تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه سفر ميشل سليمان به تهران نگاهي كوتاه به عروس خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه سفر ميشل سليمان به تهران نگاهي كوتاه به عروس خاورميانه
خبرگزاري فارس: لبنان به لحاظ جغرافيايي ميان سه قاره آسيا، آفريقا و اروپا و نزديك مكان ظهور و توسعه سه دين آسماني يعني يهود، مسيحيت و اسلام قرار دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس، همزمان با سفر دو روزه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان به تهران، آشنايي با موقعيت جغرافيايي، سياست، حكومت و ... اين كشور خالي از فايده نيست.

* وضعيت جغرافيايي
كشور لبنان در مقياس جغرافيايي 33،50 شمالي و 35،50 شرقي در منطقه خاورميانه در سواحل شرقي درياي مديترانه بين سوريه (شمال و شرق) و فلسطين اشغالي (جنوب) واقع شده است.
مساحت كل اين كشور 10،400 كيلومتر مربع است كه 170 كيلومتر مربع آن را آب و 10،230 كيلومتر مربع را خشكي فرا گرفته است.
طول مرزهاي زميني لبنان با سوريه 375 كيلومتر و با فلسطين اشغالي 79 كيلومتر (مجموعا 454كيلومتر) و طول نوار ساحلي آن نيز 225 كيلومتر است.
مسافت حاكميت دريايي اين كشور از نوار ساحلي 12 nm اعلام شده است.
آب و هواي لبنان، مديترانه‌اي - معتدل و مرطوب - و در تابستان گرم و خشك است و مناطق كوهستاني آن، همواره در زمستان پوشيده از برف است.
دره بقاع، لبنان و جبل علياي لبنان را از هم جدا ساخته، درياي مديترانه، پست‌ترين نقطه اين كشور و قرنه‌ السوداء با ارتفاع 3،088 متر ‌مرتفع‌ترين نقطه لبنان به شمار مي‌آيد.
معادن طبيعي آن عبارتند از: سنگ آهك، سنگ آهن، نمك، ... و اراضي حاصلخيز و قابل بهره‌برداري آن 18درصد از مجموع مساحت اين كشور برآورد شده است و 12درصد لبنان به طور دائم زير كشت بوده و 70 درصد را نيز بقيه اراضي بر اساس آمار 1998 ميلادي تشكيل مي‌دهد.
مساحت اراضي آبي آن 1،200 كيلومتر مربع (آمار 1998) است و بلاياي طبيعي آن، طوفان‌هاي شن و گردبادهاي تند اعلام شده است.
رودخانه «ليطاني
» تنها رود بزرگ در خاور نزديك مي‌باشد كه صرفا در داخل لبنان جريان داشته و هيچ مرز بين‌المللي را قطع نمي‌كند.
ويژگي‌ سرزمين ناهموار اين كشور در اعصار تاريخ به انزواء محفوظ ماندن و رشد عده‌اي از گروه‌هاي مذهبي، قومي و نژادي كمك كرده است.

* مشخصات انساني و جمعيتي
عليرغم فقدان آماري دقيق از وضعيت انساني و جمعيتي اين كشور به ويژه به دليل عدم سرشماري جامع و يا عدم اعلان رسمي آن كه عمدتا ناشي از حساسيت‌هاي طايفه‌اي حاكم بر آن مي‌باشد، جمعيت كشور لبنان بر اساس آمار ژوئيه 2002 ميلادي بالغ بر 3،677،780 ميليون نفر اعلام شده است.
گروه‌هاي عمده نژادي لبنان شامل 95 درصد عرب، 4 درصد ارمني و 1 درصد ساير گروه‌هاست.
مذهب اين كشور متشكل از 70 درصد مسلمان كه شامل شيعه، سني، اسماعيليه، علوي و نستوري‌ها مي‌باشند و 30 درصد مسيحي كه شامل ارتدوكس، كاتوليك و پروتستان مي‌باشند. زبان رسمي اين كشور عربي بوده و در كنار آن زبان‌هاي فرانسه، انگليسي و ارمني نيز رايج است. تقريبا همه مردم بالاتر از 15 سال در لبنان قادر به خواندن و نوشتن مي‌باشند.

* سياست و حكومت
نوع حكومت لبنان جمهوري بوده و پايتخت آن بيروت مي‌باشد. اين كشور به شش استان تقسيم شده كه شامل بيروت، بقاع، نبطيه، جبل، شمال و جنوب است. لبنان در تاريخ 22 نوامبر 1943 توسط جامعه ملل و تحت قيومت فرانسه به استقلال رسيد كه اين روز دوره‌هاي بعد و اخيرا در طائف در اكتبر 1989 اصلاح شد. سيستم حقوقي اين كشور تركيبي از قوانين عثماني،‌شرعي، ناپلئوني و مدني مي‌باشد.
رئيس جمهور اين كشور ميشل سليمان است كه اخيرا و پس از بحران‌هاي جاري و توافق دوحه انتخاب شد. نخست‌وزير و رئيس هيئت دولت نيز فواد سينوره و معاون وي عصام ابوجمراء است.
اعضاي كابينه به وسيله نخست‌وزير و مشورت با رئيس جمهور و اعضاي شوراي ملي اين كشور انتخاب مي‌شوند. رئيس جمهور نيز توسط شوراي ملي اين كشور براي مدت 6 سال انتخاب مي‌شود.
طبق رويه موجود رئيس جمهور بايد از مسيحيان ماروني، نخست‌وزير از مسلمانان اهل سنت و رئيس مجلس از بين مسلمانان شيعه انتخاب ‌شوند. قوه مقننه اين كشور شامل شوراي ملي يا مجلس نواب است كه مركب از 128 نماينده بوده و اعضاي آن براساس تناسب فرقه‌اي براي مدت 4 سال انتخاب مي‌شوند.
قوه قضائيه لبنان شامل 4 دادگاه مي‌باشد كه 3 دادگاه آن در مورد مسائل مدني و تجاري حكم مي‌دهد و يك دادگاه نير در مورد مسائل كيفري به صدور حكم مي‌پردازد. وظيفه شوراي قانون اساسي كشور كه در بيانيه طائف تاسيس شد نظارت بر تطابق قوانين با قانون اساسي كشور مي‌باشد پارلمان نيز به موارد مطروحه عليه رئيس جمهور رسيدگي مي‌كند.
گروه‌هاي سياسي فعال نيز توسط فرقه‌هاي مختلف سياسي اين كشور سازماندهي مي‌شوند.
لبنان واقع در منطقه خاورميانه،‌ همجوار درياي مديترانه و در ميان كشور سوريه و فلسطين اشغالي با 10 هزار و 400 كيلومتر مربع مساحت و 4 ميليون نفر جمعيت از آب و هواي معتدل در دو فصل از سال برخوردار است. زمستان‌هايي باراني و تابستان‌هايي گرم دارد و مناطق كوهستاني آن در زمستان شاهد بارش برف سنگين است.
لبنان به لحاظ جغرافيايي ميان سه قاره آسيا، آفريقا و اروپا و نزديك مكان ظهور و توسعه سه دين آسماني يعني يهود، مسيحيت و اسلام قرار دارد و اين موجب تماس مستقيم لبناني‌ها با تمدن‌ها و اديان بزرگ شده است.
همچنين قرار گرفتن لبنان بين سرزمين اشغالي فلسطين كه همواره مورد هجوم يا تهديد مستقيم رژيم صهيونيستي بوده، موجب سرازير شدن بيش از 400 هزار پناهنده آواره فلسطيني به لبنان شده و از جمله مشكلاتي كه اين پديده براي اين كشور به همراه داشته بروز برخي جنگ‌هاي داخلي بوده است.
حضور پرسابقه فرانسه كه پيش از اين لبنان مستعمره آن كشور محسوب مي‌شد، توجه آمريكا به لبنان به عنوان دروازه ورود به طرح «خاورميانه بزرگ»، نقشه‌هاي رژيم اسرائيل براي خارج كردن نيروهاي سوريه از لبنان و خلع سلاح حزب الله، عوامل و مواردي هستند كه طي سال‌هاي گذشته باعث شده تا اين كشور همواره كانون خبر در سطح منطقه و جهان باشد.
شهرهاي مهم لبنان مانند بيروت، بعلبك، عنجر، جبيل، طرابلس، صيدا، صور و نبطيه آثار باستاني تاريخي و مذهبي مختلفي وجود دارد كه تاريخ آنها به هزاران سال پيش برمي‌گردد و اين ويژگي سبب تمايز لبنان از ديگر كشورهاي عرب خاورميانه شده است.
در بيروت كه جمعيت كنوني آن حدود يك ميليون و 500 هزار نفر است آثار تاريخي و مذهبي زيادي كشف شده كه تاريخ آن به دوران كنعانيان، فنيقيان، ايرانيان، يونانيان، روميان، صليبيان، مملوكيان و عثمانيان بر مي‌گردد. بيشتر اين آثار در موزه ملي لبنان در منطقه «بربير» روبروي ساختمان اداري دانشگاه لبنان در وسط بيروت نگهداري مي‌شوند و اين موزه يكي از مراكز مهم بازديد گردشگران و جهانگردان است. همچنين 10 كليساي تاريخي و 10 مسجد قديمي در بيروت وجود دارد.
شهر بندري صيدا در 40 كيلومتري جنوب بيروت مركز استان پنجم ايران در دوره حكمراني «داريوش» پادشاه هخامنشي بوده و تاريخ آن به قرن ششم پيش از ميلاد برمي‌گردد. آشوبها و نا آرامي‌هاي قرن چهارم قبل از ميلاد و نيز زمين لرزه موجب شد تا بسياري از آثار تاريخي و تمدني صيدا از ميان برود و از اهميت آن كاسته شود.
شهر تاريخي و باستاني «صور» در 80 كيلومتري جنوب بيروت قرار دارد و متشكل از دو بخش است كه بخش قديمي آن در آب و بخش كنوني آن در خشكي است و تاريخ آن به هزاره سوم پيش از ميلاد برمي‌گردد. اين شهر در طول تاريخ پر فراز و نشيب خود همواره مركز تجاري و نيز مركز ناوگان جنگي در مديترانه بوده و اين موقعيت سبب شده است كه هميشه فاتحان و سرداران جهان به «صور» چشم طمع داشته باشند.
از جمله اين فاتحان، پادشاهان هخامنشي از ايران و سپس اسكندر مقدوني از يونان هستند كه موفق شدند در دوره‌اي از تاريخ دو بخش خشكي و آبي صور را فتح كنند و بر درياي مديترانه مسلط شوند.
از مهم‌ترين آثار باستاني صور، محله قديمي صور، ورزشگاه روميان و ميدان اسب‌دواني آنان است كه بزرگترين ميدان‌هاي دوره حكمراني روميان بر لبنان به شمار مي‌رود.
«قلعه مارون» در ساحل صور و مشرف بر درياي مديترانه و نيز «مقبره شمعون‌ الصفا» از اولياي خداوند در روستاي «شمع‌ القريبه» در ساحل اين دريا واقع است.
روستاي تاريخي «قانا» و آثار ديني و باستاني آن نزديك صور واقع شده است و مسيحيان معتقدند كه حضرت مسيح ‌(ع) در بازديد از اين روستا در ‌آيين عروسي يكي از ساكنان آن شركت كرد و «انجيل يوحنا» نيز اين سخن را تاييد مي‌كند.
شهر شيعه نشين صور در ميانه قرن بيستم ميلادي مركز فعاليت فكري، فرهنگي و سياسي «امام موسي صدر» رهبر ربوده شده شيعيان لبنان بود و اكنون نيز موسسات نيكوكاري امام صدر به رياست خواهر وي «رباب صدر» در اين شهر فعاليت انساني و خدماتي دارد.
صنعت گردشگري مهم‌ترين نقش را در فعال بودن چرخه اقتصاد لبنان ايفا مي‌كند، از اين رو مقام‌هاي اين كشور مي‌كوشند با مهار تنش كنوني، زمينه را براي سرازير شدن جهانگردان به كشورشان در فصل تابستان فراهم كنند. با اين همه، مهمترين مشكلي كه جامعه لبنان دارد دخالت نيروهاي مختلف خارجي در عرصه سياسي است و اين دخالت به انگيزه‌هاي گوناگون به شكل مستقيم يا غير مستقيم، بخش‌هاي گوناگون اين كشور مانند بخش اقتصاد و در پي آن صنعت گردشگري را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
از مهمترين عواملي كه لبنان در عرصه فرهنگي، علمي و هنري در جايگاه بالايي در مقايسه با ديگر كشورهاي عربي قرار داده، نظام پيشرفته آموزشي و وجود بيش از 15 دانشگاه در اين كشور است. اين دانشگاه‌ها از ديرباز مركز مهم ايجاد تخصص، منبع توليد فكر و انديشه پيونددهنده نظر و عمل در لبنان و نيز جهان عرب بوده و مورد استقبال شهروندان كشورهاي خاورميانه و آسيا است.
مهمترين دانشگاه‌هاي لبنان كه در سطح خاورميانه مشهورند، عبارتند از: دانشگاه دولتي لبنان، قديس يوسف، آمريكايي بيروت، لبناني بيروت، بلمند، عربي و اسلامي بيروت و دانشگاه روح‌‌القدس.
دانشگاه قديس يوسف، از اولين دانشگا‌ه‌هاي بنا شده در لبنان و شامل تعداد زيادي دانشكده و رشته‌‌هاي تخصصي است.
دانشگاه آمريكايي بيروت، از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي خصوصي لبنان به شمار مي‌آيد.
برنامه‌ريزي آموزشي و علمي اين دانشگاه بر اساس نظام آموزشي، علمي آمريكايي طراحي شده است.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن