تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805209502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهاجم فرهنگي، غارت خاموش ـ 10 ناتوي فرهنگي فتح كم‌هزينه فرهنگ‌ها و سرزمين‌ها توسط نظام سلطه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تهاجم فرهنگي، غارت خاموش ـ 10 ناتوي فرهنگي فتح كم‌هزينه فرهنگ‌ها و سرزمين‌ها توسط نظام سلطه است
خبرگزاري فارس: شايد از روزي كه تئوري دهكده كوچك جهاني طرح شد، سال‌هاي زيادي نگذشته باشد اما سرعت تحولات در زمانه ارتباطات ديجيتالي موجب شد نظام سلطه كه همان دارنده فناوري‌هاي نوين نيز بود، بدون اينكه دغدغه مرگ ده‌ها هزار جوان خود را در در ويتنام دهه‌ 60 و 70 ميلادي داشته باشد، سوار بر امواج شده و انديشه نظام ليبرال دموكراسي را در تمام عالم بگسترد.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، اين بار سربازان نظام سلطه ديگر رمبو نبودند كه از دست هزاران ويت‌كنگ مجبور به گريختن باشند بلكه اين بار امواج فركانس و مگابايت نقش سربازي كم‌هزينه را بازي كردند تا سرزمين‌ها خود به استقبال سربازان استحاله روند.
در ميانه اين جنگ نرم ‌مردماني‌ هستند كه مي‌خواهند خود باشند و مردم ديار ديرزي و تمدن‌ساز ما نيز كه براي حفظ هويت ايراني اسلامي خود هزاران جوان خود را قرباني كرده بودند، از اين سته‌اند.
در اين ميان هشدارهاي رهبري نظام با تعابيري چون‌ تهاجم، شبيخون و ناتوي فرهنگي و فرياد ايشان براي حفظ آمادگي براي مقابله با اين هجمه نوين نظام سلطه عمق مسئله و ميزان نياز به آمادگي ملي براي ايستادگي و دفاع از كيان فرهنگي كشور را نشان مي‌دهد.

* مقابله فيزيكي و امنيتي با تهاجم فرهنگي نتيجه مطلوب ندارد
مديرعامل پيشين خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: انجام به تنهايي مقابله فيزيكي و امنيتي با تهاجم فرهنگي نتيجه مطلوب نمي‌دهد.
جلال فياضي در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد با تاكيد بر لزوم برخورد فيزيكي با مروجان تهاجم فرهنگي افزود: برخورد فيزيكي با مروجان و عوامل ترويج ناهنجاري‌هاي اجتماعي لازم است اما برخورد با قربانيان تهاجم فرهنگي بايد آموزشي، تربيتي و فرهنگي باشد.
وي با ناكافي دانستن اين فعاليت‌ها خاطرنشان كرد: خانواده‌ها بايد مواظب رفتارها و رابطه‌هاي فرزندان خود با ديگران باشند و دست‌اندركاران آموزشي با ارتباط صميمي با جوانان مراقبت‌هاي لازم و وظيفه پرورشي خود را انجام دهند.
مديرمسئول سابق روزنامه قدس گفت: ضمن اينكه دستگاه‌هاي فرهنگي با فعاليت‌هاي فرهنگي جذاب زمينه رشد جوانان را به ناهنجاري‌هاي اجتماعي از بين ببرند و مساجد نيز با سعه صدر و ارائه برنامه‌هاي جذاب جوانان را به سمت خود جذب كنند زيرا جذب جوانان توسط مساجد سبب مصونيت آنان مي‌شود.
وي با تقسيم‌بندي عوامل تهاجم فرهنگي به چهار گروه افزود: جريان‌هاي سازماندهي شده براي سوق‌دادن جوانان به ناهنجاري‌هاي اخلاقي از طريق ايجاد باندهاي فساد و ناهنجاري اخلاقي، باندهاي مواد مخدر كه عمدتا در تلاش براي بازدارندگي جوانان از كار و تلاش از طريق مواد مخدر، برخي گروه‌هاي انحرافي در جامعه با دارابودن افكار انحرافي مانند شيطان‌پرستان با خط‌گيري از خارج كشور و گروه‌هاي انحرافي با عرفان منحرف و دارا بودن انحراف‌هاي فكري چهار گروه عوامل عمده تهاجم فرهنگي هستند.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قربانيان عوامل تهاجم فرهنگي را بيشتر افرادي برشمرد كه به ‌دنبال كسب اطلاعات جديد هستند و يا داراي مشكلات خانوادگي، سرخوردگي‌هاي اجتماعي و نيز در مقابل خواسته‌هاي نفساني خود مقاوم نيستند.
وي درباره ابزار عوامل تهاجم فرهنگي خاطرنشان كرد: عوامل تهاجم فرهنگي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنت براي ترويج ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فساد اخلاقي استفاده مي‌كنند و شبكه‌ها سعي مي‌كنند طعمه‌هاي خود را از ميان جوانان با استفاده از ترويج فساد و دامن‌زدن به غرايض جنسي و تبليغ روابط نامشروع بين افراد جذب كنند.
مديرمسئول هفته‌نامه شهرآرا، موادهاي مخدر جديد را از ديگر ابزارهاي عوامل تهاجم فرهنگي براي جذب جوانان ساده لوح برشمرد.
فياضي درباره وضعيت فرهنگي دانشگاه‌هاي استان گفت: فضاي فرهنگي دانشگاه‌هاي استان خراسان رضوي در مجموع مطلوب است و اكثر دانشجويان دانشگاه‌هاي اين استان مومن و معتقد به اخلاقيات هستند اما طبيعي است كه در هر اجتماعي ممكن است افراد ناهنجار وجود داشته باشد.

* معنويت مهم‌ترين مزيت در مقابله با تهاجم فرهنگي است
استاندار خراسان رضوي نيز گفت: معنويت و فرهنگ در استان و وجود بارگاه امام رضا(ع) مهم‌ترين مزيت در همه ‌جا‌ به ويژه خراسان رضوي در مقابله با تهاجم فرهنگي و آسيب‌هاي ناشي از آن است.
محمدجواد محمدي‌زاده در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: بارگاه مطهر امام رضا(ع) سبب مصونيت مردم خراسان رضوي در موضوع تهاجم فرهنگي و دفع عوارض ضدفرهنگي آن است.
وي خاطرنشان كرد: در بحث تهاجم فرهنگي بايد آسيب‌هايي را كه به ‌دليل هم‌جواري با بعضي كشورهاي همسايه در موضوعاتي نظير مواد مخدر، مشروبات الكلي و فرآورده‌هاي مستهجن، مشكلاتي براي استان ايجاد مي‌كند، شناسايي شود.
محمدي‌زاده رسانه‌هاي جديد را ديگر عامل تهاجم فرهنگي برشمرد و گفت: مسئله مهم ديگر در موضوع تهاجم فرهنگي عدم كنترل رسانه‌هاي جديدي است كه هم مورد نياز توسعه بشري است و هم به‌ صورت لجام گسيخته و مهارنشده در جامعه وجود دارد.
وي ضعف بنيان خانواده را ديگر بستر توسعه تهاجم فرهنگي دانست و افزود: به ‌دليل تعاملات بشري ضعف‌هايي در بنيان‌هاي خانوادگي در جامعه وجود دارد، به‌ طوري‌ كه امروزه برخلاف نهادهاي سنتي قديمي كه استحكام و بنيان خانواده اثرگذار بود، نقش خانواده در تربيت فرزندان كمرنگ شده است.
محمدي‌زاده ادامه داد: براي تقويت نقش خانواده در تعليم و تربيت بايد تلاش كرد و ارتباط و تعامل خانوادگي را تقويت كرد.
رئيس شوراي فرهنگ عمومي خراسان رضوي بهترين مزيت استان را بحث فرهنگي و وجود بارگاه ملكوتي امام رضا(ع)‌ ذكر كرد و گفت: اين مزيت سبب مصونيت اين استان از تهاجم فرهنگي مي‌شود.

* فرهنگ و مباني غيرديني مهم‌ترين بستر شبيخون فرهنگي است
عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس نيز گفت: فرهنگ و مباني اعتقادي غيرديني مهم‌ترين بستر شبيخون و ناتوي فرهنگي است.
جواد كريمي در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: مقابله با ناتوي فرهنگي موضوع مهم و راهبرد بسيار مهمي است كه مربوط به يك منطقه خاص، استان و كشور خاصي نيست و متعلق به تمامي كشورهاي مستضعف و مستقل كه در چارچوب غرب نيستند، هست.
نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي با مروري بر تشكيل ناتوي فرهنگي ادامه داد: پيمان آتلانتيك شمالي ناتو با پيوستن اتحاديه اروپا و آلمان و سپس كشورهاي ديگر به بهانه دفاع از كشورهاي خود به عنوان پشتوانه‌اي براي اعمال نظرات سياسي و اقتصادي‌شان به ديگر كشورها براي مقابله با پيمان ورشو شوروي شكل گرفته بود.
وي با اشاره به حفظ ناتو بعد از فروپاشي شوروي ادامه داد: كشورهاي غربي به‌ دليل اينكه دريافتند كه سلطه بر كشورهاي ديگر از طريق جنگ‌هاي مختلف محقق نمي‌شود، به سمت ناتوي فرهنگي براي سلطه به كشورها حركت كردند.
كريمي ادامه داد: اهداف ناتوي فرهنگي همان اهداف نانوي نظامي است كه در قالب ابزار اطلاع‌رساني، شبكه‌هاي ماهواره‌اي، تلويزيون و راديو، مجله، كتاب و فيلم است به عبارت ديگر كشورهاي پيمان ناتو با ابزار فرهنگي خود مباني فرهنگي و اعتقادي كشورهاي جهان را به منظور تسلط به آنان مورد هجمه و هجوم قرار مي‌دهند.
فرمانده پيشين بسيج خراسان افزود: كشورهاي اروپايي و آمريكا در ناتوي فرهنگي با استفاده از ابزارهاي خود مباني فرهنگي و ديني حمله مي‌كنند و هويت كشورها را مي‌گيرند.
وي با نرم خواندن ناتوي فرهنگي ادامه داد: ناتوي فرهنگي دشمني خطرناك‌تر از ناتوي نظامي‌ است به‌ طوري كه كسي متوجه تهاجم فرهنگي به‌ دليل عدم ورود نرم ادبيات و ابزارهاي فرهنگي آنان به داخل نمي‌شود، در حالي ‌كه در تهاجم نظامي در زمان بمباران و از بين‌رفتن شهرها مردم مقاومت مي‌كردند و بعد از خروج دشمن شهر خود را مي‌ساختند، در حالي‌ كه ناتوي فرهنگي سبب از بين رفتن ارزش‌ها و مباني ديني و اعتقادي و در نتيجه شكست مقاومت مردم يك كشور مي‌شود.
كريمي ادامه داد: آن ادبيات و فرهنگ مهاجم نرم، ترويج فساد و انجام خلاف شئونات اخلاقي در جامعه، انحراف جوانان و هجمه واردكردن به حس غيرت و دفاع از ميهن است.
وي خانواده را يكي از بسترهاي تهاجم فرهنگي دشمن برشمرد و گفت: خانواده به‌ عنوان يك بسته منسجم فرهنگي يكي از صحنه‌هاي فرهنگي كشور است كه پايه مدنيت جامعه را شكل مي‌دهد.
وي با بيان اينكه ناتوي فرهنگي درصدد نفوذ به خانواده‌ها است، اظهار داشت: چنانچه بنيان خانواده حفظ شود ناتوي فرهنگي به آن نفوذ نكرده است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ماهواره و ادبيات منحرف و سايت‌هاي اينترنتي مستهجن را از ابزارها و مظاهر ناتوي فرهنگي براي نفوذ به خانواده‌ها برشمرد.
وي ادامه داد: در سطح شهرهاي كشور و مجامع عمومي رفتارهايي مشاهده مي‌شود كه اگر كدهايي ارائه شود، مظاهر تهاجم فرهنگي دشمن شناسايي مي‌شود.
كريمي با بيان اينكه تنها راه مقابله با ناتو و تهاجم فرهنگي دشمن‌ راهي ‌ا‌ست كه قرآن به ما نشان مي‌دهد، گفت: بيش از هر زماني و محكم‌تر از گذشته‌ بايد به ريسمان قرآن و مباني ديني و اعتقادي چنگ زنيم.

* استفاده از عبارت شبيخون فرهنگي از سوي رهبري نشان از عمق مسئله دارد
فرماندار مشهد نيز گفت: به‌ كار بردن لفظ شبيخون فرهنگي براي تهاجم فرهنگي از سوي مقام معظم رهبري نشان از عمق مسئله دارد.
حسن موجديان در اين گفتگو افزود: امروز گسترش ابزار اين هجمه مانند شبكه‌هاي ماهواره‌اي، سايت‌هاي اينترنتي، بلوتوث‌هاي مستهجن و اخيرا پيام‌هاي تلفن همراه در حال فراگير شدن است.
وي افزود: گستردگي شبيخون فرهنگي كار دولت را سنگين‌تر كرده است، از اين‌رو بايد دولت برنامه مدوني داشته باشد و با برنامه حركت كند كه خط مقدم و نوك پيكان براي مقابله به اين موضوع را به‌ عهده گيرد و واقعا در راه مقابله با اين موضع هزينه كند.
وي ادامه داد: خوشبختانه اين اواخر رئيس مجلس شوراي اسلامي به كميسيون فرهنگي مجلس عنوان داشته طرحي را براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن آماده كند.
رئيس شوراي تامين شهرستان مشهد اظهار اميدواري كرد كه اين طرح به نتيجه مطلوب برسد و اجرايي شود.
وي با ناكافي دانستن برخورد انتظامي با اين پديده گفت: قطعا نيروي انتظامي نمي‌تواند اينترنت داخل منازل مردم را كنترل كند، ضمن اينكه فيلترينگ سايت‌هاي غيراخلاقي كه وظيفه دولت است هر روز زيادتر مي‌شود و شناسايي آنان براي فيلترينگ آنان زمان‌بر است.
موحديان وضعيت فرهنگي مشهد را از شهرهاي ديگر مناسب‌تر دانست و افزود: در تهاجم فرهنگي در شهر مشهد يك درجه ضعيف‌تر از مكان‌ها‌ي ديگر است.
فرماندار مشهد‌ اظهار داشت: بايد به هوش بود كه در معرض شبيخون فرهنگي هستيم و اندك‌اندك اين موضوع در شهرهاي كوچك نيز رخنه مي‌كند.

* مقابله با تهاجم فرهنگي نيازمند عزم ملي است
عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز گفت: مقابله با تهاجم فرهنگي نيازمند بسيج همگاني و عزم ملي است.
عفت شريعتي در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: تهاجم فرهنگي يك آسيب جدي است كه مي‌تواند براي كشور مشكل هويتي ايجاد كند.
نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: تهاجم فرهنگي گسترده است و از اين ‌رو امروزه تمامي مردم و مسئولان بايد متوجه اين موضوع باشند.
وي افزود: همان‌طور كه مردم و مسئولان براي مقابله با ورود يك بيماري خطرناك از كشورهاي همسايه براي سلامت جامعه تلاش مي‌كنند، بايد نسبت به ورود مصاديق تهاجم فرهنگي از خارج از كشور حساس بود‌ و با آن مقابله كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه در كشور سازوكاري براي چگونگي مقابله با اين موضوع در نظر گرفته نشده است و فقط آماده‌اند تهاجم فرهنگي را به ‌صورت تئوري مطرح كنند، در صورتي كه بايد سازمان‌ها، دستگاه‌هاي مختلف آموزشي و پرورشي و مساجد خطرات اين موضوع را گوشزد كنند كه چطور در صورت بي‌توجهي به اين موضوع كيان خانوادگي، زندگي دنيوي و اخروي ما مورد حمله قرار مي‌گيرد.
وي همچنين تنها مقابله انتظامي را با اين موضوع ناكافي دانست و گفت: زماني نيروي انتظامي مي‌توانند وارد موضوعي شود كه آن جرم مشهود باشد.
وي ادامه داد: ورود نيروي انتظامي به اين موضوع بهانه به‌ دست افرادي مي‌دهد كه عليه نظام فعاليت مي‌كنند، اما اين نيرو مي‌تواند از منظر ارشادي وارد اين قضيه شود.
شريعتي خاطرنشان كرد: اينكه همه دستگاه‌ها وظيفه خود را رها كنند و وقتي مشكلي پيش مي‌آيد به نيروي انتظامي بگوييم كه وارد قضيه شود و كار را درست كند، صحيح و منطقي نيست.
وي ادامه داد: همچنين امروزه مقابله با تهاجم فرهنگي نيازمند حركت همه‌جانبه زنان است و زنان براي دفاع از كيان خانواده و اجتماع خود بايد مانند طول انقلاب در سرنوشت خود حضور داشته باشند.
اين نماينده تصريح كرد: نمي‌توانيم هميشه‌ گوشه‌اي بنشينيم و به ياد گذشته همايش‌هايي برگزار كنيم و بايد نقش آفريني كرد.

* گسترش آموزه‌هاي ديني زمينه تهاجم فرهنگي را مي‌كاهد
رئيس شوراي قضايي شرق كشور نيز گفت: تعاليم و آموزه‌هاي ديني هر چه بيشتر در جامعه گسترش يابد، زمينه حضور فرهنگ مهاجم و به تبع آن، جرم و جنايت كاهش خواهد يافت.
حجت‌الاسلام حسن شريعتي افزود: از آنجا كه تهاجم فرهنگي به نرمي و آرامي در جامعه رسوخ پيدا كرده ‌است، بايد احكام اسلامي بيش از پيش مورد توجه جامعه ‌اسلامي قرار گيرد و غيرت ديني و مذهبي ترويج يابد.
رئيس‌كل دادگستري خراسان رضوي با اشاره به اينكه هجوم فرهنگي غرب در همه اديان اسلامي خودنمايي مي‌كند، گفت: همه مسئولان با ترويج احكام نوراني اسلام مي‌توانند در جلوگيري از ناهنجاري جامعه موثر باشند.
گزارش: عليرضا مديري
انتهاي پيام/ص10
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن