واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: <TABLE style="BACKGROUND-COLOR: #ffffff; MARGIN-TOP: 0px; WIDTH: 1000px"><TBODY><TR><TD><TABLE style="WIDTH: 100%; DIRECTION: rtl" cellSpacing=0 cellPadding=0 align=right><TBODY><TR><TD style="VERTICAL-ALIGN: top"><TABLE style="TEXT-ALIGN: right; DIRECTION: rtl" align=right><TBODY><TR><TD>
تهران- ايده جابه جايي شخصيت هاي شبيه به هم و شكل گيري توطئه براساس آن از جمله ايده هاي قديمي و نخ نما شده ادبيات و هنرهاي نمايشي است كه نمونه شاخص آن را در رمان شاه لير شاهد بوده ايم. </TD></TR></TBODY></TABLE></TD><TD style="WIDTH: 250px">
</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR><TR><TD style="TEXT-ALIGN: right; DIRECTION: rtl">به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، مجموعه تلويزيوني توطئه فاميلي كه به تازگي پخش آن از شبكه اول سيما به پايان رسيد يكي از تازه ترين نمونه هاي ذكر شده در بالاست كه به طور كامل از كليشه هاي امتحان پس داده بهره گرفته و كمتر خلاقيتي به خرج داده است.همين هم موجبات افت كيفي كار را فراهم كرده و در نهايت به ريزش مخاطب منجر شده است.
پيرمردي ثروتمند كه روزهاي پاياني عمرش را پشت سر مي گذارد براي آرامش وجدان خود از تنها فرزند شريك سابقش مي خواهد كه به ايران آمده تا مالكيت و اداره كارخانه اش را به او بسپارد.غافل از اينكه عروس و نوه اش نقشه شومي را در سر دارند.اين ايده مركزي يك خطي وبسيار ساده به هيچ وجه قابليت گسترش نداشته و براي مجموعه اي سيزده قسمتي كافي به نظر مي رسد.
به همين خاطر نيز داستانك هاي زايدي مانند:دزد هايي كه براي رسيدن به طلاهايشان با ماجراهاي خانواده رحماني و بقيه پيوند خورده اند،به قصه اصلي اضافه شده و تنها زمان هر قسمت را بالا برده است.در واقع چهار خط داستان توطئه فاميلي- رحماني و خانواده اش،رامين و همسرش،پدر و دختر تعميركار و باند خلافكار- به دليل سستي روايت و نيز ضعف شديد در شخصيت پردازي،آنچنان كه بايد از كار درنيامده و به يكديگر چفت نشده اند.در واقع هيچكدام از داستان ها غناي لازم را نداشته و قادر به گسترش داستان به شكل استاندارد نيستند.
مشكل ديگر اينكه فيلمنامه لحني سرگردان ميان كمدي و معمايي داشته و تغيير مداوم لحن لطمه شديدي به كليت كار وارد كرده است.بخش هاي اوليه مجموعه ريتم سريع و شادابي داشته كه وجوه كميك آن بسيار پررنگ به نظر مي رسد.اما درست از جايي كه زن اجير شده براي كشتن رحماني تصادف كرده و به كما مي رود،داستان كند و كشدار شده و كاملا برمبناي اتفاق پيش مي رود.عنصري كه در سينماي عامه پسند هندوستان حضوري چشمگير داشته و زيربناي سينماي اين كشور را تشكيل مي دهد.
حال توطئه فاميلي نيز با بهره گيري از اين فرمول قديمي و نيز ايده كهنه جايگزيني رامين به جاي فرزند شريك سابق رحماني، كار را با فراز و فرودهاي بسيار پيش برده است.فلورا سام كه در نقش مليحه نيز ظاهر شده در مقام نويسنده فيلمنامه،رگه هايي از شاه لير شكسپير را وارد نوشته خود كرده و بخش هاي ديگر آن را از روي مجموعه اي قديمي مربوط به دهه 1350 برداشته و آن را با كمدي كلامي تركيب كرده است.بخش هاي مربوط به رامين و با لهجه حرف زدنش را مي توان يكي از بدترين لحظات كار به حساب آورد كه شباهت هاي بسياري به فيلم هاي سطحي پيش از انقلاب و فارسي حرف زدن شخصيت هاي از فرنگ آمده شان دارد!.
سام در پرداخت شخصيت ها كاملا به تيپ روي آورده و اغلب شخصيت هاي مركزي داستانش را با اين روش خلق كرده است. به عنوان مثال مي توان به شخصيت رامين اشاره كرد كه به عنوان فردي سودجو كه در زندگي خانوادگي اش نيز با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي كند،شباهت بسياري به نمونه هاي پيشين خود داشته و خلاقيتي در خلق آن به كار گرفته نشده است.
به خصوص بيكاري و تنبلي اش كه در مجموعه هاي طنز رضا عطاران نمونه هاي درخشانش را شاهد بوده ايم.از همه بدتر اينكه آدم سرد و گرم كشيده اي همچون رحماني نسخه بدلي را تشخيص نداده و به هيچوجه به اداي ناشيانه چند كلمه آلماني وي نيز شكي نمي برد.
همين بي منطقي ها سبب شده تا داستان بيش از پيش به سوس فانتزي شدن پيش رفته و وجوه معمايي داستان كمرنگ تر شود.
در رابطه با ديگر شخصيت ها نيز كم و بيش همان اتفاق ذكر شده در بالا رخ داده و كمتر شاهد يك شخصيت با هويت در آن هستيم. در اين ميان تنها رابطه پدر و دختر داستان خوب و واقعي از كار درآمده و ظرافت هايي در آن به كار رفته كه متاسفانه در ديگر بخش ها كمتر شاهد آن بوده ايم!.همسر رامين نيز با وجود خصوصيات تيپيكش مناسب از كار درآمده و تا حدودي ماجراهاي بي رمق مجموعه را شيرين تر مي سازد.استفاده از گويش شيرازي، نقطه قوت اين شخصيت است كه بسيار هم خوب اجرا شده است.
توطئه فاميلي به لحاظ گروه بازيگران از طيف هاي متنوعي تشكيل شده و نسل هاي مختلفي را در برمي گيرد.از سعيد پورصميمي و جمال اجلالي گرفته تا امير جعفري،آناهيتا همتي و كمند امير سليماني.همين امر هم كار را براي رامبد جوان در مقام كارگردان دشوار كرده و يكدستي بازي ها را با مشكل رو به رو كرده است.در اين ميان امير جعفري كه سابقه خوبي هم در ايفاي نقش هاي كمدي دارد،بازي بي رمق و ضعيفي را ارايه كرده كه در كليت داستان جا نمي افتد.
پخش مجموعه تلويزيوني توطئه فاميلي همزمان با اكران فيلم ورود آقايان ممنوع و نمايش فيلم دختر شاه پريون،اين حسن را داشت كه توانايي هاي رامبد جوان را در مقام بازيگر و كارگردان سنجيده و كيفيت كارش را مورد سنجش قرار دهيم.جوان در مجموعه ياد شده با سرسري گرفتن كار،كيفيت آن را پايين آورده و ثابت كرده كه بدون فيلمنامه اي استاندارد نمي تواند كاري جذاب و ديدني را روانه آنتن كند.فيلم ورود آقايان ممنوع كه اين روزها با استقبال وسيعي رو به رو شده بر اثبات اين امر تاكيد دارد.
فراهنگ**1983**م .ج
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30461243 </TD></TR></TBODY></TABLE>
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]