تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815306943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رزمنده اي كه خاطراتش را به نسل آينده منتقل نكند ايثارش ناتمام است


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: رزمنده اي كه خاطراتش را به نسل آينده منتقل نكند ايثارش ناتمام است
احمد امين
دوازدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، روز شنبه بيست و هشتم طي مراسمي در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد. در اين مراسم ابتدا دكتر محمدرضا سنگري دبير علمي جشنواره، با اشاره به فرجام بد گروهي از افراد و قبايلي كه در واقعه عاشورا، در ظاهر سرجنگ با امام حسين عليه السلام را نداشتند و به اردوي امام هم نپيوستند، گفت: امروز رزمنده اي كه خاطرات خودش را به نسل آينده منتقل نكند، ايثارش ناتمام مانده است.
وي افزود: سابق بر اين ما براي يافتن نمونه هايي از ايثارگري گذشتگان مي بايد كتابهاي زيادي را جستجو و مطالعه مي كرديم تا به بخشي از مطالب تاريخي اي كه در نظر داشتيم برسيم. اما حالا با وجود اين همه ايثارگر، وظيفه داريم داشته هاي خود را به آينده منتقل نماييم. زيرا در همين جا ماندن، به واقع ظلم است به آيندگان.
سنگري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به 398 عنوان كتاب مورد ارزيابي قرار گرفته در دوازدهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس گفت، متأسفانه كمترين مطلبي كه در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسيده، در حوزه كودك و نوجوان است. سنگري افزود: با اين حال خوشبختانه امسال كتاب ترجمه هم به ساير شاخه ها اضافه شده است و كتاب ربع قرن دفاع مقدس را نيز در سال 88 خواهيم داشت.
سخنران بعدي، امير دريابان علي شمخاني، رئيس مركز تحقيقات استراتژيك نيروهاي مسلح، در آغاز سخنانش گفت، وقتي صحنه صداي انفجار، آتش و دود، بوي باروت و سرخ فامي صحنه خون ناشي از جراحت شهدا به بي بويي، بي رنگي و بي صدايي تبديل مي شود. اين اراده اصحاب قلم است كه مي تواند به درستي بهترين اقدام آن زمان را به شيواترين شكل جاودانه كند. اين گراميداشت، نه از زحمت قلمزنان، كه از حضور اوست كه قلمزنان را به انعكاس آن رهنمود مي كند. شمخاني در ادامه افزود، امروز مراسم دوازدهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس است. اما متأسفانه، جشنواره مسير رشد يابنده اي را طي نكرده است. چرا كه سال به سال رو به كاهش رفته. هرچند امسال به ظاهر نسبت به سال قبل كمي رشد داشته است. ولي بازهم با توجه به گسترش شاخه ها بايد گفت، رشدي نداشته ايم. چرا كه با نگاهي به اين سيزده رشته، در برخي رشته ها، رتبه هاي اول و دوم و سوم مشاهده نمي شود و آثار فقط در حد تقدير است!
امير دريابان شمخاني گفت: چرا ما نمي توانيم آنچه امروز ملت ايران در مقابل پرهزينه ترين تهاجم و پرنيروترين و پر پشتوانه ترين مهاجمان زمان پرحادثه ترين حادثه تاريخ را آفريدند و در حالي كه دفاع هشت ساله هر ثانيه اش، حادثه اي در متن خود دارد، پس چرا در اين زمينه از نظر كمي و كيفي، نتوانسته ايم پيش برويم؟
است. اينكه بعضي كتابها بقدري قوي هستند كه بايد براي پديد آورندگانش شعر گفت. اما متاسفانه بايد پرسيد چرا اين مسير نه تنها رشد يابنده نيست، كه كاهنده است. پس بطور قطع بايد اين علت را در خودمان جستجو كنيم. كتاب «دا» در مدت كوتاهي، هشت بار تجديد چاپ شده است. از اين نتيجه مي توان گرفت كه مخاطب داريم. بايد از خود پرسيد چرا نمي توانيم مخاطب را شناسايي كنيم و چرا نتوانسته ايم مطابق ذوق مخاطب، واقعيات را منعكس كنيم. دفاع ملت ايران ابعاد مختلفي دارد كه در هر بعدش مي توان كتاب ها نوشت، آن هم نه به تعداد عمليات ها و تعداد كشته ها و اسيرها و سرزمين آزادكردن ها، كه خيلي بيشتر.رئيس مركز تحقيقات استراتژيك نيروهاي مسلح در فرازي ديگر از سخنانش گفت، درانتقال مفاهيم جنگي، گاه بقدري غلو شده كه قابل باور نيست ؛چرا كه غلوي كه درباره شهيد دوره جنگ مي شود. براي شهيد سال 85 هم به همان شيوه مي شود. در حالي كه شهيدان جنگ تفاوت دارند. چون نفس قدسي امام(ره) از آن آدم هاي خاكي و بي ادعا و معمولي و كم توقع، افراد برجسته اي ساخت.
علي شمخاني با همان لحن انتقادآميز خود ادامه داد، ما بايد بگونه اي بنويسيم كه «آه» آن دوران را به نسل آينده منتقل كنيم. بايد قدرت تقليد را منتقل كنيم تا از شهيدان افسانه نساخته باشيم. اين ضعف تنها در صحنه ادبيات نيست. در زمينه هاي ديگر هم وضع به همين گونه است. لذا در كنار داستانسرايي بدون غلو، ما مي توانيم واقعيات را بنگاريم. ما هيچ نيازمند غلو نيستيم. در دفاع مقدس و در ثانيه هايش، آنقدر از مردان و زنان گمنام وجود دارد كه مي شود داستاني حجيم، همچون جنگ و صلح را نوشت. چرا كه دستمايه اش را به وفور در اختيار داريم.
جوايز رشته هاي برتر در حضور آقايان صفارهرندي وزير ارشاد در پايان علي شمخاني، امير سرتيپ سيدناصر حسيني، سردار سرتيپ سوداگر، حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري، سردار باقرزاده و دكتر سنگري اهدا شد. از ميان برگزيدگان در خاطره خود نوشت جايزه اول به كتاب «نوشتم تا بماند» از محسن كاظمي خاطره (ديگر نوشت) به كتاب «دسته يك» از اصغر كاظمي جنگ و زندگينامه غيرداستاني به كتاب «شيخ شريف» از جواد كامور بخشايشي شعر (گردآوري شده) به كتاب «ئي باغه سرخه گولان» از اسماعيل محمدپور ساير رشته ها، رتبه برتر نداشت. همچنين در پايان از زنده ياد داود بختياري دانشور- آقاي كورش پارسانژاد- آيت الله غلامحسين جمي امام جمعه آبادان و خانواده شهيد قنوتي، تجليل و تقدير به عمل آمد.
اين مراسم كه از ساعت 18 شروع شده بود. در ساعت 20 به پايان رسيد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن