واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اگر طی این سال.ها كمدی.های كلامی بسیاری دیده.ایم و تشنه كمدی ناب موقعیت هستیم باید بدانیم در یك كمدی موقعیت
امكان دارد كمدی كلامی نیز گاهی حاكم شود. پس اگر از سریال ساختمان پزشكان به عنوان یك كمدی موقعیت نام
می.بریم دلیل بر این نیست كه با دیالوگ.های خنده.دار و طنز روبه.رو نیستیم. قطعا یك سریال طنز، آن هم در
تلویزیون باید از دیالوگ به عنوان عنصری خنده.آور استفاده كند، بنابراین منظور این است كه اساس و پایه سریال
طنز، موقعیت باشد. این موقعیت است كه هر قسمت را شكل می.دهد و داستان را خلق می.كند. وقتی شخصیت اصلی
وارد بازی.ها و جریان.های ناخواسته می.شود و می.كوشد از آن بیرون بیاید و نمی.تواند، خود خنده ایجاد می.كند.
اما چگونه سریالی می.تواند به یك كمدی موقعیت استاندارد تبدیل شود؟ قطعا عناصر مختلفی وجود دارند كه یكی از
مهم.ترین آنها شخصیت.پردازی است. شخصیت.پردازی زیربنای خلق موقعیت در كمدی موقعیت است. در زمان
نگارش فیلمنامه و خلق شخصیت.ها، فیلمنامه.نویس باید بیشترین وقت را صرف همین كار كند. به نوعی خلق
كاراكترها، علایق، اخلاقیات و زندگی گذشته.شان باید آنقدر دقیق و آینده نگرانه باشد كه پس از گذشت چند قسمت از
سریال، دیگر نیازی نباشد برای خلق موقعیتی جدید، شخصیتی تازه وارد داستان یا یك شخصیت را حذف كنیم. از
همان ابتدا باید فكر همه چیز را كرد. حالا به شخصیت.های این سریال از این زاویه نگاهی می.كنیم.
نیما: او انسانی دانا در حرف و نه در عمل. كسی كه دیگران را خوب نصیحت و
راهنمایی روانی می.كند، اما خودش كاملا سردرگم و نسبت به همان موارد ضعیف
است. همواره به دنبال پیشرفت است، اما به دلیل نداشتن عزت نفس، همیشه مورد
سوءاستفاده دیگران قرار می.گیرد. در گذشته زندگی مشترك ناموفقی داشته است.
همكارانش در ساختمان پزشكان او را به عنوان یك همكار قبول ندارند و...
از همین چند مورد پیداست شخصیت نیما دقیقا برای قرار گرفتن در موقعیت.های دشوار
و البته خنده.دار خلق شده است. در حقیقت بار اصلی موقعیت.ها بردوش این كاراكتر
است. هر كدام از این خصوصیاتی كه فیلمنامه.نویسان اثر پیش از ساخت سریال در
شخصیت او گنجانده.اند، قابلیت خلق موقعیت دارند، یعنی به واسطه هركدام از این
خصوصیات، می.توان او را در موقعیت.های مختلفی قرار داد.
پدر و مادر نیما: پدر و مادری كه میان فرزندانشان به طور خیلی اغراق شده.ای
فرق می.گذارند؛ تبعیض به معنای واقعی كلمه. در صورتی كه فرزند دیگرشان بیكار و
سابقه.دار است و نیما تحصیلكرده، اما كسی كه مورد تبعیض قرار می.گیرد نیماست.
پدر، آدمی خسیس است و مادر همیشه نگران. نسبت به همسر نیما نیز همیشه
ناراضی هستند.
این دو شخصیت نیز با توجه به تبعیضی كه در رفتارشان وجود دارد واجد شرایطی
هستند كه موقعیت خلق می.كنند. در حقیقت تبعیض كه اصلی.ترین خصوصیت آنهاست
در هر قسمت برای نیما دردسر.هایی ایجاد می.كند و او را در شرایط دشواری قرار
می.دهد.
برادر نیما: مردی زورگو و بی.منطق كه به هیچ چیزی جز سود و ضرر خودش
فكر نمی.كند و از پشتوانه .خوبی چون حمایت پدر و مادرش برخوردار است. هرگاه
كه اراده كند می.تواند صاحب ماشین و حتی شغل نیما شود. زورگویی او به نیما
همیشه باعث عقب.نشینی نیما می.شود و عقب.نشینی نیما نیز سرزنش همسرش را در پی
دارد. در حقیقت این شخصیت نیز برای قرار دادن نیما در موقعیتی كه نه راه پس
دارد و نه راه پیش، ایده..آل و هوشمندانه است.
خانم شیرزاد: منشی نادان و كاملا بی.عقل سریال كه البته دختر منشی قبلی مطب
است. همیشه اتاق 2دكتر را با هم اشتباه می.گیرد و مریض.هایشان را اشتباه می.فرستد،
فضول است و وقت و بی.وقت، بدون اجازه وارد هر اتاقی می.شود، پرحرف است و
حرف.هایش بی.ربط با موضوع.بار اصلی كمدی كلامی سریال به عهده اوست.
درحقیقت وزنه تعادل جنس كمدی سریال به حساب می.آید. با توجه به سلیقه.سازی
سریال.های گذشته و این.كه مردم به كمدی كلامی عادت كرده.اند، قطعا لازم بود تا
شخصیتی اینچنینی در سریال وجود داشته باشد و مردم نسبت به كمدی موقعیت احساس
غریبی نكنند. اگرچه او نیز با ندانم.كاری.هایش در مواقعی، قابلیت قرار دادن نیما را
در موقعیت.های مختلف دارد، اما دیالوگ.هایی كه بر زبان می.آورد برای مخاطب
خنده.دار است.
كتی (همسر سابق نیما): روانپزشكی مغرور، لجباز و بشدت مادی.گرا كه البته همین
مادی.گرا بودنش باعث جدایی او از نیما شده است. همیشه به نیما بابت آن .كه خودش
روانپزشك است و نیما روان.شناس سركوفت می.زند و همسر نیما را نیز همواره مورد
تمسخر قرار می.دهد، اما ویژگی اصلی او این است كه ضعف.های نیما را بهتر از
هر كسی می.داند؛ حتی بهتر از همسر فعلی نیما. این ویژگی نیز همیشه برای نیما
دردسر آفرین بوده و او را در موقعیت.های بحرانی قرار داده است. مثلا كتی كه
می.داند نیما نسبت به خرید لباس ضعف دارد، در شرایطی كه نیما دچار مشكل مالی
است او را به یك فروشگاه خانگی لباس كه البته بسیار هم گران.قیمت است، دعوت
می.كند و نیما را درگیر مخمصه می.كند؛ مخمصه.ای كه یك طرفش مشكل مالی و
سرزنش.های همسر و خانواده.اش است و طرف دیگرش ضعفی كه در دیدن لباس
دارد. نیما به.طور ناخواسته درگیر این موقعیت می.شود و واكنش.های مضحكی از خود
بروز می.دهد.
همسر نیما: شخصیتی كه نسبت به كتی و هر زن دیگری حساسیت. دارد و مدام به
نیما شك می.كند. كمی منفعل و زودباور است و همواره نیما را مورد بازخواست
قرار می.دهد. نسبت به زندگی.اش دلسوز است و نمی.خواهد نیما انسانی ضعیف باشد.
اگر پدر و مادر نیما او را تحت. فشار قرار می.دهند، همسر نیما در نقطه مقابل، مانع
فرار و عقب.نشینی نیما می.شود و تقابل او با پدر و مادر شوهرش، نیما را همیشه به
دردسر می.اندازد. این شخصیت را می.توان وزنه تعادلی كاراكترهای پدر و مادر نیما
دانست. وقتی دوطرف این خصوصیات را داشته باشند نیما به دردسر می.افتد و در
موقعیت. بحرانی قرار می.گیرد.
همان.طور كه خواندید همه شخصیت.ها خصوصیاتی دارند كه به نیما ربط پیدا می.كنند و
شخصیت.پردازی آنها با توجه به كمدی موقعیت سریال صورت پذیرفته است. سریال
ساختمان پزشكان، چه یك سریال موفق باشد و چه ناموفق، اما ثابت می.كند كه برای
ساخت یك سریال كمدی باید پیش از تولید روی آن وقت گذاشت، نه فقط در حین
تولید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1630]