تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820157521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با توجه به ركود اقتصاد جهاني، ماليات بايد جاي نفت را بگيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: با توجه به ركود اقتصاد جهاني، ماليات بايد جاي نفت را بگيرد
اقتصاد. ماليات. جايگزين نفت
مسئولان اقتصادي كشور معتقدند در شرايطي كه پيش بيني مي‌شود امسال، سال ركود در اقتصاد جهاني بوده و كشورهاي نفتخيز نظير ايران نيز، بيش از هر زمان از نوسانات قيمت نفت متضرر شوند، بايد هرچه سريع تر درخصوص جايگزيني درآمدهاي مالياتي با درآمدهاي حاصل از نفت، تدابيري اساسي اتخاذ كرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، ركود اقتصادي جهان و كاهش قيمت نفت، به دولتمردان كشورهاي
نفت خيز نشان داد، نفت منبع مطمئني براي درآمدزايي نيست. لذا اين كشورها بايد براي جلوگيري از تاثير نوسانات بازار طلاي سياه بر اقتصاد خود، به دنبال راه‌هاي ديگري براي كسب درآمد باشند. ماليات مهمترين منبع جايگزين درآمدهاي نفتي است ودر بيشتر كشورهاي پيشرفته
، اصلي‌ترين پشتوانه مالي دولت محسوب مي‌شود. براساس اهداف برنامه چهارم توسعه در ايران نيز ماليات بايد به مهمترين منبع درآمدي دولت تبديل شود.

معاون عملياتي سازمان امور مالياتي كشور، با بيان اينكه ثبات اقتصادي ارزش و مقام ماليات را در كشورهايي كه وابسته به درآمد نفت هستند كمرنگ مي كند، گفت: تنها زماني كه افزايش ناگهاني يا افت شديد قيمت نفت، اقتصاد كشورهاي تك محصولي را با ركورد رو به رو مي‌كند، ماليات ارزش قابل توجهي براي مردم و مسئولان مي‌يابد.

محمود شكري با اشاره به اينكه ايران نيز از جمله كشورهايي است كه بخش عمده‌اي از درآمدهاي خود را از محل نفت تامين مي‌كند، افزود: تعامل مردم و مسئولان بايد در جهت افزايش درآمدهاي مالياتي و تامين بخش عمده‌اي از اعتبارات هزينه‌اي از محل ماليات باشد تا در زمان نوسانات قيمت نفت، اقتصاد كشور با بحران روبه رو نشود.

معاون عملياتي سازمان امور مالياتي كشور، سنتي بودن روش مطالبه ماليات در بخش بنگاه‌هاي اقتصادي را يكي از مشكلات نظام مالياتي دانست و تصريح كرد: تغيير روش‌هاي تشخيص مالياتي، استقرار نرم افزارهاي پيشرفته در ادارات كل امور مالياتي، تجهيز بنگاه‌هاي اقتصادي به سيستم نرم افزاري وايجاد صندوق مكانيزه فروش براي اصناف تنها بخشي از اقدام‌هاي سازمان امور مالياتي به منظور اصلاح ساختار نظام مالياتي است.

وي با اشاره به اينكه استفاده از روش‌هاي مدرن سبب شفاف‌سازي حجم معاملات و روش‌هاي مبادلات اقتصادي مي‌شود، گفت: شفافيت درآمد فعالان اقتصادي و وصول ماليات حقه سبب كاهش فرار مالياتي و افزايش درآمدهاي مالياتي دولت مي‌شود.

معاون برنامه ريزي و فناوري اطلاعات سازمان امور مالياتي كشور نيز با بيان آنكه هم اكنون نسبت به برنامه‌هاي پيش بيني شده در قانون بودجه جلوتر هستيم، افزود: اگر اين روند ادامه يابد، تا پايان سال ‪ ۱۰۰‬درصد درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده در بودجه محقق مي‌شود.

محمد رضا عبدي با اشاره به سياست‌گذاري هاي كلان اقتصادي در زمينه اصلاح نظام مالياتي، تصريح كرد: چنانچه رويكرد اصلاح قوانين و مقررات در ساختار نظام مالياتي وجود داشته باشد، مي‌توان گام‌هاي موثري در زمينه افزايش وصولي نظام مالياتي برداشت.

وي، با بيان اينكه هم اكنون ‪ ۴۷‬درصد هزينه‌هاي جاري دولت از محل ماليات تامين مي‌شود، گفت: طبق قانون بايد به سمتي حركت كنيم كه ‪ ۱۰۰‬درصد هزينه‌هاي جاري كشور از محل درآمدهاي مالياتي تامين شود.

وي با اشاره به برنامه‌هاي كلان سازمان امور مالياتي كشور به منظور كارآمد كردن نظام مالياتي، افزود: طرح نظام جامع اطلاعات مالياتي كه هم اكنون به طور گسترده در زمينه اصلاح قوانين و مقررات در دست اجرا قرار دارد و همچنين افزايش پايه‌هاي مالياتي از طريق استقرار قانون ماليات بر ارزش افزوده، از جمله اقداماتي است كه به منظور ايجاد تحول در نظام مالياتي در دست اجرا است.

معاون برنامه ريزي و فناوري اطلاعات سازمان امور مالياتي كشور، در خصوص اقدام‌هاي اين سازمان در زمينه فرهنگ‌سازي مالياتي، تصريح كرد: با اتكا به فرهنگ پرداخت ماليات در ميان مردم و ترغيب آنان به تسليم اظهارنامه هاي مالياتي مي‌توان اميدوار بود اصلاح قوانين و مقررات اثربخشي لازم را داشته باشد.

براساس اين گزارش، عضو كميته فرعي كارگروه طرح تحول اقتصادي هم با اشاره به اينكه نفت منبعي پايان پذير و درآمدي غيرقابل اتكا براي دولت هاست، گفت: كشورهاي نفتخيز بايد نگرش خود را نسبت به نفت، منابع نفتي و هزينه كرد آن تغيير دهند.

لطفعلي بخشي، سالم‌ترين نوع درآمد براي هر كشور را درآمد مالياتي دانست و افزود: وظيفه اصلي يك نظام مالياتي كارآمد تامين هزينه‌هاي دولت و حركت به سمت ثبات اقتصادي است.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه دولت‌ها مي‌توانند از طريق نظام مالياتي، اقتصاد را به سمت تعالي سوق دهند، تصريح كرد: استفاده از معافيت‌هاي مالياتي و يا كاهش نرخ‌هاي مالياتي از جمله اقدام‌هايي هستند كه مردم را تشويق به سرمايه گذاري، توليد و پرداخت ماليات مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه يك نظام مالياتي زماني كارا و مطلوب است كه داراي پايه‌هاي متعدد مالياتي باشد، گفت: زماني عدالت مالياتي برقرار مي شود كه يك نظام مالياتي كارآمد، داراي كانال‌هاي متعدد اخذ ماليات باشد و ماليات بر ازرش افزوده تنها قانوني است كه داراي اين خصيصه است.

وي افزود: در بسياري از كشورها كه نظام ماليات برارزش افزوده استقرار يافته، ماليات تبديل به بزرگترين منبع درآمدي دولت‌ها شده است.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن