواند موثرتر واقع شود.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن