تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816377389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/مرگ لحظه اي همچنان در كمين فكهاي زيباي خزري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/مرگ لحظه اي همچنان در كمين فكهاي زيباي خزري
رشت - خبرگزاري مهر: قصه پرغصه كشتن فكهاي خزري به عنوان دردي مشترك بين همگان به ويژه دوستداران محيط زيست درنيامده تا فريادي مشترك بر سر دردي مشترك زده شود و مرگ فكهاي خزري به روزمرگي تبديل شده و متاسفانه گوشي بدهكار اين حرفها نيست.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، برخي صيادان كمر همت بسته اند تا بي رحمانه تنها پستاندار درياي خزر يعني فكها را از بين ببرند و نمي دانيم اين حيوان يگانه و زيباي خزري به چه جرمي به مسلخ مرگ برده مي شود.

وقتي سخن از كشتن اين حيوان به ميان مي آيد برخي نعره مي زنند و با بهانه هاي گوناگون درصدد پاك كردن صورت مسئله برمي آيند، گويي اين حيوان اوقاتي خوش را در دريا با امنيت خاطر بسرمي برد اين در حاليست كه هر لحظه مرگ جان آنها را تهديد مي كند.

اگر سري به ساحل زيبايي خزري بزنيم خواهيم ديد لاشه هاي اين حيوان زيبا چگونه ماهرانه با نيزه و پتك بر سرو جان و حتي بر جين او اصابت كرده است.

مديركل محيط زيست استان گيلان در اين باره گفت: فكها در ماهيگيري بسيار قهار بوده از اينرو صيادان اين حيوان را رقيب جدي خود دانسته و با نيزه نسبت به كشتن آن اقدام مي كنند.

كامران زلفي نژاد اظهار داشت: لاشه نيزه فرو رفته اين پستاندارهمواره درسواحل جنوبي درياي خزر در گيلان قابل مشاهده است.

جمعيت فكها به 110 هزار قلاده كاهش يافته است

وي در ادامه از كاهش جمعيت اين پستاندار در حوزه جنوبي درياي خزر خبر داد و عنوان كرد: يك ميليون قلاده فك تا صد سال پيش در درياي خزر وجود داشته كه هم اكنون جمعيت اين حيوان با 90 درصد كاهش به 110 هزار قلاده رسيده است.

مديركل محيط زيست گيلان علت كاهش اين ‌گونه جانوري را كشتار بي‌‌رويه آن در سالهاي گذشته، برداشت بي‌رويه منابع آبزيان مورد تغذيه فكها همچنين ورود انواع آلاينده ها به درياي خزر عنوان كرد.

زلفي نژاد با اشاره به اينكه مركز مطالعات فك خزري براي اولين بار در ايران راه اندازي شده است، افزود: اين مركز با مشاركت موسسه داروين انگلستان، دانشگاه ليدز انگلستان، سازمان عمران ملل متحد در گيلان، دانشگاه گيلان و ... ايجاد شده است.

فكهاي خزري نيازمند حمايت بين المللي هستند

اين مسئول ادامه داد: فك خزري تنها پستاندار درياي خزر است كه به دليل كشتار و صيد بي‌رويه، به هم خوردن شرايط زيستي و كاهش شديد جمعيت نيازمند حمايت بين‌المللي است.

زلفي نژاد با اعلام اينكه در سطح جهاني نگرانيهاي در خصوص فك خزري وجود دارد، يادآورشد: محيط زيست ايران به ويژه استان گيلان در تلاش است تا اهميت وجودي اين جانور را به مردم بشناساند.

وي تاكيد كرد: طبق قانون محيط زيست ايران فك خزري تحت پوشش و حمايت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد و كسي اجازه كشتن اين جانور را ندارد.

اين مسئول خاطرنشان كرد: محيط زيست گيلان با همكاري شيلات كشور و هماهنگي با مجموعه نيروهاي شهرهاي ساحلي به رغم نظارت برفعاليت صيادان و تورهاي جمع‌آوري شده با موسسه تحقيقاتي داروين نيز در مورد فك خزري همكاري دارد.

"فك خزري" كوچكترين گونه فكهاي واقعي يعني بدون گوش است و تنها در اين درياچه يافت مي‌شود، اين يگانه پستاندار خزر در اغلب نقاط دريا زندگي مي‌كند و محل زيست آن بر حسب در دسترس بودن موادغذايي و به ‌صورت فصلي متغير است، در فصل تابستان و پاييز برخي فكهاي خزر در آبهاي حوزه ايران به سر مي‌برند.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن