تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820434696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر20 سال فعاليت و فلسفه انتخاب نام «پيام‌نور» در گفت‌وگوي تفصيلي با موسس اين دانشگاه؛ شرط پذيرش در پيام‌نور داشتن حداقل معلومات بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مروري بر20 سال فعاليت و فلسفه انتخاب نام «پيام‌نور» در گفت‌وگوي تفصيلي با موسس اين دانشگاه؛ شرط پذيرش در پيام‌نور داشتن حداقل معلومات بود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

دانشگاه پيام‌نور در آستانه دهه سوم فعاليتش، با حدود يك ميليون دانشجو، نزديك به يك‌ سوم بار آموزش عالي كشور را برعهده دارد. اين دانشگاه اگر چه امروز همانند دانشگاه آزاد اسلامي در بسياري از شهرهاي كشور مركز و واحد دارد، اما هرگز به آن ميزان، محل مناقشه و بحث رسانه‌ها و مسئولان قرار نگرفته است.

دانشگاه پيام‌نور، اولين دانشگاه باز كشور كه با هدف افزايش سواد و فرهنگ عمومي جامعه در سال 1367 با طرح و ايده دكتر حسن ظهور آغاز به كار كرد، حسن ظهور برعكس عبدالله‌ جاسبي موسس دانشگاه آزاد اسلامي، چهره‌اي رسانه‌اي نيست به نحوي كه شايد كمتر كسي با نام دانشگاه پيام‌نور، نام دكتر ظهور طراح و موسس اين دانشگاه را به ياد مي‌آورد، هر چند كه اين خرده به كسي وارد نيست، وقتي كه در سايت دانشگاه پيام‌نور نيز نام و نشاني از دكتر ظهور كه رياست بيش از 16 سال از دو دهه عمر دانشگاه پيام نور را بر عهده داشت، به چشم نمي‌خورد.

دكتر حسن ظهور داراي دكتراي تخصصي مهندسي مكانيك دانشگاه پوردوي آمريكا هم‌اكنون در فرهنگستان علوم و دانشگاه صنعتي شريف فارغ‌ از امروز پيام‌نور، به تحقيق و تدريس مشغول است، زماني كه به بهانه گفت‌وگو پيرامون «دو دهه فعاليت دانشگاه پيام‌نور» به سراغش رفتيم، حاضر به مصاحبه نشد و تنها با بيان تاريخچه، چگونگي راه‌اندازي مراكز و تصويب قوانين و ...در اين دانشگاه پرداخت و نتيجه‌گيري و نقد امروز پيام‌نور و ميزان موفقيت و انحرافش از ماموريتهاي اصلي اين دانشگاه را به مخاطبان واگذار كرد.

فلسفه انتخاب عنوان «پيام‌نور» براي دانشگاه

وي در اين گفت‌وگو به فلسفه انتخاب عنوان «پيام‌نور» براي اين دانشگاه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: انتخاب واژه «پيام» به اين دليل بود كه تا حدودي مطالب درسي به صورت پيام ارسال مي‌شود؛ عنوان نور نيز داراي دو جنبه بود يكي به دليل روشنايي علم و ديگر اينكه نور واسطه‌ايست براي ارسال اطلاعات. بعدها آرم دانشگاه نيز با توجه به همين ويژگي‌ها و با عنايت به اهميت كتاب و مواد آموزشي در نظام آموزش از راه دور و همچنين لزوم آموزش براي هركس، در هرجا و در هرزمان طراحي شد.

اهداف تاسيس دانشگاه پيام نور

ظهور همچنين تاكيد مي‌كند: وظيفه دانشگاه پيام نور ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه بود و نه اشتغال، اگرچه در نظر گرفتن و نگاه به مسأله اشتغال در جاي خود مهم است، ليكن مطرح كردن اين موضوع كه بايد هر دانشجويي را تربيت مي‌كني تنها به فكر اشتغال او باشي، اين غلط ترين برنامه ريزي است و كشور را نابود مي‌كند ودر واقع نبايد به خاطر مشكل اشتغال جلوي تحصيل افراد جامعه گرفته شود.

موسس دانشگاه پيام‌نور، هدف اصلي از تاسيس دانشگاه پيام‌نور اين بود كه امكان ادامه تحصيل براي افرادي كه توانايي دارند، اما ظرفيت خالي و امكانات در دانشگاه‌هاي حضوري براي آنان نيست، فراهم شود.

استاد دانشگاه در اين گفت‌وگو بر اجراي يك اصل در دانشگاه براي حفظ كيفيت تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: يك اصل در دانشگاه پيام نور هميشه وجود داشت و آن لزوم داشتن حداقل معلومات براي دانشجوشدن بود، به‌اين‌صورت كه داوطلب داراي يك حداقل معلومات مورد قبول دانشگاه مي‌توانست پذيرفته شود. در آن زمان، براي ورود از طريق آزمون سراسري، ملاك داشتن اين حداقل معلومات، كسب نمره‌اي بود كه داوطلب جزو 50 درصد اول شركت كنندگان محسوب شود. البته اين حداقل‌ها با توجه به سطح معلومات داوطلبان شركت كننده قابل تغيير بود.

مشروح گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با دكتر حسن ظهور موسس و رييس سابق دانشگاه پيام‌نور در پي مي آيد:

دكتر حسن ظهور در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره ايده شكل گيري دانشگاه پيام نور، عنوان مي كند: زماني كه در دانشگاه و كشور پوردو آمريكا ادامه تحصيل مي‌دادم كمي با آموزش از راه دور و آموزش باز آشنا شدم، اينكه در كنار آموزش حضوري، آموزش از راه دور نيز به طرق مختلف وجود دارد. پس از آن به ايران برگشتم و كمي درگير فعاليت اجرايي شدم، همچنين با توجه به اينكه مسئوليت دبيري شوراي بازگشايي و نوگشايي را بر عهده داشتم و به واسطه آن در جريان بازگشايي رشته‌هاي مختلف بودم، به اين نتيجه رسيدم كه لازم است دانشگاه آموزش باز و از راه دور نيز در ايران تاسيس شود.

وي ادامه مي دهد: پس از مدتي، با مطالعاتي كه صورت گرفت طرح مقدماتي اين شيوه آموزش تدوين شد و آن را به ستاد انقلاب فرهنگي سابق ارائه كردم، اما با تأسيس يك دانشگاه آموزش باز و از راه دور موافقت نكردند، پس از ايجاد شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مجدداً پيشنهاد ايجاد دانشگاهي با نظام آموزش باز و از راه دور را مطرح كردم كه سرانجام پس از 4 سال اين طرح تصويب و مسؤوليت راه‌اندازي آن نيز برعهده بنده گذاشته شد.

سال تاسيس و راه اندازي دانشگاه پيام نور

دكتر ظهور با بيان اينكه پس از مطالعات صورت گرفته در خصوص اين دانشگاه و طراحي آن، ضوابط و اساسنامه آن در سال 67 تدوين و تصويب شد، مي گويد: طي مذاكره‌اي كه با دولت آن زمان صورت گرفت، تعدادي مكان آموزشي و سازمان مركزي و يك چاپخانه براي فعاليت به دانشگاه پيام‌نور اختصاص يافت و اين دانشگاه در سال 1367 در 28 مركز و با پذيرش حدود 5 هزار دانشجو در مرحله اول از طريق كنكور سراسري فعاليت خود را آغاز كرد و آيين‌نامه دانشگاه نيز در طول يك دوره 16 ساله از سال 67 تا 84 در بيش از 1000 صفحه نوشته شد.

امكان ادامه تحصيل براي همه افراد توانا و علاقه‌مند، هدف اصلي تاسيس دانشگاه پيام نور

وي هدف اصلي تاسيس دانشگاه پيام نور را ايجاد امكان ادامه تحصيل براي افرادي كه توانايي دارند اما ظرفيت خالي و امكانات در دانشگاه‌هاي حضوري براي آنها وجود ندارند، بيان مي كند و ادامه مي دهد: در كنكور سراسري دو دسته از افراد حذف مي‌شوند، يك دسته افرادي كه به دليل عدم تلاش، توانايي لازم را براي ورود به دانشگاه ندارند و دسته دوم داوطلباني كه توانايي دارند، اما به دليل نبود ظرفيت كافي نمي‌توانند به دانشگاه راه يابند. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه گاهي به‌ دليل وجود ظرفيت بيش از تعداد داوطلبان توانا در يك رشته محل، داوطلباني كه توانايي لازم را ندارند نيز پذيرفته مي‌شوند. بر اين اساس دانشگاه پيام‌نور با شيوه آموزش باز و از راه دور و برگزاري كلاس در حد رفع اشكال و نه آموزش، از طريق آزمون سراسري اقدام به پذيرش دانشجو كرد.

به گفته وي، در اين ميان تنها در دروس ضروري همچون آزمايشگاه كلاس درس برگزار مي‌شد، اگرچه تعداد ساعات حضور در اين دروس را نيز مي‌توان با استفاده از اين نظام آموزشي كاهش داد و براي ساير درس‌ها، برگزاري جلسات عمومي يا اختصاصي رفع اشكال در حد نياز پيش‌بيني شده بود. به عبارتي ديگر بايد به نحوي برنامه ريزي شود تا هر داوطلب علاقمند و توانا، امكان راهيابي به آموزش عالي را داشته باشد، اگرچه اجراي اين خواسته در هر رشته محل امكان‌پذير نيست.

ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه، ماموريت اصلي دانشگاه پيام نور

وي اهداف گسترش آموزش عالي را به اختصار گسترش مرزهاي دانش و توليد علم، تربيت نيروهاي متخصص و مورد نياز جامعه، كمك به حل معضلات اجتماعي از طريق پژوهش و ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه مي داند و مي گويد: در اين زمينه هر دانشگاه معمولاً يك ماموريت اصلي دارد و خود به خود مابقي ماموريت‌ها و اهداف را نيز پوشش مي‌دهد، اما به ساير ماموريت‌ها به عنوان ماموريت اصلي خود نگاه نمي‌كند كه در اين ميان ماموريت اصلي دانشگاه پيام نور ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه بود، در واقع مي‌توان گفت كه توسعه همه جانبه كشور امكان‌پذير نيست مگر آنكه سطح علمي و فرهنگي جامعه‌ ارتقا يابد و بستر آماده توسعه ايجاد شود.

ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه، اولويت اصلي دانشگاه پيام نور

وي بار ديگر با اشاره به اولويت اصلي دانشگاه پيام نور مبني بر ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه تاكيد مي‌كند و مي‌افزايد: با توجه به اينكه توسعه رشته‌هاي علوم انساني و علوم پايه در ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه بسيار موثر است، به همين دليل توسعه دانشگاه پيام نور بيشتر با تاكيد بر اين دو زمينه بود و تأسيس و توسعه ساير رشته‌ها همچون رشته‌هاي كشاورزي، مهندسي،‌ پزشكي و غيره در اولويت بعدي قرار داشت. البته همه رشته‌ها در ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه نقش دارند، اما در برخي رشته‌ها دسترسي به اين هدف با سرعت بيشتري صورت مي‌گيرد. به عبارتي آموزش باز و از راه دور لازم نيست در مرحله اول در همه رشته‌ها توسعه يابد، اما در برخي رشته‌ها همچون رشته‌هاي علوم انساني و علوم پايه كه در ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه بسيارتأثيرگذارند حتما لازم است. البته پس از توسعه اين رشته‌ها، بايد به سراغ رشته‌هاي ديگر رفت.

دكتر ظهور معتقد است كه اجراي روش آموزش باز و از راه دور براي تمامي رشته‌ها امكان پذير است، اما بحث توان سرمايه گذاري و ضرورت ايجاد رشته يك بحث ديگر است.

وي با تاكيد بر اينكه وظيفه ما در دانشگاه پيام نور ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه بود و نه اشتغال، تصريح مي‌كند: اگرچه در نظر گرفتن و نگاه به مسأله اشتغال در جاي خود مهم است، ليكن مطرح كردن اين موضوع كه بايد هر دانشجويي را تربيت مي‌كني تنها به فكر اشتغال او باشي، اين غلط ترين برنامه ريزي است و كشور را نابود مي‌كند ودر واقع نبايد به خاطر مشكل اشتغال جلوي تحصيل افراد جامعه گرفته شود.

وي درباره نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه پيام نور مي گويد: اين نسبت در دانشگاه پيام نور بنا به رشته‌هاي مختلف از حدود يك به 30 تا نهايتا يك به 200 بوده است.

روند شكل‌گيري دوره‌هاي فراگير پيام‌نور به روايت طراح دوره‌ها

دوره‌هاي فراگير براي اولين‌بار در نظام آموزش عالي كشور توسط دكتر حسن ظهور موسس دانشگاه پيام نور طرح و در سال 1372 در مقطع و كارشناسي اجرايي شد. دوره‌هاي فراگير موجبات ورود علاقمندان به تحصيلات عالي را برمبناي توانايي علمي فراهم كرد. هرچند كه در ابتداي كار، اين دوره‌ها با مخالفت‌هاي متنوعي از سوي صاحبنظران در ارتباط با سطح كمي و كيفي مواجه شد، اما اكنون بيش از يك دهه از عمر دوره‌هاي فراگير مي‌گذرد.

وي در اين باره مي گويد: حدوداً پس از 5 سال از تاسيس دانشگاه پيام نور و بعد از كمي گسترش آن طرح پذيرش دانشجو به شيوه فراگير را پيشنهاد كردم، در ابتدا مقامات كشور اين طرح را نپذيرفتند. بنابراين قرار شد كه با مسئوليت خود دانشپذير بگيرم و در صورتي كه اين طرح موفق بود مجوز پذيرش دانشجو به شيوه فراگير براي سال‌هاي آينده ارائه شود. پس از پذيرش دانشجو از طريق برگزاري دوره‌هاي فراگير براي اولين بارو ارائه نتايج آن، مسؤولان پذيرفتند كه چه بسا دانشجويان پذيرفته شده با اين شيوه مي‌توانند قوي‌تر از دانشجويان پذيرش شده از طريق آزمون‌هاي سراسري باشند. بنابراين شيوه فراگير پس از يك سال بررسي مورد قبول واقع شد و در تاريخچه دانشگاه پيام نور نيز مشاهده مي‌شود كه بين فراگير اول و دوم يكسال فاصله است، چراكه در اين يك‌ سال مسؤولان در حال بررسي اين مساله بودند كه آيا به اين شيوه مجوز داده شود يا خير.

دكتر ظهور درباره چگونگي پذيرش دانشجو به شيوه فراگير عنوان مي كند: شيوه فراگير اضافه بر فراهم كردن امكان ادامه تحصيل براي افرادي كه توانايي دارند، فرصت خوبي براي داوطلباني هم كه توانايي بالقوه دارند، اما هنوز بالفعل نشده است نيز فراهم مي‌كند. از طريق اين شيوه افراد مي‌توانند به عنوان دانشپذير دروس نيمسال اول دانشگاه را در رشته مورد علاقه خود بگذرانند و در صورت كسب حد نصاب‌هاي لازم به عنوان دانشجو پذيرفته شوند.

وي مي‌افزايد: در ابتدا به دليل اجراي آزمايشي طرح و همچنين محدوديت‌هاي موجود، شرط شركت در دوره‌هاي فراگير داشتن حداقل معدل تعيين شده از ديپلم دبيرستان در نظام قديم يا معدل دوره پيش دانشگاهي در نظام جديد بود. اما كم‌كم با توسعه دانشگاه پيام نور و رضايت‌بخش بودن نتايج حاصل از اجراي دوره‌هاي فراگير، حداقل معدل‌هاي تعيين شده به تدريج كاهش داده شد و سرانجام حداقل معدل قبولي براي دريافت مدرك تحصيلي در مقطع قبل ملاك عمل قرار گرفت. بر اين اساس دانشپذير با گذراندن دروس نيمسال اول دانشگاه و كسب حد نصاب‌هاي لازم (در مقاطع تحصيلي كارداني و كارشناسي كسب حداقل نمره 10 در درس‌ها و معدل 12، در كارشناسي ارشد نمره 12 در درس‌ها و معدل 14 و در دكتراي تخصصي نمره 14 در درس‌ها و معدل 16) مي‌توانست به عنوان دانشجو در يكي از سه مقطع اولي، و دانشور در مقطع دكتراي تخصصي دانشگاه پيام نور ادامه تحصيل دهد. البته در اين ميان شرط پذيرش دانشجوي فراگير در مقطع دكترا به مراتب سخت تر از ساير مقاطع بود.

نحوه پذيرش دانشجو دكتراي تخصصي به شيوه فراگير در دانشگاه پيام نور

موسس دانشگاه پيام نور با اشاره به نحوه پذيرش دانشجوي دكتراي تخصصي به شيوه فراگير در دانشگاه پيام‌نور، با بيان اينكه در اين دوره ها داوطلب ابتدا به عنوان دانش‌پذير، بعد از آن دانشور و پس از آن دانشجو محسوب مي‌شد، مي گويد: در واقع كسي مي‌توانست اين سدها را پشت سر بگذارد به خودي خود توانايي پذيرش در دوره‌هاي دكترا را داشت.

به گفته وي، با توجه به اينكه برخي فقط به دنبال عنوان دكترا هستند و نه محتوي آن، در برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته شده، كاملا با دادن عنوان دكترا مخالفت شد و معتقد بوديم كه عنوان بايد با محتوا همراه باشد كه بر اساس اين شيوه، داوطلب دوره دكتراي تخصصي در ابتدا بايد به عنوان دانشپذير، دروس نيمسال اول تحصيلي را گذرانده و حدنصاب هاي لازم ( نمره 14 و معدل 16) را كسب مي‌كرد و پس از گذراندن موفق اين مرحله داوطلب بايد به عنوان دانشور، كل واحدهاي درسي و دروس پيش‌نياز دوره دكترا را مي‌گذراند، و در حين آن نيز با شركت در آزمون زبان حداقل نمره مورد نياز را كسب مي‌كرد.

دكتر ظهور ادامه مي‌دهد: اگر اين دانشجويان بر اساس ضوابط آموزشي تعيين شده در اين دوره‌ها قبول مي‌شدند مي‌توانستند در آزمون جامع دكتراي تخصصي كه به عنوان يك سد معقول براي سنجش معلومات داوطلب به شمار مي‌رود شركت كنند و در صورتي كه دراين امتحان قبول مي‌شد و در واقع پس از گذراندن تمام اين مراحل به عنوان دانشجوي دكتراي تخصصي دانشگاه پيام نور به حساب مي‌آمد و مي‌توانست از طرح پيشنهادي رساله خود دفاع كند و رساله را به انجام برساند.

وي ادامه مي دهد: تمام ضوابط و شرايط لازم در اين شيوه پذيرش دانشجوي دكترا لحاظ شده بود و ديگر نيازي به برگزاري آزمون دكتراي تخصصي براي پذيرش دانشجوي دكترا نبود، ودر واقع در صورتي‌كه اين روش دقيقاً اجرا مي‌شد، افراد توانا با اين شيوه فارغ التحصيل مي‌شدند.

تصويب آيين‌نامه پذيرش دانشجو از طريق دوره‌هاي فراگير در تمامي دانشگاه‌ها

دكتر ظهور با اشاره به تصويب آيين‌نامه پذيرش دانشجو از طريق دوره‌هاي فراگير در تمامي دانشگاه‌ها در سال 83، مي گويد: با توجه به اينكه طرح دوره‌هاي فراگير به صورت موفق اجرا شد، بنابراين اجراي آيين نامه دوره‌هاي فراگير در همه رشته‌ها و مقاطع براي ديگر دانشگاه‌ها در سال 83 تصويب و به مراجع دانشگاهي ارائه شد. در اين راستا چند دانشگاه نيز به اين شيوه دانشجو پذيرش كردند، اما پس از مدتي اجراي اين طرح متوقف شد.

به گفته وي، نكته حائز اهميت در اين آيين‌نامه اين بود كه داشتن حداقل معدل لازم براي دريافت مدرك تحصيلي در مقطع قبلي توسط داوطلب ، براي شركت در دوره‌هاي فراگير مقطع تحصيلي بعدي الزامي بود، ليكن با توجه به سطح علمي دانشگاه‌هاي مختلف، دانشگاه مجري مجاز بود كه اين حداقل معدل‌ها را افزايش دهد. همچنين دانشگاه مربوطه مي توانست حد نصاب‌هاي لازم در آزمون نيمسال اول دوره‌هاي فراگير را نيز افزايش دهد.

به گفته دكتر ظهور روش‌ دوره‌هاي فراگير از نظر كيفيت براي ادامه تحصيل با روشهاي ديگر چندان تفاوتي نداشت، اما اين روش يك اميدواري براي داوطلبان ايجاد مي‌كرد كه در صورت داشتن توانايي بالقوه تنها مي‌توانند با گذراندن موفق واحدهاي درسي نيمسال اول و بدون هيچ آزمون ديگري به عنوان دانشجو پذيرش شوند، و در واقع با اجراي اين روش مسأله رقابت در رشته‌ محل‌هايي كه امكان اجراي اين شيوه پذيرش وجود دارد، از بين مي‌رفت.

اين استاد دانشگاه با تاكيد براينكه در دوره‌هاي فراگير داوطلب بايد در صورت كسب حدنصاب هاي لازم و بدون توجه به ظرفيت‌، به عنوان دانشجو پذيرفته شود، گفت: دانشگاه‌ها بايد در رشته‌هايي اقدام به پذيرش دانشجوي فراگير كنند كه توانايي ايجاد ظرفيت را داشته باشند و امكانات نيز فراهم باشد و نبايد بر اساس تراز، نمرات افراد را براي افزايش يا كاهش ظرفيت پايين و يا بالا كرد. در اين روش، تراز تنها براي استاندارد كردن آزمون مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته طبيعي است كه در برخي رشته‌ها يا رشته محل‌ها به دليل محدوديت‌هاي موجود در يك مقطع زماني، دانشگاه نتواند از طريق دوره‌هاي فراگير دانشجو پذيرش كند.

ضابطه و روند توسعه دانشگاه پيام نور در داخل و خارج از كشور

توسعه دانشگاه پيام نور به سه شيوه كانون، واحد و مركز

دكتر ظهور درباره ضابطه و روند توسعه دانشگاه پيام نور در داخل و خارج از كشور مي گويد: توسعه دانشگاه پيام نور بر اساس ضوابط و همچنين با توجه به تعداد فارغ التحصيلان مقطع تحصيلي و تمايل و توانايي مردم هر شهر و با در نظر گرفتن امكانات، به سه صورت كانون، واحد و مركز صورت مي‌گرفت كه توسعه كانون از سال 83 آغاز شده بود، و بر اين اساس كانون در هر محل كم جمعيت كشور نيز قابل تأسيس بود و با ايجاد آن يك امكانات اوليه نيز در اين مكان لحاظ مي‌شد، با اين اقدام دانشجويان به جز در موارد ضروري كه نيازمند دسترسي به امكانات و استادان بيشتر بود، ديگر نيازي به حضور در واحد و مراكز دانشگاه پيام نور را نداشتند.

وي همچنين بر لحاظ توجه به كيفيت در توسعه دانشگاه پيام نور تاكيد مي‌كند و در اين باره معتقد است كه نبايد كيفيت را فداي كميت كرد.

موسس دانشگاه پيام نور درخصوص توسعه واحدهاي برون مرزي دانشگاه پيام نور در آن زمان نيز مي‌گويد: در اين زمينه آيين نامه‌اي تنظيم شده و براساس همين آيين نامه واحد برون مرزي دانشگاه پيام نور در افغانستان ايجاد شده بود، اما دانشگاه در حال مذاكره بود كه در كشورهايي همچون دبي و برخي كشورهاي تازه استقلال يافته همجوار نيز واحد برون مرزي دانشگاه پيام‌نور را ايجاد كند.

اقدامات دانشگاه پيام نور در راستاي آموزش مجازي

دكتر ظهور در خاتمه درباره آموزشهاي مجازي در دانشگاه پيام نور به قرارداد دانشگاه پيام نور با دانشگاه صنعتي شريف و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، اشاره مي كند و مي گويد: بر اين اساس شبكه كامپيوتري گسترده‌اي به عنوان دانشستان طراحي شده بود كه امكانات آموزشي، كتب درسي و تدريس ويدئويي تعدادي از دروس را در برمي‌گرفت و حاوي بانك اطلاعاتي آموزش از راه دور نيز بود، تا هر دانشجوي دانشگاه پيام نور چه در داخل و چه در خارج بتواند از طريق شبكه‌هاي كامپيوتري به دانشستان پيام نور دسترسي يابد. همچنين، طي قرارداد ديگري كه با سازمان صدا و سيما منعقد شده بود بخشي از دروس عمومي دانشگاه پيام نور از طريق شبكه‌ تلويزيوني پخش مي‌شد. بديهي است كه توسعه تمامي موارد ذكر شده نيازمند برنامه‌ريزي تدريجي و مداوم است.

گفت‌وگو: مرجان احساني

انتهاي پيام
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن